Website NMBS en biljet verhoogde tegemoetkoming
Website NMBS en biljet verhoogde tegemoetkoming
Goedeavond!
Bij wijze van een partijtje zelfkastijding ben ik nog eens één en ander gaan opzoeken op de website van de NMBS. Ik zou graag straks (zaterdag) naar de Gentse Feesten willen reizen per trein. Ik heb recht op een biljet verhoogde tegemoetkoming. Ik merk echter dat je voor de Gentse Feesten ook een B-dagtrip kan kopen (netjes aangegeven in de prijsberekenaar). Ik vind echter nergens de prijs van zo een B-dagtrip. Ik weet dat deze verschilt al naargelang van waar je vertrekt maar als ik online reeds een ticket wil aankopen, moet ik toch eerst de prijzen kunnen vergelijken? Waar kan ik zien hoeveel een B-dagtrip kost?
Bijkomend vraagje: waarom is het onmogelijk om aan een automaat een 'biljet verhoogde tegemoetkoming' te kopen? Ik krijg op verschillende locaties steevast de melding dat dit product niet kan worden aangekocht. Nochtans kan je het wel selecteren om te kopen maar daar stopt het dan ook. Dit is nu al ettelijke weken het geval en het stationspersoneel gebaart, hebben we ooit al anders geweten, van krommen aas. Wie weet wat er aan de hand is?
Bij wijze van een partijtje zelfkastijding ben ik nog eens één en ander gaan opzoeken op de website van de NMBS. Ik zou graag straks (zaterdag) naar de Gentse Feesten willen reizen per trein. Ik heb recht op een biljet verhoogde tegemoetkoming. Ik merk echter dat je voor de Gentse Feesten ook een B-dagtrip kan kopen (netjes aangegeven in de prijsberekenaar). Ik vind echter nergens de prijs van zo een B-dagtrip. Ik weet dat deze verschilt al naargelang van waar je vertrekt maar als ik online reeds een ticket wil aankopen, moet ik toch eerst de prijzen kunnen vergelijken? Waar kan ik zien hoeveel een B-dagtrip kost?
Bijkomend vraagje: waarom is het onmogelijk om aan een automaat een 'biljet verhoogde tegemoetkoming' te kopen? Ik krijg op verschillende locaties steevast de melding dat dit product niet kan worden aangekocht. Nochtans kan je het wel selecteren om te kopen maar daar stopt het dan ook. Dit is nu al ettelijke weken het geval en het stationspersoneel gebaart, hebben we ooit al anders geweten, van krommen aas. Wie weet wat er aan de hand is?
Laatst gewijzigd door Asterix op 27 sep 2011, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Website NMBS en biljet verhoogde tegemoetkoming
Als ik de uitleg goed begrijp komt de prijs overeen met 50% van de treinprijs of kortweg evenveel als een weekendbiljet aangevuld met de prijs van een busticket voor de Gentse feesten heen en terug dat zou dan 2,4 euro extra zijn voor dat lijnticket. (2 x 1,2 euro). De lijn gebruikt namelijk haar gewone tarieven voor de Gentse feesten
De prijs voor de treinreis is inderdaad identiek aan de prijs van het weekendbiljet. Met dat verschil dat een B-dagtrip Gentse Feesten de terugreis moet gebeuren TEN LAATSTE de dag NA de vertrekdatum. (een weekendbiljet is momenteel geldig van woensdagavond 20-07 na 19.00u tot en met zondagavond 24-07)
In deze B-dagtrip zit ook een heen- en terugreis met De Lijn. Eveneens terugreis op de dag van de heenreis of de dag erna. De prijs is ietsje minder dan de normale 1,2 euro per rit.
Deze B-dagtrips kan u aankopen vanaf 16-07 tot en met 25-07. Daar zitten dus ook enkele gewone weekdagen tussen.
De prijs van deze B-dagtrip is dus inderdaad afhankelijk van het station van vertrek.
Voor de treinreis is de prijs identiek aan de prijs mocht u 2 enkele biljetten kopen met uw kortingskaart Verhoogde Tegemoetkoming. Voor de busreis kan u kiezen : ofwel koopt u 2 enkele ritten aan 1,20 euro, of u koopt een 10-rittenkaart aan 7,00 euro (eveneens met uw kortingskaart) aan het nmbs-loket of in een lijnwinkel. Dan betaalt u maar 0,70 euro per rit. In dit geval betaalt u slechts 1,40 euro voor de heen- & terugreis met de bus en hebt u nog 8 ritten over om eender waar in Vlaanderen gebruik te maken van De Lijn.
