Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Stefaan Van Hecke van Groen! vraagt het onmiddellijk ontslag van de 3 CEO's.
"De drie CEO's zijn blijkbaar niet in staat om de treinen ordentelijk en op een klantvriendelijke manier te laten rijden. Abnormale weersomstandigheden leiden onmiddellijk tot zware problemen. Het veiligheidsbeleid is ondermaats, zo bleek na de ramp in Buizingen. De stiptheidscijfers zijn nog nooit zo slecht geweest als de laatste drie jaren, de klantentevredenheid bereikt een nieuw dieptepunt en de financiële situatie is een puinhoop", aldus Van Hecke.
Voor het Kamerlid rest er maar één oplossing meer en dat is dat de CEO's "onmiddellijk ontslag nemen en hun mandaat ter beschikking stellen". Van Hecke vindt dat voogdijminister Inge Vervotte (CD&V) dringend moet ingrijpen en indien de drie CEO's niet zelf een stap opzijzetten, het heft in eigen handen moet nemen.
SP.A-Kamerlid David Geerts reageert "verbijsterd" op de uitspraken van NMBS-topman Marc Descheemaecker over de spoorchaos. Die benadrukte dat de samenwerking tussen de NMBS-afdelingen op het terrein goed werkte en verdedigde de beperkte communicatie naar de reizigers. Hij zei in "De ochtend" ook dat zijn mensen de situatie "min of meer aanvaardbaar" hebben opgelost.
Volgens Geerts heeft de NMBS-topman "totaal geen inlevingsvermogen". "Descheemaecker leeft in een ivoren toren en heeft totaal geen feeling met de reizigers", aldus de SP.A'er. Toch is hij niet van plan om net als Groen! het ontslag van de NMBS-top te eisen. "Dat is te gemakkelijk. Mij interesseert enkel de reiziger", zegt hij.
"De drie CEO's zijn blijkbaar niet in staat om de treinen ordentelijk en op een klantvriendelijke manier te laten rijden. Abnormale weersomstandigheden leiden onmiddellijk tot zware problemen. Het veiligheidsbeleid is ondermaats, zo bleek na de ramp in Buizingen. De stiptheidscijfers zijn nog nooit zo slecht geweest als de laatste drie jaren, de klantentevredenheid bereikt een nieuw dieptepunt en de financiële situatie is een puinhoop", aldus Van Hecke.
Voor het Kamerlid rest er maar één oplossing meer en dat is dat de CEO's "onmiddellijk ontslag nemen en hun mandaat ter beschikking stellen". Van Hecke vindt dat voogdijminister Inge Vervotte (CD&V) dringend moet ingrijpen en indien de drie CEO's niet zelf een stap opzijzetten, het heft in eigen handen moet nemen.
SP.A-Kamerlid David Geerts reageert "verbijsterd" op de uitspraken van NMBS-topman Marc Descheemaecker over de spoorchaos. Die benadrukte dat de samenwerking tussen de NMBS-afdelingen op het terrein goed werkte en verdedigde de beperkte communicatie naar de reizigers. Hij zei in "De ochtend" ook dat zijn mensen de situatie "min of meer aanvaardbaar" hebben opgelost.
Volgens Geerts heeft de NMBS-topman "totaal geen inlevingsvermogen". "Descheemaecker leeft in een ivoren toren en heeft totaal geen feeling met de reizigers", aldus de SP.A'er. Toch is hij niet van plan om net als Groen! het ontslag van de NMBS-top te eisen. "Dat is te gemakkelijk. Mij interesseert enkel de reiziger", zegt hij.
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
dat ze zelf eens werk maken van een regering ipv te liggen muggenziften op een ander 




Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Het kan misschien wel, het mag niet. Onder geen beding. Als op dat moment een bestuurder wordt tegengehouden door een controleur van het ministerie, dan is die man zijn rijbewijs kwijt, en de onderstationschef die daarvan op de hoogte was, en de rit toch heeft toegelaten, geschorst. De bestuurder moet lijnkennis hebben, of een loods aan boord, zoals in de scheepvaart.bobke schreef:Je kunt je nu ook wel afvragen of het wel zin heeft om de 3 CEO's te ontslaan? Als het zouden doen, dan zetten ze gewoon weer een ander politiekvriendje op met als gevolg dat die ook niets doet of niets gedaan krijgt doordat alle mensen van het management onder hem tegenwerken.
