En jij denkt dat de reden waarom die defecte trein niet op een half uur weer weg was, is dat er geen bestuurder met lijnkennis kon gevonden worden.Jeroen schreef:Ik lees hier van de hand van 2012 dat de chaos nog is verergerd omdat er op het omleidingstraject een trein in panne was gevallen waardoor het echt een opstopping van jewelste is geworden.
Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd
Het gebrek aan lijnkennis is zeker een deel van het probleem, de TB's van Antwerpen zijn al langer vragende partij om de omleiding via Deinze en Lichtervelde te mogen kennen, maar dit wordt categoriek afgewezen door het hoger kader aangezien "Antwerpen die lijn in normale omstandigheden niet berijdt".
Als de lijn niet op je rijbewijs vermeldt staat, en je zou toch rijden, dan kan je als treinbestuurder in serieuze problemen geraken.
Ik heb nog zo'n concreet voorbeeld: Enige tijd geleden stond ik met een bomvolle trein in Brussel Zuid klaar om richting Charleroi te rijden.
In Braine l'Alleud was er een zelfdoding gebeurd, dus de lijn tussen Brussel en Nijvel was versperd.
Men kwam mij vragen of ik de omleiding kende via Halle, Braine-Le-Compte en Manage om naar Charleroi te rijden.
Ik moet in zo'n geval dan "neen" zeggen, alhoewel ik er echt waar niets mee in zit om dat te doen, ik heb zelfs naar de instructeurs van Antwerpen gebeld met de vraag om die lijnen eventueel snel op mijn bijlage te zetten zodat ik op papier in orde zou zijn... (daar gaat het dan ook over bij het spoor)
Ik kreeg dan als antwoord: Neen, dat kunnen we niet doen, blijf maar staan. Op zo'n momenten ben je machteloos en gefrustreerd, zeker als je daar met een bomvolle trein staat en het enige dat je tegenhoudt is een stom cijferke op uw rijbewijs.
Vroeger werd daar allemaal niet zo'n probleem van gemaakt, sinds Europa zich is beginnen te bemoeien is het allemaal strenger geworden. Vroeger had men geen rijbewijs en de lijnkennis kon met in principe moelijk controleren, nu heeft iedere TB zijn rijbewijs met 2 bijlagen: een bijlage voor de materieelkennis en een bijlage voor de lijnkennis.
Dit kan gecontroleerd worden door de FOD, dus niet de NMBS zelf, en als men dan op een lijn aan het rijden is die men niet kent heeft men problemen.
Als de lijn niet op je rijbewijs vermeldt staat, en je zou toch rijden, dan kan je als treinbestuurder in serieuze problemen geraken.
Ik heb nog zo'n concreet voorbeeld: Enige tijd geleden stond ik met een bomvolle trein in Brussel Zuid klaar om richting Charleroi te rijden.
In Braine l'Alleud was er een zelfdoding gebeurd, dus de lijn tussen Brussel en Nijvel was versperd.
Men kwam mij vragen of ik de omleiding kende via Halle, Braine-Le-Compte en Manage om naar Charleroi te rijden.
Ik moet in zo'n geval dan "neen" zeggen, alhoewel ik er echt waar niets mee in zit om dat te doen, ik heb zelfs naar de instructeurs van Antwerpen gebeld met de vraag om die lijnen eventueel snel op mijn bijlage te zetten zodat ik op papier in orde zou zijn... (daar gaat het dan ook over bij het spoor)
Ik kreeg dan als antwoord: Neen, dat kunnen we niet doen, blijf maar staan. Op zo'n momenten ben je machteloos en gefrustreerd, zeker als je daar met een bomvolle trein staat en het enige dat je tegenhoudt is een stom cijferke op uw rijbewijs.
Vroeger werd daar allemaal niet zo'n probleem van gemaakt, sinds Europa zich is beginnen te bemoeien is het allemaal strenger geworden. Vroeger had men geen rijbewijs en de lijnkennis kon met in principe moelijk controleren, nu heeft iedere TB zijn rijbewijs met 2 bijlagen: een bijlage voor de materieelkennis en een bijlage voor de lijnkennis.
Dit kan gecontroleerd worden door de FOD, dus niet de NMBS zelf, en als men dan op een lijn aan het rijden is die men niet kent heeft men problemen.
