Opendeurdagen van de werkplaatsen
Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen
Open Bedrijvendag bij Infrabel
Zondag 2 oktober 2011 is het Open Bedrijvendag. Ook dit jaar doet Infrabel mee en zet het uitzonderlijk zijn deuren open voor het grote publiek. Tussen 10u en 17u kunt u 17 locaties bezoeken over het hele land. Centraal thema is ‘veiligheid’.
Welke sites kunt u bezoeken?
Antwerpen
Locatie Adres Station
Seinhuis Antwerpen-Berchem Burgemeester Edgar Ryckaertsplein 1
2600 Berchem Antwerpen-Berchem
LCI Antwerpen-Noord Noorderlaan 630
2030 Antwerpen Antwerpen-Berchem (pendeldienst)
Brussel Hoofdstedelijk Gewest
Locatie Adres Station
Traffic Control Onderwijsstraat 157
1070 Brussel Brussel-Zuid
LCI Brussel Klein-Eiland Tweestationsstraat 128
1070 Brussel Brussel-Zuid (pendeldienst)
Werkplaats Schaarbeek Ganzenweidestraat 301
1130 Brussel (Haren) Brussel-Noord (pendeldienst)
Henegouwen
Locatie Adres Station
Seinhuis Bergen Chemin de l'Inquiétude 1 - 3
7000 Bergen Bergen
LCI Bergen Chemin de l'Inquiétude 3
7000 Bergen Bergen
LCI La Louvière Rue des Fonds Gaillards 5
7100 La Louvière Louvière-Sud (pendeldienst)
Werkplaats Bascoup Rue d'Anderlues 187
7160 Chapelle-lez-Herlaimont Charleroi-Zuid (pendeltrein)
Luik
Locatie Adres Station
Seinhuis Luik Quai de Rome 113
4000 Luik Luik-Guillemins (pendeldienst)
LCI Ans Rue Aily 1
4431 Loncin (Ans) Ans (pendeldienst)
Luxemburg
Locatie Adres Station
LCI Aarlen Rue des Thermes Romains 7
6700 Aarlen Aarlen
Namen
Locatie Adres Station
Seinhuis Namen Rue de la station 35
5000 Namen Namen
Oost-Vlaanderen
Locatie Adres Station
Seinhuis Gent-Sint-Pieters Koningin Fabiolalaan 152
9000 Gent Gent-Sint-Pieters
LCI Denderleeuw Kouterbaan 161
9470 Denderleeuw Denderleeuw
West-Vlaanderen
Locatie Adres Station
Seinhuis Brugge Stationsplein 1
8000 Brugge Brugge
LCI Brugge Chantrellstraat 20
8000 Brugge Brugge (pendeldienst)
Wat valt er allemaal te beleven?
Als spoorinfrastructuurbeheerder draagt Infrabel ‘veiligheid’ hoog in het vaandel. Tijdens Open Bedrijvendag krijgt u de unieke kans om dit radarwerk van naderbij te bekijken. Ons eigen personeel verwelkomt u voor een exclusieve rondleiding. U hoeft zich hiervoor niet op voorhand in te schrijven. Personeel van Infrabel is herkenbaar aan de polo’s met Infrabel-logo.
Traffic Control
Deze grote seinpost fungeert als algemene waaktoren van het treinverkeer over heel België. Traffic Control coördineert het treinverkeer op een ingenieuze wijze.
De werkwijze van Traffic Control uit de doeken gedaan.
Seinhuizen
Hier wordt het spoorverkeer regionaal bediend. Hier worden de wissels veranderd en wordt het treinverkeer dat binnen en buiten de stations rijdt goed opgevolgd.
De werkwijze van de seinhuizen uit de doeken gedaan.
Werkplaatsen
De plekken waar spoorinfrastructuur ontwikkeld wordt.
Logistieke centra infrastructuur (LCI)
Het huidige spoornet moet ook voortdurend onderhouden en vernieuwd worden. Dit gebeurt in de logistieke centra.
Tijdens deze bezoeken is er ook animatie voorzien voor zowel jong als oud. Goochelaars of ballonartiesten, maar ook films over veiligheid en Infrabel. U kunt er ook een hapje en een drankje nuttigen.
• Meer info vindt u terug op www.openbedrijvendag.be
• Lees het nieuwsbericht over de Open Bedrijvendag.
Bron: http://www.infrabel.be/nl/open-bedrijvendag
Zondag 2 oktober 2011 is het Open Bedrijvendag. Ook dit jaar doet Infrabel mee en zet het uitzonderlijk zijn deuren open voor het grote publiek. Tussen 10u en 17u kunt u 17 locaties bezoeken over het hele land. Centraal thema is ‘veiligheid’.
Welke sites kunt u bezoeken?
Antwerpen
Locatie Adres Station
Seinhuis Antwerpen-Berchem Burgemeester Edgar Ryckaertsplein 1
2600 Berchem Antwerpen-Berchem
LCI Antwerpen-Noord Noorderlaan 630
2030 Antwerpen Antwerpen-Berchem (pendeldienst)
Brussel Hoofdstedelijk Gewest
Locatie Adres Station
Traffic Control Onderwijsstraat 157
1070 Brussel Brussel-Zuid
LCI Brussel Klein-Eiland Tweestationsstraat 128
1070 Brussel Brussel-Zuid (pendeldienst)
Werkplaats Schaarbeek Ganzenweidestraat 301
1130 Brussel (Haren) Brussel-Noord (pendeldienst)
Henegouwen
Locatie Adres Station
Seinhuis Bergen Chemin de l'Inquiétude 1 - 3
7000 Bergen Bergen
LCI Bergen Chemin de l'Inquiétude 3
7000 Bergen Bergen
LCI La Louvière Rue des Fonds Gaillards 5
7100 La Louvière Louvière-Sud (pendeldienst)
Werkplaats Bascoup Rue d'Anderlues 187
7160 Chapelle-lez-Herlaimont Charleroi-Zuid (pendeltrein)
Luik
Locatie Adres Station
Seinhuis Luik Quai de Rome 113
4000 Luik Luik-Guillemins (pendeldienst)
LCI Ans Rue Aily 1
4431 Loncin (Ans) Ans (pendeldienst)
Luxemburg
Locatie Adres Station
LCI Aarlen Rue des Thermes Romains 7
6700 Aarlen Aarlen
Namen
Locatie Adres Station
Seinhuis Namen Rue de la station 35
5000 Namen Namen
Oost-Vlaanderen
Locatie Adres Station
Seinhuis Gent-Sint-Pieters Koningin Fabiolalaan 152
9000 Gent Gent-Sint-Pieters
LCI Denderleeuw Kouterbaan 161
9470 Denderleeuw Denderleeuw
West-Vlaanderen
Locatie Adres Station
Seinhuis Brugge Stationsplein 1
8000 Brugge Brugge
LCI Brugge Chantrellstraat 20
8000 Brugge Brugge (pendeldienst)
Wat valt er allemaal te beleven?
Als spoorinfrastructuurbeheerder draagt Infrabel ‘veiligheid’ hoog in het vaandel. Tijdens Open Bedrijvendag krijgt u de unieke kans om dit radarwerk van naderbij te bekijken. Ons eigen personeel verwelkomt u voor een exclusieve rondleiding. U hoeft zich hiervoor niet op voorhand in te schrijven. Personeel van Infrabel is herkenbaar aan de polo’s met Infrabel-logo.
Traffic Control
Deze grote seinpost fungeert als algemene waaktoren van het treinverkeer over heel België. Traffic Control coördineert het treinverkeer op een ingenieuze wijze.
De werkwijze van Traffic Control uit de doeken gedaan.
Seinhuizen
Hier wordt het spoorverkeer regionaal bediend. Hier worden de wissels veranderd en wordt het treinverkeer dat binnen en buiten de stations rijdt goed opgevolgd.
De werkwijze van de seinhuizen uit de doeken gedaan.
Werkplaatsen
De plekken waar spoorinfrastructuur ontwikkeld wordt.
Logistieke centra infrastructuur (LCI)
Het huidige spoornet moet ook voortdurend onderhouden en vernieuwd worden. Dit gebeurt in de logistieke centra.
Tijdens deze bezoeken is er ook animatie voorzien voor zowel jong als oud. Goochelaars of ballonartiesten, maar ook films over veiligheid en Infrabel. U kunt er ook een hapje en een drankje nuttigen.
• Meer info vindt u terug op www.openbedrijvendag.be
• Lees het nieuwsbericht over de Open Bedrijvendag.
Bron: http://www.infrabel.be/nl/open-bedrijvendag
Enkele hebben het al gevraagd, maar voor verschillende werkplaatsen is er nog niemand die er een antwoord op kon verzinnen.
Weet iemand wat er te zien is in de werkplaatsen van Oostende, Mechelen en Salzinnes? Kinkempois is wel al beantwoord (waarvoor dank)
Weet iemand wat er te zien is in de werkplaatsen van Oostende, Mechelen en Salzinnes? Kinkempois is wel al beantwoord (waarvoor dank)

