Op Antwerpen centraal staan meer dan 2 automaten, probleem is dat het grijze toestel niet echt opvallen is. Ik weet er daar al zeker 2 in de hoofdhal staan, 4 aan de voorkant perrons, en nog zeker 4 of 6 aan de nieuwe ingang. Als ik me niet vergis staat er ook nog ergens aan 1 van de ingangen komende van de premetro een automaat.Fles schreef:die huidige automaten zijn echt waardeloos ja. En als ze ooit nog eens GOEDE automaten neerzetten, laat ze dan ook zorgen dat het er GENOEG zijn. En niet 2 op een station als Antwerpen-Centraal. Maar dertig.
NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Iedereen zit weer bezig om loketten te sluiten, weeral hetzelfde liedje alsof dat de enige plaats is om dat bedrijf rendabel te krijgen, in tegendeel het is amper een druppel op een hete plaat, een kokende plaat zelfs. Je kan daar wat efficienter werkende diensten maken dat is een feit maar meer als een druppel winst ga je er niet vinden. Gewoonweg omdat er al zoveel onbemande stopplaatsen zijn. Verdere diensten die kunnen afgebouwd of omgevormd worden bespreekt hier geen kat. Dat is dus uit pure onwetendheid. Bespreek het geheel of bespreek niets zou ik zeggen want anders heeft deze discussie nog weinig zin.
Ja, dat begin ik te beseffen ja. Maar jullie (niet jij persoonlijk natuurlijk, gewoon heel België) zouden er toch eens goed aan doen om eens op te houden met die flauwekul, want Europa heeft al genoeg ellende aan zijn broek. Met steeds maar weer staken om het staken win je de oorlog niet.dentheo schreef:Officieel mag er geen plan zijn om de loketten te sluiten bv. op één of andere objectieve basis, dan ligt Belgie weer plat.[..] Dat is Belgie.
Maar je zegt het zelf: die achterliggende diensten, daar heeft niemand een zicht op, zelfs de NMBS-ers hier niet. Ja, we weten dat er heel veel bureau's zijn, we hebben ook in de krant gelezen dat de NMBS veruit de grootste HR-afdeling heeft van het land, we hebben al verhalen gehoord over diensten die worden gecreëerd om politieke vriendjes te plezieren, of zelfs communautaire evenwichten te bewaren, maar we hebben amper een idee van wat er daar gaande is.
Het enige waar we een beetje zicht op hebben, is onze eigen dienst, en de publieke dienstverlening, zoals de loketten. Er is geen consensus over het sluiten van loketten als iets goeds, maar de meesten lijken besparingen op loketten wel als minst schadelijk te beschouwen. En ja, er zijn al heel wat stopplaatsen gesloten, er blijven er echter ook nog betrekkelijk veel open. Alleen al in Brussel zijn er loketten in de 5 groten, Schaarbeek, Ukkel-Kalevoet, Etterbeek en Jette. Ik ben geen vragende partij om die laatste 4 te sluiten, integendeel, maar voor mij zou het wel beter te verteren zijn dan het schrappen van vroege en late treinen, halvering van weekenddiensten, of afschaffen van bepaalde verbindingen zoals Aalst-Burst.
Wat mijn eigen dienst betreft: ja, daar kan serieus bespaard worden. Omdat het werk absoluut niet efficiënt georganiseerd is, niet omdat er niet hard gewerkt zou worden, natuurlijk. Er kan wellicht nog het meest bespaard worden door een onderzoek naar wat noodzakelijk is dat moet gebeuren, en wat misschien beter niet in real-time gebeurt. En ook bij de TCT's zal er wellicht nog wel bespaard kunnen worden. Er zullen maar weinig mensen je daar tegenspreken. Vooral dan, omdat ze het niet kunnen, omdat ze de situatie er niet kennen.
