NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef:
dentheo schreef:
ronny schreef: Het plan is gebaseerd op “LEAN”, een systeem dat in de jaren 70 ontwikkeld werd voor de Toyota-fabrieken in de VS.
Nogmaals, de NMBS is geen gewoon bedrijf. Efficiëntie is niet verkeerd. Maar maak er geen marktefficiëntie van.
Nee want ze draaien toch maar op "de belasting" van anderen...en belasting MOET on-efficient besteed worden...
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door AlexNL »

“De overheid moet de NMBS dezelfde middelen geven als de privé ter beschikking heeft”, meent Geleyn. “Werkzaamheden aan het spoor worden tegenwoordig allemaal uitgevoerd door onderaannemingen. Onze spoorleggers doen enkel nog de beveiliging. Dat zien we natuurlijk niet graag gebeuren. Hoe komt het dat we dat werk kwijtspelen? Omdat we niet met dezelfde middelen en mogelijkheden kunnen werken. Wij werkten nog met een riek toen de anderen al met kranen over de sporen reden. Het is nu al veel verbeterd, maar het is nog niet hetzelfde.”
Lees ik hier nou goed dat dhr. Geleyn van mening is dat de Belgische overheid nog meer geld moet investeren in de NMBS, zodat de NMBS dan zou kunnen moderniseren? Daar heeft de NMBS net zo veel tijd voor gehad als alle andere - private - partijen maar die kansen hebben ze laten liggen.

Het moet verdorie niet gekker worden.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door gysev »

vasonline schreef:Maar of we bij de NMBS ooit eenmansbediening gaan krijgen?

Groetjes
Tot eind jaren '50 bestond dat nochtans op een aantal nevenlijnen. Daar reden dan motorwagens (reeksen 551 of 553) waar de bestuurder de kaartjes verkocht. Dat was bv zo op Bertrix - Muno en Marbehan - Virton. Het heeft deze lijnen ook niet kunnen redden.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door vasonline »

Steven schreef:De sprinters zijn er voor gemaakt, de voorstellen zijn er ooit geweest (reeds meer dan 20 jaar terug)
O.a. de spiegeltjes aan de bestuurderscabine is er minstens één teken van.

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

vasonline schreef:
Steven schreef:De sprinters zijn er voor gemaakt, de voorstellen zijn er ooit geweest (reeds meer dan 20 jaar terug)
O.a. de spiegeltjes aan de bestuurderscabine is er minstens één teken van.

Groetjes
de spiegels, de mogelijkheid de deur zowel te lossen als te sluiten vanuit de stuurpost is natuurlijk belangrijk en dus aanwezig.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Shrek »

ronny schreef: Halvering personeelsbestand dreigt bij werkplaatsen NMBS
In de werkplaatsen van NMBS Technics in Oostende en Salzinnes loopt sinds twee maanden het BeLean-plan. Het plan moet de efficiëntie en de productiviteit optimaliseren, klinkt het. De eerste cijfers wijzen erop dat het plan vooral een pak banen zal kosten.
Eindelijk !
Natuurlijk zal het plan een pak banen kosten, dat is de bedoeling net :)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Portbou »

Steven schreef:
Hogersluys schreef: Ook worden steeds weer de kosten van loketten overroepen. Ik acht de kostprijs van Lijn 82 tig male groter dan de kostprijs van alle loketten samen.
Veel te kort door de bocht, je vergeet het aantal vrije dagen er bij te tellen per personeelslid om de dienst normaal te laten draaien. Idem voor dat loket eigenlijk. Want een vrije dag kost u 8 werkuren.
Kort en hopelijk duidelijk :
Vermits zowel de loketbediende als de machinist recht heeft op vakantie is dit in de kostenvergelijking "kost van de loketbediende" versus "kost van de eenmansbediening van lijn 82" niet relevant.

Groeten,
Bart W.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door MaartendeJ »

Steven schreef:de spiegels, de mogelijkheid de deur zowel te lossen als te sluiten vanuit de stuurpost is natuurlijk belangrijk en dus aanwezig.
Ik meen dat het fluitje nog steeds verplicht is in Nederland om het vertrekbevel te geven. Dat kan ook vanuit het cabineraam, wat ook gedaan wordt.

Protos (connexxion) en de GTW's van Arriva (noorden) hebben iig geen spiegels, maar wel eenmansbediening.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

AlexNL schreef: Lees ik hier nou goed dat dhr. Geleyn van mening is dat de Belgische overheid nog meer geld moet investeren in de NMBS, zodat de NMBS dan zou kunnen moderniseren? Daar heeft de NMBS net zo veel tijd voor gehad als alle andere - private - partijen maar die kansen hebben ze laten liggen.

Het moet verdorie niet gekker worden.
Correctie, de Belgische overheid heeft in de jaren 80 de kraan volledig dicht gedraaid waardoor de NMBS nooit de kans gehad heeft mee te zijn gelijk een privébedrijf, ken de geschiedenis aub. Ze hebben de kans dus niet laten liggen, ze hebben ze gewoonweg voor een deel niet gekregen (wat nog niet wil zeggen dat ze hun best deden om er het max uit te halen met wat ze wel hadden natuurlijk).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

bw494674 schreef:
Kort en hopelijk duidelijk :
Vermits zowel de loketbediende als de machinist recht heeft op vakantie is dit in de kostenvergelijking "kost van de loketbediende" versus "kost van de eenmansbediening van lijn 82" niet relevant.

