Wat zag dat er ongebruiksvriendelijk uit

Is er iemand die toevallig meer beeldmateriaal heeft van de verschillende handelingen die bij zo'n automaat verricht kunnen worden?
Buiten het ter ziele gaande Proton is alle elektronisch betaalverkeer on-line en dat lijkt me problematisch op de trein. Als je ziet hoe lang het duurt om een nationaal nummertje te checken met je ticket op de e-ID, dan heb ik weinig hoop dat een technisch veel complexere betaaltransactie wel vlekkeloos gaat lopen.groentje schreef:Ik vraag me wel af waarom er niet wordt overwogen om de automaten op de trein te plaatsen.
Lijkt me een prima idee.groentje schreef:Alle gewone kaartjes, klasseverhogingen, passen e.d. kunnen er gekocht worden. Abonnementen kunnen niet door dat ding worden aangemaakt, internationale kaartjes of fietskaartjes heb ik er ook nog niet op gevonden, maar daarvoor heb ik sowieso een loket nodig: kaartjes die je kan krijgen voor niets (als personeel), daar doet die automaat ook niet aan.
Het is alweer een hele tijd geleden dat ik nog zo'n ding heb nodig gehad, dus misschien ben ik hier en daar abuis, maar in grote lijnen is het dat.
En ja, dat ding is lomp, draait op slechte software, is traag, neemt alleen Belgische bankkaarten aan (geen kredietkaarten), heeft een barslecht touchscreen en al wat je maar wil. Het plan is dan ook om nieuwe automaten aan te schaffen, zowel om de huidige te vervangen als om op onbemande stopplaatsen te plaatsen.
Ik vraag me wel af waarom er niet wordt overwogen om de automaten op de trein te plaatsen. Veel makkelijker om te herstellen (alle automaten zijn 's avonds verzameld in de stelplaatsen), er is meer sociale controle (minder risico op vandalisme), je zou ze dus zelfs geld kunnen laten slikken, in de stelplaatsen is bewaking immers een pak makkelijker te realiseren. Dan doe je zoals bijvoorbeeld in Noorwegen, het middelste rijtuig is voor mensen die nog een kaartje moeten hebben.
Wat het gebruik ook moeilijk maakt, vind ik, is dat het "touch" screen heel onnauwkeurig is.AlexNL schreef:Een paar dagen terug zag ik in het VRT Journaal van 7 uur een item over de sluiting van loketten. Heel kort kwam er ook wat voorbij van de automaten, waaronder een blik op het scherm.
Wat zag dat er ongebruiksvriendelijk uit
An sich vind ik dat erg fijn, op plaatsen waar er zo'n systeem is, maak ik er graag gebruik van. Enig idee waarom een tijdje terug de automaten op treinen van DB Regio met pensioen zijn gegaan?groentje schreef:Ik vraag me wel af waarom er niet wordt overwogen om de automaten op de trein te plaatsen. Veel makkelijker om te herstellen (alle automaten zijn 's avonds verzameld in de stelplaatsen), er is meer sociale controle (minder risico op vandalisme), je zou ze dus zelfs geld kunnen laten slikken, in de stelplaatsen is bewaking immers een pak makkelijker te realiseren. Dan doe je zoals bijvoorbeeld in Noorwegen, het middelste rijtuig is voor mensen die nog een kaartje moeten hebben.
Ik denk dat gepensioneerden niet vervangen worden.... is vorm van besparen zonder "hard" ontslag.Hogersluys schreef:Onbegrijpelijk dat Wondelgem openblijft maar stations als Merelbeke, Schaarbeek, Mortsel-Oude-God en dergelijke dichtmoeten. Een blinde besparingsgolf is dit. Personeel bespaar je er niet mee (er is al gezegd dat er geen ontslagen vallen, wat logisch is want het personeel is statutair).
Het schepencollege van Mortsel gaat stappen ondernemen tegen de NMBS omdat Mortsel-Oude-God nog maar recent gerenoveerd is.Hogersluys schreef:Onbegrijpelijk dat Wondelgem openblijft maar stations als Merelbeke, Schaarbeek, Mortsel-Oude-God en dergelijke dichtmoeten. Een blinde besparingsgolf is dit. Personeel bespaar je er niet mee (er is al gezegd dat er geen ontslagen vallen, wat logisch is want het personeel is statutair). De extra kosten van dat klein beetje electriciteit dat je bespaard zal je gegarandeerd kwijtzijn aan toenemend vandalisme. Onbemande stations zijn nu eenmaal een favoriet doelwit.
Maar goed, we zagen het natuurlijk aankomen.
Voor zover ik weet moet er toch iemand in Wondelgem blijven voor de bediening van het blokpostje in het station, dus die kan dan even goed ook een loket in de gaten houden. Dat loket zal wel sluiten wanneer Wondelgem over 2 jaar op EBP komt.Hogersluys schreef:Onbegrijpelijk dat Wondelgem openblijft maar stations als Merelbeke, Schaarbeek, Mortsel-Oude-God en dergelijke dichtmoeten. Een blinde besparingsgolf is dit. Personeel bespaar je er niet mee (er is al gezegd dat er geen ontslagen vallen, wat logisch is want het personeel is statutair). De extra kosten van dat klein beetje electriciteit dat je bespaard zal je gegarandeerd kwijtzijn aan toenemend vandalisme. Onbemande stations zijn nu eenmaal een favoriet doelwit.
Maar goed, we zagen het natuurlijk aankomen.
Als de raad van bestuur nog eens samen komt, kan men die sluiting zo ongedaan gemaakt worden.Adler schreef:Het schepencollege van Mortsel gaat stappen ondernemen tegen de NMBS omdat Mortsel-Oude-God nog maar recent gerenoveerd is.Hogersluys schreef:Onbegrijpelijk dat Wondelgem openblijft maar stations als Merelbeke, Schaarbeek, Mortsel-Oude-God en dergelijke dichtmoeten. Een blinde besparingsgolf is dit. Personeel bespaar je er niet mee (er is al gezegd dat er geen ontslagen vallen, wat logisch is want het personeel is statutair). De extra kosten van dat klein beetje electriciteit dat je bespaard zal je gegarandeerd kwijtzijn aan toenemend vandalisme. Onbemande stations zijn nu eenmaal een favoriet doelwit.
Maar goed, we zagen het natuurlijk aankomen.
Veel zal het niet uithalen natuurlijk. De beslissing is onomkeerbaar hebben ze al gezegd, zoals alle beslissingen van de NMBS.