Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
kars

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Bericht door kars »

Wees gerust, daar spreken ze al van. Er wordt namelijk gezegd dat reizigers compensatie kunnen aanvragen ondanks dat het om overmacht ging.
Asterix

Bericht door Asterix »

Adler schreef:Waarom begint men hier nu weer over lijnkennis ?
Wat heeft dat weer te maken met de chaos van eergisteren ?
Dat is net de kern van de discussie hier: door het principe van de lijnkennis toe te passen worden de alternatieven vaak sterk beperkt. Als er zich dan op een alternatieve reisweg ook een incident voordoet, zit je nog meer in de problemen.
groentje

Bericht door groentje »

Maar de discussie is misschien wel interessant genoeg om af te splitsen. Steven, zou je je schaar willen bovenhalen, als je tijd hebt?

Ik ben het ermee eens dat de reglementering rond lijnkennis in België heel erg streng is (in Nederland ook, trouwens), en dat het mogelijk zou moeten zijn om in uitzonderlijke omstandigheden ervan af te wijken. Ja, aan een verminderde snelheid, desnoods geef je dan maar 15' aan 30 andere treinen. Maar ik betwijfel dat er hier iemand op dit forum zit die hoog genoeg is geplaatst om die regels aan te kunnen passen. Reglementering is zowat het meest hardnekkige verschijnsel bij de spoorwegen...
Adler

Bericht door Adler »

Jeroen schreef:
Dat is net de kern van de discussie hier: door het principe van de lijnkennis toe te passen worden de alternatieven vaak sterk beperkt. Als er zich dan op een alternatieve reisweg ook een incident voordoet, zit je nog meer in de problemen.
Het gaat hier ondermeer over de vraag waarom iedereen uren moest wachten op informatie en men zelfs de burgemeester van de stad Gent niet kon zeggen hoeveel treinen er nu onderweg waren naar Gent, of er mensen ziek waren op deze treinen, wanneer die gingen toekomen, enz., enz.
M.a.w. over het totaal gebrek aan communicatie en het niet werken van de noodplannen.
Dat heeft absoluut niets te maken met het feit of daar nu al dan niet bestuurders beschikbaar waren met lijnkennis.
Zelfs als alle treinbestuurders in Belgie op alle lijnen zouden mogen rijden, dat zou niets veranderd hebben aan de chaotische toestanden van eergisteren.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Alhoewel er inderdaad veel schortte aan de communicatie, vond ik de reactie van die burgemeester op vlak van het niet weten hoeveel passagiers op een trein zit nogal idioot. Bij treinen zoals de Thalys of Eurostar zou men meteen kunnen zeggen hoeveel passagiers erop zitten, net zoals men bij vliegtuigen kan. Maar een trein waar mensen kunnen opzitten met een kaartje dat niet exact bepaald welke trein er wordt genomen kan zo'n informatie nu eenmaal niet bevatten. Op zich zouden ze wel moeten kunnen te weten komen hoe druk het op een trein is via de opinie van de conducteur. Maar zelfs dan zou men moeten inzien dat die gegevens niet zomaar op 1-2-3 tevoorschijn te toveren zijn.

Dat men niet kan zeggen hoeveel treinen er afkomen en wanneer die aankomen is inderdaad niet te verantwoorden. Dat is deel van de core business van de NMBS. Als ze daar op falen... tja.

Greetings,
Glodenox
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Je kan wel een indicatie geven. Als dit om 11 uur 's avonds gebeurt, is het "honderden reizigers". Gebeurt het om 17u30 dan is het "duizenden reizigers".
Adler

Bericht door Adler »

Glodenox schreef:Alhoewel er inderdaad veel schortte aan de communicatie, vond ik de reactie van die burgemeester op vlak van het niet weten hoeveel passagiers op een trein zit nogal idioot.
De burgemeester moest echt niet weten of er nu 581 of 582 mensen op die trein zaten.
Maar voor de hulpdiensten is het toch wel belangrijk te weten of er nu 1 of 30 zieke mensen gaan toekomen.
Adler

Bericht door Adler »

Op de website van GvA staan enkele simpele vragen aan Descheemaecker (van Paul Geudens):

1. Is het normaal dat het spoormateriaal faalt wanneer de buitentemperatuur niet tussen de 10 en 20 graden zit? Is er voldoende aandacht voor onderhoud?

