Sinds dat de rechtbank heeft geoordeeld dat de SBB zwartrijders van de grijsrijders moet gaan onderscheiden is dat veranderd: zwartrijders betalen 10 CHF meer (90 CHF, zoals ik schreef) en grijsrijders 10 minder (70 CHF).Steven schreef:Het was vorig jaar nog 80, ik ben in augustus in Zwitserland geweest en de prijzen in de SBB rijtuigen en RhB rijtuigen was aangepast naar 100CHF, hoe het bij die andere zit weet ik niet misschien dat sommige maar tot 90 zijn gegaan maar dat zou raar zijn om niet overal dezelfde prijs te hanteren al kan het wel.
Vanaf 1 juni 2011 zijn ze alleen buiten de boete ook nog een Fahrpreispauschale gaan incasseren ter hoogte van 10 CHF voor zwartrijden en 5 CHF voor grijsrijden.
De toeslag voor het kopen van je treinkaartje in een trein met conducteur bedraagt trouwens 10 CHF.
Zodra de automaten massaal gebruikt gaan worden, is het niet meer nodig om de verkoop in te trien af te schaffen, hè. Zoals ik schreef, daarmee benadeel je dan alleen maar de mensen die geen gebruik kunnen maken van een automaat (ouderen, slechtzienden, etc.).K V B schreef:De NMBS zou eigenlijk eerst overal automaten moeten plaatsen (en niet een per station, maar minstens een per perron, en dan ook nog een hoop in de onderdoorgangen op de grotere plaatsen) en pas als die voldoende gebruikt worden de aankoop van kaartjes in de trein afschaffen.
Nee, je haalt een gezond rechtssysteem door elkaar met een zuiver kapitalisme. Zuiver kapitalisme is een utopie en bestaat niet. De gedachtegang is dat een reiziger in een vervoerscontract per definitie de benadeelde partij is, omdat hij over de voorwaarden niet heeft mogen negotiëren (in een zuiver kapitalisme zou dat wel kunnen). Daarom worden er door de EU reizigersrechten opgesteld, om de reiziger te beschermen. Uitgaand van de reizigersrechten is het zo, dat de reiziger recht heeft om vervoerd te worden en recht heeft om een kaartje te kopen. Daarom kun je niet zeggen dat de reiziger eist om vervoerd te worden. Nee, hij heeft het recht om vervoerd te worden (en om daarvoor eerst een kaartje te kopen).K V B schreef:Men kan echter stellen dat het de reiziger is die "eisende partij" is. Hij wil immers vervoerd worden. In een gezond rechtsyteem is de aanbieder van een dienst vrij om de voorwaarden waaronder hij die dienst levert te stellen...