IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML »

Voor goederenvervoer wisten we al langer dat D en - vooral - NL niet geïnteresseerd zijn, zelfs dwarsliggen. Maar hoe zit het met reizigersverkeer? Daar wordt weer niet over gesproken...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
pietje

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietje »

Enkel voor reizigersverkeer is die lijn volgens mij niet interessant, enkel als het gecombineerd zou worden met voldoende goederentraffiek denk ik dat die lijn een slaagkans heeft.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

In elk geval het Duitse gedeelte lijkt me, voor reizigers, weinig kans op slagen te hebben. Mönchengladbach is nu niet meteen een wereldbestemming, en je kan bijna elke bestemming beter bereiken via ofwel Venlo ofwel Aken.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML »

Hamont (B) en Weert (NL) wil reizigerstreinen van/naar Antwerpen. Budel is twijfelachtig. Dat gedeelte van de IJzeren Rijn zal meer succes hebben dan een Roermond-Dalheim...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

groentje schreef:In elk geval het Duitse gedeelte lijkt me, voor reizigers, weinig kans op slagen te hebben. Mönchengladbach is nu niet meteen een wereldbestemming, en je kan bijna elke bestemming beter bereiken via ofwel Venlo ofwel Aken.
Volgens mij rijden er op het Duitse stuk nu al reizigerstreinen(tjes), zeker tot in de buurt van de Siemens proefbaan.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

Ik wou zeggen wat LML zei.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

LML schreef:Hamont (B) en Weert (NL) wil reizigerstreinen van/naar Antwerpen. Budel is twijfelachtig. Dat gedeelte van de IJzeren Rijn zal meer succes hebben dan een Roermond-Dalheim...
klopt wel wat je zegt ,
maar de NMBS is niet voor te vinden om de verbinding neerpelt-weert door te trekken , dat sleept al even lang aan als de ijzeren rijn , en nu helemaal niet meer omdat ze 10% willen inkrimpen op het aanbod

bericht uit NL van 20 juni 2011 (blijkbaar toch voorstanders in NL)
Provincie N.-Brabant niet tegen IJzeren Rijn
Het opnieuw leven inblazen van de IJzeren Rijn kan voordelen hebben voor Brabant. Belangrijk is wel dat er al het nodige gedaan wordt om de overlast voor Budel-Schoot zo klein mogelijk te houden. Dat antwoordt het provinciebestuur van Noord-Brabant op vragen van de PVV-fractie in Provinciale Staten (provincieraad). De partij ziet de goederenspoorlijn tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied totaal niet zitten. Een deel van het tracé van de IJzeren Rijn loopt door Budel-Schoot.
Volgens de provincie leidt de reactivering van de IJzeren Rijn ertoe dat er geen goederentreinen en treinen met gevaarlijke stoffen door steden in Brabant hoeven te rijden. zoals Breda-Tilburg-Eindhoven De ruimte op het spoor die hiermee vrij komt, kan worden gebruikt om het personenvervoer tussen de grote steden te 'optimaliseren'
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML »

Om even de situatie (lees: infrastructuur) te overlopen:
* Neerpelt-Hamont-grens: enkelspoor, goed berijdbaar, traject is zelfs enkele jaren geleden volledig gemoderniseerd...
* grens-aftakking Budel (fabrieken): enkelspoor, verouderd, niet gemoderniseerd maar berijdbaar...
* aftakking Budel (fabrieken)-Weert: enkelspoor, enkele jaren geleden volledig gemoderniseerd, inclusief seininrichting en overwegen, zeer goed berijdbaar...
* Weert-Roermond: dubbelspoor, treindiensten NS...
* Roermond-Dalheim: enkelspoor, totaal overwoekerd door natuur, niet berijdbaar...
* Dalheim-Monchengladbach: enkelspoor, reizigersdienst, zeer goed berijdbaar...

