Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen in Br

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen in Br

Bericht door bobke »

De bijna duizend treinreizigers die zaterdag in een geblokkeerde trein zaten ter hoogte van Ternat, zijn met 2 uur en 20 minuten vertraging aangekomen in het station Brussel-Zuid.

De trein reed van Oostende naar Eupen en beschadigde kort voor 17 uur de bovenleiding. Een diesellocomotief kwam de gestrande reizigers evacueren. Zij kunnen hun reis vanuit Brussel-Zuid voortzetten.

Een spoor is nog buiten dienst, waardoor treinen van Brussel naar de kust moeten omrijden. Dat betekent een vertraging van 15 tot 20 minuten, aldus Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. Treinen van de kust naar Brussel kunnen een lichte vertraging oplopen door het incident.

De bovenleiding is beschadigd over een afstand van 150 meter, en daarnaast zijn er over een afstand van 1 kilometer nog kleine beschadigingen. Er zal wellicht de hele nacht gewerkt moeten worden om de schade te herstellen.

Het is niet zeker dat de problemen zondagochtend van de baan zullen zijn, aldus nog de woordvoerder.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110625_077
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door Robin »

valt mee op zich.
Wetende dat er ooit een Benelux 4uur heeft gestaan op L25 :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door gysev »

Het probleem was dat die diesellok vanuit Brussel moest komen en dat die dus bijna 15 km op zicht heeft moeten rijden aangezien alle tegenspoorseinen dicht stonden.
Lukas
Berichten: 1689
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door Lukas »

Hoi,

De betrokken trein was er een van de IC A relatie en de locomotief was HLE 1356 van Merelbeke.In de pantograaf was er een stuk bovenleiding verstrengeld geraakt.Omstreeks 19u30 werd de onfortuinlijke trein door HLR 7743 Brussel Zuid binnengesleept.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door Adler »

Belga schreef:Het is te wijten aan de 'te ver doorgedreven splitsing van de NMBS en Infrabel' dat de evacuatie van de trein die zaterdagavond geblokkeerd stond ter hoogte van Ternat lang duurde. Dat zegt Jos Digneffe, voorzitter van de socialistische vakbond ACOD Spoor, zondag. De trein beschadigde een bovenleiding en de reizigers kwamen uiteindelijk met ruim 2 uur vertraging aan in Brussel-Zuid.

'Vroeger was er één dispatching en was de zaak snel opgelost. Nu zijn er drie of vier bevoegde diensten', zegt Digneffe. Volgens de vakbondsman neemt de communicatie tussen de diensten veel tijd in beslag. België ging veel te ver bij het opsplitsen van de spoorwegmaatschappij NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel, vindt hij.
Het is natuurlijk gemakkelijk om nu al 6 jaar lang elk mogelijk probleem bij de NMBS op de splitsing te steken.
Het is de schuld van "de grote splitsing" en daarmee is men er weer vanaf tot het volgende probleem optreedt.
pietje

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door pietje »

Adler schreef: Het is natuurlijk gemakkelijk om nu al 6 jaar lang elk mogelijk probleem bij de NMBS op de splitsing te steken.
Het is de schuld van "de grote splitsing" en daarmee is men er weer vanaf tot het volgende probleem optreedt.
Inderdaad, als je van even slecht wil bent kan je ook alle schuld op de vakbonden steken, want het zijn zij die een efficiënte werking van de gehele NMBS-Groep al een eeuwigheid blokkeren :twisted:
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door nighttrain »

pietje schreef:
Adler schreef: Het is natuurlijk gemakkelijk om nu al 6 jaar lang elk mogelijk probleem bij de NMBS op de splitsing te steken.
Het is de schuld van "de grote splitsing" en daarmee is men er weer vanaf tot het volgende probleem optreedt.
Inderdaad, als je van even slecht wil bent kan je ook alle schuld op de vakbonden steken, want het zijn zij die een efficiënte werking van de gehele NMBS-Groep al een eeuwigheid blokkeren :twisted:
realisme niet verwarren met slecht wil!
Een pessimist is een realist met ervaring..........
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door overweg13 »

Adler schreef:
Belga schreef:Het is te wijten aan de 'te ver doorgedreven splitsing van de NMBS en Infrabel' dat de evacuatie van de trein die zaterdagavond geblokkeerd stond ter hoogte van Ternat lang duurde. Dat zegt Jos Digneffe, voorzitter van de socialistische vakbond ACOD Spoor, zondag. De trein beschadigde een bovenleiding en de reizigers kwamen uiteindelijk met ruim 2 uur vertraging aan in Brussel-Zuid.

'Vroeger was er één dispatching en was de zaak snel opgelost. Nu zijn er drie of vier bevoegde diensten', zegt Digneffe. Volgens de vakbondsman neemt de communicatie tussen de diensten veel tijd in beslag. België ging veel te ver bij het opsplitsen van de spoorwegmaatschappij NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel, vindt hij.
Het is natuurlijk gemakkelijk om nu al 6 jaar lang elk mogelijk probleem bij de NMBS op de splitsing te steken.
Het is de schuld van "de grote splitsing" en daarmee is men er weer vanaf tot het volgende probleem optreedt.
Mijn recordvertragingen dateren van 6/8/81 (137') en van 9/6/99 (154'). Toevallig (?) in beide gevallen ook na problemen met de bovenleiding.
In 1981 zorgde een zomers onweer voor veel onheil in de buurt van Denderleeuw. Een semi-direct uit Knokke/Blankenberge strandde net voor de Y. Lombeek na een blikseminslag op de bovenleiding, en de semi-direct uit Kortrijk (waar ik op zat), stond er net achter. De reden voor die aanzienlijke vertraging? De hulplocomotief moest uit Ath komen om beide treinen opnieuw naar Denderleeuw te slepen, vanwaar de reis over tegenspoor verder kon.
In 1999 had een IC naar Liège net voorbij Jurbise de bovenleiding beschadigd, en de IR naar de Luchthaven (mijn trein) vervolledigde het klusje. We stonden er meer dan 2 uur vast.
Het is nogal goedkoop om de problemen van zaterdag aan de splitsing (waar ik zeker geen voorstander van ben) te wijten. De communicatie mag dan misschien stroef lopen, maar als er geen materieel ter beschikking is mag je communiceren zoveel je wil, er komt dan niks in beweging.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door groentje »