Over die lijnkennis, ik heb daar toch mijn twijfels over. Die bestuurder moet gewoon aandachtig en ge kunt overal rijden. Ge kunt gij toch ook met een auto/ vrachtwagen/ of een bus (met bv 60 reizigers) overal naar toe rijden, ook al ben je nog nooit op die weg geweest. Je bent gewoon aandachtig (zoals altijd).
En Vinck heeft ogenschijnlijk toch heel wat bereikt, heb ik de indruk. Hij heeft een paar zaken moeten slikken, zoals de serieuze loonsverhoging op het einde van zijn spoorwegcarrière, en de splitsing in 3, maar over het algemeen is hij er beter dan welke directeur in de laatste decennia in geslaagd om te besparen waar het het meest nodig was. Er bestaan dus nog CEO's die doen wat ze moeten doen, al zijn het dan witte raven.
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Hoe komt het dan dat het in Duitsland niet hoeft ?groentje schreef:Het kan misschien wel, het mag niet. Onder geen beding. Als op dat moment een bestuurder wordt tegengehouden door een controleur van het ministerie, dan is die man zijn rijbewijs kwijt, en de onderstationschef die daarvan op de hoogte was, en de rit toch heeft toegelaten, geschorst. De bestuurder moet lijnkennis hebben, of een loods aan boord, zoals in de scheepvaart.bobke schreef: Die bestuurder moet gewoon aandachtig en ge kunt overal rijden. Ge kunt gij toch ook met een auto/ vrachtwagen/ of een bus (met bv 60 reizigers) overal naar toe rijden, ook al ben je nog nooit op die weg geweest. Je bent gewoon aandachtig (zoals altijd).
Daar mag men met iets lagere snelheid wel rijden. Dat scheelt nogal wat in tijden van nood !!!!
Ofwel staan hier de seinen slordiger dan in Duitsland .....
Het zijn allemaal beschermingsmaatregelen uitgedacht door de holding uit schrik voor privé operatoren.
Waarom worden de laatste jaren nog lijnen opgesplitst voor de lijnkennis...maakt alles inflexibel .
Prachtig toch dat ze er nu mee in hun eigen vingers snijden....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Lijnkennis is verplicht en onder controle van het FOD, de spoorweg (NMBS) zelf doet daar geen controles op ten velde. Infrabel krijgt in opdracht van het FOD ook een controlefunctie, bepaalde onderchefs moeten dus een aantal controles per maand doen in hun zone. Dit gaat over controles van treinbestuurders en treinbegeleiders want ook deze laatste hebben een brevet.dentheo schreef: Hoe komt het dan dat het in Duitsland niet hoeft ?
Daar mag men met iets lagere snelheid wel rijden. Dat scheelt nogal wat in tijden van nood !!!!
Ofwel staan hier de seinen slordiger dan in Duitsland .....
Het zijn allemaal beschermingsmaatregelen uitgedacht door de holding uit schrik voor privé operatoren.
Waarom worden de laatste jaren nog lijnen opgesplitst voor de lijnkennis...maakt alles inflexibel .
Prachtig toch dat ze er nu mee in hun eigen vingers snijden....
Dit heeft niets met privé te maken omdat alle operatoren er moeten aan voldoen.
lijnkennis hebben van een lijn wil zeggen dat je:
alle perrons weet liggen op die lijn (ook al doe je er nooit een stoptrein op) en dus ook de bijhorende rempunten.
ken je de gevaarlijke punten van een lijn (bestendige zones met verlaagde snelheid, ken je korte en ultra korte secties)
je kent de vertakkingen alsook de optie (indien aanwezig) om miszendig te voorkomen.