Een treinreis met Verhoogde Tegemoetkoming kan u wel degelijk kopen aan de automaten. Ik ken de werking van die automaten niet zo goed, maar het kan misschien zijn dat bij aankoop van een heen- & terugreis met code 046 in het weekend het systeem dit weigert omdat een weekendbiljet dezelfde prijs is. Al eens geprobeerd om een enkele reis met code 046 af te drukken in zo'n automaat?
De "goede" werking van zo'n automaat zal voor altijd een mysterie blijven, vrees ik.
In deze B-dagtrip zit ook een heen- en terugreis met De Lijn. Eveneens terugreis op de dag van de heenreis of de dag erna. De prijs is ietsje minder dan de normale 1,2 euro per rit.
Deze B-dagtrips kan u aankopen vanaf 16-07 tot en met 25-07. Daar zitten dus ook enkele gewone weekdagen tussen.
De prijs van deze B-dagtrip is dus inderdaad afhankelijk van het station van vertrek.
Voor de treinreis is de prijs identiek aan de prijs mocht u 2 enkele biljetten kopen met uw kortingskaart Verhoogde Tegemoetkoming. Voor de busreis kan u kiezen : ofwel koopt u 2 enkele ritten aan 1,20 euro, of u koopt een 10-rittenkaart aan 7,00 euro (eveneens met uw kortingskaart) aan het nmbs-loket of in een lijnwinkel. Dan betaalt u maar 0,70 euro per rit. In dit geval betaalt u slechts 1,40 euro voor de heen- & terugreis met de bus en hebt u nog 8 ritten over om eender waar in Vlaanderen gebruik te maken van De Lijn.
Een treinreis met Verhoogde Tegemoetkoming kan u wel degelijk kopen aan de automaten. Ik ken de werking van die automaten niet zo goed, maar het kan misschien zijn dat bij aankoop van een heen- & terugreis met code 046 in het weekend het systeem dit weigert omdat een weekendbiljet dezelfde prijs is. Al eens geprobeerd om een enkele reis met code 046 af te drukken in zo'n automaat?
De "goede" werking van zo'n automaat zal voor altijd een mysterie blijven, vrees ik.

Bedankt voor de uitleg. Ik vind het onbegrijpelijk dat men blijkbaar voor de Gentse Feesten de prijs van zo een B-dagtrip niet kan berekenen via de website alhoewel dit in het verleden voor andere B-dagtrips nog wél lukte.
Het probleem heeft zich ook al op werkdagen gesteld en het aankopen van een enkele reis via de automaat lukt trouwens ook niet. Ik weet ook niet goed waar ik met deze melding terecht kan (de klantendienst is verloren moeite) en ook het stationspersoneel beweert niet te weten welke dienst zich nu precies bezig houdt met het oplappen van de automaten. Daarenboven lijkt de automaat helemaal niet begaan met het aanbieden van het goedkoopste ticket aan de reiziger. Wie, bijvoorbeeld, een summer ticket wil kopen, moet al verdorie goed weten waar te zoeken of je bent weg met de duurdere variant.Galactic schreef:Een treinreis met Verhoogde Tegemoetkoming kan u wel degelijk kopen aan de automaten. Ik ken de werking van die automaten niet zo goed, maar het kan misschien zijn dat bij aankoop van een heen- & terugreis met code 046 in het weekend het systeem dit weigert omdat een weekendbiljet dezelfde prijs is. Al eens geprobeerd om een enkele reis met code 046 af te drukken in zo'n automaat?
Als je geen klacht naar de klantendienst stuurt, moet je niet vreemd opkijken als er niets gebeurt. Ook als de reactie die je krijgt nietszeggend is, is het geen verloren moeite. Een van de zaken waar de NMBS naar kijkt, is hoeveel klachten zijn er over een bepaald probleem. En als er geen klachten zijn, dan is er kennelijk ook geen probleem.Jeroen schreef:Ik weet ook niet goed waar ik met deze melding terecht kan (de klantendienst is verloren moeite)
Groetjes,
Rian
Ik heb in het verleden al meerdere malen een beleefde opmerking of klacht gestuurd maar ik heb steevast nooit méér teruggekregen dan een automatisch ontvangstbewijs. Het probleem zelf werd trouwens ook nooit opgelost. Ik wil gerust eens water naar de zee dragen maar laat ons ernstig blijven, hé.rvdborgt schreef:Als je geen klacht naar de klantendienst stuurt, moet je niet vreemd opkijken als er niets gebeurt.
Kortom: de tactiek van de NMBS, namelijk nooit ten gronde antwoorden, blijkt te werken want er zijn mensen die het na een aantal keren gewoon laten zitten.Jeroen schreef:Ik heb in het verleden al meerdere malen een beleefde opmerking of klacht gestuurd maar ik heb steevast nooit méér teruggekregen dan een automatisch ontvangstbewijs. Het probleem zelf werd trouwens ook nooit opgelost. Ik wil gerust eens water naar de zee dragen maar laat ons ernstig blijven, hé.rvdborgt schreef:Als je geen klacht naar de klantendienst stuurt, moet je niet vreemd opkijken als er niets gebeurt.
