Vanmorgen nam ik L-trein 2956 van Antwerpen naar Herentals.
Bij het binnenrijden van het station van Herentals passeerden we een sein met een rood en een wit licht.
Ik meende dat dit gebruikt werd bij het rangeren.
Heeft dit seinbeeld een aparte betekenis bij een normale treinrit?
Seinbeeld voor rangering tijdens treinrit
Re: Seinbeeld voor rangering tijdens treinrit
rood wit is niet specifiek voor rangeringen.
Rood wit gebruikt men in verschillende omstandigheden.
- Rangeringen uitvoeren is vrijwel de bekendste, hierbij moet de bestuurder dan stoppen ten laatste aan het grensbord einde kleine beweging.
- het koppelen van een treindeel waarbij deel 1 al aan perron staat doet men op dezelfde manier
- de toegang tot een doodspoor met een stootbok waar enkel een merkbord stootbok aanwezig is (als het verlicht is gebruikt men 2 gele met de U boven).
Rood wit gebruikt men in verschillende omstandigheden.
- Rangeringen uitvoeren is vrijwel de bekendste, hierbij moet de bestuurder dan stoppen ten laatste aan het grensbord einde kleine beweging.
- het koppelen van een treindeel waarbij deel 1 al aan perron staat doet men op dezelfde manier
- de toegang tot een doodspoor met een stootbok waar enkel een merkbord stootbok aanwezig is (als het verlicht is gebruikt men 2 gele met de U boven).
Re: Seinbeeld voor rangering tijdens treinrit
De trein stopt inderdaad op een doodlopend spoor.
Bedankt voor de informatie.
Bedankt voor de informatie.
Re: Seinbeeld voor rangering tijdens treinrit
Dat zal dus ofwel spoor A of spoor 3 geweest zijn. Alhoewel spoor 3 (kant Lier) er redelijk bruintjes uitziet, verroest dus... 

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Seinbeeld voor rangering tijdens treinrit
Het kan ook gebruikt worden als het volgend sein zeer kortbij staat. Een bekend voorbeeld is Hasselt, waar goederentreinen vaak over een spoor geleid worden waar 2 seinen dicht bij elkaar staan. In de reglementering heet dit een zeer korte sectie, als de afstand tussen 2 seinen kleiner is dan 370 meter. Het seinbeeld is dan dubbel geel met een horizontale verlichte streep maar als het sein dat niet kan vertonen wordt dit opgelost met rood-wit te geven.Steven schreef:rood wit is niet specifiek voor rangeringen.
Rood wit gebruikt men in verschillende omstandigheden.
- Rangeringen uitvoeren is vrijwel de bekendste, hierbij moet de bestuurder dan stoppen ten laatste aan het grensbord einde kleine beweging.
- het koppelen van een treindeel waarbij deel 1 al aan perron staat doet men op dezelfde manier
- de toegang tot een doodspoor met een stootbok waar enkel een merkbord stootbok aanwezig is (als het verlicht is gebruikt men 2 gele met de U boven).
Re: Seinbeeld voor rangering tijdens treinrit
Tim schreef:Het kan ook gebruikt worden als het volgend sein zeer kortbij staat. Een bekend voorbeeld is Hasselt, waar goederentreinen vaak over een spoor geleid worden waar 2 seinen dicht bij elkaar staan. In de reglementering heet dit een zeer korte sectie, als de afstand tussen 2 seinen kleiner is dan 370 meter. Het seinbeeld is dan dubbel geel met een horizontale verlichte streep maar als het sein dat niet kan vertonen wordt dit opgelost met rood-wit te geven.Steven schreef:rood wit is niet specifiek voor rangeringen.
Rood wit gebruikt men in verschillende omstandigheden.
- Rangeringen uitvoeren is vrijwel de bekendste, hierbij moet de bestuurder dan stoppen ten laatste aan het grensbord einde kleine beweging.
- het koppelen van een treindeel waarbij deel 1 al aan perron staat doet men op dezelfde manier
- de toegang tot een doodspoor met een stootbok waar enkel een merkbord stootbok aanwezig is (als het verlicht is gebruikt men 2 gele met de U boven).
merci voor de aanvulling, die was ik inderdaad vergeten te vermelden.