Wat is dit?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Stijn91

Wat is dit?

Bericht door Stijn91 »

http://www.youtube.com/watch?v=OeN4WH0c ... re=related

Op 0:22, wat is dat juist. Ligt in het midden tussen de sporen.
Steven

Re: Wat is dit?

Bericht door Steven »

Dat is gewoon een krokodil die de positieve of negatieve impulsen doorgeeft aan de trein.
Hierdoor zal de bel (of groene/blauwe lamp) werken indien de impuls negatief is, bij een positieve impuls moet de bestuurder de memorisatieknop bedienen.

positieve impulsen ontvang je bij volgende seinbeelden = 2 gele, groen geel verticaal, groen geel horizontaal.
negatieve impuls krijg je bij een groen sein.

snelheidsborden die een snelheidsverschil aankondigen van 50 km/u of meer hebben ook een krokodil met een positieve impuls.
snelheidsborden die een tijdelijke snelheid aankondigen zijn altijd voorzien van een krokodil met positieve impuls.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Klinkt vrij ingewikkeld.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Stijn91 schreef:Klinkt vrij ingewikkeld.
Een "krokoil" is een physiek element in het midden van het spoor om een elektrische stroom over te brengen naar een rijdend voorwerp.Onder een loc of tractievoertuig is een "borstel" geplaats die zonder schade te berokken aan iets anders ,over iets gaat wrijven met de bedoeling een stroom toe te laten om iets te voeden of impulsen te geven.
Op een "krokodil" worden de polarisaties veranderd in functie van het seinbeeld op het naastgelegen sein.
een positieve stroom = een beperkend seinbeeld=>waakzaamheid=> aktie van de bestuurder.
een negatieve stroom = groen = geen beperkingen=geen aktie gevraagd v/d bestuurder
geen stroom= rood licht
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Afbeelding Links bevind zich de krokodil, deze is echter maar gedeeltelijk aanwezig op de foto.
Over de krokodil is echter genoeg informatie gegeven hierboven.

Rechts op de foto op de foto zie je echter een TBL (1) baken. Dit zie je op het filmpje ook, maar het werd nog niet besproken.
Dit was het eerste 'veiligheidssysteem' die de NMBS gedeeltelijk invoerde. (Als ik me niet vergis was dit in begin de jaren '90.) Echter is dit om een of andere reden zeer beperkt gebleven en werden vrij weinig seinen met dit systeem uitgerust.

TBL1 was de voorganger van TBL1+
Als een rood sein genegeerd werd kreeg de trein een noodremming aan het sein. (Zelfde als TBL1+)
Bij TBL1+ is er echter de aanvulling dat er ook een baken aanwezig is die de snelheid controleert op 300m voor het sein. (Max. snelheid 40 km/h.)
Uit wat het TBL1 baken precies bestaat, en wat het precies doet kan ik helaas geen uitleg geven. Ik geloof dat het ook een impuls uitgaf via de gewone memor borstel. (Verbeter me indien ik fout ben.)

En even offtopic:

Wat ik ook opmerk aan het filmpje is dat de EP rem buiten dienst is, het is de eerste keer dat ik in een filmpje de treinbestuurder pneumatisch hoor remmen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

TBL1 en TBL1+ bakens = antennes, er is dus geen fysiek contact, men zend veel meer info door dan enkel + of - hoor. Vandaar dat men met die antennes is gaan werken net omdat een krokodil nogal beperkt is in mogelijk signalen/info.
Plaats reactie