Het verbaast me eigenlijk wel een beetje, dat er niet meer problemen zijn met de bovenleiding, vandaag... Het is al weer een hele tijd geleden dat het zo warm was.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Het verbaast me eigenlijk wel een beetje, dat er niet meer problemen zijn met de bovenleiding, vandaag... Het is al weer een hele tijd geleden dat het zo warm was.
Er staan op dit moment wel 12 problemen gemeld op de nmbs-site. (Al hoort de naamswijziging van Beringen daar ook bij...)
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door Adler »

groentje schreef:Het verbaast me eigenlijk wel een beetje, dat er niet meer problemen zijn met de bovenleiding, vandaag... Het is al weer een hele tijd geleden dat het zo warm was.
Daarnet zeiden ze op het nieuws dat door een bovenleidingsbreuk de treinen vanuit Blankenberge en Brugge veel vertraging hebben.
Het Rode Kruis heeft al water naar de stations van Brugge en Blankenberge moeten brengen voor de mensen die daar vastzitten.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door groentje »

Ah, toch nog. En zonder pessimistisch te willen zijn, morgen zou het wel eens van 't zelfde kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door Steven »

Naar de Jos zijn opmerkingen luister ik niet meer die zijn plaats blijft toch hangen op hetzelfde liedje zonder degelijke argumenten.
cracker1985

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door cracker1985 »

Zonet mijn dagelijkse 54km uit Brussel naar Munkzwalm afgelegd met 123 minuten vertraging.
Dit dankzij de IC2338 die defect raakte bij het vertrek in Brussel-Centraal (voorzien vertrek 16.36) en die daar nog anderhalf uur (!) heeft stilgestaan vooraleer weggesleept te kunnen worden (op HSL1 kan dit blijkbaar binnen de kortst mogelijke tijd, maar op het belangrijkste spoorknooppunt in ons land moet dit bijna twee uur duren?).

De volgende trein richting mijn overstapstation Zottegem (P8903) stond geblokkeerd achter de defecte IC. P8904 (de "Zottegem-Brussels express" :wink: zonder stop in Denderleeuw) was tot aan de nok gevuld. Tenminste tot aan de buitendeuren, in de bagagerekken heb ik gelukkig geen reizigers waargenomen...

In de CR2287 was dit wellicht wel het geval, want heel wat ontgoochelde passagiers voor de kleinere tussenstations mochten rechtsomkeer maken.

IC2339 beloofde goeds, met slechts 5 minuutjes vertraging.
Uiteindelijk reden we met een halfuurtje vertraging (of anderhalf uur voor de moegetergde medereizigers die ook hun zinnen hadden gezet op de 2338) Brussel-Zuid buiten, richting... L28, die ons aan een slakkengang langs de Brusselse Bronx leidde. Intussen heette de TBG ons welkom en vermeldde alle stops... Vertraging? No way :twisted: Cynisch wenste hij ons nog een aangename reis. Het hoongelach van de reizigers moet in zijn ivoren kooi zijn doorgedrongen, want alvast tot Zottegem gaf hij geen teken van leven meer.

Bij m'n thuiskomst (en het afreageren op m'n naasten - zouden die daar ook een cadeaubiljet eerste klasse voor krijgen?) even het web geraadpleegd, en wat blijkt? Na de kabelbreuk bij Beernem deelt het Rode Kruis water uit aan de Kust, in Brugge en Gent.
De Brusselse pendelaar bleef naar goede gewoonte in de kou staan (hoewel, kou zal het in de overvolle CR2287 van daarnet allerminst geweest zijn), maar de occasionele (kust)reiziger heeft ondanks alles toch een relatief mooi beeld van zijn treinreis behouden...

Eens te meer blijkt de trein dus hét te mijden vervoermiddel bij grote hitte (evenals bij grote koude, regen, sneeuw en vallende bladeren).

Gelukkig kunnen de meeste treinreizigers er ondanks alles, nog heel soms eens mee (glim)lachen.
thejay
Berichten: 467
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Poort der Kempen
Contacteer:

Re: Geblokkeerde trein met twee uur vertraging aan gekomen i

Bericht door thejay »

Steven schreef:Naar de Jos zijn opmerkingen luister ik niet meer die zijn plaats blijft toch hangen op hetzelfde liedje zonder degelijke argumenten.
Inderdaad, in plaats van de splitsing Infrabel <-> NMBS Reizigers te willen terugdraaien zouden ze beter met constructieve voorstellen komen. De tijd van een eengemaakt spoorbedrijf komt écht niet meer terug, zie die realiteit eindelijk een keer onder ogen!
Plaats reactie