elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbetaal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: elektrische treinen als collectie voor verenigingen onbe

Bericht door Steven »

die hoge prijzen hebben we te danken aan Elektrabel, anders dan de gewone gezinnen hebben de grote gebruikers op de markt nog niet echt de vrije keuze voor hun leverancier met alle gevolgen van dien natuurlijk voor contracten tussen infrabel en elektrabel als het over de prijs van elektriciteit gaat.
Het is daarom dat de NMBS in vroegere jaren in het Brusselse een aantal dieselgroepen had laten plaatsen om het piekverbruik dat moest worden afgenomen bij elektrabel te kunnen verlagen. Met groot ongenoegen van elektrabel natuurlijk.
COCOKEN007

Bericht door COCOKEN007 »

hallo iedereen,
bedankt voor jullie reactie maar toch sta ik versteld dat deze elek locs statisch meer waarde hebben dan als ze rijden.
Wij weten hoe deze locs rijden en wat hun geluid prestaties en andere karakteristieken zijn.
Maar onze kleinkinderen binnen 20 jaar weten niet wat voor soort locs het zijn.
Dus vind ik dat deze locs type 22, stel 085 recht hebben om tegen dan wel te rijden.
Een stoomlokomotief en een diesel mogen rijden en een elektrische loco niet, ik begrijp het verschil niet.
Eens zullen de kolen en mazout onbetaalbaar worden en dan , gaan die dan ook op stal.
dus rijdt er geen ene trein niet meer.
altijd maar over de kosten praten en besparen ja en dan, mogen we van ons belastingsgeld ook geen plezier meer hebben.
Ik denk het wel.
De kleine man besparen en de grote blijven opdoen is dat eerlijk op dit moment.
gene zever over kosten.
iedereen mag een voorbeeld nemen aan het museum van Mulhouse , dat is prachtig hoeveel materiaal er daar bewaard is.
Prachtig museum waar de fransen fier op zijn en dat moeten we als Belg ook zijn fier op onze treinen en een plaats
waar we later naar toe gaan om ons verleden en kind terug te roepen en ook dat ze mogen blijven rijden, das pas de hobby
Shrek

Bericht door Shrek »

COCOKEN007 schreef: iedereen mag een voorbeeld nemen aan het museum van Mulhouse , dat is prachtig hoeveel materiaal er daar bewaard is.
Prachtig museum waar de fransen fier op zijn en dat moeten we als Belg ook zijn fier op onze treinen en een plaats
waar we later naar toe gaan om ons verleden en kind terug te roepen en ook dat ze mogen blijven rijden, das pas de hobby
Awel Mulhouse vind ik net een heel goed voorbeeld, zoiets zou de NMBS ook moeten hebben. In zo'n museum zou van alle reeksen die de NMBS gehad heeft er makkelijk eentje bewaard kunnen worden. Wel even opmerken dat het grootste deel van de locs die daar staan statische objecten zijn :wink:
COCOKEN007 schreef:hallo iedereen,
bedankt voor jullie reactie maar toch sta ik versteld dat deze elek locs statisch meer waarde hebben dan als ze rijden.
Wij weten hoe deze locs rijden en wat hun geluid prestaties en andere karakteristieken zijn.
Maar onze kleinkinderen binnen 20 jaar weten niet wat voor soort locs het zijn.
Dus vind ik dat deze locs type 22, stel 085 recht hebben om tegen dan wel te rijden.
Een stoomlokomotief en een diesel mogen rijden en een elektrische loco niet, ik begrijp het verschil niet.
Eens zullen de kolen en mazout onbetaalbaar worden en dan , gaan die dan ook op stal.
dus rijdt er geen ene trein niet meer.
Steenkool is eigenlijk al onbetaalbaar om een trein rendabel mee te laten rijden, daarom zijn er ook maar 2 stoomlocomotieven die in België op grootspoor mogen rijden. Vermits die zo duur zijn betalen de NMBS en het TSP daar zeer veel aan.
In een ideale wereld zouden ook de 22ers of de 085 mogen rijden. Maar daar is gewoon geen geld voor. Waar zou je het halen trouwens? Het grootste verschil tussen een stoomloc en een elektrische loc ligt hem in de ervaring die het grote publiek heeft. Elke spoorleek ziet veel liever een stoomloc aankomen in het station dan een e-loc, logisch dus dat de NMBS en het TSP daar grote investeringen in doen. De museumdiesels hebben dan weer het grote voordeel dat ze ook op de authentieke diesellijnen kunnen rijden en niet enkel onder de draad.
COCOKEN007 schreef: altijd maar over de kosten praten en besparen ja en dan, mogen we van ons belastingsgeld ook geen plezier meer hebben.
Ik denk het wel. De kleine man besparen en de grote blijven opdoen is dat eerlijk op dit moment. Gene zever over kosten.
Ik ben toch blij dat de overheid het grootste deel van de budgetten uitgeeft aan gezondheidszorg, onderwijs en het organiseren van openbaar vervoer. Zou jij liever daarop bespaard zien zodat er wat oude locomotieven kunnen rondrijden?...
melle