2. Is het normaal dat de NMBS mensen laat bakken en uitdrogen? Liever dan de deuren van de gestrande rijtuigen te openen?

3. Is het normaal dat er bij accidenten zoals maandag niet onmiddellijk een noodplan wordt uitgerold of een crisiscentrum wordt opgericht? Zijn er dan geen noodscenario’s?

4. Is het normaal dat er urenlang geen informatie wordt verspreid? Dat ouders niet weten waar hun kinderen blijven? Dat scholen zelf voor vervangende autobussen moeten zorgen?

5. Wat doen de spoorwegen – buiten het betalen van bonussen aan de topmensen en het uitdelen van sorrypassen omdat de trein weer eens vertraging had – eigenlijk met de drie miljard euro die ze jaarlijks van de belastingbetaler krijgen toegestopt?

6. Is het normaal dat de problemen rond communicatie en coördinatie nu al jaren blijven aanslepen? Moet de structuur van dat logge vehikel niet dringend herbekeken worden? Waarom is daar zo lang mee gewacht?

De gemeenschap heeft recht op adequate antwoorden en oplossingen. Indien de NMBS-managers die niet kunnen of niet willen geven, moeten ze opstappen. De speeltijd heeft nu lang genoeg geduurd.
odul

Bericht door odul »

Adler schreef:Op de website van GvA staan enkele simpele vragen aan Descheemaecker (van Paul Geudens):

1. Is het normaal dat het spoormateriaal faalt wanneer de buitentemperatuur niet tussen de 10 en 20 graden zit? Is er voldoende aandacht voor onderhoud?

2. Is het normaal dat de NMBS mensen laat bakken en uitdrogen? Liever dan de deuren van de gestrande rijtuigen te openen?

3. Is het normaal dat er bij accidenten zoals maandag niet onmiddellijk een noodplan wordt uitgerold of een crisiscentrum wordt opgericht? Zijn er dan geen noodscenario’s?

4. Is het normaal dat er urenlang geen informatie wordt verspreid? Dat ouders niet weten waar hun kinderen blijven? Dat scholen zelf voor vervangende autobussen moeten zorgen?

5. Wat doen de spoorwegen – buiten het betalen van bonussen aan de topmensen en het uitdelen van sorrypassen omdat de trein weer eens vertraging had – eigenlijk met de drie miljard euro die ze jaarlijks van de belastingbetaler krijgen toegestopt?

6. Is het normaal dat de problemen rond communicatie en coördinatie nu al jaren blijven aanslepen? Moet de structuur van dat logge vehikel niet dringend herbekeken worden? Waarom is daar zo lang mee gewacht?

De gemeenschap heeft recht op adequate antwoorden en oplossingen. Indien de NMBS-managers die niet kunnen of niet willen geven, moeten ze opstappen. De speeltijd heeft nu lang genoeg geduurd.
Het is "normaal" dat een gestrande reiziger die over zen toeren is, dergelijke vragen begint te stellen.

Maar het is NIET normaal dat een journalist van achter zen PC dergelijke opmerkingen verspreid via de krant.

Ik zeg u, dat zal nog meer leiden tot agressie, en de woede ophalen bij de treinreizigers, die het zullen ventileren op het personeel. "Dat" personeel dat er niks aan kan doen.

De pers zou beter eens de 'regelgeving' van de NMBS doorlichten en het toetsen aan een noodsituatie. En daar de gebreken van publiceren.
Jani

Bericht door Jani »

Op de snelwegen in en rond Antwerpen is het aanschuiven geblazen. Volgens het Vlaams verkeerscentrum wordt de hinder veroorzaakt door een samenloop van omstandigheden: de grondverzakking op de E313 in Wommelgem, de voorbereidende werken voor de aanleg van de spitsstrook en een aantal ongevallen.

