Werkstraf voor valse treinbestuurder
Werkstraf voor valse treinbestuurder
De 21-jarige die zonder opleiding een trein bestuurde is veroordeeld tot 50 uur werkstraf.
De NMBS beraadt zich nog over een mogelijke schadevergoeding.
De NMBS beraadt zich nog over een mogelijke schadevergoeding.
Re: Werkstraf voor valse treinbestuurder
Het blijft opvallend stil in dit topic... Ik vind het in ieder geval wel karig, 50 uur werkstraf. Dat is amper een weekje... Echt, dat zal ze leren!Valse treinbestuurder krijgt 50 uur werkstraf
VRT
ma 05/09/2011 - 11:41
In Dendermonde is een man van 21 veroordeeld tot 50 uur werkstraf omdat hij zich uitgaf voor stagiair-treinbestuurder. De man slaagde er vorig jaar drie keer in met een reizigerstrein te rijden zonder dat hij daarvoor een opleiding had gehad. De man was ook niet in dienst van de NMBS.
Volgens de rechter had de man op een sluwe en berekende manier treinbestuurders misleid om zo een trein te kunnen besturen. De rechtbank twijfelt ook of de man werkelijk inziet dat hij in de fout is gegaan. Daarom krijgt hij een effectieve straf.
De man is naar verluidt al zijn hele leven bezeten door treinen. In juni gaf hij nog een interview aan de commerciële radiozender Q-Music. Daarin benadrukte hij dat rijden met treinen voor hem "gewoon euforie" is. "Dan sta je er niet bij stil hoeveel mensen op de trein zitten", legde hij uit.
De NMBS beraadt zich nog over een eventuele schadevergoeding. De maatschappij benadrukt wel dat de man nooit alleen een trein heeft bestuurd. De eigenlijke treinbestuurder bleef de hele tijd naast de valse treinbestuurder staan.
Maargoed, ik houd verder mijn mond over dit soort zaken, voordat ik zogezegd "treinbestuurders in gevaar zou brengen", of zo iets, zo was het toch?
+1, ik vermoed dat de NMBS nog wel een schadevergoeding zal vragen. Indien niet, dan is het idd zeker te weinig. Dit had anders kunnen aflopen.sncf-sncb schreef:Ik vind het in ieder geval wel karig, 50 uur werkstraf. Dat is amper een weekje... Echt, dat zal ze leren!
Deze opmerking is in mijn ogen voor niets nodig.sncf-sncb schreef:Maargoed, ik houd verder mijn mond over dit soort zaken, voordat ik zogezegd "treinbestuurders in gevaar zou brengen", of zo iets, zo was het toch?

Ben ik nu de enige die na het lezen van dit artikel
de titel "Valse treinbestuurder krijgt 50u werkstraf" er spontaan bij dacht "bij de nmbs" ?
de titel "Valse treinbestuurder krijgt 50u werkstraf" er spontaan bij dacht "bij de nmbs" ?
Mjah wat moet je er mee? Denk dat de meesten het wel eens zijn met een veroordeling, je kan het hebben over wat een gepaste straf is, maar daar schiet je niet veel mee op. Geen idee wat een rechter hier überhaupt zou kunnen opleggen (er is vast nog enkele overjaarse spoorwetgeving die wel zwaar is, denk maar aan die 'trainspotters' die treinen tegen wilden houden voor politieke motieven, maar kan die hier ook toegepast worden en wil je dat?). Een rechter (zou toch moeten) weegt ook vanalles mee: de TBs hebben hem uiteindelijk toegelaten in hun werkplek, misschien dat de NMBS haar procedure voor zoiets te simpel is, jong en dwaas, en als punt bij paaltje komt zijn er gelukkig ook geen gewonden of erger gevallen.sncf-sncb schreef:Het blijft opvallend stil in dit topic... Ik vind het in ieder geval wel karig, 50 uur werkstraf. Dat is amper een weekje... Echt, dat zal ze leren!
Maargoed, ik houd verder mijn mond over dit soort zaken, voordat ik zogezegd "treinbestuurders in gevaar zou brengen", of zo iets, zo was het toch?
Ik snap ook niet waarom je je mond hierover zou moeten houden, naäpers op ideeën brengen is wat anders als je uitlaten over wat een gepaste straf is.
En profke: ik dacht daar ook aan. Maar wat is dan gepast werk?
Als je hier wat durft over te zeggen wordt er onmiddellijk een slot geplaatst op het topic.kika schreef:Ik snap ook niet waarom je je mond hierover zou moeten houden, naäpers op ideeën brengen is wat anders als je uitlaten over wat een gepaste straf is.
Zie ander topic over deze zaak.
Daarstraks op het nieuws zei men dat die 50 uren werkstraf de maximumstraf is.
Ik ben in ieder geval tevreden met het signaal dat er gegeven is.
Hij heeft wel nog 120 uren werkstraf gekregen voor het verkopen van die taarten.Hobbes schreef:Daarstraks op het nieuws zei men dat die 50 uren werkstraf de maximumstraf is.
Blijkbaar vindt men dat veel erger dat het besturen van een trein zonder opleiding.
Dat laat eerder zien hoe onlogisch het Belgische rechtsysteem is. Ik denk dat we de lijst hier niet willen plaatsen van het aantal onlogische strafmaten die er bestaan.Adler schreef:Hij heeft wel nog 120 uren werkstraf gekregen voor het verkopen van die taarten.Hobbes schreef:Daarstraks op het nieuws zei men dat die 50 uren werkstraf de maximumstraf is.
