Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van 1977
Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van 1977
Hallo!
Hoeveel I6B rijtuigen in Memling uitvoering rijden er in België nog rond?
Vanwege het nog bijna complete origineel interieur uit 1977 best bijzonder.
De toestand van veel coupés is helaas niet altijd even goed.
Worden deze Memling wagens gemoderniseerd of blijven ze zo doorrijden?
Een aantal gemodificeerde I6 wagens rijden met verschillende bekleding rond.
Origineel hebben deze gemoderniseerde wagens volledig bruine stoelen. Maar soms
kom je verder in de gang weer originele stoelen met donker hoofdsteun tegen.
Is dit vanwege de vroegere rook coupés misschien gedaan vanwege de asbakken in de leuningen?
Komen deze originele stoelen misschien uit inmiddels gesloopte wagens?
De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.
Ik ben benieuwd naar antwoorden.
Foto boven volledig origineel 1977 interieur.
Foto onder gemoderniseerd interieur.
Groeten,
Ferry
Hoeveel I6B rijtuigen in Memling uitvoering rijden er in België nog rond?
Vanwege het nog bijna complete origineel interieur uit 1977 best bijzonder.
De toestand van veel coupés is helaas niet altijd even goed.
Worden deze Memling wagens gemoderniseerd of blijven ze zo doorrijden?
Een aantal gemodificeerde I6 wagens rijden met verschillende bekleding rond.
Origineel hebben deze gemoderniseerde wagens volledig bruine stoelen. Maar soms
kom je verder in de gang weer originele stoelen met donker hoofdsteun tegen.
Is dit vanwege de vroegere rook coupés misschien gedaan vanwege de asbakken in de leuningen?
Komen deze originele stoelen misschien uit inmiddels gesloopte wagens?
De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.
Ik ben benieuwd naar antwoorden.
Foto boven volledig origineel 1977 interieur.
Foto onder gemoderniseerd interieur.
Groeten,
Ferry
- Bijlagen
-
- P1140157.JPG (43.34 KiB) 9474 keer bekeken
-
- P1140062.JPG (43.93 KiB) 9474 keer bekeken
Laatst gewijzigd door donauwalzer op 28 sep 2011, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Antwoord op je vragen kan ik niet geven, maar ik heb in zo'n niet gemoderniseerde coupé gezeten in de trein Brussel-Zwitserland in augustus dit jaar.
Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Er zijn een aantal I6 wagons te vinden op volgende P-trein, het is dezelfde samenstelling.
P8067 (Brussel Zuid - Denderleeuw) 16:39 - 17:14
P8955 (Denderleeuw - Geraardsbergen) 17:46 - 18:08
P8067 (Brussel Zuid - Denderleeuw) 16:39 - 17:14
P8955 (Denderleeuw - Geraardsbergen) 17:46 - 18:08
Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Dat zijn geen Memling wagens maar alle gemoderniseerde I6 wagens, klopt dat?Stijn91 schreef:Er zijn een aantal I6 wagons te vinden op volgende P-trein, het is dezelfde samenstelling.
P8067 (Brussel Zuid - Denderleeuw) 16:39 - 17:14
P8955 (Denderleeuw - Geraardsbergen) 17:46 - 18:08
Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Trammist schreef:Antwoord op je vragen kan ik niet geven, maar ik heb in zo'n niet gemoderniseerde coupé gezeten in de trein Brussel-Zwitserland in augustus dit jaar.
2 weken geleden zat er ook één Memling wagen in de EC Iris naar Basel. Geweldig toch?
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
De allernieuwste hebben toch de klimaatregelknop boven de deur, en een echte tafel ipv klaptafels?donauwalzer schreef:Hallo!
Hoeveel I6B rijtuigen in Memling uitvoering rijden er in België nog rond?
Vanwege het nog bijna complete origineel interieur uit 1977 best bijzonder.
De toestand van veel coupés is helaas niet altijd even goed.
