Centraal meldpunt vertragingen
Centraal meldpunt vertragingen
Beste HGBTF,
Ik ben nieuw op uw site, maar ik zit met een ei.
Zou het in het kader van de nieuwe compensatieregeling die de NMBS voorstelt misschien een goed idee zijn om de vertragingen van meer dan 15 minuten ergens centraal te registreren?
Dit om het voor iedereen gemakkelijker te maken om de voorgestelde compensatie van 10% te incasseren.
Wat denken jullie hier van?
Uw dienaar
Ik ben nieuw op uw site, maar ik zit met een ei.
Zou het in het kader van de nieuwe compensatieregeling die de NMBS voorstelt misschien een goed idee zijn om de vertragingen van meer dan 15 minuten ergens centraal te registreren?
Dit om het voor iedereen gemakkelijker te maken om de voorgestelde compensatie van 10% te incasseren.
Wat denken jullie hier van?
Uw dienaar
Re: Centraal meldpunt vertragingen
Welkom!
Je kan altijd een topic openen (die was er voor de crash ook), maar dat zal altijd onvolledig zijn hé.

Bedoel je dan hier?Compensate schreef:Beste HGBTF,
Ik ben nieuw op uw site, maar ik zit met een ei.
Zou het in het kader van de nieuwe compensatieregeling die de NMBS voorstelt misschien een goed idee zijn om de vertragingen van meer dan 15 minuten ergens centraal te registreren?
Dit om het voor iedereen gemakkelijker te maken om de voorgestelde compensatie van 10% te incasseren.
Wat denken jullie hier van?
Uw dienaar
Je kan altijd een topic openen (die was er voor de crash ook), maar dat zal altijd onvolledig zijn hé.

idd dat is de bedoeling dat je uw persoonlijke vertraging op papier bijhoud zodat je ze ook persoonlijk kan indienen, dan nog zal er een controle gedaan worden op uw traject aan de hand van uw abonnement of biljet waarvan je op zijn minst een kopie zal moeten bijvoegen.Frank schreef:Het is ongetwijfeld de bedoeling dat u de vertragingen persoonlijk ondergaat vooraleer u compensatie krijgt. Ok, controleerbaar is het niet natuurlijk.
Wat niet wegneemt dat het systeem, zoals door de topicstarter voorgesteld, moeilijk bestreden kan worden door de NMBS. Ze kunnen moeilijk zeggen dat ze niet geloven dat jij op al die vertraagde treinen zat als je een abonnement hebt voor dat traject.
Alles beveiligen tegen misbruik is ook ondoenbaar, ergens moet je rekenen op de eerlijkheid van de klanten, om over de kostprijs voor de overhead (nu al zeer hoog geschat) nog maar te zwijgen.
Alles beveiligen tegen misbruik is ook ondoenbaar, ergens moet je rekenen op de eerlijkheid van de klanten, om over de kostprijs voor de overhead (nu al zeer hoog geschat) nog maar te zwijgen.
hij stelde het voor om het te vereenvoudigen, maar niet iedereen zit op het internet (wat al is te snel gedacht word door bepaalde mensen) dus je bied maar een halve oplossing aan, vele mensen kennen hun trein enkel maar van begin tot eindpunt, laat staan zoals, vele hier op het forum, datze hun trein van nr kennen of bij de juiste benaming, vele mensen hier op mijn lijn weten nog niet eens dat ze met de CR (cityrail) meerijden, dat is in de volksmond nog steeds het "omnibuske" versta je de moeilijkheidsgraag van zoiets?Frank schreef:Wat niet wegneemt dat het systeem, zoals door de topicstarter voorgesteld, moeilijk bestreden kan worden door de NMBS. Ze kunnen moeilijk zeggen dat ze niet geloven dat jij op al die vertraagde treinen zat als je een abonnement hebt voor dat traject.
Alles beveiligen tegen misbruik is ook ondoenbaar, ergens moet je rekenen op de eerlijkheid van de klanten, om over de kostprijs voor de overhead (nu al zeer hoog geschat) nog maar te zwijgen.
Re: Centraal meldpunt vertragingen
Beste forum,
Ik betaal maandelijks braafjes mijn traject tussen X en Y, maar krijg daarvoor maar een erg povere service terug van de NMBS.
Mijn voornemen om een centraal meldingspunt voor vertragingen op te starten zou ertoe kunnen leiden dat de NMBS inziet dat de voorgestelde compensatie-regeling geen goede oplossing is.