Als men wil, kan men vlotjes reizigerstreinen laten bollen tussen Neerpelt-Weert. Op enkele 100 m na (grens-aftaking Budel (fabrieken)) is het spoor volledig gemoderniseerd...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

'België niet gehaast met IJzeren Rijn'
Donderdag 23 juni 2011 Uit een schriftelijk antwoord van Eurocommissaris Siim Kallas op een vraag van Frieda Brepoels (N-VA) blijkt dat de Belgische regering zélf geen stappen heeft ondernomen om het dossier van de IJzeren Rijn te reactiveren. Tijdens besprekingen met de Europese Commissie over de toekomst van het Trans-Europese Vervoersnetwerk bracht ons land de IJzeren Rijn dus niet eens ter sprake. Een en ander is vandaag bekendgemaakt door Peter Luykx (N-VA). Hij confronteerde staatssecretaris Schouppe tijdens de plenaire vergadering van de Kamer met deze nieuwe feiten. Maar volgens Schouppe loopt alles goed in verband met het dossier. Op 4 juli is er een ontmoeting gepland tussen staatssecretaris Schouppe en zijn Nederlandse ambtsgenote Melanie Schultz van Haegen.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML »

Nogmaals: gaat het hier over reizigersdiensten of goederendiensten? In zo'n artikels wordt dat nooit vermeld...

Bij die 'heren' in Brussel is 'ne trein, ne trein'. Of het nu goederen- of reizigerstreinen zijn, dat maakt bij hun geen verschil. Goederen- of reizigerstreinen zijn wèl een verschil, toch...?

Over goederentreinen over de IJzeren Rijn kent hier iedereen het langslepende verhaal.

Reizigerstreinen over de IJ.R. van B naar NL is perfect mogelijk en wordt ook gevraagd door Hamont en Weert. De infrastructuur is er, ligt er trouwens klaar voor. Van NL naar D is hierboven al aangehaald.
In D zelf rijdt er over de IJzeren Rijn al een reizigersdienst.

Wanneer wordt dat nu 'ns eindelijk gesnapt bij de 'heren van Brussel', de pers/media (die maken er maar al te graag hun eigen sensatieverhaaltjes van) dat er 'reizigerstreinen' zijn en 'goederentreinen'...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
pietje

Re: IJzeren Rijn

Bericht door pietje »

Wanneer het gaat over de 'IJzeren Rijn', dan gaat het in 99% van de gevallen over goederentreinen, aangezien een lange passagiersdienst inleggen over de gehele lengte door niemand gevraagd wordt.
Dat het in de Europese context besproken moet worden is dan vooral om er voor te zorgen dat NL niet aan obstructie zou doen indien B en D zo'n verbinding nodig hebben.
De reden waarom er tussen Neerpelt en Weert geen reizigersdienst is, is omdat het weer een extra kost is voor de NMBS/NS, terwijl er op dit moment op ander lijnen eerder aan afschaffen en inkorten gedacht wordt.

Dat Schouppe van mening is dat alles goed loopt in dit dossier zegt vooral veel over Schouppe zelf.
Het impliceert dat hij (net als de Nederlanders) de IJzeren Rijn niet nodig vindt, want als dit dossier op deze manier verder loopt zal er binnen 50 jaar nog altijd geen goederenverkeer op deze lijn zijn.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

Europese Commissie schrapt subsidies voor IJzeren Rijn


De Europese Commissie heeft de helft van de subsidies die ze had uitgetrokken voor studies naar de IJzeren Rijn geschrapt. Dat blijkt uit het antwoord van Europees commissaris voor Vervoer Siim Kallas op een vraag van Europees parlementslid Frieda Brepoels (N-VA).


België wil de lijn graag opnieuw in gebruik nemen om de haven van Antwerpen richting Duitsland te ontsluiten; en dit via het historisch tracé. Iets dat België mag na de uitspraak van het Internationaal Arbitragehof in Den Haag maar dat Nederland niet wil omwille van milieuoverwegingen.

Nog altijd volgens staatssecretaris voor Mobiliteitszaken Etienne Schouppe (CD&V) doet België er bij monde van vele ministers alles aan om tot een akkoord te komen met Nederland.

Maar onder meer omdat de twee landen nog altijd geen akkoord hebben over het tracé, heeft de Europese Commissie beslist om de subsidies terug te brengen van 7,3 miljoen euro naar 4,5 miljoen euro. Het ziet er dus niet naar uit dat de IJzeren Rijn er snel zal komen.

