Nog maar eens een reeksje foto's, met alle onvolkomenheden van de beginnende fotograaf, de haperende techniek en de combinatie van beide. Maar hopelijk ook een reeks documenten uit een periode die niet eens zo ver achter ons ligt (behalve als je zelf jong bent…)
1. 5955 met Z3016 Antwerpen-Centraal - Hasselt op 29 maart 1978 in Boechout.

2. 5923 op 8 mei 1978, lijn 90 kp 60.7, dat is tussen Mévergnies-Attre en Brugelette. We stappen langs een GR op een sombere dag. Vandaag ligt daar in de buurt de viaduct van lijn 1; als deze loc in de Mons rijdt (ik herinner het me niet meer), dan kun je ze er op de achtergrond bij denken.

3. 5901 bij een bezoek aan Antwerpen-Dam in september 1978. Vermoedelijk was KBVVS (ARBAC) de organiserende vereniging, want die was op dat ogenblik nog tamelijk actief.

4. 5927 in juli 1978 op lijn 123 (kp 15) met Z8636 Geraardsbergen - Haine-Saint-Pierre; dat is tussen Herne en Edingen. De loc heeft nog een sleep L-rijtuigen mee, wat in die periode nog heel normaal was.

5. 5926 en 5950 zusterlijk naast elkaar in Antwerpen-Dam (zie ook foto 3). Dat een deel van de 5950 niet op de foto staat, zullen we maar in de schoenen van de ontwikkelcentrale schuiven, die er altijd een erezaak van maakten om een deel van het negatief niet af te drukken.

6. 5922 met dezelfde Z8636 van foto 4, nu in La Louvière, dat toen nog geen toevoegsel in de naam had. In een poging om het haltebord er mee op te krijgen, nam ik een wat gewrongen foto, met minder trein dan goed is.

7. 5942 met Z6062 Aarschot - Antwerpen-Centraal op 30 april 1979 in Lier. Op veel lijnen, zoals ook lijn 16, waren de M1 nog standaard. Ze werden met evenveel verwensingen overladen als het oude materiaal dat op dit moment nog rondrijdt.

8. 5931 met Z1862 Binche - Schaarbeek in Binche op 25 juli 1979. Net op het moment van afdrukken dook een andere treinliefhebber van achter de loc op. Diep in mijn geheugen staat ergens gegrift dat het een Engelse treinfreak was, maar ik kan me vergissen. Het stel K-rijtuigen heeft er op dat moment al een hele trip op zitten: het zijn rijtuigen van Oostende die 's morgens vroeg een of andere trein Oostende - Schaarbeek gedaan hebben en nu tussendoor ook even naar Binche mogen.

9. 5920, opnieuw in Binche in augustus 1978. Als je goed kijkt zie je nog net de buffer van het rijtuig dat zo meteen aangekoppeld zal worden. Wat was er in die tijd nog heerlijk veel te beleven in al die stations…

10. 5953 in Galmaarden op 27 mei 1979. Niet bepaald een sterke foto, maar de loc verraste ons, terwijl we stonden te wachten op een motorwagen naar Edingen. Onnodig te zeggen dat zowat alles op spoorwegvlak daar vandaag veranderd is.

11. 5948: vermoedelijk opnieuw met KBVVS bezochten we op 15 september 1979 de stelplaats Haine-Saint-Pierre.

12. 5902: zie foto 11.

13. 5903 met Z3715 Brussel-Zuid - Adinkerke-De Panne in Astene. Ik heb deze foto altijd gekoesterd omdat zelfs voor mij deze loc met sobere schildering een zeldzame verschijning was, maar als foto stelt het niet veel voor: te vroeg afgedrukt, afgeknipte staart, zwak contrast… documentje, kom.

14. Ook de WDT Hasselt kreeg een bezoek van KBVVS. Hasselt was op dat moment nog een echt dieselparadijs met enkele kleine, opvallende reeksen, zoals deze 64.

15. En zowaar een 64 aan het werk: 6406 met Z2267 Hasselt - Leuven op 27 februari 1979 in Hasselt. Nog even overleggen voor het vertrek…

16-17.Naast reeks 51 en 64, vond je in Hasselt ook reeks 65.

18. Opvallende verschijningen op veel niet-geëlektrificeerde lijnen, deze stuurstandrijtuigen M1. Dit is Z3058 Neerpelt - Antwerpen-Centraal, lijn 15 kp 8.9, in de buurt van Boechout.

19. Omdat de M1-trek-en-duwstellen toch wel bewezen hadden dat ze voor een interessante exploitatievorm konden instaan op de vele resterende diesellijnen, maar omdat de rijtuigen zelf al lang niet meer voldeden aan de comforteisen van die tijd, werd geleidelijk overgeschakeld naar trek-en-duwstellen met M2-rijtuigen. Dit is Z3009 Antwerpen-Centraal - Neerpelt in Berchem op 4 juni 1978. Alweer een slappe foto (onscherp, veel nutteloze draad enz.) maar alweer een tijdsdocument.

20. Ook deze exploitatievorm verspreidde zich snel, vooral in Vlaanderen dan: Z1846 Brugge - Kortrijk in Lichtervelde op 8 mei 1979.

21. Z9324 Dendermonde - Antwerpen-Centraal op lijn 52 kp 23. Dat is tussen Sint-Amands-Puurs en Oppuurs. We schrijven 14 mei 1980.

22. Z4579 Charleroi-Ouest - Ottignies, lijn 140 kp 37.7, op 15 april 1980. We bevinden ons hier tussen La Roche (Brabant) en Villers-la-Ville. De lijn wordt wel degelijk enkelsporig uitgebaat, ondanks het aanwezige tweede spoor.

23. Z9373 Antwerpen-Centraal - Dendermonde op dezelfde locatie als foto 21. Ook toen slaagde men er niet altijd in om met een correcte samenstelling te rijden, getuige het tweede AB-rijtuig.

24. En als uitsmijter nog de 5929 met Z1820 Schaarbeek - Binche op 23 april 1978 in Halle. Die dag maakte mijn zoon zijn maidentrip per trein. Hij was tenslotte al 3 maand oud. De ouders konden voor het eerst de handigheid van buggy en andere toebehoorselen uittesten. De reis verliep van Halle naar Hasselt, zoals het een treinliefhebber in de dop past, langs 2 verschillende reiswegen.

Veel kijkplezier!