Ik heb nog tal van vragen over hun voorstel en hoop daar tegen 1 september een antwoord op te krijgen:
- werkzaamheden: geen compensatie bij vertragingen die het gevolg zijn van werkzaamheden; in Brussel-Zuid zijn er werken gepland tot 15-12-2006, wil dit dan zeggen dat er geen enkele compensatie mogelijk is voor lijnen van/via/naar Brussel? In Etterbeek zijn er werken voorzien tot 15-12-2012, zijn er dan geen compensaties mogelijk op lijn 161 (Brussel-Namen en verder) tot die datum?
- overstap: als ik een korte vertraging heb op het eerste deel van mijn traject, daardoor een overstap mis en meer dan 15 minuten moet wachten voor het tweede gedeelte van mijn traject, heb ik dan recht op compensatie?
- zones: de NMBS heeft verschillende stations in België gegroepeerd in zones; geldt de compensatieregeling ook voor iedere rit in de begin- of eindzone van mijn traject? Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat er op het traject Antwerpen-Dam (zone Antwerpen) / Meiser (zone Brussel) wel elke dag ergens een trein is die meer dan 15 minuten vertraging heeft.
Naar mijn mening is de NMBS onder politieke druk met deze regeling op de proppen gekomen, is er niet al te veel over nagedacht, zijn de voorwaarden zo draconisch mogelijk gesteld en hopen ze dat het hen niet te veel zal kosten.
Uw dienaar
Ik betaal maandelijks braafjes mijn traject tussen X en Y, maar krijg daarvoor maar een erg povere service terug van de NMBS.
Mijn voornemen om een centraal meldingspunt voor vertragingen op te starten zou ertoe kunnen leiden dat de NMBS inziet dat de voorgestelde compensatie-regeling geen goede oplossing is.
Ik heb nog tal van vragen over hun voorstel en hoop daar tegen 1 september een antwoord op te krijgen:
- werkzaamheden: geen compensatie bij vertragingen die het gevolg zijn van werkzaamheden; in Brussel-Zuid zijn er werken gepland tot 15-12-2006, wil dit dan zeggen dat er geen enkele compensatie mogelijk is voor lijnen van/via/naar Brussel? In Etterbeek zijn er werken voorzien tot 15-12-2012, zijn er dan geen compensaties mogelijk op lijn 161 (Brussel-Namen en verder) tot die datum?
- overstap: als ik een korte vertraging heb op het eerste deel van mijn traject, daardoor een overstap mis en meer dan 15 minuten moet wachten voor het tweede gedeelte van mijn traject, heb ik dan recht op compensatie?
- zones: de NMBS heeft verschillende stations in België gegroepeerd in zones; geldt de compensatieregeling ook voor iedere rit in de begin- of eindzone van mijn traject? Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat er op het traject Antwerpen-Dam (zone Antwerpen) / Meiser (zone Brussel) wel elke dag ergens een trein is die meer dan 15 minuten vertraging heeft.
Naar mijn mening is de NMBS onder politieke druk met deze regeling op de proppen gekomen, is er niet al te veel over nagedacht, zijn de voorwaarden zo draconisch mogelijk gesteld en hopen ze dat het hen niet te veel zal kosten.
Uw dienaar
Absoluut, makkelijk is het zeker niet. Maar de NMBS heeft wel enkele troeven om het efficiënt op te zoeken:
- Ze hebben alle dienstregelingen in een databank.
- Ook alle vertragingen zijn bekend.
- Bij abonnementen is het nog makkelijker: abonneenummer vertelt alles over persoon en traject.
- Bij kaarten zijn er ook nummers beschikbaar en dat zal dan bijna altijd over één grote vertraging gaan en geen vaak terugkerende kleine (anders kocht je geen kaartjes).
Grootste moeite zal ongetwijfeld dat deel van de formulieren zijn dat niet correct in ingevuld, want dan moet je het ofwel als bedrijf zelf zien te vinden, of inlichtingen vragen aan de abonnee wat tijd, geld en moeite kost.
Technisch gezien kan het natuurlijk nog veel makkelijker. Rust alle stations en stopplaatsen uit met een contactloos ontwaardingssysteem (zie Oyster in Londen). Laat mensen gebruik maken van het "touch-in and touch-out" systeem en je kan de compensaties gewoon op de rekening laten storten van de reizigers, of in hun electronische portefeuille. Natuurlijk weet ik zelf ook dat dit systeem bakken geld kost aan installatie en dat het niet haalbaar is, we mogen eens dromen he.