Bron: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... -rijn.aspx
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

'Stel Europees coördinator IJzeren Rijn aan'
Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen heeft vandaag tijdens de conferentie over de ontwikkeling van de Europese spoorcorridors voor het goederentransport aan Nederland en Duitsland gevraagd om een Europese coördinator voor de IJzeren Rijn aan te stellen. Die moet ervoor zorgen dat de goederenverbinding eindelijk opnieuw in dienst kan worden genomen.
"We roepen Nederland en Duitsland op om, samen met ons land, de Commissie te vragen een Europese coördinator aan te stellen", aldus Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Havenbedrijf. De haven verwijst naar de mogelijkheid die de Europese Commissie heeft om een coördinator aan te stellen voor grensoverschrijdende
spoorprojecten. "Zo'n Europese coördinator zou de ruimst mogelijke bevoegdheid moeten krijgen om dit project IJzeren Rijn, in nauw overleg met de infrastructuurbeheerders van de drie landen, tot een goed einde te brengen," zei hij.
De heractivering van de IJzeren Rijn staat al jaren hoog op de prioriteitenlijst van Antwerpen omdat ze voor de haven de meest efficiënte spoorverbinding met het Duitse Ruhrgebied vormt. Vanuit verschillende kanten is er echter verzet tegen de heropening. "Het dossier van de IJzeren Rijn heeft na een geschiedenis van 20 jaar veel weg van een soap: er gebeurt niet veel en er komt geen einde aan", zei Bruyninckx nog.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

geen stop te hamont voor 2013
Hamont kan pas ten vroegste in het tweede semester van 2013 een stopplaats krijgen op de treinverbinding vanuit Antwerpen, die nu in Neerpelt eindigt. Dat blijkt uit een vraag van Kamerlid Steven Vandeput aan minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte.
Twee jaar geleden nog kwam de NMBS met een ambitieus plan voor de spoorontsluiting in Noord-Limburg. Het plan bevatte de reactivering van spoorlijn 18 van Hasselt via Neerpelt naar Weert en de elektrificatie en ontdubbeling van de lijn Herentals-Mol-Hamont. Vanuit Hamont zou dan om het half uur afwisselend een trein naar Brussel en een naar Antwerpen vertrekken.
“Van die plannen blijft niet veel meer over”, aldus Vandeput. “De minister zegt nu dat de doortrekking naar Weert is afgevoerd door de NMBS. Wat de reactivering van het stuk tussen Hasselt en Neerpelt betreft, blijft het wachten op de resultaten van de vergelijkende studie naar de beste exploitatievorm (trein of lightrail). En de elektrificatie van de lijn Herentals-Mol-Hamont blijft voorlopig beperkt tot het stuk tussen Herentals en Mol. De minister koppelde eerder de elektrificatie en de ontdubbeling van het stuk tussen Mol en Hamont aan de IJzeren Rijn. Nu die begraven lijkt, is het weinig waarschijnlijk dat die plannen nog zullen uitgevoerd worden.”
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Brepoels vraagt cöordinator voor IJzeren Rijn
Europees parlementslid Frieda Brepoels (N-VA) vraagt de federale regering om samen met Nederland en Duitsland bij de Europese Commissie de aanstelling te vragen van een 'Europees coördinator' om het dossier van de IJzeren Rijn uit het slop te halen. Ze heeft daarover een brief gestuurd aan premier Yves Leterme en minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte.
Met haar pleidooi treedt Brepoels in de voetsporen van Eddy Bruyninckx. De gedelegeerd bestuurder van het Antwerpse Havenbedrijf riep eind juni België, Nederland en Duitsland op om een Europese coördinator aan te stellen die het project IJzeren Rijn - de spoorverbinding die Antwerpen met het Duitse Ruhrgebied moet verbinden - "tot een goed einde" kan brengen. Brepoels heeft de oproep van Bruyninckx bij de Commissie
aangekaart, waar ze te horen kreeg dat het idee van zo'n coördinator in 2009 al werd afgetoetst, maar dat daar toen geen interesse voor bestond. "Onbegrijpelijk", meent ze.
Ze vraagt Leterme en Vervotte daarom om het voortouw te nemen om dergelijke coördinator alsnog aan te vragen bij de Europese Commissie. "De tijd dringt", schrijft ze in haar brief. "De komende weken zal duidelijk worden of de Commissie de IJzeren Rijn al dan niet opneemt in het kernnetwerk van het trans-Europese transportnetwerk TEN-T.
Het komt er dus op aan zo snel als mogelijk contact op te nemen met de regeringen van de twee betrokken buurlanden Nederland en Duitsland zodat een gezamenlijke aanvraag nog in september kan worden ingediend."
Plaats reactie