Het enige waar we een beetje zicht op hebben, is onze eigen dienst, en de publieke dienstverlening, zoals de loketten. Er is geen consensus over het sluiten van loketten als iets goeds, maar de meesten lijken besparingen op loketten wel als minst schadelijk te beschouwen. En ja, er zijn al heel wat stopplaatsen gesloten, er blijven er echter ook nog betrekkelijk veel open. Alleen al in Brussel zijn er loketten in de 5 groten, Schaarbeek, Ukkel-Kalevoet, Etterbeek en Jette. Ik ben geen vragende partij om die laatste 4 te sluiten, integendeel, maar voor mij zou het wel beter te verteren zijn dan het schrappen van vroege en late treinen, halvering van weekenddiensten, of afschaffen van bepaalde verbindingen zoals Aalst-Burst.
Wat mijn eigen dienst betreft: ja, daar kan serieus bespaard worden. Omdat het werk absoluut niet efficiënt georganiseerd is, niet omdat er niet hard gewerkt zou worden, natuurlijk. Er kan wellicht nog het meest bespaard worden door een onderzoek naar wat noodzakelijk is dat moet gebeuren, en wat misschien beter niet in real-time gebeurt. En ook bij de TCT's zal er wellicht nog wel bespaard kunnen worden. Er zullen maar weinig mensen je daar tegenspreken. Vooral dan, omdat ze het niet kunnen, omdat ze de situatie er niet kennen.
Steven schreef:Iedereen zit weer bezig om loketten te sluiten, weeral hetzelfde liedje alsof dat de enige plaats is om dat bedrijf rendabel te krijgen, in tegendeel het is amper een druppel op een hete plaat, een kokende plaat zelfs. Je kan daar wat efficienter werkende diensten maken dat is een feit maar meer als een druppel winst ga je er niet vinden. Gewoonweg omdat er al zoveel onbemande stopplaatsen zijn. Verdere diensten die kunnen afgebouwd of omgevormd worden bespreekt hier geen kat. Dat is dus uit pure onwetendheid. Bespreek het geheel of bespreek niets zou ik zeggen want anders heeft deze discussie nog weinig zin.
Okee cool, dan gaan we rationeel en bedrijfseconomisch denken. Dan gaan we lijnen sluiten, en alle stations erlangs, en veel ook. Heel L26, L52, L82 en L144 zijn totale onzin om te beginnen. Laat daar naar smaak af en toe wat bussen rijden of zo, maar treinen zijn daar volstrekt zinloos.
Begin daar eens mee gewoon, dan kijken we daarna wel of Gent - Zottegem zo noodzakelijk is. Of Oudenaarde - Ronse. Of Geraardsbergen - Edingen. Waar nu iedereen moord en brand loopt te schreeuwen als er een station even een paar dagen niet bemand kan worden.
Echt, jullie kunnen wel afgeven op de Nederlanders die "het nut van loketten niet kunnen inschatten" en alles, maar besef je wel HOE verwend jullie zijn met allerlei, echt HONDERDEN, stations die tegen elke economische realiteitszin in, bemand BLIJVEN worden? Kijk in Dubai kan dat. Daar hebben ze geld als water en kunnen ze OV gewoon gratis aanbieden. België leeft gewoon VER boven zijn stand op dat gebied.
Dat is een bewuste politiek van Descheemaecker, om zo veel mogelijk informatie achter te houden.groentje schreef:Maar je zegt het zelf: die achterliggende diensten, daar heeft niemand een zicht op, zelfs de NMBS-ers hier niet. Ja, we weten dat er heel veel bureau's zijn, we hebben ook in de krant gelezen dat de NMBS veruit de grootste HR-afdeling heeft van het land, we hebben al verhalen gehoord over diensten die worden gecreëerd om politieke vriendjes te plezieren, of zelfs communautaire evenwichten te bewaren, maar we hebben amper een idee van wat er daar gaande is.
Ook zijn commentaar over de mogelijke afschaffing van 10% van de treinen, waar het in dit topic eigenlijk over gaat of ging, was typerend: "Er is nog niets beslist, we gaan dat wel bespreken in de Raad van Bestuur".
