Voor Bach moet je geen auteursrechten meer betalen.Duikbril AM86 schreef:De NMBS zal dan extra budget moeten voorzien om SABAM te betalen, ik niet dat de NMBS daar geld zal voor hebben
alles moet toch naar de bureau's in Brussel.
Niets meer voor de klant!
De raad van bestuur heeft dit beslitst dus is er niets meer aan te doen zeggen ze.
NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Die muziek van Bach op station Utrecht Overvecht is overigens geen grap.
Daar loopt een proef waarbij na 19 uur op de perrons muziek van Bach wordt gespeeld omdat volgens sommige sociologen hangjongeren een dusdanige afkeer hebben van dergelijke muziek dat dit hetzelfde effect heeft als een hoogfrekwente toon op een hond.
Daar loopt een proef waarbij na 19 uur op de perrons muziek van Bach wordt gespeeld omdat volgens sommige sociologen hangjongeren een dusdanige afkeer hebben van dergelijke muziek dat dit hetzelfde effect heeft als een hoogfrekwente toon op een hond.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Ik geloof dat men in sommige bepaalde metrostations in Brussel trouwens hetzelfde afschrikmiddel gebruikt. Koeien geven dan weer meer melk als ze tijdens het melken naar klassieke muziek mogen luisteren. Zegt veel over hangjongeren....Adler schreef:Die muziek van Bach op station Utrecht Overvecht is overigens geen grap.
Daar loopt een proef waarbij na 19 uur op de perrons muziek van Bach wordt gespeeld omdat volgens sommige sociologen hangjongeren een dusdanige afkeer hebben van dergelijke muziek dat dit hetzelfde effect heeft als een hoogfrekwente toon op een hond.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Haha das inderdaad een feit!overweg13 schreef:Koeien geven dan weer meer melk als ze tijdens het melken naar klassieke muziek mogen luisteren. Zegt veel over hangjongeren....
Soit, ik begrijp niet echt waar men die grote 'besparing' vandaan haalt. Volgens bepaalde bronnen vallen er geen ontslagen, maw de personeelkost blijft dezelfde. Op elektriciteit zal er ook niet echt véél worden bespaard want de wachtzalen en de automaten die hebben ook stroom nodig.
Had men niet op andere manieren kunnen besparen? Ik las hier onlangs nog een 'voorstel' om administratief werk over de 'kleinere' stopplaatsen te verdelen zodat er elders kon worden bespaard op simpele bureaujobs ed.
Wat mij ook vaak heeft verwonderd is het feit dat er niet meer wordt ingezet op 'efficiënter' beheer van de station en stoplocaties. Een stom voorbeeldje, hoe is het mogelijk dat op 15 juni in een station de centrale verwarming draait terwijl alle deuren openstaan (en die deuren zelfs geen automatisch sluitsysteem hebben)...
Gewoon een 'gedachtenspinsel'...
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Dat geldt 's avonds laat op het volledige metronetwerk. Het is niet alleen bedoeld om rondhangende mensen weg te houden (en dat zijn trouwens lang niet alleen jongeren), maar ook voor de rustige sfeer die het schept.overweg13 schreef:Ik geloof dat men in sommige bepaalde metrostations in Brussel trouwens hetzelfde afschrikmiddel gebruikt. Koeien geven dan weer meer melk als ze tijdens het melken naar klassieke muziek mogen luisteren. Zegt veel over hangjongeren....Adler schreef:Die muziek van Bach op station Utrecht Overvecht is overigens geen grap.
Daar loopt een proef waarbij na 19 uur op de perrons muziek van Bach wordt gespeeld omdat volgens sommige sociologen hangjongeren een dusdanige afkeer hebben van dergelijke muziek dat dit hetzelfde effect heeft als een hoogfrekwente toon op een hond.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Maak je geen zorgen, dit is nog maar het topje van de ijsberg aan besparingen.LRDArdo schreef:Had men niet op andere manieren kunnen besparen?
Er circuleren momenteel al plannen om 1 op de 4 treinen af te schaffen.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Met al gevolg een dalende lijn van reizigers ipv een stijgende?Adler schreef:Maak je geen zorgen, dit is nog maar het topje van de ijsberg aan besparingen.LRDArdo schreef:Had men niet op andere manieren kunnen besparen?
Er circuleren momenteel al plannen om 1 op de 4 treinen af te schaffen.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Even helemaal offtopic: maar dit zijn voor mij wel twee heel erg bekende foto's.vasonline schreef:Ter info
Hier zijn twee foto's van het 'bedreigde' en volledig gerenoveerde station van Merchtem:
Zal je het voortaan eerst even aan me kunnen vragen of je foto's die ik gemaakt heb mag publiceren? Nu maak ik daar niet zo'n punt van, maar het is een beetje vreemd om opeens op het forum foto's van mij te zien staan, zonder dat ik ze zelf daar geplaatst heb. Kleine moeite lijkt mij zo en ik eet je heus niet op