Trouwens rijden met iets lagere snelheid welk effect geeft zoiets op een lijn met veel kruisingen? een hoop gevolgvertraging want je valt er alle andere trein mee lastig die er wel lijnkennis hebben en daardoor totaal niet stipt kunnen rijden op die lijn(en).
Trouwens de holding heeft geen zeggenschap in deze regels.
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Ik stond gisteren in Gent-Sint-Pieters te wachten op mijn P-trein van 16:48 (Gent-Sint-Pieters - Denderleeuw - Geraardsbergen), die kwam toe op hetzelfde perron als de IC (Oostende - Eupen denk ik), toen die opeens van het scherm verscheen en mijn trein er opkwam waren veel mensen verrast, keken ze naar mekaar en wisten ze niet wat te doen. Er kwam niet veel communicatie.
De communicatie is niet zo goed, maar dat komt door de splitsing.
Nu is mijn vraag: Wat vinden jullie van al die mensen die klagen over de NMBS, C4 voor de 3 bazen willen. Die mensen denken ook dat er geen vernieuwing komt van het materieel (HLE 18 en Desiro ML). Hoe zit het daar eigenlijk mee?
De communicatie is niet zo goed, maar dat komt door de splitsing.
Nu is mijn vraag: Wat vinden jullie van al die mensen die klagen over de NMBS, C4 voor de 3 bazen willen. Die mensen denken ook dat er geen vernieuwing komt van het materieel (HLE 18 en Desiro ML). Hoe zit het daar eigenlijk mee?
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Uit Terzake van deze avond:
NMBS als driekoppig monster ( driekoppige draak van Haek... )
Chaos en non-communicatie op het spoor ( hallucinant en ongelooflijk...)
Dit moet onderzocht worden ( ze gaat het weer eens onderzoeken zoals altijd...)
Structuur ten dienste van de opdracht (altijd maar beloven en niets doen...)
NMBS als driekoppig monster ( driekoppige draak van Haek... )
Chaos en non-communicatie op het spoor ( hallucinant en ongelooflijk...)
Dit moet onderzocht worden ( ze gaat het weer eens onderzoeken zoals altijd...)
Structuur ten dienste van de opdracht (altijd maar beloven en niets doen...)
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Vervotte ontwijkt zoals gewoonlijk.Adler schreef:Uit Terzake van deze avond:
NMBS als driekoppig monster ( driekoppige draak van Haek... )
Chaos en non-communicatie op het spoor ( hallucinant en ongelooflijk...)
Dit moet onderzocht worden ( ze gaat het weer eens onderzoeken zoals altijd...)
Belangrijker dan de structuur is echter wel dat de overheid sterker wordt (meer kennis, beter geïnformeerd) en dat de opdrachten aan de NMBS en Infrabel beter worden gedefinieerd. Die laatsten bepalen nog steeds veel te veel de inhoud van hun eigen beheersovereenkomst.Adler schreef:Structuur ten dienste van de opdracht (altijd maar beloven en niets doen...)
Groetjes,
Rian
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Steven, we moeten niet zo naïef doen.... alle diensten die ge daar zo mooi opnoemt barsten van de NMBS mensen en worden zo ook aangestuurd.Steven schreef:dentheo schreef: Lijnkennis is verplicht en onder controle van het FOD, de spoorweg (NMBS) zelf doet daar geen controles op ten velde.
Dit heeft niets met privé te maken omdat alle operatoren er moeten aan voldoen.
Trouwens de holding heeft geen zeggenschap in deze regels.
Snel snel ingewikkelde procedures schrijven, zodat de privé niet rendabel meer kan werken of er totaal geen zin meer heeft.
Dat de NMBS kosten ook door het dak gaan interesseert hen niet, want "de" belastingbetaler betaalt toch.... en bij de privé niet dus BINGO
Nog meer paperassen , nog meer volk achter de schermen. Die alleen maar over de schouder kijken van de mensen die het moeten doen.