Met andere woorden: je moet jullie daar allemaal niet mee moeien, je zal het wel zien als het zover is.
Die politiek benoemde Raad van Bestuur is natuurlijk een bende jaknikkers en jaknikkers kunnen rekenen op bijkomende zitjes in comités en dochterondernemingen. Dat levert riante zitpenningen op.
En nadien stuurt Descheemaecker dan wel weer een brief aan iedereen met enkele mooie slagzinnen, zoals "we zijn niet tevreden" en met een of ander vergiftigd geschenk bij en iedereen is weer in de wolken met de oneindige goedheid en gulheid van de NMBS.
Fles schreef:Steven schreef:Iedereen zit weer bezig om loketten te sluiten, weeral hetzelfde liedje alsof dat de enige plaats is om dat bedrijf rendabel te krijgen, in tegendeel het is amper een druppel op een hete plaat, een kokende plaat zelfs. Je kan daar wat efficienter werkende diensten maken dat is een feit maar meer als een druppel winst ga je er niet vinden. Gewoonweg omdat er al zoveel onbemande stopplaatsen zijn. Verdere diensten die kunnen afgebouwd of omgevormd worden bespreekt hier geen kat. Dat is dus uit pure onwetendheid. Bespreek het geheel of bespreek niets zou ik zeggen want anders heeft deze discussie nog weinig zin.
Okee cool, dan gaan we rationeel en bedrijfseconomisch denken. Dan gaan we lijnen sluiten, en alle stations erlangs, en veel ook. Heel L26, L52, L82 en L144 zijn totale onzin om te beginnen. Laat daar naar smaak af en toe wat bussen rijden of zo, maar treinen zijn daar volstrekt zinloos.
Weer begin je over diensten die je ziet. Ik heb het over diensten achter die diensten. De overhead daar besparen zou al een veel grotere stap zijn. Daar gaat hier niemand op in. Dat zijn pas heilige huisjes om af te breken.
Begin daar eens mee gewoon, dan kijken we daarna wel of Gent - Zottegem zo noodzakelijk is. Of Oudenaarde - Ronse. Of Geraardsbergen - Edingen. Waar nu iedereen moord en brand loopt te schreeuwen als er een station even een paar dagen niet bemand kan worden.
Echt, jullie kunnen wel afgeven op de Nederlanders die "het nut van loketten niet kunnen inschatten" en alles, maar besef je wel HOE verwend jullie zijn met allerlei, echt HONDERDEN, stations die tegen elke economische realiteitszin in, bemand BLIJVEN worden? Kijk in Dubai kan dat. Daar hebben ze geld als water en kunnen ze OV gewoon gratis aanbieden. België leeft gewoon VER boven zijn stand op dat gebied.
Een algemene doorlichting vanuit het parlement van alle dochterondernemingen van de NMBS, de Holding en Infrabel. En die dingen sluiten die absoluut geen toegevoegde waarde hebben of geen winst maken.
Van mij mogen die bedrijven gerust bestaan als ze goed werk leveren voor ons, en als ze winst maken op buitenlandse activiteiten. En anders is het niet de behorende tot het takenpakket van de NMBS.
En als we dan toch bezig zijn een complete doorlichting van alle niveau's en diensten en bureaus etc om een efficiënter systeem te bekomen.
Vorige week nog: een probleem met een computersysteem, 5 (!!) verschillende mensen gebeld, allen "dat behoord niet tot mijn bevoegdheid maar misschien kunt ge X eens bellen". En uiteindelijk de 5de zegt "ja die persoon is er nu niet en eigenlijk houdt zich hier niemand daar mee bezig hoor".
Hoeveel mensen werken er wel niet op die bureau's om vooral aan de telefoon te zeggen dat die vraag niet voor hen is. Ik kan daar enorm pissed van worden, net zoals alle andere collega's die in directe of indirecte laatste lijn staan met de klant de reiziger.
