Cisalpino II in dienst
Cisalpino II in dienst
2 jaar na de geplande datum zijn de eerste 2 Cisalpino II (ETR 610) kantelbaktreinen op 20 juli in dienst genomen op de verbinding Genève-Milaan.
Oorspronkelijk wou men de 14 bestelde stellen al in dienst nemen in 2007.
Nu zijn dus de eerste 2 in een commerciële testfase.
In de treinen zijn er overal videoschermen en aanraakschermen die toegang geven tot het trein-intranet.
In eerste klas worden de maaltijden aan de zitplaatsen geserveerd.
De reistijd tussen Genève en Milaan is nu met 38 minuten verkort.
Als de testfase zonder problemen verloopt, worden eind augustus meer stellen in bedrijf genomen tussen Genève en Milaan en op de Lötschberg-as.
Voor het gebruik op Gotthard-as zijn nog enkele aanpassingen nodig.
Hier vind je een fotogalerij.
Dienstregeling sedert 20 juli:
CIS 35
Genève 5.45
Lausanne 6.20
Montreux 6.39
Sion 7.14
Brig 7.44
Domodossola 8.17
Stresa 8.39
Milano 9.35
CIS 40
Milano 16.25
Stresa 17.21
Domodossola 17.48
Brig 18.20
Sion 18.47
Montreux 19.21
Lausanne 19.45
Genève 20.18
Oorspronkelijk wou men de 14 bestelde stellen al in dienst nemen in 2007.
Nu zijn dus de eerste 2 in een commerciële testfase.
In de treinen zijn er overal videoschermen en aanraakschermen die toegang geven tot het trein-intranet.
In eerste klas worden de maaltijden aan de zitplaatsen geserveerd.
De reistijd tussen Genève en Milaan is nu met 38 minuten verkort.
Als de testfase zonder problemen verloopt, worden eind augustus meer stellen in bedrijf genomen tussen Genève en Milaan en op de Lötschberg-as.
Voor het gebruik op Gotthard-as zijn nog enkele aanpassingen nodig.
Hier vind je een fotogalerij.
Dienstregeling sedert 20 juli:
CIS 35
Genève 5.45
Lausanne 6.20
Montreux 6.39
Sion 7.14
Brig 7.44
Domodossola 8.17
Stresa 8.39
Milano 9.35
CIS 40
Milano 16.25
Stresa 17.21
Domodossola 17.48
Brig 18.20
Sion 18.47
Montreux 19.21
Lausanne 19.45
Genève 20.18
Re: Cisalpino II in dienst
Leuk om te horen dat ze in dienst zijn!
Maar euhhmm, ik was 21 juli op Milano-Centrale en toen werd de CIS 40 doodleuk met ETR470 gereden...

Maar euhhmm, ik was 21 juli op Milano-Centrale en toen werd de CIS 40 doodleuk met ETR470 gereden...

Re: Cisalpino II in dienst
De twee stellen die mochten rijden staan ondertussen al weer aan de kant...sncf-sncb schreef:Leuk om te horen dat ze in dienst zijn!![]()
Maar euhhmm, ik was 21 juli op Milano-Centrale en toen werd de CIS 40 doodleuk met ETR470 gereden...
Ik ben gisteren van Lugano naar Bern gereisd, en we zijn met opzet niet met de Cisalpino (of een ICN) gereisd. We hebben de IR genomen, en heerlijk in de panoramawagen van het uitzicht genoten...
Re: Cisalpino II in dienst
Er was inderdaad een probleem met de software.K V B schreef:De twee stellen die mochten rijden staan ondertussen al weer aan de kant...sncf-sncb schreef:Leuk om te horen dat ze in dienst zijn!![]()
Maar euhhmm, ik was 21 juli op Milano-Centrale en toen werd de CIS 40 doodleuk met ETR470 gereden...
Ik ben gisteren van Lugano naar Bern gereisd, en we zijn met opzet niet met de Cisalpino (of een ICN) gereisd. We hebben de IR genomen, en heerlijk in de panoramawagen van het uitzicht genoten...
De software had een "warning" gegeven over het remsysteem.
Daarom heeft men de stellen van 4 tot 7 augustus uit het verkeer genomen "um auf Nummer sicher zu gehen" zoals men in het Duits zegt.
Vanaf 8 augustus zouden ze weer rijden.
Zie ook:
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/29598209
In een ander krantenbericht las ik nog dat de 2 teststellen voorlopig nog niet rijden met kanteling.
Voor de Gotthardlijn zouden de stellen overigens te zwaar zijn om ook daar te rijden met kanteling, de bochten zijn daar nog scherper.
Er is dus een serieus probleem met het (over)gewicht van de treinen.
http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/sta ... y/16343697
Re: Cisalpino II in dienst
Dat klopt. Op Geneve - Milaan is de kantelinrichting ook niet echt nodig. Op Basel - Milaan via de Lötschberg eigenlijk ook niet.Adler schreef: In een ander krantenbericht las ik nog dat de 2 teststellen voorlopig nog niet rijden met kanteling.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Cisalpino II in dienst
Zijn er ondertussen al meer treinen met de nieuwe cisalpino? Want die wil ik morgen wel eens nemen 


