Testtraject voor zweeftrein verdwijnt
Testtraject voor zweeftrein verdwijnt
LATHEN - Het testtraject voor de zweefbaan in het Duitse Lathen, net over de grens bij Ter Apel, verdwijnt waarschijnlijk volgend jaar.
Gepubliceerd: 11 december 2008 15.56
Volgens de Duitse ondernemingen Siemens en Thyssen Krup zijn geen tests met de zweeftrein meer nodig. Naar verwachting rijdt de zweeftrein in juni 2009 voor het laatst.
In september 2006 kwamen bij een ongeluk met de zweeftrein 23 mensen om het leven.
Bron: RTV Noord
BDJ
Gepubliceerd: 11 december 2008 15.56
Volgens de Duitse ondernemingen Siemens en Thyssen Krup zijn geen tests met de zweeftrein meer nodig. Naar verwachting rijdt de zweeftrein in juni 2009 voor het laatst.
In september 2006 kwamen bij een ongeluk met de zweeftrein 23 mensen om het leven.
Bron: RTV Noord
BDJ
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt
Siemens die geloofde in een toekomst van de MagLev. Ergens hadden ze ook gelijk, de ML van China is inderdaad in Duitsland getest.
BDJ
BDJ
Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt
natuurlijk al jammer dat er al zoveel doden moeten vallen, en zeker als je weet dat dat nog maar een testversie wasBartjedj schreef:Siemens die geloofde in een toekomst van de MagLev. Ergens hadden ze ook gelijk, de ML van China is inderdaad in Duitsland getest.
BDJ
hoe kwam dat trouwens ook weer ? dat ze waren vergeten die werktrein weg te doen ofzo iets ?
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt
ongeveer, zie op deze link (in het Engels):HLE 2302 schreef: natuurlijk al jammer dat er al zoveel doden moeten vallen, en zeker als je weet dat dat nog maar een testversie was
hoe kwam dat trouwens ook weer ? dat ze waren vergeten die werktrein weg te doen ofzo iets ?
greetz 2302
http://en.wikipedia.org/wiki/2006_Lathe ... n_accident
Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt
En nu is de beslissing gevallen. Na 30 jaar een veelbelovende, maar geldverslindende technologie te ontwikkelen gaat de stekker uit de Transrapid. Het testcircuit krijgt geen geld meer, en ook de laatste pogingen van ThyssenKrupp (Siemens had al langer de benen genomen) om nog snel een maglev te verkopen draaide niets uit. Ik krijg dus een déjà vu: na de Aérotrain is ook de andere zweeftrein ten prooi gevallen. De vraag is: wie gaat nu de maglev in Shanghai nog ondersteunen ? Tenzij de Chinezen een technologietransfer zijn aangegaan en zelf de boel onderhouden, kan dat wel eens een probleem worden.
http://www.ftd.de/politik/deutschland/: ... 96682.html
In de verkeersbegroting is er 9 miljoen euro gereserveerd voor de afbraak van de testring, dus het is wel blijkbaar menens.
Dit betekent ook dat de AGV's, Zefiro's en Shinkansen bevrijd zijn van hun laatste concurrent en nu ook in het segment > 400 km/u ingang zullen vinden.
http://www.ftd.de/politik/deutschland/: ... 96682.html
In de verkeersbegroting is er 9 miljoen euro gereserveerd voor de afbraak van de testring, dus het is wel blijkbaar menens.
Dit betekent ook dat de AGV's, Zefiro's en Shinkansen bevrijd zijn van hun laatste concurrent en nu ook in het segment > 400 km/u ingang zullen vinden.
Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt
Ik dacht dat Siemens die technologie gewoon behoudt hoor. Op het tracé in China kunnen ze 's nachts nog steeds testen doen zonder dat het hen bakken geld kost. Het moet daar toch onderhouden worden en de treinen zijn er ook al. Veel problemen zal het trouwens niet geven daar, maglev onderhouden is niet zo heel moelijk 

