Ik denk dat de uitgaven loketten versus inefficiëntie organisatie (te groot middenkader) zich verhouden als minstens 1 op 10.AlexNL schreef:Steven schreef: Het middenkader en hoger dat zo breed is als het gat van een olifant.Wat een geweldige uitdrukking.
Ontopic: je hebt gelijk, alléén besparen op loketten gaat weinig zoden aan de dijk zetten. Maar voor alléén besparen op middenkader en hoger geldt hetzelfde. Het is een combinatie van factoren.
NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Tja, hoewel ik het volledig met je eens ben dat er flink bespaard kan en dient te worden bij de hogere en middenkaders, ben ik toch behoorlijk sceptisch over je percentage. Dus tot je me ervan kan overtuigen met officieel cijfermateriaal, vrees ik dat je volgens mij schromelijk overdrijft.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
nochtans kan jij dat eenvoudig zelf, bekijk de organigram van uw eigen dienst en ga zo verder naar boven je zal verschieten hoeveel mensen er boven u staan. Weet je dat bijvoorbeeld om een trein te laten rijden naast de bestuurder en treinbegeleider ook nog volgende diensten nodig zijn.groentje schreef:Tja, hoewel ik het volledig met je eens ben dat er flink bespaard kan en dient te worden bij de hogere en middenkaders, ben ik toch behoorlijk sceptisch over je percentage. Dus tot je me ervan kan overtuigen met officieel cijfermateriaal, vrees ik dat je volgens mij schromelijk overdrijft.
Voor een bestuurder heb je al volgende diensten die boven hem staan:
instructie (geeft bijscholing en opleiding)
permanentie (doet het real time beheer van het personeel= zoekt oplossingen bij laatkomers, zieken, .....)
diensttabel (maakt de roosters op voor meerdere werkdagen)
treindienst (maken speciale uurregelingen op ivm werken en zorgen er voor dat de bestuurder de nodige aanpassingen krijgen voor die dagen)
hoofd instructie (ziet toe op de instructie uiteraard)
ingenieur = leider van TCT en dus hoofd aan van al het bovenstaande
TCT = technische cel treinen.
Ter info alleen al in Vlaanderen zijn er 6tal TCT's.
Deze TCT's maken op hun beurt weer deel uit van NMBS technics.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Daarom ook dat ik het eens ben dat er heel wat kan bespaard worden, daar. Al zal je altijd een deel overhead behouden, en zal het daar zeker niet eenvoudig zijn om te besparen, ook die mensen zijn immers vastbenoemd. En tot spijt van wie 't benijdt, even hard beschermd door de vakbonden, zoniet nog harder, als de 'gewone' werknemer.
Ik vermoed dan ook vooral dat de andere kant van de vergelijking, de kosten van loketten, worden onderschat.
Maar goed, ondertussen zijn we weer al eens over loketten bezig.
Ik vermoed dan ook vooral dat de andere kant van de vergelijking, de kosten van loketten, worden onderschat.
Maar goed, ondertussen zijn we weer al eens over loketten bezig.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Is inderdaad een feit. Feit is gewoon dat er al heel veel loketten gesloten zijn. Telkens als er iemand op pensioen gaat in zo een klein station is de kans groot dat er geen opvolger komt. Een techniek die men al op veel diensten heeft toegepast.groentje schreef:Daarom ook dat ik het eens ben dat er heel wat kan bespaard worden, daar. Al zal je altijd een deel overhead behouden, en zal het daar zeker niet eenvoudig zijn om te besparen, ook die mensen zijn immers vastbenoemd. En tot spijt van wie 't benijdt, even hard beschermd door de vakbonden, zoniet nog harder, als de 'gewone' werknemer.
Ik vermoed dan ook vooral dat de andere kant van de vergelijking, de kosten van loketten, worden onderschat.
Maar goed, ondertussen zijn we weer al eens over loketten bezig.
Dus veel valt daar al niet meer te rapen. Het inkrimpen van de dienst lijkt me evenmin een goed effect te hebben.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Vooral omdat de alternatieven niet volgen. Er wordt nog altijd niet of amper gezocht naar alternatieve bronnen van inkomsten (de Postpunten zijn zowat de enige uitzondering), er zijn nog altijd geen nieuwe, goede automaten (al waren die al beloofd voor vorig jaar, herinner ik me uit een Connect), er wordt gewoon niets gedaan. Behalve kleine, halfslachtige besparingen zoals de slinkse lokettensluitingen door ziekte, pensionering en dies meer, afschaffen van treinen waar liefst niet te veel protest tegen komt, onderhoud dat wordt uitgesteld, kortom, alleen maar besparingen die, zonder begeleidende maatregelen, geen werkelijke besparingen inhouden op langere termijn.
Maar dat gebrek aan vooruitziendheid heeft dan weer mee te maken met een gebrek aan visie bij de directie, en een schrik de heilige huisjes aan te tasten, omdat men anders de vakbonden tegen krijgt.
Maar dat gebrek aan vooruitziendheid heeft dan weer mee te maken met een gebrek aan visie bij de directie, en een schrik de heilige huisjes aan te tasten, omdat men anders de vakbonden tegen krijgt.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
^^Zijn er dan loketten gesloten sinds de laatste sluitingsronde in 2005? Welke dan?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Ik denk het niet maar men is al op een bepaalde manier bezig de reizigers van de loketten aan het weg jagen,
ze werven ook geen loketpersoneel meer aan iemand met pensioen, dan wordt die niet vervangen,
bediende ziek = station dicht.
ze werven ook geen loketpersoneel meer aan iemand met pensioen, dan wordt die niet vervangen,
bediende ziek = station dicht.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Er zijn meerdere stations die ofwel virtueel gesloten zijn of die maar zo nu en dan eens wél bemand worden.
Vuil spel als je 't mij vraagt. Los het op of schaf het af.
Vuil spel als je 't mij vraagt. Los het op of schaf het af.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Zwijndrecht, Asse, en er zullen er nog wel wat zijn.Hogersluys schreef:Welke dan?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
zijn vooral kleinere stationsHogersluys schreef:Welke dan?
voorbeeld is mijn vorige woonplaats, als de bediende aldaar ziek is of in vakantie dan valt het daar geregeld voor dat het loket en bijhorende wachtzaal meerdere dagen niet open is. Hier in Opwijk hebben ze nog 2 ploegen aan het loket en daar heb ik al gemerkt dat ze zo nodig een ploeg afschaffen. ze doen dan enkel in de voor of namiddag open.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
En in Ukkel-Kalevoet moet het zelfs niet de Kalevoetenaar zijn die ziek of op vakantie is, als er te weinig mensen zijn voor Brussel-Zuid, moet hij ook daar gaan versterken, en is het loket in Ukkel 'tijdelijk' dicht.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Wat is het probleem? Je kan toch gewoon bij de TBG een kaartje kopen? In NL zijn er nog ongeveer 2 stations met een bemand loket over. Nou, drie dan
Heel weinig in ieder geval. Okee, wij hebben dan overal automaten staan, maar wij kunnen niet in de trein kaartjes kopen. Ja, met 35 euro opslag erbij 


Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Een standaardbiljet wel, maar een Key Card, Go Pass of Rail Pass niet...Fles schreef:Wat is het probleem? Je kan toch gewoon bij de TBG een kaartje kopen?