Als ze dat een aantal jaren volhouden zullen de klachten vanzelf verminderen zeker

Ze hadden ook kunnen kiezen om een klantvriendelijke dienstverlening uit te bouwen, maar waarom het moeilijk maken als het ook makkelijk kan ?
Ja maar zeg nu eens zelf: wat voor zin heeft een klacht nog? Elke maand wordt er in de media bericht over een falikante NMBS, de schulden stapelen zich op en het gaat steeds slechter met de dienstverlening aan de reiziger. De NMBS dendert recht op de afgrond af maar niemand schijnt in staat iets te kunnen ondernemen. Wat moet er dan nog worden bewezen met een klacht? Dat het slecht gaat? Dat we niet tevreden zijn? Wat gaat een volgend rapport van de ombudsman veranderen? Niets toch want het heeft nog nooit iets veranderd.pietje schreef:Kortom: de tactiek van de NMBS, namelijk nooit ten gronde antwoorden, blijkt te werken want er zijn mensen die het na een aantal keren gewoon laten zitten.
Als ze dat een aantal jaren volhouden zullen de klachten vanzelf verminderen zeker![]()
Ze hadden ook kunnen kiezen om een klantvriendelijke dienstverlening uit te bouwen, maar waarom het moeilijk maken als het ook makkelijk kan ?
Nadat ik al verschillende malen het stationspersoneel over dit euvel heb aangesproken én het nog steeds onmogelijk blijkt zo een ticket te kopen, heb ik nu een klacht ingediend bij de klantendienst. Ik ben benieuwd.
Jeroen schreef:Nadat ik al verschillende malen het stationspersoneel over dit euvel heb aangesproken én het nog steeds onmogelijk blijkt zo een ticket te kopen, heb ik nu een klacht ingediend bij de klantendienst. Ik ben benieuwd.
Het stationspersoneel kan daar weinig aan doen, in het beste geval geven ze dat door maar het had misschien beter geweest (zover als mogelijk uiteraard) om dit euvel aan de ICT diensten te melden die zich daar mee bezig houden. Het is echter een feit dat je in een doolhof moet zoeken om de juiste dienst te vinden.
Met als voordeel dat de klant nog een algemeen formulier kan invullen online en hopelijk het achteraf bij de juiste dienst terecht komt.
Binnen de NMBS zelf als werknemer kan je dat niet en moet je eerst tien personen opbellen voor je de juiste te pakken hebt... die net op verlof is en ja niemand doet die zijn werk intussen...
*kuch*
Binnen de NMBS zelf als werknemer kan je dat niet en moet je eerst tien personen opbellen voor je de juiste te pakken hebt... die net op verlof is en ja niemand doet die zijn werk intussen...
*kuch*
Een goede twee maand later nu toch een antwoord ontvangen van de klantendienst! Dat is dus de eerste maalJeroen schreef:Nadat ik al verschillende malen het stationspersoneel over dit euvel heb aangesproken én het nog steeds onmogelijk blijkt zo een ticket te kopen, heb ik nu een klacht ingediend bij de klantendienst. Ik ben benieuwd.

Trouwens, mijn klacht werd via mail ingediend maar ik heb wel via de post een antwoord gekregen. Niet echt ecologisch maar dat is een detail...
Maar dat zegt veel over het feit dat DEN NMBS onvoldoende is meegegaan met de hedendaagse evolutie(s).Jeroen schreef:Trouwens, mijn klacht werd via mail ingediend maar ik heb wel via de post een antwoord gekregen. Niet echt ecologisch maar dat is een detail...
Dat is niet enkel bij de NMBS het geval.Bibke schreef:Maar dat zegt veel over het feit dat DEN NMBS onvoldoende is meegegaan met de hedendaagse evolutie(s).Jeroen schreef:Trouwens, mijn klacht werd via mail ingediend maar ik heb wel via de post een antwoord gekregen. Niet echt ecologisch maar dat is een detail...
Onlangs kwam aan het licht dat het gerecht in 2010 niet minder dan 21,5 miljoen euro heeft uitgegeven aan postzegels (tegenover maar 10 miljoen in 1995).
Waarschijnlijk zijn er tussen die overheidsbedrijven en -instellingen stilzwijgende afspraken om zoveel mogelijk met ma Post te doen nu de gewone burgers en bedrijven steeds minder per post verzenden.
Ik heb persoonlijk weinig problemen met antwoorden via post. Ik vind dat iets extra hebben.