Worden deze Memling wagens gemoderniseerd of blijven ze zo doorrijden?
Een aantal gemodificeerde I6 wagens rijden met verschillende bekleding rond.
Origineel hebben deze gemoderniseerde wagens volledig bruine stoelen. Maar soms
kom je verder in de gang weer originele stoelen met donker hoofdsteun tegen.
Is dit vanwege de vroegere rook coupés misschien gedaan vanwege de asbakken in de leuningen?
Komen deze originele stoelen misschien uit inmiddels gesloopte wagens?
De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.
Ik ben benieuwd naar antwoorden.
Foto boven volledig origineel 1977 interieur.
Foto onder gemoderniseerd interieur.
Groeten,
Ferry

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Dat was een I6A Memlingsncf-sncb schreef:En gisteren in de Benelux.

Zo ziet een gemoderniseerde I6B compartiment eruit:

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Zespersoonscoupés vindt de spoorwegenthousiast leuk, maar de spoorwegen zelf minder. Dat een spoorwegbedrijf dat zo op efficientie zet als de SBB die rijtuigen kwijt wou is voor kenners helemaal geen raadsel...donauwalzer schreef: De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.
Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Enig opzoekwerk heeft me hetvolgende opgeleverd:
- I6b-rijtuigen Memling: 12601, 12605, 12607, 12648, 12650, 12656 (vermoedelijk zijn er nog andere, maar van deze ben ik zeker)
- I6b-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 12611 (ik denk dat er zo maar eentje is en het is dringend aan modernisering toe!!)
- I6a-rijtuig Memling: 11619 (met blauwgroene zetels)
- I6a-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 11610 (met rood-purperen zetels)
Er rijden inderdaad ook nog een heleboel "gemoderniseerde" I6 rond, met het oude interieur zoals de 12603, 12616,...
Worden deze nog gemoderniseerd? Geen idee. Enkele jaren geleden zou je gezegd hebben dat deze rijtuigen geen toekomst meer hadden. Nu worden ze weer constant gebruikt in piekuurtreinen en als opvulling in piekuurtreinen met ander materieel (M4) en EC-treinen. Ik las m.b.t. de komende opendeurdagen ook iets over "modernisering I10 en I6-rijtuigen" in Salzinnes, maar vermoedelijk gaat dit over het aanpassen van bepaalde rijtuigen aan een snelheid van 200 km/u?
Hebben de Zwitsers ook hun eerste klasse Eurofirma verkocht? Tot voor enkele jaren zag je die regelmatig in de Iris en de Vauban...?
- I6b-rijtuigen Memling: 12601, 12605, 12607, 12648, 12650, 12656 (vermoedelijk zijn er nog andere, maar van deze ben ik zeker)
- I6b-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 12611 (ik denk dat er zo maar eentje is en het is dringend aan modernisering toe!!)
- I6a-rijtuig Memling: 11619 (met blauwgroene zetels)
- I6a-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 11610 (met rood-purperen zetels)
Er rijden inderdaad ook nog een heleboel "gemoderniseerde" I6 rond, met het oude interieur zoals de 12603, 12616,...
Worden deze nog gemoderniseerd? Geen idee. Enkele jaren geleden zou je gezegd hebben dat deze rijtuigen geen toekomst meer hadden. Nu worden ze weer constant gebruikt in piekuurtreinen en als opvulling in piekuurtreinen met ander materieel (M4) en EC-treinen. Ik las m.b.t. de komende opendeurdagen ook iets over "modernisering I10 en I6-rijtuigen" in Salzinnes, maar vermoedelijk gaat dit over het aanpassen van bepaalde rijtuigen aan een snelheid van 200 km/u?
Hebben de Zwitsers ook hun eerste klasse Eurofirma verkocht? Tot voor enkele jaren zag je die regelmatig in de Iris en de Vauban...?
Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Yep, gaan naar Duitsland en worden aangepast zoals hun Eurofima's, de Avmz 108-rijtuigen.Terminus schreef:Hebben de Zwitsers ook hun eerste klasse Eurofirma verkocht? Tot voor enkele jaren zag je die regelmatig in de Iris en de Vauban...?
Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Hartelijk dank voor je moeite, erg interessant!Terminus schreef:Enig opzoekwerk heeft me hetvolgende opgeleverd:
- I6b-rijtuigen Memling: 12601, 12605, 12607, 12648, 12650, 12656 (vermoedelijk zijn er nog andere, maar van deze ben ik zeker)
- I6b-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 12611 (ik denk dat er zo maar eentje is en het is dringend aan modernisering toe!!)
- I6a-rijtuig Memling: 11619 (met blauwgroene zetels)
- I6a-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 11610 (met rood-purperen zetels)
Er rijden inderdaad ook nog een heleboel "gemoderniseerde" I6 rond, met het oude interieur zoals de 12603, 12616,...
Worden deze nog gemoderniseerd? Geen idee. Enkele jaren geleden zou je gezegd hebben dat deze rijtuigen geen toekomst meer hadden. Nu worden ze weer constant gebruikt in piekuurtreinen en als opvulling in piekuurtreinen met ander materieel (M4) en EC-treinen. Ik las m.b.t. de komende opendeurdagen ook iets over "modernisering I10 en I6-rijtuigen" in Salzinnes, maar vermoedelijk gaat dit over het aanpassen van bepaalde rijtuigen aan een snelheid van 200 km/u?
Hebben de Zwitsers ook hun eerste klasse Eurofirma verkocht? Tot voor enkele jaren zag je die regelmatig in de Iris en de Vauban...?
Ik heb vorig jaar eenmalig een 200 km/h I6 gezien met slingerdempers, hoe is het met dat rijtuig?
Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Niet enkel de "spoorwegenthousiast", ook de "gewone" reiziger kan het comfort van deze rijtuigen appreciëren.K V B schreef:Zespersoonscoupés vindt de spoorwegenthousiast leuk, maar de spoorwegen zelf minder. Dat een spoorwegbedrijf dat zo op efficientie zet als de SBB die rijtuigen kwijt wou is voor kenners helemaal geen raadsel...donauwalzer schreef: De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.
Als men dit concept van "efficiëntie" doortrekt, komt men uiteindelijk bij sardineblikjes terecht als de meest efficiënte oplossing...
Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Niet waar, want als de plaatsen te krap zijn zullen de reizigers afhaken en dat is ook niet efficiënt.LHOON schreef:Niet enkel de "spoorwegenthousiast", ook de "gewone" reiziger kan het comfort van deze rijtuigen appreciëren.K V B schreef:Zespersoonscoupés vindt de spoorwegenthousiast leuk, maar de spoorwegen zelf minder. Dat een spoorwegbedrijf dat zo op efficientie zet als de SBB die rijtuigen kwijt wou is voor kenners helemaal geen raadsel...donauwalzer schreef: De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.
Als men dit concept van "efficiëntie" doortrekt, komt men uiteindelijk bij sardineblikjes terecht als de meest efficiënte oplossing...
Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van
Bedankt voor je lijstje. Hier enkele foto's van de 11619 die ik vorige week in de Benelux tegenkwam.Terminus schreef:Enig opzoekwerk heeft me hetvolgende opgeleverd:
- I6b-rijtuigen Memling: 12601, 12605, 12607, 12648, 12650, 12656 (vermoedelijk zijn er nog andere, maar van deze ben ik zeker)
- I6b-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 12611 (ik denk dat er zo maar eentje is en het is dringend aan modernisering toe!!)
- I6a-rijtuig Memling: 11619 (met blauwgroene zetels)
- I6a-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 11610 (met rood-purperen zetels)
Er rijden inderdaad ook nog een heleboel "gemoderniseerde" I6 rond, met het oude interieur zoals de 12603, 12616,...


