Snelheid op Duits spoorwegen
Snelheid op Duits spoorwegen
Waar kan ik een overzicht vinden van de maximum snelheid op de DB-spooorwegen?
En hoe wordt deze maximum snelheid (of beperking ervan) aangeduid?
Bedankt
En hoe wordt deze maximum snelheid (of beperking ervan) aangeduid?
Bedankt
Re: Snelheid op Duits spoorwegen
De hoogste maximum snelheid weet ik niet. Het aanduiden van snelheden in Duitsland gebeurd hoofdzakelijk met baanvakboeken, die verplicht aanwezig zijn in de cabine. Snelheidsborden worden alleen gebruikt als er ergens tijdelijk een lagere snelheid geldt.
Groetjes,
Emiel
Groetjes,
Emiel
Re: Snelheid op Duits spoorwegen
Aanduiding niet zo verschillend van Belgie.
Stukje signaalboek
Stukje signaalboek
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Snelheid op Duits spoorwegen
Het feit dat ze in Duitsland boeken gebruiken en in België borden langs de lijn maakt het net wel heel verschillend.
Re: Snelheid op Duits spoorwegen
idd steven in duitsland rijden we of met ebula of met buchfahrplannen . dit zijn boeken waar onze max snelheid op staan. als we op ebula rijden staan deze boeken op een computerscherm .in duitsland zul je ( niet veel ) geen baanvaksnelheden tegenkomen zoals belgie .
het fijne aan de boeken is dat je mag rijden zonder lijnkennis mits de snelheid max 100 km/uur is dus bij goederen geen probleem
het fijne aan de boeken is dat je mag rijden zonder lijnkennis mits de snelheid max 100 km/uur is dus bij goederen geen probleem
Re: Snelheid op Duits spoorwegen
het voordeel van het duitse systeem is ook dat je je spoorwegnet veel flexibeler kan gebruiken!
bv: daar heb je geen HKM bordjes, dus zij laten enkel die treinen afremmen waarvoor het nodig is
bv: daar heb je geen HKM bordjes, dus zij laten enkel die treinen afremmen waarvoor het nodig is
Re: Snelheid op Duits spoorwegen
Het gebruik van het Duitse systeem is juist gebaseerd HKM bordjes. Hoe wil je anders te weten komen vanaf welk punt een snelheid geldt? Een buchfahrplan zie er zo uit:
http://www.prigand.com/photogallery/pho ... rz1683.jpg
In kolom 1 staat de kilometrering.
Groetjes,
Emiel
http://www.prigand.com/photogallery/pho ... rz1683.jpg
In kolom 1 staat de kilometrering.
Groetjes,
Emiel
Re: Snelheid op Duits spoorwegen
Emiel schreef:Het gebruik van het Duitse systeem is juist gebaseerd HKM bordjes. Hoe wil je anders te weten komen vanaf welk punt een snelheid geldt? Een buchfahrplan zie er zo uit:
http://www.prigand.com/photogallery/pho ... rz1683.jpg
In kolom 1 staat de kilometrering.
Groetjes,
Emiel
dit is idd een eenvoudig buchfahrplan
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Snelheid op Duits spoorwegen
Mogelijk misverstand: HKM bordjes duiden geen Hectometers of KiloMeters aan, maar geven aan dat een (snelheids)bord alleen voor goederentreinen geldt. (HKM is de nog steeds gebruikte uit de telegrafie afkomstige aanduiding voor goederentreinen.)
Eindelijk waardering voor mijn remmingen (tenzij ik geen HKM ben
)
_________________Eindelijk waardering voor mijn remmingen (tenzij ik geen HKM ben

Re: Snelheid op Duits spoorwegen
Er is inderdaad een groot verschil tussen onze HKM bordjes en de kilometer plaatjes langs de baan daar,
bij de HKM plaatjes moeten alle HKM's vertragen, maar bij de kilometerborden moeten niet alle goederentreinen vertragen
dit hangt van vele factoren af, gewicht, snelheid, remstelling enz.....
Er zijn ook inverse aangeduidingen in het buchfahrplan die dan altijd moeten gerespecteerd worden ....
alles hangt dus van trein tot trein af.
Zo hebben we daar een periode maar 70 mogen rijden tussen Köln en Aachen met onze G90 omdat er een fout stond in het fahrplan, ze hadden zich van kolom vergist!
Daarna hebben we een wijziging gekregen (met de juiste kolom aanduiding) waardoor we weer 90 konden bollen tot groot plezier van ons en de fahrdienstleiders aldaar!
bij de HKM plaatjes moeten alle HKM's vertragen, maar bij de kilometerborden moeten niet alle goederentreinen vertragen
dit hangt van vele factoren af, gewicht, snelheid, remstelling enz.....
Er zijn ook inverse aangeduidingen in het buchfahrplan die dan altijd moeten gerespecteerd worden ....
alles hangt dus van trein tot trein af.
Zo hebben we daar een periode maar 70 mogen rijden tussen Köln en Aachen met onze G90 omdat er een fout stond in het fahrplan, ze hadden zich van kolom vergist!
Daarna hebben we een wijziging gekregen (met de juiste kolom aanduiding) waardoor we weer 90 konden bollen tot groot plezier van ons en de fahrdienstleiders aldaar!
Re: Snelheid op Duits spoorwegen
Bedankt voor de verhelderende uitleg.
Toch nog één vraag. Inderdaad staan er soms tijdelijke (?) borden van snelheidsbeperking (vergelijkbaar met onze omgekeerde driehoeken maar in het oranje).
Hoe of met welk bord wordt de TB op de hoogte gesteld "einde snelheidsbeperking"?
Toch nog één vraag. Inderdaad staan er soms tijdelijke (?) borden van snelheidsbeperking (vergelijkbaar met onze omgekeerde driehoeken maar in het oranje).
Hoe of met welk bord wordt de TB op de hoogte gesteld "einde snelheidsbeperking"?