Door al die factoren staat er op de E17 een file van voor Kruibeke richting Antwerpen. Op diezelfde E17 richting Antwerpen staat er een file van een tiental kilometer door een ongeval met een voertuig met aanhangwagen in Destelbergen. De takelwerkzaamheden zijn aan de gang en er zijn twee rijstroken versperd, meldt de federale politie. De linker- en middenrijstrook zijn versperd in de richting van Antwerpen. Er staat een file vanaf Zwijnaarde tot Destelbergen op de E17. Op de E40 staat er een file vanaf Sint-Denijs-Westrem tot Zwijnaarde.

Op de E34 is het aanschuiven vanaf Melsele tot aan de grondverzakking en ook op de Antwerpse ring richting Gent is het filerijden vanaf Merksem.

Ook morgen wordt er nog zware verkeershinder verwacht. De hinder door de grondverzakking in Wommelgem zal nog zeker duren tot morgenavond, wanneer de werkzaamheden kunnen aanvatten. (belga/tma/kh/adb)

Haha, samenloop van omstandigheden !
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

kars schreef:Wees gerust, daar spreken ze al van. Er wordt namelijk gezegd dat reizigers compensatie kunnen aanvragen ondanks dat het om overmacht ging.
Het is aan de NMBS om aan te tonen dat het om overmacht zou gaan. En ik betwijfel sterk dat dat hier het geval zou zijn. Het was geen extreem weer en defect materieel of een kapotgetrokken bovenleiding is bijna per definitie geen overmacht.
De NMBS trekt zich daar echter weinig van aan. Zie ook het jaarverslag 2010 van de ombudsman: ondanks dat de NMBS de boodschap moest inslikken dat de sneeuw in december overmacht was, kun je lezen dat de NMBS voor alle compensatieaanvragen tijdens de hele sneeuwperiode ook zijn poot stijf houdt. Ik hoop dat er daarvan een paar gevallen bij de toezichthouder komen, want dat kan echt niet.

Groetjes,
Rian
Kris G

Bericht door Kris G »

rvdborgt schreef:
kars schreef:Wees gerust, daar spreken ze al van. Er wordt namelijk gezegd dat reizigers compensatie kunnen aanvragen ondanks dat het om overmacht ging.
Het is aan de NMBS om aan te tonen dat het om overmacht zou gaan. En ik betwijfel sterk dat dat hier het geval zou zijn. Het was geen extreem weer en defect materieel of een kapotgetrokken bovenleiding is bijna per definitie geen overmacht.
De NMBS trekt zich daar echter weinig van aan. Zie ook het jaarverslag 2010 van de ombudsman: ondanks dat de NMBS de boodschap moest inslikken dat de sneeuw in december overmacht was, kun je lezen dat de NMBS voor alle compensatieaanvragen tijdens de hele sneeuwperiode ook zijn poot stijf houdt. Ik hoop dat er daarvan een paar gevallen bij de toezichthouder komen, want dat kan echt niet.

Groetjes,
Rian
ik heb het hier in een ander topic al eens gepost : ik heb via de ombudsdienst klacht neergelegd tegen die overmacht door sneeuw (ik ben weerkundige dus ik ben heeeeeeeeel benieuwd naar hun uitleg) maar ze willen mijn klacht precies niet behandelen, al 2 of 3 brieven gekregen van de ombudsdienst dat ze mijn klacht niet binnen de afgesproken termijn hebben behandeld en dat de ombudsdienst ze daarvan op de hoogte heeft gebracht

ik heb gehoord dat ze de breuk aan een bovenleiding sowieso als overmacht beschouwen maar voor deze ene keer een uitzondering gaan maken

het was eergisteren warm, maar toch niet in die mate om van extreem weer of overmacht te kunnen spreken (in Kleine Brogel wel +35 °C (enkel op dinsdag) vanaf die temperatuur kun je misschien over uitzonderlijk beginnen spreken)

in Nederland zijn ze vanaf gisterenmiddag uit voorzorg met een noodweer-dienstregeling beginnen rijden!
Adler