Salzinnes = CW = centrale werkplaats, is den tegenhanger van Mechelen
mechelen = motorstellen, motorwagens en rijtuigen
salzinnes = elektrische en diesellocomotieven, ook wat rijtuigen
beide hebben een grote simulator staan, als ik me niet vergis staan in salzinnes ook de kleine simulators voor de regio namur.
mechelen = motorstellen, motorwagens en rijtuigen
salzinnes = elektrische en diesellocomotieven, ook wat rijtuigen
beide hebben een grote simulator staan, als ik me niet vergis staan in salzinnes ook de kleine simulators voor de regio namur.
-
Die grote simulator, is gelijk aan type 21/27 zeker?
Of hebben ze ook nog andere modellen?
Deze bestaan niet meer, zowel in Mechelen als in Salzinnes afgebroken en vervangen door een model type HLE13, van het vorig model is in principe het dynamisch platform over gegeven.TrainzDr3ver schreef:Die grote simulator, is gelijk aan type 21/27 zeker?
-
Moeten ze nu ook geen type 18 zetten, of zijn die simulatoren alleen maar voor verschillende situaties na te bootsen?
Dat zijn opleidingstoestellen. Niet om materieel te leren maar om bepaalde lastige situaties in te oefenen die men in werkelijkheid niet kan/wil nabootsen.TrainzDr3ver schreef:Moeten ze nu ook geen type 18 zetten, of zijn die simulatoren alleen maar voor verschillende situaties na te bootsen?
Aanrijding van een paard/voertuig
rijden in heel zware mist
bepaalde regels inoefenen (vele storingen ga je niet in het echt uitvoeren)
Ik ben naar het LCI in Denderleeuw geweest, was interessant, als je hoort dat de politie al een aantal keer is gekomen omdat mensen belden omdat er te veel lawaai was. Wanneer moet men daar anders aan werken, in de dag is onhaalbaar door te veel treinen. Het op 4 sporen brengen van L50A is omdat er te veel stapvoets verkeer is richting Brussel-Zuid. Ook de machines die gebruikt worden waren zalig om te zien.
Misschien niet de juiste plaats om het te vragen, maar kan er iemand is zeggen wat men bedoeld met snelle treinen die op de buitenste sporen zullen rijden op L50A, zijn dit ook treinen die niet moeten stoppen in Liedekerke en direct door rijden naar Brussel-Zuid/Denderleeuw of alleen treinen van L50A naar Gent/Brussel-Zuid.
Misschien niet de juiste plaats om het te vragen, maar kan er iemand is zeggen wat men bedoeld met snelle treinen die op de buitenste sporen zullen rijden op L50A, zijn dit ook treinen die niet moeten stoppen in Liedekerke en direct door rijden naar Brussel-Zuid/Denderleeuw of alleen treinen van L50A naar Gent/Brussel-Zuid.
Ik heb dit weekend géén werkplaats bezocht (ongehoord eigenlijk) maar wél het seinhuis van Berchem.
Goed georganiseerd, interessante en gemotiveerde uitleg, consumpties,...