Bericht door melle »

Ik denk dat niemand van de ganse Belgische bevolking (buiten dat verwaarloosbaar groepje treinfanaten) zijn belastingsgeld wil zien opgaan naar een stoomlok.. Ik denk dat er hier in België wel wat dringendere zaken zijn..
Shrek

Bericht door Shrek »

melle schreef:Ik denk dat niemand van de ganse Belgische bevolking (buiten dat verwaarloosbaar groepje treinfanaten) zijn belastingsgeld wil zien opgaan naar een stoomlok.. Ik denk dat er hier in België wel wat dringendere zaken zijn..
Ik denk het net wel, die ene stoomloc van de nmbs valt nog makkelijk te verkopen aan het grote publiek. Het is net aan een e-loc dat niemand geld wilt geven...
dentheo

Bericht door dentheo »

Overdrijven we niet een beetje ?
Ik meen dat er in Nederland enkele groepen zijn die zich over specifiek materieel ontfermd hebben , rijdt er geen electrische "hondekop" en nog enkele dieseldrietjes.
Elk treinstel heeft "zijn" club.

In Zwitserland rijdt er zelfs een electrisch historisch treinstel (BLS club ?) met ETCS !!!!!

Het kan dus .
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

Jamaar dat gaat over privé geld, COCOKEN suggereert dat er publiek geld naar oude treinen moet gaan. Dat een vereniging geld bijeenzoekt om een 15 of 16 te restaureren en terug te laten rijden kan ik alleen maar aanmoedigen natuurlijk :wink:
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Het niet precies kunnen vaststellen wat de stroomkosten zijn, lijkt inderdaad een ietwat gezocht argument. In Nederland kan dat ook niet en ik weet niet beter dan dat de Stichting Mat’54 Hondekop-vier op dit punt niets in de weg wordt gelegd. Terwijl de tollenaars in dat land toch enige faam genieten. Er hangt de museumtreinrijders alleen wel iets boven het hoofd :roll: – maar dat hoort erbij en is dus niet alleen om de panto’s binnen profiel te houden.

Zoals dekooiker schreef hanteert Infrabel een drietal formules om de stroomkosten bij benadering in rekening te kunnen brengen. Dat lijkt niet helemaal eerlijk, maar hetzelfde probleem speelt vermoedelijk bij de toerekening van de kosten van onderhoud en vervanging van de baan. De slijtage die veroorzaakt wordt door treinen kun je niet goed per soort trein uitsplitsen. Al is er intussen ook al een trend om zelfs de geluidsbelasting per soort voertuig te berekenen, toch zeker om te kunnen berekenen hoeveel geluidsschermen er gezet moeten worden zodat we onze treinen allengs minder kunnen zien ... :(

Ander voorbeeld uit de transportwereld: op de weg wordt niet nauwkeurig rekening gehouden met de zwaarte van de slijtage die de verschillende auto’s en vrachtwagens veroorzaken. Vrachtwagens verslijten het wegdek overigens opmerkelijk veel sneller dan personenauto’s – maar ze betalen niet evenredig méér voor het gebruik van de weg.

Kortom, het gebruik van ruwe formules en vuistregels is eigenlijk heel gewoon.

Bericht door tt44ta46 »

De discussie ligt op een gans ander niveau. Enkel erkende operatoren met een licentie en veiligheidscertificaat mogen rijden op Europese spoornetten, waaronder ook dat van Infrabel.

In België zit het netvaardig historisch patrimonium bij 2 niet-operatoren: NMBS Holding en TSP. Gevolg: in 2007 mochten zij door de reglementering plots niet meer rijden...

Gelukkig laat de Europese spoorwegwet uitzonderingen toe, waaronder voor historisch spoorverkeer. Dat liet ons toe in 2007 met Infrabel en het Ministerie een Ministerieel Besluit uit te werken opdat NMBS Holding en elke mogelijke Belgische VZW (voorlopig enkel TSP) op het net mogen rijden ook al zijn zij geen operator.

Maar uiteraard zijn daar restricties aan verbonden om de échte operatoren niet voor het hoofd te stoten; zoals de max snelheid van 80 km/u én ... geen elektrische tractie! Dit ondere andere vanuit de Infrabelredenering dat een eventueel minder frequent onderhouden electrische installatie een impact kan hebben op de stroomvoorziening in een ganse regio...

In andere landen zoals Italië zit het Patrimonium ofwel bij een erkend operator, ofwel zoals in Nederland bij een toeristische instantie die een licentie van operator heeft bekomen... TSP zou dus perfect kunnen rijden met haar electrisch materieel, maar alleen als ze ervoor kiest een licentie te behalen van operator; jammer genoeg is dat in België financieel én administratief zo moeilijk dat er geen beginnen aan is.

