Zeeuws-Vlaanderen is en blijft toch een apart stukje Nederland. Ook op spoorgebied. Termen als groene-prorail-hekken kennen ze daar niet. Je kan overal zo bij komen. Vrijdag 22 juli ben ik daar eens een kijkje gaan nemen. Na m'n ouders om half 4 op Schiphol te hebben afgezet, ben ik naar Zeeuws-Vlaanderen gereden. Als je er heen gaan, moet je er vroeg zijn, want ze beginnen er vroeg en zijn op tijd klaar. Zo doende stond ik om 7 uur in Zeeuws Vlaanderen, alwaar als eerste de Bertschi terminal bij de Dow in Terneuzen bezocht werd. Daar komt Crossrail op dinsdag tot en met vrijdag met een gedeelte van de Ludwigshafen-shuttle.

Het was deze vrijdag de DE 6309 van Crossrail die met deze trein naar Terneuzen kwam. Op de foto staat de loc klaar met het gedeelte naar Gent, waar gecombineerd wordt en er naar Ludwigshafen in Duitsland gereden wordt.
Na deze trein volgt de aanvoertrein voor Dow Chemicals. Deze wordt gereden door een type 78 van NMBS. Deze is reeds met een gecombineerde trein uit Gent aangekomen en gesplitst in Sas van Gent. Het andere gedeelte is voor Axel en Terneuzen en gaat met een 6500 van DB Schenker verder.

De 7860 ter hoogte van Sluiskil Aansluiting (splitsing naar Terneuzen en Dow) richting Dow Chemicals.
Vervolgens doorgereden naar Terneuzen, waar de 6512 van DB Schenker inmiddels aangekomen met de wagons voor de bedrijven in Terneuzen en Axel. Deze vrijdag was het wat magertjes, enkel 1 gelede schuifwandwagen voor Verbrugge in Terneuzen en ketelwagens met vloeibaar kunstmest voor Yara in Axel.

Er werd begonnen met de ketelwagens voor Yara. Hier stond met een flinke tijd te wachten, toen men erachter kwam dat de poort kapot was en de trein niet op het terrein geplaatst kon worden. De ketelwagens werder toen maar op deze bundel achter gelaten.

Vervolgens reed de loc los terug richting Terneuzen en pikte daar de gelede schuifwandwagen op om deze bij Verbrugge binnen te zetten. Na deze wagen te hebben geplaatst en 2 wagens te hebben uitgehaald, ging de 6512 naar OVET, de kolenoverslag in Terneuzen. Heel zeldzaam ontvangt deze klant wagens. Ik had vandaag geluk, want er was daar al ruim een half jaar geen vervoer meer gezien. Na deze wagens te hebben uitgehaald, wordt de trein gecombineerd.

Intussen zitten ze bij de Dow ook niet stil en tegen de tijd dat de 6512 klaar is in Terneuzen, is de 7860 ook klaar. Vlak achter elkaar rijden de treinen dan naar Sas van Gent. De 7860 is op de foto bijna in Sas van Gent aangekomen met de afvoertrein van Dow Chemicals.

DB Schenker rijdt met de afvoertrein er ongeveer 10 minuutjes achter, hier ter hoogte van Zandstraat.
Omdat DB Schenker in Terneuzen 52 wagens met kolen heeft uigehaald, zou de gecombineerde trein naar Gent te lang worden. In Sas van Gent volgde dus het een en ander aan rangeerwerk.
Als alles in goede volgorde is gerangeerd, wordt er vertrokken richting Gent. Deze klus is weg gelegd voor de loc die naar Dow Chemicals is geweest, deze vrijdag de 7860.

De 7852 was ondertussen ook in Sas van Gent aangekomen met graanwagens voor Cargill in Sas van Gent en 5 ketelwagens met Ammoniak voor Yara in Axel. Deze loc ging met de kolentrein terug richting Gent, hier ter hoogte van de Grens.
De 6512 van DB Schenker had inmiddels de 5 ketels met ammoniak aangehaakt en ging daarmee op weg naar Axel.
Tegen 2 uur weer richting het vaste land gereden. Het is en blijft een apart stukje Nederland, maar wel erg leuk om te fotograferen daar.