- Ze hebben alle dienstregelingen in een databank.
- Ook alle vertragingen zijn bekend.
- Bij abonnementen is het nog makkelijker: abonneenummer vertelt alles over persoon en traject.
- Bij kaarten zijn er ook nummers beschikbaar en dat zal dan bijna altijd over één grote vertraging gaan en geen vaak terugkerende kleine (anders kocht je geen kaartjes).
Grootste moeite zal ongetwijfeld dat deel van de formulieren zijn dat niet correct in ingevuld, want dan moet je het ofwel als bedrijf zelf zien te vinden, of inlichtingen vragen aan de abonnee wat tijd, geld en moeite kost.
Technisch gezien kan het natuurlijk nog veel makkelijker. Rust alle stations en stopplaatsen uit met een contactloos ontwaardingssysteem (zie Oyster in Londen). Laat mensen gebruik maken van het "touch-in and touch-out" systeem en je kan de compensaties gewoon op de rekening laten storten van de reizigers, of in hun electronische portefeuille. Natuurlijk weet ik zelf ook dat dit systeem bakken geld kost aan installatie en dat het niet haalbaar is, we mogen eens dromen he.

Re: Centraal meldpunt vertragingen
Ik had begrepen van wel. Het zou om reizgersminuten gaan en niet om treinminuten. Dat is ook de enige juiste oplossing en het simpelste. Geplande aankomsttijd vergelijken met de werkelijk en indien boven de grens -> compensatie.Compensate schreef:- overstap: als ik een korte vertraging heb op het eerste deel van mijn traject, daardoor een overstap mis en meer dan 15 minuten moet wachten voor het tweede gedeelte van mijn traject, heb ik dan recht op compensatie?
Daar heeft het alle schijn van. Het klinkt lekker ("jaja, zelfs bij frequente kleine vertragingen toch compensatie!") maar is eigenlijk een lege doos. In het begin zullen er nog wel mensen de meoite nemen om dat blad aan te vullen, maar eens het nieuwe eraf voorzie ik dat dit systeem snel verwatert. Jammer.Naar mijn mening is de NMBS onder politieke druk met deze regeling op de proppen gekomen, is er niet al te veel over nagedacht, zijn de voorwaarden zo draconisch mogelijk gesteld en hopen ze dat het hen niet te veel zal kosten.
Re: Centraal meldpunt vertragingen
Waarom rijdt u dan nog met de trein?Compensate schreef:Beste forum,
Ik betaal maandelijks braafjes mijn traject tussen X en Y, maar krijg daarvoor maar een erg povere service terug van de NMBS.
Neem uw auto!

(als u Brussel door moet gaat u snel weer merken hoe een plezier de trein kan zijn, ook al heeft die 5 tot 10min vertraging...)
Re: Centraal meldpunt vertragingen
>Waarom rijdt u dan nog met de trein?
>Neem uw auto!
>(als u Brussel door moet gaat u snel weer merken hoe een plezier de trein kan zijn, ook al heeft die 5 tot 10min vertraging...)
Zal het gaan, ja, flauwe plezante.
Antwoord op mijn vraag in plaats van het internet te vervuilen.
Ik heb geen auto; ik gebruik 7 dagen op 7 de trein.
Waar ik heb moeilijk mee heb is dat de NMBS steeds de "goed nieuws" show brengt in de media, terwijl de gewone klant dagelijks met vertragingen, afgeschafte treinen en gemiste aansluitingen te maken krijgt.
Zelfs in de laatste 4 weekends heb ik er niet 1 zonder gemiste aansluiting mogen meemaken.
Uw dienaar
>Neem uw auto!
>(als u Brussel door moet gaat u snel weer merken hoe een plezier de trein kan zijn, ook al heeft die 5 tot 10min vertraging...)
Zal het gaan, ja, flauwe plezante.
Antwoord op mijn vraag in plaats van het internet te vervuilen.
Ik heb geen auto; ik gebruik 7 dagen op 7 de trein.
Waar ik heb moeilijk mee heb is dat de NMBS steeds de "goed nieuws" show brengt in de media, terwijl de gewone klant dagelijks met vertragingen, afgeschafte treinen en gemiste aansluitingen te maken krijgt.