Goed georganiseerd, interessante en gemotiveerde uitleg, consumpties,...
Ook bij Traffic Control was het zondag goed georganiseerd met interessante uitleg van enthousiaste mensen. Infrabel had zich daar echt van hun beste kant laten zien 

-
In LCI Brugge mooie organisatie, prachtige pendeldienst, Alles goed uitgelegd, enz
puik werk
puik werk

- trainfreak
Welk uur ben je gegaan en hoelang heb je moeten wachten?kuba.g schreef:Ook bij Traffic Control was het zondag goed georganiseerd met interessante uitleg van enthousiaste mensen. Infrabel had zich daar echt van hun beste kant laten zien
Ik ben naar Gent gegaan, toen we toekwamen om 11u moesten we al een uur wachten voordat we aan de rondleiding konden beginnen, maar het was het waard!
Achteraf ook nog naar de werkplaats van Merelbeke gegaan

15u was ik er en ik heb ongeveer 4 minuten moeten wachten voordat er een Nederlandstalige rondleiding vertrok (net genoeg tijd om van de consumpties te profiteren
)
Onderweg kwamen wij nog 2 andere Nederlandstalige rondleidingen tegen en 1 Franse, ik vermoed dus dat er daar om de twintig minuten ofzo een rondleiding vertrok.

