Daarom denk ik dat we hier ook in die richting gaan evolueren: prijzen die meer in verhouding zijn met de echte kosten...Hogersluys schreef:Sommigen hier vergeten dat de treinkaartjes en abonnementen in Nederland een pak duurder zijn.
NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
^^Uitermate slechte evolutie. Hoe kan je mensen overhalen de trein te gebruiken als de kaartjes zo duur worden? Terecht gaan ze zeggen: 'dan neem ik de auto wel'.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
En is dat dan zo erg ?
Mensen moeten voor mij echt geen trein nemen omdat ik treinliefhebber ben....en zeker niet omdat ik de trein met mijn belasting betaal.
Mensen moeten voor mij echt geen trein nemen omdat ik treinliefhebber ben....en zeker niet omdat ik de trein met mijn belasting betaal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Niet alleen de trein moet duurder worden ook het gebruik van de auto is in verhouding te goedkoop. Rekeningrijden had er eigenlijk al lang moeten zijn. Vele buitenlanders rijden onze wegen evengoed kapot, Als je naar Frankrijk (péage) gaat betaal je, als je naar Zwitserland (wegenvignet) gaat betaal je. Laat het hier dan ook maar komen en laat die buitenlanders mee betalen voor ons wegennet.Hogersluys schreef:^^Uitermate slechte evolutie. Hoe kan je mensen overhalen de trein te gebruiken als de kaartjes zo duur worden? Terecht gaan ze zeggen: 'dan neem ik de auto wel'.
Kosten moeten meer in verhouding van gebruik zijn. Dit zou voor alle vormen van vervoer moeten gelden.
Nu betalen we wegentaks of je nu 1000 of 50000km/jaar doet maakt daarvoor weinig uit.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Daar is een heel simpele oplossing voor: de brandstofaccijnzen. Verhoog die (naar Nederlands niveau) en je hebt extra inkomsten voor de infrastructuur.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Prijs is belangrijk, maar ik blijf ervan overtuigd dat de meeste mensen bereid zijn om te betalen voor kwaliteit. Een verhoging van de ticketprijs is volgens mij dan ook niet onoverkomelijk, op voorwaarde natuurlijk dat de kwaliteit (stiptheid, aansluitingen, comfort...) verhoogd wordt.Hogersluys schreef:^^Uitermate slechte evolutie. Hoe kan je mensen overhalen de trein te gebruiken als de kaartjes zo duur worden? Terecht gaan ze zeggen: 'dan neem ik de auto wel'.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Ik ben niet zo gelukkig met bovengaande uitspraken.
Zoals ik eerder al gemeld heb zou hier in Noord Limburg dan ook een openbaar vervoer moeten zijn, die naam waardig.
Nogmaals het voorbeeld: op zondag namiddag, van Kaulille naar Heppen, 28 km, 2 overstappen en 3 (drie) uur reistijd.
Zoals ik eerder al gemeld heb zou hier in Noord Limburg dan ook een openbaar vervoer moeten zijn, die naam waardig.
Nogmaals het voorbeeld: op zondag namiddag, van Kaulille naar Heppen, 28 km, 2 overstappen en 3 (drie) uur reistijd.

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Maar wat is de vervoersvraag van Kaulille naar Heppen? Is het de moeite om een bus in te leggen, laat staan aan een aantrekkelijke frequentie? En zijn multimodale verplaatsingen hier geen mogelijke oplossingen? Ik leg uit: een stuk met de vouwfiets naar een bushalte, met de bus verder, en dan de laatste paar km opnieuw de vouwfiets op?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Wij zijn maar een klein land en voor diesel is enkel Zwitserland duurder, voor benzine alleen Nederland.AlexNL schreef:Daar is een heel simpele oplossing voor: de brandstofaccijnzen. Verhoog die (naar Nederlands niveau) en je hebt extra inkomsten voor de infrastructuur.
Enigste oplossing is dat de financiering van de EU gewijzigd wordt. Laat de EU zich financieren door het heffen van accijnzen.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Het is mooi verdeeld in 3 stukken, dat is het grote probleem.groentje schreef:Maar wat is de vervoersvraag van Kaulille naar Heppen? Is het de moeite om een bus in te leggen, laat staan aan een aantrekkelijke frequentie? En zijn multimodale verplaatsingen hier geen mogelijke oplossingen? Ik leg uit: een stuk met de vouwfiets naar een bushalte, met de bus verder, en dan de laatste paar km opnieuw de vouwfiets op?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
En dat brengt ons dan weer bij de Belgische ruimtelijke ordening, overal wordt er maar op los gebouwd. Dat is de grote reden waarom ons landelijk OV nooit vergeleken zal kunnen worden met Nederland of zwitserland.Bibke schreef: Het is mooi verdeeld in 3 stukken, dat is het grote probleem.