Nu ja, ik was in 2010 in Trier, waar een prachtig electrisch stel pendelde tussen de stoomlocomotieven, jammer genoeg zat dit stel telkens zo goed als leeg in vergelijking met de stoomtreinen...
pietje

Bericht door pietje »

tt44ta46 schreef:Maar uiteraard zijn daar restricties aan verbonden om de échte operatoren niet voor het hoofd te stoten; zoals de max snelheid van 80 km/u én ... geen elektrische tractie! Dit ondere andere vanuit de Infrabelredenering dat een eventueel minder frequent onderhouden electrische installatie een impact kan hebben op de stroomvoorziening in een ganse regio...
De eerste restrictie kan ik begrijpen, het historisch patrimonium dient niet echt om "zo snel mogelijk" te rijden, dus daarom is 80 km/u verdedigbaar.
De tweede snap ik niet: een trein die op het spoorweg netwerk komt moet rijvaardig zijn en mag nooit schade toebrengen aan het netwerk.
Dus als het een diesel is moeten de wielen, remmen, draaistellen,... in orde zijn. Is dat niet het geval dan moet de trein van het netwerk wegblijven want hij kan de treindienst verstoren.
Bij elektrisch materiaal moet dan ook dat onderdeel in orde zijn, anders niet op het gewone netwerk.

Of zie ik dat zo verkeerd?
COCOKEN007

Bericht door COCOKEN007 »

ik denk dat we zelfs in deze moeilijke tijden moeten kunnen blijven positief denken.
Mijn voorbeeld blijft Mulhouse en ik zou graag in Belgie daar ook zo een museum willen voor hebben.
De trein is al sinds jaar 1835 een cultuur en een beeld die je niet zomaar wegtovert.
Het beste museum zou het mooie gebouw Tour en TAXI zijn geweest, daar was veel plaats en vele sporen zodat er ook wat oude treinen er zoude n kunnen rijden maar er is voor een andere weg gekozen , weeral niets voor de treinliefhebbers alsook voor de kinderen.
Vergeet niet de dat alle hobbys worden ontstaan meestal als je kind bent.
Dus als kinderen geprikkeld worden door een mooi en interessant museum daar hebben ze veel bewondering voor en zo kan een hobby ontstaan alsook zo ook voor treinen.
Ik vind ook dat de NMBS van iedere trein 1 stuk behoudt en deze bewaard daar in het voorziene museum zodat we deze later kunnen blijven bezoeken.
Zowel stoom , diesel en elektrische locomotieven moeten kunnen blijven rijden en ja de NMBS
heeft al zoveel ervaring in herstellen en onderhouden van locos van 1 loco per type voor ze hem afschrijven eerst een laatste maal reviseren en onderhoud op doen zodat deze locomotief rijvaardig blijft .
Ook bij iedere loco die dan verder gebruikt wordt kunnen ze TBL1 installeren en verder up to date houden zodat deze loco op de baan kan blijven rijden.
Zo moeilijk is dat niet en de kosten zijn niet zo groot .
Ik denk grote mensen vooralleer terug te zagen op de belastingen en de wat het allemaal kost
aan de maatschappij, keer terug in jullie kindertijd en denk zelf als er een trein voorbijkwam wat voor bewondering je had voor deze machine en het geluid ervan en droomde van ooit treinbestuurder te worden. Daar draait het om en niet om de zure en azijn maatschappij waar we nu inzitten
Tot later
Steven

Bericht door Steven »

Je kan niet overal zomaar elektronica plaatsen in oude treinen. De meeste elektronica heeft een stabiele voeding nodig en die is niet altijd aanwezig op elk type trein uit het verleden.
gysev

Bericht door gysev »

Steven schreef:Je kan niet overal zomaar elektronica plaatsen in oude treinen. De meeste elektronica heeft een stabiele voeding nodig en die is niet altijd aanwezig op elk type trein uit het verleden.
Aangezien ze tegenwoordig in Groot-Brittannië al testen doen met ECTS-appararuur in stoomlocomotieven zal dat nog wel meevallen. Waar een wil is...
Steven

Bericht door Steven »

gysev schreef:
Steven schreef:Je kan niet overal zomaar elektronica plaatsen in oude treinen. De meeste elektronica heeft een stabiele voeding nodig en die is niet altijd aanwezig op elk type trein uit het verleden.
Aangezien ze tegenwoordig in Groot-Brittannië al testen doen met ECTS-appararuur in stoomlocomotieven zal dat nog wel meevallen. Waar een wil is...
Maar dan moet je de loc wel zwaar aanpassen en laat dat meestal een doorn in het oog zijn. De bedoeling is net om zoveel mogelijk het origineel te behouden.
groentje

Bericht door groentje »

Tja, soms moet je compromissen sluiten. Vandaag de dag treinen laten rijden zoals 100 jaar geleden is niet meer verantwoord. En dan heb je de keuze, ofwel een oude locomotief zonder aanpassingen als statisch monument bewaren, ofwel de nodige veiligheidssystemen installeren en hem laten rijden. Als je kan, zou ik kiezen voor de tweede oplossing, de eerst blijft maar een lapmiddel.
Plaats reactie