Onderweg kwamen wij nog 2 andere Nederlandstalige rondleidingen tegen en 1 Franse, ik vermoed dus dat er daar om de twintig minuten ofzo een rondleiding vertrok.

-
Zie voor Oostende ook het topic met de uitgebreide fotoreportage door Robin: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=13&t=9345
En hier is tevens de URL van een fotospecial met 30 foto's van de website van de krant Het Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 111005_001
Ik vond het in Oostende qua verscheidenheid aan binnen opgesteld materieel een beetje tegenvallen, maar opzet van de werkplaats zelf waar onder de sporen geen verdiepte smalle putten liggen, maar waar de sporen vrij hoog boven een zeer ruime verdiepte werkvloer op palen staan, is de moeite van het bekijken waard. De werkvloer loopt onder een aantal naast elkaar "staande" sporen door, ik vond dat wel indrukwekkend. Je hoeft niet te bukken om onder de spoorstaven zelf door te lopen.
Het was leuk om eens een paar heel propere locomotieven te zien, echt schitterend. Een 21 of 13 ziet er dan net zo indrukwekkend uit als de 18 die er uiteraard ook was.
Desiro niet aanwezig, zoals te verwachten was.
In de machinekamer van een 21 lopen waar het dak af gelicht is, was ook een aparte ervaring: je ziet veel meer details doordat je niet in het halfdonker loopt.
Ook leuk was om eens een weggeklapte stuurtafel/kopdeur van een MS96 te zien, en dan uitzonderlijk eens zonder de afdekpanelen ervoor. Je kon dit dus ook in de trein bekijken; het open gat was gebarricadeerd zodat niemand er uit kon vallen. Nergens zo goed in de praktijk getoond: opendeurdag!
En de as-uitwisselplaats, pardon, wielendaler (waar men een wielas mét dus de wielen van een MS96 gewoon onderuit de niet onder de trein vandaan gehaalde bogie kan laten zakken, en daarna naar elders transporteren) is een praktisch alternatief voor een kuilwielenbank, leek mij.
Blij dat ik toch wel interessante dingen gezien en geleerd heb.
En hier is tevens de URL van een fotospecial met 30 foto's van de website van de krant Het Nieuwsblad: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 111005_001
Ik vond het in Oostende qua verscheidenheid aan binnen opgesteld materieel een beetje tegenvallen, maar opzet van de werkplaats zelf waar onder de sporen geen verdiepte smalle putten liggen, maar waar de sporen vrij hoog boven een zeer ruime verdiepte werkvloer op palen staan, is de moeite van het bekijken waard. De werkvloer loopt onder een aantal naast elkaar "staande" sporen door, ik vond dat wel indrukwekkend. Je hoeft niet te bukken om onder de spoorstaven zelf door te lopen.
Het was leuk om eens een paar heel propere locomotieven te zien, echt schitterend. Een 21 of 13 ziet er dan net zo indrukwekkend uit als de 18 die er uiteraard ook was.
Desiro niet aanwezig, zoals te verwachten was.
In de machinekamer van een 21 lopen waar het dak af gelicht is, was ook een aparte ervaring: je ziet veel meer details doordat je niet in het halfdonker loopt.
Ook leuk was om eens een weggeklapte stuurtafel/kopdeur van een MS96 te zien, en dan uitzonderlijk eens zonder de afdekpanelen ervoor. Je kon dit dus ook in de trein bekijken; het open gat was gebarricadeerd zodat niemand er uit kon vallen. Nergens zo goed in de praktijk getoond: opendeurdag!
En de as-uitwisselplaats, pardon, wielendaler (waar men een wielas mét dus de wielen van een MS96 gewoon onderuit de niet onder de trein vandaan gehaalde bogie kan laten zakken, en daarna naar elders transporteren) is een praktisch alternatief voor een kuilwielenbank, leek mij.
Blij dat ik toch wel interessante dingen gezien en geleerd heb.
Hoi,
Ik ben naar Charleroi geweest en daar stond er wel een DESIRO.Ik had gisteren ook graag naar de TW Oostende geweest maar ik was net te laat.
Lukas
Ik ben naar Charleroi geweest en daar stond er wel een DESIRO.Ik had gisteren ook graag naar de TW Oostende geweest maar ik was net te laat.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!