Re: Cisalpino II in dienst
De enige treinen die op dit moment met een Cisalpino II gereden worden zijn CIS 35 (Geneve Milano) en CIS 40... (Milano Geneve). Maar dat wel zonder enige garantie...treinbruno schreef:Zijn er ondertussen al meer treinen met de nieuwe cisalpino? Want die wil ik morgen wel eens nemen
Waar hang je overigens op dit moment uit?
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Cisalpino II in dienst
Leoben, straks de zurichsee naar Zürich, en erna naar ...
Jammer, want die 35 en 40 zijn op nogal slechte uren
Jammer, want die 35 en 40 zijn op nogal slechte uren


Re: Cisalpino II in dienst
Toevallig ben ik bij Joutjube het volgende filmpje tegengekomen:
http://www.youtube.com/watch?v=z4koyhVH8cI
Testritten van een SBB ETR610 in Hannover. Wel raar: de hele trein is nog in Cisalpino-liverij (zonder de stickers weliswaar), maar de achterste kopbak is al in ICN (=SBB)-liverij.
Gaat er eigenlijk nog wel iets komen van de inzet van ETR610 in Duitsland ? Trenitalia maakt al geen onderscheid meer tussen hun 600 (binnenlandse dienst) en 610 (ex-Cisalpino) stellen, de 610'ers zullen zoals ETR600 behandeld worden en waarschijnlijk later ook naar een gewone 600 omgebouwd worden. SBB kampt nog altijd met flinke problemen op de Gotthardlijn, stel weegt nog altijd te zwaar voor boogversnelling (kantelbak), en doordat TI inderdaad van Italië een eiland wil maken zullen de SBB stellen beperkt blijven tussen Zwitserland en Milaan om de vertraging niet al te veel te laten uitlopen op de volgende treinen. De wel doorgaande treinen zullen gereden worden door de oudere ETR470.
Wordt het gewoon geen tijd dat de SBB heel deze soap op Zwitserland-Italië opgeeft (en terug naar klassieke, gesleepte treinen grijpt) en ze inderdaad begint klaar te maken voor Eurocaprail ? Tegen dat L161/162 klaar is zullen ze dan ook met de goedkeuring in België en Frankrijk klaar zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=z4koyhVH8cI
Testritten van een SBB ETR610 in Hannover. Wel raar: de hele trein is nog in Cisalpino-liverij (zonder de stickers weliswaar), maar de achterste kopbak is al in ICN (=SBB)-liverij.
Gaat er eigenlijk nog wel iets komen van de inzet van ETR610 in Duitsland ? Trenitalia maakt al geen onderscheid meer tussen hun 600 (binnenlandse dienst) en 610 (ex-Cisalpino) stellen, de 610'ers zullen zoals ETR600 behandeld worden en waarschijnlijk later ook naar een gewone 600 omgebouwd worden. SBB kampt nog altijd met flinke problemen op de Gotthardlijn, stel weegt nog altijd te zwaar voor boogversnelling (kantelbak), en doordat TI inderdaad van Italië een eiland wil maken zullen de SBB stellen beperkt blijven tussen Zwitserland en Milaan om de vertraging niet al te veel te laten uitlopen op de volgende treinen. De wel doorgaande treinen zullen gereden worden door de oudere ETR470.
Wordt het gewoon geen tijd dat de SBB heel deze soap op Zwitserland-Italië opgeeft (en terug naar klassieke, gesleepte treinen grijpt) en ze inderdaad begint klaar te maken voor Eurocaprail ? Tegen dat L161/162 klaar is zullen ze dan ook met de goedkeuring in België en Frankrijk klaar zijn.
Re: Cisalpino II in dienst
Hallo,
...al wil men de ETR 470 ten laatste tegen eind 2014 uit dienst hebben....
Groeten,
Joris De Mol
...al wil men de ETR 470 ten laatste tegen eind 2014 uit dienst hebben....
Groeten,
Joris De Mol
Re: Cisalpino II in dienst
Men spreekt er nu over om de Gotthard Basistunnel een jaar eerder in gebruik te nemen. Dat zou de periode dat "geïmproviseerd" moet worden na het buiten dienst stellen van de ETR470 met een jaar verkorten.msts.be schreef: Wordt het gewoon geen tijd dat de SBB heel deze soap op Zwitserland-Italië opgeeft (en terug naar klassieke, gesleepte treinen grijpt) en ze inderdaad begint klaar te maken voor Eurocaprail ? Tegen dat L161/162 klaar is zullen ze dan ook met de goedkeuring in België en Frankrijk klaar zijn.
SBB gaat eind dit jaar voor ongeveer een miljard (frank of euro, is op dit moment toch hetzelfde

Kunnen de ETR610s inderdaad mischien wel op Brussel - Luxemburg - Zwitserland ingezet worden...
Re: Cisalpino II in dienst
Dit stel heeft een ongelukje gehad, en dus heeft men een kopbak moeten vervangen door die van een ander stel.msts.be schreef: Testritten van een SBB ETR610 in Hannover. Wel raar: de hele trein is nog in Cisalpino-liverij (zonder de stickers weliswaar), maar de achterste kopbak is al in ICN (=SBB)-liverij.
http://www.16vor.de/index.php/2011/02/1 ... ptbahnhof/