Laatst gewijzigd door Hobbes op 30 jun 2011, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ja, dat men dan problemen heeft omdat de papieren niet in orde zijn, daar kan ik in komen. Maar zijn die problemen groter dan de problemen van tientallen reizigers die daardoor naar het ziekenhuis afgevoerd moeten worden? Dat lijkt me toch niet 

Op een half uur krijg je die niet weg nee, men heeft vanuit gent een lok moeten sturen, weet dat het lokaal waar wij zitten op 20 minuten stappen is van de plaats waar het materieel staat uitgeweken. Zelfs dat is geen uitzondering, in brussel en antwerpen moeten ze per trein of taxi naar de bundels, in st niklaas is ook flinke wandeling, ... om maar enkele voorbeelden te geven. Dam moet de lok nog opstarten en pas daarna kan je beginnen rijden. Op die moment is er al zo goed als een uur verstreken. Met alle respect maar van een aantal dingen weten de mensen niet hoe het allemaal in mekaar zit, ik zou je bijna uitnodigen om es mee te gaan op zo een momenten en zien hoe "traag" alles gaat ondanks wij snel doorstappen en verder werken zunne, maar dat mag ook niet, regeltjes weet je welAdler schreef:En jij denkt dat de reden waarom die defecte trein niet op een half uur weer weg was, is dat er geen bestuurder met lijnkennis kon gevonden worden.Jeroen schreef:Ik lees hier van de hand van 2012 dat de chaos nog is verergerd omdat er op het omleidingstraject een trein in panne was gevallen waardoor het echt een opstopping van jewelste is geworden.

Wel, dan zijn diegene van het hoger kader wel oerdom. Als ze slim zouden zijn, dan maken ze dat elke tb een paar lijnen kent en niet één als basis.Hobbes schreef:Het gebrek aan lijnkennis is zeker een deel van het probleem, de TB's van Antwerpen zijn al langer vragende partij om de omleiding via Deinze en Lichtervelde te mogen kennen, maar dit wordt categoriek afgewezen door het hoger kader aangezien "Antwerpen die lijn in normale omstandigheden niet berijdt".
-
Bij de NMBS bestaat er geen "kader" zoals dat in de privé bestaat, laat staan een "hoger kader". idereen is statutaire bediende .bobke schreef:Wel, dan zijn diegene van het hoger kader wel oerdom. Als ze slim zouden zijn, dan maken ze dat elke tb een paar lijnen kent en niet één als basis.Hobbes schreef:Het gebrek aan lijnkennis is zeker een deel van het probleem, de TB's van Antwerpen zijn al langer vragende partij om de omleiding via Deinze en Lichtervelde te mogen kennen, maar dit wordt categoriek afgewezen door het hoger kader aangezien "Antwerpen die lijn in normale omstandigheden niet berijdt".
het enig ruwe verschil is min of meer arbeider of bediende, maar ook dit is niet zo goed omschreven. Waarom al dit ?
Bij de NMBS is niemand echt verantwoordelijk in de ware zin van het woord. In een privé bedrijf heeft zelf een ploegbaas meer verantwoordelijkheid ,en dus ook meer verantwoording t.o.v.zijn personneel en voor zijn bazen, dan een ingenieur bij de NMBS.
Deze verschillen zijn bv wel duidelijk bij de SNCF.
Dus dit alles genereert een zekere vorm van onverschilligheid, die soms tot dwaze(gevaarlijke) situaties aanleiding geeft.
Vergelijk het met een russische colchose en de planindustrie, je zult niet veel verschillen merken...
Ter info alle bestuurders kennen meerdere lijnen. Er is geen enkele depot die maar 1 (één) lijn kent.bobke schreef:Wel, dan zijn diegene van het hoger kader wel oerdom. Als ze slim zouden zijn, dan maken ze dat elke tb een paar lijnen kent en niet één als basis.Hobbes schreef:Het gebrek aan lijnkennis is zeker een deel van het probleem, de TB's van Antwerpen zijn al langer vragende partij om de omleiding via Deinze en Lichtervelde te mogen kennen, maar dit wordt categoriek afgewezen door het hoger kader aangezien "Antwerpen die lijn in normale omstandigheden niet berijdt".
de kleinere depots hebben meestal wel een kleiner pakket aan lijnen die ze kennen tov de grotere depots
grotere depots hebben dus meer lijnkennis, meer bestuurders en meestal ook een groter pakket materiaalkennis.
-
U spreekt van depots, dit is 1 zaak. maar in de "grote" depots zijn er soms reeksen met een bepekte tot zééér beperkte lijnkennis.In elk geval het is een oud zeer sinds meer dan 30 jaar, en ik zie geen verbetering binnen het bedrijf.Daar is een mentaliteits verandering voor nodig, net zoals voor die "honderd" andere zaken .En die zal er niet komen door de "sociale partners".Steven schreef:Ter info alle bestuurders kennen meerdere lijnen. Er is geen enkele depot die maar 1 (één) lijn kent.bobke schreef:Wel, dan zijn diegene van het hoger kader wel oerdom. Als ze slim zouden zijn, dan maken ze dat elke tb een paar lijnen kent en niet één als basis.Hobbes schreef:Het gebrek aan lijnkennis is zeker een deel van het probleem, de TB's van Antwerpen zijn al langer vragende partij om de omleiding via Deinze en Lichtervelde te mogen kennen, maar dit wordt categoriek afgewezen door het hoger kader aangezien "Antwerpen die lijn in normale omstandigheden niet berijdt".
de kleinere depots hebben meestal wel een kleiner pakket aan lijnen die ze kennen tov de grotere depots
grotere depots hebben dus meer lijnkennis, meer bestuurders en meestal ook een groter pakket materiaalkennis.