Bericht door Adler »

Na de zoveelste dag vol chaos klimt de onvrede over de spoorwegen naar nieuwe hoogten.
NMBS-watcher Herman Welter probeert te verklaren waarom de problemen aanslepen.
Om te komen tot de ‘zeven plagen' die de NMBS-groep teisteren.

http://www.destandaard.be/artikel/detai ... d=UA3C0TM8
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Kris G schreef:
rvdborgt schreef:
ik heb het hier in een ander topic al eens gepost : ik heb via de ombudsdienst klacht neergelegd tegen die overmacht door sneeuw (ik ben weerkundige dus ik ben heeeeeeeeel benieuwd naar hun uitleg) maar ze willen mijn klacht precies niet behandelen, al 2 of 3 brieven gekregen van de ombudsdienst dat ze mijn klacht niet binnen de afgesproken termijn hebben behandeld en dat de ombudsdienst ze daarvan op de hoogte heeft gebracht

ik heb gehoord dat ze de breuk aan een bovenleiding sowieso als overmacht beschouwen maar voor deze ene keer een uitzondering gaan maken
Een breuk in de bovenleiding is bijna per definitie géén overmacht. Alleen als de breuk door sabotage komt of extreem weer kun je van overmacht spreken.

Als de ombudsman niet tot resultaat komt, dien dan alsjeblieft een klacht in bij de toezichthouder. Die doet bindende uitspraken. Zie:
http://www.mobilit.fgov.be/nl/indexRefr ... m%23annons

Groetjes,
Rian
Asterix

Bericht door Asterix »

Adler schreef:
Jeroen schreef:
Het gaat hier ondermeer over de vraag waarom iedereen uren moest wachten op informatie en men zelfs de burgemeester van de stad Gent niet kon zeggen hoeveel treinen er nu onderweg waren naar Gent, of er mensen ziek waren op deze treinen, wanneer die gingen toekomen, enz., enz.
M.a.w. over het totaal gebrek aan communicatie en het niet werken van de noodplannen.
Dat heeft absoluut niets te maken met het feit of daar nu al dan niet bestuurders beschikbaar waren met lijnkennis.
Zelfs als alle treinbestuurders in Belgie op alle lijnen zouden mogen rijden, dat zou niets veranderd hebben aan de chaotische toestanden van eergisteren.
Adler, probeer eens die oogkleppen af te zetten en iets ruimer te denken. Ik lees hier van de hand van 2012 dat de chaos nog is verergerd omdat er op het omleidingstraject een trein in panne was gevallen waardoor het echt een opstopping van jewelste is geworden. Had men makkelijker kunnen omleiden, men had wellicht ook geen uren moeten wachten op treinen van de kust want ik kan mij niet voorstellen dat die net allemaal in de sectie stonden die stroomloos was geworden. Had men geen uren moeten wachten, er waren geen tientallen mensen onwel geworden door de hitte. Betere communicatie had goed geweest voor de hulpdiensten én de passagiers maar gaat geen uitdroging tegen, treinen zoveel mogelijk laten rijden waardoor mensen zo kort mogelijk in de warmte moeten staan wachten op die treinen, wél. Dat zal er dan ook voor zorgen dat er helemaal geen hulpdiensten ter plaatse moeten komen. Die communicatie komt maar op punt twee (symptoombestrijding van het probleem 'er komen geen treinen door en mensen zitten vast in snikhete stopplaatsen' met de gekende chaos), punt één is al een niveau vroeger ingrijpen en die chaos vermijden door de vraag te stellen waarom een lokaal incident als een stroompanne ervoor kan zorgen dat mensen op verschillende plaatsen uren vastzitten in de zon (oorzaak dat voor die pijnlijke symptomen zorgt).
Plaats reactie