Groeten,
Bart W.
Toch wel omdat een bestuurder in een totaal ander systeem werkt dan een loketbediende. De loketbediende heeft minder voordelen in vrije tijd. De treinbestuurder krijgt iets meer compensatie dan de loketbediende.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door K V B »

Steven schreef: waardoor je dus 2 personen nodig hebt en die betaal je dan zo. dus telt het wel mee om uw kost te bepalen he. In uw eerste deel bepaal je gewoon hoeveel diensturen je nodig hebt. Maar daar komt nog bovenop dat die treinbestuurder duurder is dan die loketbediende dus wat ben je aan het vergelijken als je uw vergelijking niet afmaakt. Dit lijkt op een vraagstuk wiskunde waarbij je de oplossing maar half geeft.
Ja en nee. Kijk als ik wil vergelijken hoeveel personen je voor activiteit A in vergelijking met activiteit B nodig hebt, dan is het vergelijken van het aantal uren dat je voor beide activiteiten moet inplannen de basis. Hoeveel een dergelijk "uur" dan kost is dan ook een basis voor kostenberekeningen en afwegingen. Ik zie dat hier in Zwitserland regelmatig bij het volgen van de diskussies over openbaarvervoer planning. (Hier gebeurt dat allemaal openbaar)

Het loonverschil tussen de verschillende kategoriën is natuurlijk ook wel relevant, en ik denk dat in het VK stationspersoneel waarschijnlijk minder goed betaalt wordt, en men er daarom meer kan van in dienst nemen.
Maar ik wou gewoon een ruwe schatting doen. Gewoon even aangeven dat de uitspraak dat "alle loketten bij elkaar TIG meer kosten dan lijn 82" nergens op slaat.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door K V B »

Adler schreef:
Hogersluys schreef:Nogmaals, de NMBS is geen gewoon bedrijf. Efficiëntie is niet verkeerd. Maar maak er geen marktefficiëntie van.
Ik vond de volgende definitie van bedrijf:

Een bedrijf is een organisatie van arbeid en kapitaal. Een bedrijf dat gericht is op het maken van winst wordt veelal een onderneming genoemd.

In die zin is de NMBS dus wel een bedrijf maar geen onderneming.
En het wordt dus tijd dat de NMBS wel een onderneming wordt.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Adler »

K V B schreef:
Adler schreef:
Hogersluys schreef:Nogmaals, de NMBS is geen gewoon bedrijf. Efficiëntie is niet verkeerd. Maar maak er geen marktefficiëntie van.
Ik vond de volgende definitie van bedrijf:

Een bedrijf is een organisatie van arbeid en kapitaal. Een bedrijf dat gericht is op het maken van winst wordt veelal een onderneming genoemd.

In die zin is de NMBS dus wel een bedrijf maar geen onderneming.
En het wordt dus tijd dat de NMBS wel een onderneming wordt.
En hoe denk jij dat de NMBS ooit een winstgevende onderneming kan worden ?
Ze komen nu al niet toe met de jaarlijkse dotatie van 3,6 miljard euro van de staat (300 euro per inwoner, niet per belastingbetaler), om dan nog te zwijgen van de reeds opgebouwde schuldenberg van meer dan 3 miljard euro.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:Het loonverschil tussen de verschillende kategoriën is natuurlijk ook wel relevant, en ik denk dat in het VK stationspersoneel waarschijnlijk minder goed betaalt wordt, en men er daarom meer kan van in dienst nemen.
Maar ik wou gewoon een ruwe schatting doen. Gewoon even aangeven dat de uitspraak dat "alle loketten bij elkaar TIG meer kosten dan lijn 82" nergens op slaat.
Uw uitleg is ook nog onvolledig. Jullie spreken beide van personeel maar vergeten de infra. In het ene geval de lijn zelf => aanleg en onderhoud. Langs de andere kant de trein in kwestie en daar heb je dan aankoop en onderhoud. Pas dan kan je vergelijken.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
bw494674 schreef:
Kort en hopelijk duidelijk :
Vermits zowel de loketbediende als de machinist recht heeft op vakantie is dit in de kostenvergelijking "kost van de loketbediende" versus "kost van de eenmansbediening van lijn 82" niet relevant.

Groeten,
Bart W.
Toch wel omdat een bestuurder in een totaal ander systeem werkt dan een loketbediende. De loketbediende heeft minder voordelen in vrije tijd. De treinbestuurder krijgt iets meer compensatie dan de loketbediende.
Dat moet je toch eens uitleggen. Ze werken beiden met hetzelfde statuut van X uren /week, juist hebben ze andere uren die een andere type van "rust" "compensatie " of "overgang "geven;
Je kunt moeilijk een rustdag van de ene vergelijken met de andere. Een rustdag is anders als je stopt om 10 uur de vorige avond ipv 4 uur s'ochtends dezelfde dag.
Dit was de "re" evolutie van de akties van 78 79 en 80.
Plaats reactie