Zelfs in de laatste 4 weekends heb ik er niet 1 zonder gemiste aansluiting mogen meemaken.
Uw dienaar
wat de andere wil duidelijk maken (op laconieke manier) dat de auto u nog slechter af zal brengen en als je die twee vergelijkt heden ten dagen in de spits dan vraagt een normale mens zich echt af waarom men nog in de file wil staan die een veelvoud aan vertraging veroorzaakt, daar krijgen ze even min compensaties voor (al goed ook, stel u voor). afgeven op de spoorwegen (ook al zouden ze een goed nieuws show brengen) gaat u geen stap vooruit helpen in tegendeel.
De spoorwegen maken dan misschien hier en daar wel fouten, ze doen ook veel goeds. al is nagedacht hoeveel werk en organisatie er bij komt zien om dit alles vlot te laten verlopen?, belgie is een land met zoveel spoorlijnen en knooppunten, dat je u afvraagt dat er ni meer verkeerd gaat. Het belgische spoorwegnet is als een dominospel, duw er eentje om en heel het land ondervind wel ergens hinder, zo fragiel is het dus jammer genoeg. wat nietwegneem dat u zeker en altijd recht hebt op een optimale service.
met vriendelijke groeten steven
De spoorwegen maken dan misschien hier en daar wel fouten, ze doen ook veel goeds. al is nagedacht hoeveel werk en organisatie er bij komt zien om dit alles vlot te laten verlopen?, belgie is een land met zoveel spoorlijnen en knooppunten, dat je u afvraagt dat er ni meer verkeerd gaat. Het belgische spoorwegnet is als een dominospel, duw er eentje om en heel het land ondervind wel ergens hinder, zo fragiel is het dus jammer genoeg. wat nietwegneem dat u zeker en altijd recht hebt op een optimale service.
met vriendelijke groeten steven
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Als je wil weten wat vertragingen zijn, neem eens het vliegtuig op een topmoment.
Voor het spoor is elk spitsuur een topmoment.
Er zou eens een lijst moeten opgemaakt worden van de werkelijk verantwoordelijken van vertragingen.
We zijn niet te schoon om in eigen boezem te kijken, maar er zal dikwijls "Derden' staan ook, en het zijn vaak, heel vaak reizigers.
Eén voorbeeld (er zijn er nog honderden andere), als een trein vertrekkensklaar staat, en er komt nog gauw een moeder met een paar kinderen afgelopen, wat moet er dan gebeuren?
Even wachten, of vertrekken?
Even wachten geeft vertraging (met op een slecht moment een kettingreactie naar veel, veel treinen), vertrekken geeft dan weer erger en weeral klachten.
Voor het spoor is elk spitsuur een topmoment.
Er zou eens een lijst moeten opgemaakt worden van de werkelijk verantwoordelijken van vertragingen.
We zijn niet te schoon om in eigen boezem te kijken, maar er zal dikwijls "Derden' staan ook, en het zijn vaak, heel vaak reizigers.
Eén voorbeeld (er zijn er nog honderden andere), als een trein vertrekkensklaar staat, en er komt nog gauw een moeder met een paar kinderen afgelopen, wat moet er dan gebeuren?
Even wachten, of vertrekken?
Even wachten geeft vertraging (met op een slecht moment een kettingreactie naar veel, veel treinen), vertrekken geeft dan weer erger en weeral klachten.
idem als antwoord met er aan toegevoegd dat het nooit goed zal zijn, wat men ook kiest van die tweee49memling schreef:Als je wil weten wat vertragingen zijn, neem eens het vliegtuig op een topmoment.
Voor het spoor is elk spitsuur een topmoment.
Er zou eens een lijst moeten opgemaakt worden van de werkelijk verantwoordelijken van vertragingen.
We zijn niet te schoon om in eigen boezem te kijken, maar er zal dikwijls "Derden' staan ook, en het zijn vaak, heel vaak reizigers.
Eén voorbeeld (er zijn er nog honderden andere), als een trein vertrekkensklaar staat, en er komt nog gauw een moeder met een paar kinderen afgelopen, wat moet er dan gebeuren?
Even wachten, of vertrekken?
Even wachten geeft vertraging (met op een slecht moment een kettingreactie naar veel, veel treinen), vertrekken geeft dan weer erger en weeral klachten.