logistieke spoorwegbedrijven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
logistics

logistieke spoorwegbedrijven

Bericht door logistics »

Hoi,

Ik ben een student logistiek management en ik moet dit jaar een observatiestage doen.

Mijn vraag is of iemand toevallig een logistieke spoorwegbedrijf kent in de buurt van de Antwerpse haven?

MVG
Bordensteker

Re: logistieke spoorwegbedrijven

Bericht door Bordensteker »

Ehm, wat verstaat u precies onder een logistieke spoorwegbedrijf?
Bedoelt u een vervaardiger van per spoor te vervoeren producten, of een transportfirma die veel per spoor doet?

Een voorbeeld is de Combinant overslagterminal naast de BASF. Dat is een samenwerking van de BASF, de NMBS, meerbepaald IFB (InterFerryBoats), en de Stad (of de Haven). Zoek maar op – ik ga dit niet allemaal uitzoeken ...

De BASF zelf had ik eigenlijk al moeten noemen vóór de Combinant, want de BASF doet zeer veel spoorvervoer, zij hebben op hun uitgestrekte bedrijf meerdere eigen rangeerloks die rond de klok actief zijn. En het vervoer buiten hun vestiging wordt dan wel met externe tractie verzorgd (dus zij laten een spoorwegondernemer hun treinen rijden), maar de logistiek van de opvolging waar hun ladingen zijn zullen ze wellicht grotendeels zelf doen.

Een bedrijf waar elke werkdag een complete trein komend vanaf de containerterminal Cirkeldijk (Delwaidedok) naar binnen gereden wordt is Van Moer in de Waaslandhaven. Met die verbinding is Van Moer dus rechtstreeks aangesloten op de grote Home Terminal van MSC.

Toevallig ook in de Waaslandhaven aan het Verrebroekdok is de uitgestrekte terminal waar autotreinen behandeld worden en schepen van o.a. Grimaldi geladen en gelost worden.

Uiteraard rijden er naar en van de sectie Petrol dagelijks treinen met ketelwagens voor de grote bedrijven in die hoek van de haven, zoals bijvoorbeeld Esso.

En overal in de haven zitten bedrijven die goederenwagens per spoor versturen en ontvangen, ook al zijn dat dan geen complete “blok”treinen.
RIDCO

Re: logistieke spoorwegbedrijven

Bericht door RIDCO »

Er zijn ook bedrijven die aan logistieke dienstverlening doen, zoals het opstellen van spoordocumenten (vervoerdocumenten)
Plaats reactie