Blijkbaar vindt men dat veel erger dat het besturen van een trein zonder opleiding.
Dat laatste kan toch geen element zijn voor de strafbepaling hoop ik.kika schreef:...en als punt bij paaltje komt zijn er gelukkig ook geen gewonden of erger gevallen.
Een dief die op heterdaad wordt betrapt, nog voor hij iets heeft kunnen stelen, moet toch ook geen lichtere straf krijgen dan wanneer hij achteraf wordt betrapt.
En dan altijd die mededeling van de NMBS telkens als er iets gebeurt: "De veiligheid van de reizigers is nooit in gevaar gebracht".
Alsof dat allemaal de normaalste zaak van de wereld is.
-
Ik denk dat dit een contradictio in terminis is wat U zegt!Adler schreef:kika schreef:...
Een dief die op heterdaad wordt betrapt, nog voor hij iets heeft kunnen stelen, ..........
.
Zolang er niets gestolen is kan er geen heterdaad zijn.
Het wetboek omschrijft "een op heterdaad ontdekt misdrijf" als een misdrijf ontdekt terwijl het gepleegd wordt of terstond nadat het gepleegd is. Dus in het frans "en flagrant délit".Dus zolang er geen misdrijf is kan je niet gestraft worden.Als u naar een juwelier gaat met de bedoeling om hem te beroven en U gaat binnen , maar uiteindelijk doe je niks ,dan kun je toch niet gestraft worden voor iets wat niet gebeurt is.
Dus iemand die inbreekt in uw huis maar gevat wordt voor hij verdwenen is kan volgens u niet bestraft worden ?nighttrain schreef:Ik denk dat dit een contradictio in terminis is wat U zegt!Adler schreef:kika schreef:...
Een dief die op heterdaad wordt betrapt, nog voor hij iets heeft kunnen stelen, ..........
.
Zolang er niets gestolen is kan er geen heterdaad zijn.
Het wetboek omschrijft "een op heterdaad ontdekt misdrijf" als een misdrijf ontdekt terwijl het gepleegd wordt of terstond nadat het gepleegd is. Dus in het frans "en flagrant délit".Dus zolang er geen misdrijf is kan je niet gestraft worden.Als u naar een juwelier gaat met de bedoeling om hem te beroven en U gaat binnen , maar uiteindelijk doe je niks ,dan kun je toch niet gestraft worden voor iets wat niet gebeurt is.
Ik bedoel enkel dat het feit dat er niets erg is gebeurd bij de besturing van de trein, geen enkel element zou mogen zijn om de zwaarte van de straf te bepalen.
Daarom vind ik ook die mededeling "op geen enkel moment is de veiligheid van de reizigers in gevaar gebracht" zo belachelijk.
Dat is de reactie van een klein kind dat iets heeft mispeuterd: "er is toch niets erg gebeurd."
Elke keer dat er iets gebeurt, zij het een seinoverschrijding, een bijna-ongeval, of wat dan ook, is dat het eerste wat men hoort van de NMBS.
Daarmee geeft men op zijn minst de indruk dat men het allemaal nog zo erg niet vindt en er verder niet veel aandacht aan schenkt.
-
Adler , ik heb enkel gereageerd op de "ongelukkige "uitspraak "Een dief die op heterdaad wordt betrapt, nog voor hij iets heeft kunnen stelen"
Als die man binnengebroken heeft in uw huis is er een misdaad nl de inbraak zelf.Maar een "winkeldief" is nog geen dief alvorens hij iets heeft gestolen. Het feit dat hij in die winkel staat is geen misdaad.
Voor de rest ben ik volledig eens met U.
Ik ben het met U ook eens dat de veiligheid is in gevaar gebracht van de reizigers en anderen.Want anders moeten de "die -hards" hier de vraag stellen waarom moet een treinbestuurder medische keuringen ondergaan elk jaar?en teoretische testen,parate kennis.
Dus ja ,de veiligheid was in gevaar.
Als die man binnengebroken heeft in uw huis is er een misdaad nl de inbraak zelf.Maar een "winkeldief" is nog geen dief alvorens hij iets heeft gestolen. Het feit dat hij in die winkel staat is geen misdaad.
Voor de rest ben ik volledig eens met U.
Ik ben het met U ook eens dat de veiligheid is in gevaar gebracht van de reizigers en anderen.Want anders moeten de "die -hards" hier de vraag stellen waarom moet een treinbestuurder medische keuringen ondergaan elk jaar?en teoretische testen,parate kennis.
Dus ja ,de veiligheid was in gevaar.
-
Alles hangt af wat de qualificatie was of is die het parket eraan geeft.Steven schreef:Dat laat eerder zien hoe onlogisch het Belgische rechtsysteem is. Ik denk dat we de lijst hier niet willen plaatsen van het aantal onlogische strafmaten die er bestaan.Adler schreef:Hij heeft wel nog 120 uren werkstraf gekregen voor het verkopen van die taarten.Hobbes schreef:Daarstraks op het nieuws zei men dat die 50 uren werkstraf de maximumstraf is.
Moord of slagen en verwondingen met de dood tot gevolg. het slachtoffer is in beide gevallen dood maar de straf is niet hetzelfde