Als iedereen wat dichter bij elkaar zou gaan wonen waren zelfs in het weekend bussen op een halfuursdienst mogelijk, maar omdat iedereen zo verspreid woont is dat onmogelijk.
Dat is natuurlijk ook één van de redenen dat er zoveel stopplaatsen zijn die met sluiting bedreigd word. Door de verspreidde bebouwing is er een te klein vervoerspotentieel...
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Natuurlijk is dat erg. Ik zei het trouwens niet als treinliefhebbers maar als iemand die bezorgt is over onze vervoersproblematief en de daarbij horende ruimtelijke ordening. Een autoverslaving is voor niets goed, het zorgt ervoor dat mensen op het platteland gaan wonen (met de bijhorende verstedelijking), het zorgt voor luchtpolitie, voor files, voor bedrijven die naar de voorstad treken, voor inefficiënt OV, ....dentheo schreef:En is dat dan zo erg ?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Gaan mensen niet net op het platteland wonen omdat het betaalbaarder, bereikbaar én overgesubsidieerd is (met bedrijfswagens, pendelaarsabonnementen, etc)? In een groot deel van de wereld ontvolkt het platteland. In Vlaanderen denkt nog steeds iedereen dat het ultieme geluk te vinden is in een vrijstaande fermette, liefst in een rustige wijk op een paar km van de dichtstbijzijnde voorzieningen vandaan (ok, ik overdrijf een beetje).
Net als de mensen meer zelf het geld moeten ophoesten voor hun verplaatsingen, zie je een rationeler gebruik van transport.
Net als de mensen meer zelf het geld moeten ophoesten voor hun verplaatsingen, zie je een rationeler gebruik van transport.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
^^Mensen gaan op het platteland wonen omdat het door de komst van de auto mogelijk is daar te wonen én tegelijkertijd in de stad te werken. Er is een duidelijk verband tussen de suburbanisatie en de opkomst van de auto.
Ook de trein heeft in zekere zin voor suburbanisatie gezorgd, maar vrijwel altijd ging het dan enkel om kernen rond stations die enorm gegroeid zijn (Aalter bv). Dat is nog niet zo erg.
Ook de trein heeft in zekere zin voor suburbanisatie gezorgd, maar vrijwel altijd ging het dan enkel om kernen rond stations die enorm gegroeid zijn (Aalter bv). Dat is nog niet zo erg.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Het is minder erg, dat ben ik met je eens.
Maar waarom is de auto zo gemakkelijk? Omdat hij zogenaamd onmisbaar is, rekenen de mensen niet alle kosten, en is hij dus relatief 'goedkoop'. Je geraakt er comfortabel mee van je voordeur tot dichtbij je bestemming, al sta je soms in de file, het is dus niet altijd het meest betrouwbare vervoersmiddel.
Net daar heeft de trein en de fiets, en in mindere mate ander openbaar vervoer, een markt te winnen. Door betrouwbaarder te zijn dan de (eigen) wagen, even comfortabel, en bepaalde extra's aan te bieden die moeilijk tot onmogelijk zijn in je eigen wagen (ik denk aan catering, draadloos internet...), en eigenlijk bijna altijd beschikbaar te zijn, kan het openbaar vervoer een alternatief worden voor gebruik en bezit van de wagen.
En dan blijf ik ervan overtuigd, dat de mensen bereid zijn te betalen voor kwaliteit. We moeten echt af van het idee dat de trein alleen maar goed is als massavervoer van pendelaars, want dan doen we alleen maar de autopendelaars een plezier (door een paar km van de files af te knijpen).
Maar waarom is de auto zo gemakkelijk? Omdat hij zogenaamd onmisbaar is, rekenen de mensen niet alle kosten, en is hij dus relatief 'goedkoop'. Je geraakt er comfortabel mee van je voordeur tot dichtbij je bestemming, al sta je soms in de file, het is dus niet altijd het meest betrouwbare vervoersmiddel.
Net daar heeft de trein en de fiets, en in mindere mate ander openbaar vervoer, een markt te winnen. Door betrouwbaarder te zijn dan de (eigen) wagen, even comfortabel, en bepaalde extra's aan te bieden die moeilijk tot onmogelijk zijn in je eigen wagen (ik denk aan catering, draadloos internet...), en eigenlijk bijna altijd beschikbaar te zijn, kan het openbaar vervoer een alternatief worden voor gebruik en bezit van de wagen.
En dan blijf ik ervan overtuigd, dat de mensen bereid zijn te betalen voor kwaliteit. We moeten echt af van het idee dat de trein alleen maar goed is als massavervoer van pendelaars, want dan doen we alleen maar de autopendelaars een plezier (door een paar km van de files af te knijpen).