Modernisering M5
Re: Modernisering M5
Vind de modernisering ook zeer geslaagd, beter dan bij de breaks, het grijs is natuurlijk niet sfeervol maar dat is nu eenmaal de nieuwe stijl blijkbaar.
Af en toe hoor ik andere reizigers (tegen elkaar) praten over die "splitsplinternieuwe dubbeldekkers", m.a.w. mensen die het niet weten hebben totaal niet door dat het eigenlijk rijtuigen van 25 jaar oud zijn.
Af en toe hoor ik andere reizigers (tegen elkaar) praten over die "splitsplinternieuwe dubbeldekkers", m.a.w. mensen die het niet weten hebben totaal niet door dat het eigenlijk rijtuigen van 25 jaar oud zijn.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Modernisering M5
Die stilte komt gedeeltelijk omdat er geen airco aanwezig is denk ik, want een M6 waar de airco even niet draait is ook superstil 


Re: Modernisering M5
Dat, en de zeer goede bouw van het rijtuig natuurlijk. Een M4 heeft ook geen airco, maar die kan je bezwaarlijk stil noementreinbruno schreef:Die stilte komt gedeeltelijk omdat er geen airco aanwezig is denk ik, want een M6 waar de airco even niet draait is ook superstil

Re: Modernisering M5
Het is een zeer geslaagde vernieuwing, ze zitten nu eindelijk goed (daar waar de oude al na tien minuten rugpijn gaven), ze hebben veel stopcontacten, eindelijk vuilbakjes en een tafletje, er zijn solo plaatsen bovenaan voor de eenzaten
etc
En ze rijden idd enorm zacht en stil.

En ze rijden idd enorm zacht en stil.
Re: Modernisering M5
Stilte is te danken aan het feit dat er enkel in het stuurrijtuig een omvormer zit en die enkel daar dan ook lawaai kan maken. Ook dat er geen airco is die teveel lawaai maakt zorgt voor extra stilte in de rijtuigen.
Re: Modernisering M5
Ze blijven dan idd ook snikheet als het warm is. En die omvormer is berucht aangezien die het al wel eens wil laten afweten, ook bij de vernieuwde, en dan is het natuurlijk direct gedaan met rijden.
Re: Modernisering M5
Dat systeem met 1 omvormer is ontworpen om max 8 rijtuigen van stroom te voorzien (oud systeem, van de nieuwe heb ik geen info) met 9 of 10 rijtuigen ben je omvormer dus zwaar aan het belasten.Kristofke schreef:Ze blijven dan idd ook snikheet als het warm is. En die omvormer is berucht aangezien die het al wel eens wil laten afweten, ook bij de vernieuwde, en dan is het natuurlijk direct gedaan met rijden.
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Modernisering M5
Het is mij sinds kort ook opgevallen dat er niet zo veel M5'en meer te zien zijn op de IR Brussel-Antwerpen, waar worden die nu dan ingezet, of is dat ter vervanging voor die laatste exemplaren dat gemoderniseerd worden?
Re: Modernisering M5
Dat heeft misschien iets met de zomerdienstregeling te maken, vanaf september zullen ze wel terug komenTrainzDr3ver schreef:Het is mij sinds kort ook opgevallen dat er niet zo veel M5'en meer te zien zijn op de IR Brussel-Antwerpen, waar worden die nu dan ingezet, of is dat ter vervanging voor die laatste exemplaren dat gemoderniseerd worden?

Re: Modernisering M5
Dat je die bv. 's avonds niet ziet rijden, ook buiten vakanties is omdat de stam van 17u06 en 16u06 vertrekkende vanuit FN in FBN de P trein naar Geraardsbergen wordt, en dan niet meer terug keert tot 's morgens om de P trein naar Antwerpen te rijden.
Vroeger reden die 2 stammen nog de gehele avond tussen Antwerpen en Brussel... Nu zijn die vervangen door telkens één klassiekje...
Vroeger reden die 2 stammen nog de gehele avond tussen Antwerpen en Brussel... Nu zijn die vervangen door telkens één klassiekje...
Re: Modernisering M5
Tijdens de avondspits zijn het duikbrillen die deze dienst verzekeren, als dat vanaf sept ook nog zo is zal dat wel capaciteitsproblemen opleveren!
Re: Modernisering M5
Sinds maandag wordt die weer met de gerenoveerde M5 gereden.Stijn82 schreef:Tijdens de avondspits zijn het duikbrillen die deze dienst verzekeren, als dat vanaf sept ook nog zo is zal dat wel capaciteitsproblemen opleveren!
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Modernisering M5
Ja, en over 25 jaar zal men van de Desiro's zeker ook zeggen: "Ze zijn totaal verouderd, Spartaans, niet meer van deze tijd."?LML schreef:Maar als je kijkt naar de comforteisen van 2011 en je zet dan een ongemodernizeerde M5 er naast, zijn deze rijtuigen totaal verouderd, Spartaans, niet meer van deze tijd. De foto's zeggen het zelf: geen binnendeuren, geen bagagevoorziening, zitbanken (i.p.v. zetels), e.d.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Modernisering M5
Dat vind ik nu net niet. Die zitbanken in een oude M5 zaten best goed, en je kon je spullen kwijt naast de bank.Shrek schreef:Geen binnendeuren => veel meer lawaai. De zitbanken zitten een pak minder comfortabel dan zetelsAGE-411 schreef:Wat is er mis met 'geen binnendeuren' en zitbanken?Shrek schreef:Het beste aan de M5 vind (en vond) ik de heel comfortabele ophanging en de stilte, maar die 2 goede eigenschappen zijn nu aangevuld met een eigentijds interieur en de nodige accesoires (binnendeuren, lampjes, haakjes voor jas, bagagehouder,...). Waardoor de rijtuigen nu helemaal top zijn
Die huidige zetels zijn veel te hard. (Zeker die in 1ste). Ik kan daar geen 5 minuten stil zitten of mijn rug doet zeer.
Ik ben blij dat men bij de gerenoveerde klassiekjes banken gebruikt heeft in plaats van zetels. (Althans in 2de).
En wat ben je trouwens met binnendeuren als de vensters open staan? Dat maakt dan pas lawaai.