Wanneer ze dat budget geven aan Infrabel om de seinen correct en voldoende zichtbaar te zetten zou de veiligheid meer gediend zijn.
Misschien is het een vorm van "wettige" zelfverdediging voor de NMBS, maar ze schrijven het mooie systeem "spoorweg" wel naar de knoppen.
Het doet mij denken aan het voorstel om de kandidaat privé post uitbaters te verplichten elke dag aan elk huis te komen in Belgie.
Dat was officieel ook voor het veiligheidsgevoel...


Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Die procedures zijn dan wel idem voor de prive hoe ze die uitwerken kiezen ze volledig zelf. Zij kiezen dus zelf hoeveel lijnen hun bestuurders kennen en hoe vlot ze dus zelf kunnen werken, daar heeft NMBS of infrabel niets aan te zeggen, die bedrijven moeten er gewoon voor zorgen dat die bestuurders hun kennis behouden. Dat is niet moeilijk laat staan ingewikkeld en is enkel pro VEILIGHEID. Dus beschouw het kennen van een lijn niet als een pesterij van de privé.dentheo schreef:Steven, we moeten niet zo naïef doen.... alle diensten die ge daar zo mooi opnoemt barsten van de NMBS mensen en worden zo ook aangestuurd.Steven schreef:dentheo schreef: Lijnkennis is verplicht en onder controle van het FOD, de spoorweg (NMBS) zelf doet daar geen controles op ten velde.
Dit heeft niets met privé te maken omdat alle operatoren er moeten aan voldoen.
Trouwens de holding heeft geen zeggenschap in deze regels.
Snel snel ingewikkelde procedures schrijven, zodat de privé niet rendabel meer kan werken of er totaal geen zin meer heeft.
Dat de NMBS kosten ook door het dak gaan interesseert hen niet, want "de" belastingbetaler betaalt toch.... en bij de privé niet dus BINGO
Nog meer paperassen , nog meer volk achter de schermen. Die alleen maar over de schouder kijken van de mensen die het moeten doen.
Wanneer ze dat budget geven aan Infrabel om de seinen correct en voldoende zichtbaar te zetten zou de veiligheid meer gediend zijn.
Misschien is het een vorm van "wettige" zelfverdediging voor de NMBS, maar ze schrijven het mooie systeem "spoorweg" wel naar de knoppen.
Het doet mij denken aan het voorstel om de kandidaat privé post uitbaters te verplichten elke dag aan elk huis te komen in Belgie.
Dat was officieel ook voor het veiligheidsgevoel...![]()
Er ligt dus nergens vast hoeveel dagen/uren een treinbestuurder nodig heeft om een lijn te kennen.
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
En het opsplitsen van alle aftakkingen met een nieuw lijnnummer met lettertje (?) ook niet ?Steven schreef: Zij kiezen dus zelf hoeveel lijnen hun bestuurders kennen en hoe vlot ze dus zelf kunnen werken, daar heeft NMBS of infrabel niets aan te zeggen, die bedrijven moeten er gewoon voor zorgen dat die bestuurders hun kennis behouden. Dat is niet moeilijk laat staan ingewikkeld en is enkel pro VEILIGHEID. Dus beschouw het kennen van een lijn niet als een pesterij van de privé.
Klopt het ook dat machinisten het reglement van TWEE landen mogen kennen ? Niet drie ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
men mag tot 4 verschillende reglementeringen kennen (eurostar bestuurder kent, B, F, Tunnel en GB)dentheo schreef:En het opsplitsen van alle aftakkingen met een nieuw lijnnummer met lettertje (?) ook niet ?Steven schreef: Zij kiezen dus zelf hoeveel lijnen hun bestuurders kennen en hoe vlot ze dus zelf kunnen werken, daar heeft NMBS of infrabel niets aan te zeggen, die bedrijven moeten er gewoon voor zorgen dat die bestuurders hun kennis behouden. Dat is niet moeilijk laat staan ingewikkeld en is enkel pro VEILIGHEID. Dus beschouw het kennen van een lijn niet als een pesterij van de privé.