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt
De technologie, patenten en documentatie worden natuurlijk niet vernietigd. Alleen de fysieke testbaan zal worden afgebroken, omdat ze niet langer nodig is.
Het is jammer dat mooie technologie zoals MagLev eigenlijk nooit echt van de grond is gekomen (behalve het stuk in China), maar het was wel te verwachten. De opkomst van de TGV, ICE, AVE en consorten in combinatie met de ontwikkeling van het Europese hogesnelheidsnetwerk lieten al wel zien dat staal-op-rail de toekomst had binnen Europa. De trein komt immers overal, de MagLev heeft overal een eigen baan nodig.
Het is jammer dat mooie technologie zoals MagLev eigenlijk nooit echt van de grond is gekomen (behalve het stuk in China), maar het was wel te verwachten. De opkomst van de TGV, ICE, AVE en consorten in combinatie met de ontwikkeling van het Europese hogesnelheidsnetwerk lieten al wel zien dat staal-op-rail de toekomst had binnen Europa. De trein komt immers overal, de MagLev heeft overal een eigen baan nodig.
Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt
Waarom dat?msts.be schreef:Dit betekent ook dat de AGV's, Zefiro's en Shinkansen bevrijd zijn van hun laatste concurrent en nu ook in het segment > 400 km/u ingang zullen vinden.
De maglev is nu net geen experimentele trein meer maar een betrouwbare technologie die zonder al teveel onderzoekskosten geleverd kan worden

Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt
Shrek, ik denk niet dat je het verhaal snapt. Voor mij is de maglev gewoon begraven en wordt deze technologie niet meer verder ontwikkeld. Als men al 30 jaar dat geprobeerd heeft mét een testbaan en het lukte toen niet, zal het nu niet ineens gaan lukken hoor. Maak je geen illusies daarrond: alle mogelijke Europese maglev-voorstellen zijn verworpen. Hamburg-Berlijn (uiteindelijk bestaande spoorlijn uitgebouwd), Luchthaven München (klassieke S-Bahn), HSL-Oost en al zijn varianten (geschrapt), HS2 (wordt klassieke HSL), enz..
De AGV en andere wiel-staal treinen zullen daarom nu net wél verder ontwikkeld worden in dat segment, aangezien de maglev nu weggevallen is en met de V150-recordtrein aangetoond werd dat 400 km/u haalbaar is voor een commerciële trein.
De Japanners mogen dan nog wel hun Maglev-Shinkansen gaan bouwen, maar dat is een eigen Japanse ontwikkeling en heeft dus niets met de Transrapid, de Europese maglev te maken. En ik ben nog niet zo zeker of de Jappen ermee zullen doorgaan, gezien het hele debacle rond Fukushima en het zuipverbruik van zo'n maglev.
De AGV en andere wiel-staal treinen zullen daarom nu net wél verder ontwikkeld worden in dat segment, aangezien de maglev nu weggevallen is en met de V150-recordtrein aangetoond werd dat 400 km/u haalbaar is voor een commerciële trein.
De Japanners mogen dan nog wel hun Maglev-Shinkansen gaan bouwen, maar dat is een eigen Japanse ontwikkeling en heeft dus niets met de Transrapid, de Europese maglev te maken. En ik ben nog niet zo zeker of de Jappen ermee zullen doorgaan, gezien het hele debacle rond Fukushima en het zuipverbruik van zo'n maglev.
Re: Testtraject voor zweeftrein verdwijnt
Dat is zeker waar, maar je denkt alleen maar aan klassieke spoorweglanden. Er zijn een heleboel landen in de wereld die een sterk stijgende nood aan transport hebben en niet over een degelijk spoorwegsysteem beschikken. Daar maakt maglev veel meer kans dan in Europa. Ik denk aan landen als Brazilië, Mexico, Egypte, Iran, Thailand,...msts.be schreef:Shrek, ik denk niet dat je het verhaal snapt. Voor mij is de maglev gewoon begraven en wordt deze technologie niet meer verder ontwikkeld. Als men al 30 jaar dat geprobeerd heeft mét een testbaan en het lukte toen niet, zal het nu niet ineens gaan lukken hoor. Maak je geen illusies daarrond: alle mogelijke Europese maglev-voorstellen zijn verworpen. Hamburg-Berlijn (uiteindelijk bestaande spoorlijn uitgebouwd), Luchthaven München (klassieke S-Bahn), HSL-Oost en al zijn varianten (geschrapt), HS2 (wordt klassieke HSL), enz..
En zoals Siemens heel overtuigend heeft laten zien in Shanghai: het werkt ook buiten Europa

De technologie hoeft trouwens niet meer verder ontwikkeld te worden: ze bestaat en kan commerciëel toegepast worden. Het sluiten van de testbaan benadrukt gewoon het feit dat de maglev niet meer in de kinderschoenen staat, maar een gebruiksklaar vervoermiddel is