Van mij mogen die bedrijven gerust bestaan als ze goed werk leveren voor ons, en als ze winst maken op buitenlandse activiteiten. En anders is het niet de behorende tot het takenpakket van de NMBS.
En als we dan toch bezig zijn een complete doorlichting van alle niveau's en diensten en bureaus etc om een efficiënter systeem te bekomen.
Vorige week nog: een probleem met een computersysteem, 5 (!!) verschillende mensen gebeld, allen "dat behoord niet tot mijn bevoegdheid maar misschien kunt ge X eens bellen". En uiteindelijk de 5de zegt "ja die persoon is er nu niet en eigenlijk houdt zich hier niemand daar mee bezig hoor".
Hoeveel mensen werken er wel niet op die bureau's om vooral aan de telefoon te zeggen dat die vraag niet voor hen is. Ik kan daar enorm pissed van worden, net zoals alle andere collega's die in directe of indirecte laatste lijn staan met de klant de reiziger.
*knuppel in het hoenderhok*: Vanuit het parlement? Die opereren op een gelijkaardige manier als de NMBS: zoveel mogelijk macht naar je toetrekken, postjes creeëren etc. Niet vergeten dat als een politicus een keer moed zou durven vertonen die er direct op wordt afgerekend. Doe maar vanuit de Vab, die durven zeker te snijden bij de spoorwegen waar het pijn doet.Kristofke schreef:Een algemene doorlichting vanuit het parlement van alle dochterondernemingen van de NMBS, de Holding en Infrabel. En die dingen sluiten die absoluut geen toegevoegde waarde hebben of geen winst maken. En als we dan toch bezig zijn een complete doorlichting van alle niveau's en diensten en bureaus etc om een efficiënter systeem te bekomen.
Oh daar valt ongetwijfeld ook een hoop winst te behalenSteven schreef:Weer begin je over diensten die je ziet. Ik heb het over diensten achter die diensten. De overhead daar besparen zou al een veel grotere stap zijn. Daar gaat hier niemand op in. Dat zijn pas heilige huisjes om af te breken.

Maar ik ben het er zeker mee eens dat dat ook een aspect is wat meegenomen zou moeten worden. We kunnen er alleen zo weinig over zeggen.
Groot gelijk.Kristofke schreef:Een algemene doorlichting vanuit het parlement van alle dochterondernemingen van de NMBS, de Holding en Infrabel. En die dingen sluiten die absoluut geen toegevoegde waarde hebben of geen winst maken.
SNIP
Ik herhaal het nog even : toen de laatste baas vlijtig getallen begon te verzamelen om te zien waar overdreven aantallen mensen en materieel zaten in de organisatie,
bv. verhouding rijdend personeel /niet rijdend personeel, personeel in kontakt met klanten/personeel niet in kontakt , kilometers per jaar per lok enz. enz.... ,
vloog hij direct buiten.
Want de NMBS is onvergelijkbaar met andere spoorbedrijven, ze doen wel hetzelfde als die anderen, maar dan houdt het op.
Dus consultants inhuren, zo verbrandt je zelf je vingers niet.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Correctie, dan kan U daar weinig over zeggen, en dan kan u helemaal niet meer mee doen met de discussie en bent u uw stokpaardje kwijt.Fles schreef: Maar ik ben het er zeker mee eens dat dat ook een aspect is wat meegenomen zou moeten worden. We kunnen er alleen zo weinig over zeggen.
Nou dat is natuurlijk onzin. Ik kan natuurlijk wel iets zeggen over dingen waar ik WEL iets van kan zeggen.
je bespreekt in dit geval het hele bedrijf om te besparen en niet 1 klein prutsdeel waar je wat zakgeld gaat rapen. Anders is zo een discussie zinloos.Fles schreef:Nou dat is natuurlijk onzin. Ik kan natuurlijk wel iets zeggen over dingen waar ik WEL iets van kan zeggen.