Vraagje: U bent een treinbestuurder, de lijn Oostende Brussel is versperd in Oostkamp. Je moet via Kortrijk naar Gent rijden als direkt, ze geven je een laatste update van een gedetaileerde lijnfiches, werkzones eventueel,, met alle info erop (info gelinkt aan de job van treinbestuurder), U bestudeerd ze 5 minuten, waar zit het probleem om daar geen trein op te verzekeren in alle veiligheid. Opgelet ik weet het die fiches bestaan (nog) niet....
Vraag 2 : welke lijnkennis hebben de bestuurders van de bovenleidingstreinen? zie je de link??
Nee Adler, ik stel dat al die andere treinen die achter die defecte trein moesten komen, geen andere omleidingsweg kregen toegekend wegens gebrek aan lijnkennis waardoor die defecte trein opnieuw een lawine aan zeer sterk vertraagde treinen achter zich op gang heeft getrokken.Adler schreef:En jij denkt dat de reden waarom die defecte trein niet op een half uur weer weg was, is dat er geen bestuurder met lijnkennis kon gevonden worden.Jeroen schreef:Ik lees hier van de hand van 2012 dat de chaos nog is verergerd omdat er op het omleidingstraject een trein in panne was gevallen waardoor het echt een opstopping van jewelste is geworden.
Hoeveel verschillende omleidingswegen ken jij dan van de kust naar Gent als er al 2 geblokkeerd waren ?Jeroen schreef:Nee Adler, ik stel dat al die andere treinen die achter die defecte trein moesten komen, geen andere omleidingsweg kregen toegekend wegens gebrek aan lijnkennis waardoor die defecte trein opnieuw een lawine aan zeer sterk vertraagde treinen achter zich op gang heeft getrokken.
-
Maar de lijn naar Kortrijk was toch niet geblokkeerd?Adler schreef:Hoeveel verschillende omleidingswegen ken jij dan van de kust naar Gent als er al 2 geblokkeerd waren ?Jeroen schreef:Nee Adler, ik stel dat al die andere treinen die achter die defecte trein moesten komen, geen andere omleidingsweg kregen toegekend wegens gebrek aan lijnkennis waardoor die defecte trein opnieuw een lawine aan zeer sterk vertraagde treinen achter zich op gang heeft getrokken.
-
Tja.. In Nederland reed men een nooddienstregeling, waardoor de bijsturing daar zeer druk mee was, om dat allemaal in goede banen te leiden... En dan komt er een verstoring, en dan heeft men er geen grip op..
Daardoor zijn diverse VIRM-stellen in stoptreindiensten beland... En in combinatie met het noodweer vinden ze dat niet heel leuk: 39 VIRM-treinstellen manco.
--
In Nederland had men maandag ook niet genoeg bussen (laatste week schooljaar, waardoor half nederland op schoolreisje ging, waar weer bussen nodig voor waren + vakantieseizoen, dus touringcars zijn naar het buitenland met groepsreizen etc), waardoor men vanaf Schiphol naar het oosten via Amsterdam C-Utrecht C moest reizen. Mensen naar het Zuiden konden via Rotterdam-Breda (Fyra NIET toeslagvrij..)
Daardoor zijn diverse VIRM-stellen in stoptreindiensten beland... En in combinatie met het noodweer vinden ze dat niet heel leuk: 39 VIRM-treinstellen manco.
--
In Nederland had men maandag ook niet genoeg bussen (laatste week schooljaar, waardoor half nederland op schoolreisje ging, waar weer bussen nodig voor waren + vakantieseizoen, dus touringcars zijn naar het buitenland met groepsreizen etc), waardoor men vanaf Schiphol naar het oosten via Amsterdam C-Utrecht C moest reizen. Mensen naar het Zuiden konden via Rotterdam-Breda (Fyra NIET toeslagvrij..)
Maandag was Fyra tussen Breda en Rotterdam wél zonder toeslag te gebruiken.
Als dat een alternatief was, waarom hebben ze dan iedereen uren lang in het station van Brugge laten zitten en de gestrande reizigers niet aangeraden om de normaal voorziene treinen te nemen naar Kortrijk om daar dan over te stappen ? Daarvoor had men ook geen extra bestuurders nodig met lijnkennis.nighttrain schreef:Maar de lijn naar Kortrijk was toch niet geblokkeerd?Adler schreef:Hoeveel verschillende omleidingswegen ken jij dan van de kust naar Gent als er al 2 geblokkeerd waren ?Jeroen schreef:Nee Adler, ik stel dat al die andere treinen die achter die defecte trein moesten komen, geen andere omleidingsweg kregen toegekend wegens gebrek aan lijnkennis waardoor die defecte trein opnieuw een lawine aan zeer sterk vertraagde treinen achter zich op gang heeft getrokken.
-
Dinsdag was dat zeker, maandag volgens mij niet.kars schreef:Maandag was Fyra tussen Breda en Rotterdam wél zonder toeslag te gebruiken.