Klopt het ook dat machinisten het reglement van TWEE landen mogen kennen ? Niet drie ?
Het aanduiden van die vertakkingen zorgt enkel voor duidelijkheid, het heeft er enkel voor gezorgd dat de lijst van de lijnkennis langer is, maar de bestuurder heeft daar in principe zelf niet echt last van, voor hem blijft dat gewoon een nummer.
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
En waarom kan het in Duitsland dan wel (zoals dentheo beweert)? Of is het treinverkeer daar dan onveiliger?Steven schreef:Zij kiezen dus zelf hoeveel lijnen hun bestuurders kennen en hoe vlot ze dus zelf kunnen werken, daar heeft NMBS of infrabel niets aan te zeggen, die bedrijven moeten er gewoon voor zorgen dat die bestuurders hun kennis behouden. Dat is niet moeilijk laat staan ingewikkeld en is enkel pro VEILIGHEID. Dus beschouw het kennen van een lijn niet als een pesterij van de privé.
Maar hij trekt dan wel een bijkomende premie want de vertakking heeft een eigen nummer dus een extra lijn?Steven schreef:Het aanduiden van die vertakkingen zorgt enkel voor duidelijkheid, het heeft er enkel voor gezorgd dat de lijst van de lijnkennis langer is, maar de bestuurder heeft daar in principe zelf niet echt last van, voor hem blijft dat gewoon een nummer.
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Waarom begint men hier nu weer over lijnkennis ?
Wat heeft dat weer te maken met de chaos van eergisteren ?
Voor de bovenleidingsbreuk in Beernem was ook de alternatieve route geblokkeerd door een defecte trein.
Wat helpt in dat geval een treinbestuurder die daar wel lijnkennis heeft ?
Wat heeft dat weer te maken met de chaos van eergisteren ?
Voor de bovenleidingsbreuk in Beernem was ook de alternatieve route geblokkeerd door een defecte trein.
Wat helpt in dat geval een treinbestuurder die daar wel lijnkennis heeft ?
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Reizigers die gisteren getroffen werden door de problemen bij het spoor, kunnen via de website van de NMBS een vergoeding aanvragen. Dat zegt Frieke Neyrinck van de NMBS. Door verschillende incidenten, waaronder een breuk in de bovenleiding in Oostkamp, zaten honderden mensen vast in de trein en in de stations.
"Hoewel het maandag om overmacht ging, heeft de NMBS toch beslist dat de getroffen reizigers een beroep kunnen doen op het compensatiesysteem", aldus Neyrinck. In geval van overmacht voorziet de NMBS normaal geen compensatie.
Op de website van de spoorwegmaatschappij, onder de rubriek 'Compensatie bij vertraging', kunnen reizigers achterhalen of ze recht hebben op een vergoeding. Neyrinck benadrukt dat de NMBS alle aanvragen zal onderzoeken. Ook voor vertragingen op andere dagen kunnen treinreizigers gebruik maken van het compensatiesysteem.
Een speciale vergoeding, zoals een sorrypas, komt er niet. Begin juni kregen abonnees van de NMBS nog een ritje eerste klasse cadeau als compensatie voor de vele vertragingen. (belga/tma)
"Hoewel het maandag om overmacht ging, heeft de NMBS toch beslist dat de getroffen reizigers een beroep kunnen doen op het compensatiesysteem", aldus Neyrinck. In geval van overmacht voorziet de NMBS normaal geen compensatie.
Op de website van de spoorwegmaatschappij, onder de rubriek 'Compensatie bij vertraging', kunnen reizigers achterhalen of ze recht hebben op een vergoeding. Neyrinck benadrukt dat de NMBS alle aanvragen zal onderzoeken. Ook voor vertragingen op andere dagen kunnen treinreizigers gebruik maken van het compensatiesysteem.
Een speciale vergoeding, zoals een sorrypas, komt er niet. Begin juni kregen abonnees van de NMBS nog een ritje eerste klasse cadeau als compensatie voor de vele vertragingen. (belga/tma)