Groetjes,
Marianne



Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geen probleem. 'k zie het nu ook aan de meta-data.(ander camera model)Marianne schreef:Even helemaal offtopic:vasonline schreef:Ter info
Hier zijn twee foto's van het 'bedreigde' en volledig gerenoveerde station van Merchtem:
't Zat in dezelfde map. Vandaar waarschijnlijk de verwarring bij het uploaden.
Sorry daarvoor. Dat was niet de bedoeling

Groetjes




Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Dan komen er weer klachten van omwonenden wegens de geluidsoverlast. Dat gebeurt nu al bij een aantal stopplaatsen waar we "het lef hebben" om na 20u een aankondiging te doenAdler schreef:Misschien kan men in die wachtzalen muziek van Bach afspelen zoals op het station Utrecht Overvecht.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Wat gaat er eigenlijk gebeuren met de mensen die in die stations werken:
Doordat sommige stations sluiten zullen meer mensen de auto rijden en.
De trein moet een alternatief zijn voor de auto, door treinen af te schaffen gaat dit niet echt een alternatief zijn, maar ik denk dat door treinen af te schaffen treinen langer worden en zo misschien mensen die een trein vroeger/later nemen de trein nemen die dan langer geworden is.
Doordat sommige stations sluiten zullen meer mensen de auto rijden en.
De trein moet een alternatief zijn voor de auto, door treinen af te schaffen gaat dit niet echt een alternatief zijn, maar ik denk dat door treinen af te schaffen treinen langer worden en zo misschien mensen die een trein vroeger/later nemen de trein nemen die dan langer geworden is.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Om dat nou 'Duitse toestanden' klopt zeker niet altijd. Het zijn meestal regionale overheden die zich er om kommeren (of niet). Kapotte automaten of stempelautomaten kom je uiteraard overal tegen, dat gebeurd. Net zoals nu in België stations niet open zijn in geval van ziekte van de lokettist... Maar automaten worden hersteld of vervangen binnen de dag. Er zijn zat stationnetjes waar in het goederendeel nu een fitnessstudio zit, een bakker etc. Toerisme an sich is niet bepalend volgens mij. Zelfde zie je in bvb. de Spaanse binnenlanden of het Franse platteland: wel toeristisch, maar de gewone mens heeft er geen werk of voorzieningen en trekt weg.gysev schreef:Wil je echt naar de Duitse toestanden met verloederde stationsgebouwen vol grafitti, met houtpanelen dichtgetimmerde ramen en automaten die de helft van de tijd niet werken? Zelfs in een toeristische topregio als de Rijnvallei is dat de dagelijkse werkelijkheid - dat heb ik vorige maand nog mogen ondergaan...
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Vergeet het maar. Spoor 1 in Oberwesel: automaat al defect op 12 juni en op 19 juni nog steeds. Dat is dan nog een privémaatschappij. Wie beweerde ook alweer dat die alles beter doen dan statutairen?kika schreef:Maar automaten worden hersteld of vervangen binnen de dag.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Ok, 'kunnen snel hersteld worden,' 't is wel een feit dat ik meestal kapotte automaten tegenkom na typische zuipdagen. Als ik me goed herinner staan daar toch 2 automaten en bij de bushalte kan je ook aan het reisbureau tickets kopen? En Oberwesel is toch niet afgeplankt maar met woningen en seinhuis? In mijn eigen Verkehrsverbund was de langste tijd dat ik een automaat defect zag nooit langer dan 25u. Uiteraard helpt het als er volk passeert die ook het storingnummer belt.gysev schreef:Vergeet het maar. Spoor 1 in Oberwesel: automaat al defect op 12 juni en op 19 juni nog steeds. Dat is dan nog een privémaatschappij. Wie beweerde ook alweer dat die alles beter doen dan statutairen?kika schreef:Maar automaten worden hersteld of vervangen binnen de dag.
Ik was het trouwens niet die beweert dat privé per definitie beter is dan overheid, ik ben er wel van overtuigd dat een underdog meestal zal proberen om zijn diensten efficiënter of beter uit te baten. En aangezien er bij de NMBS nauwelijks tot geen externe prikkels zijn om het vandaag beters als gisteren te doen...
Maar goed, 'Duitse toestanden' ik zie gewoon dat het in Duitsland nogal serieus regionaal kan verschillen en dat er ook in België veel lelijke leegstand is bij het spoor maar ook elders.
Het verbaasd me wel dat er in media wordt gerept over automaten daar waar de loketten sluiten. Ik geloof het zo nog niet.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Ik ook niet, volgens mij staat er in Hiede (wat openblijft) een automaat en in Kalmthout (dat sluit) niet....kika schreef: Het verbaasd me wel dat er in media wordt gerept over automaten daar waar de loketten sluiten. Ik geloof het zo nog niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide