Kaartje in trein kopen duurder

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
AlexNL

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door AlexNL »

Kalimero schreef:
ferry schreef:Hetzelfde voor de online ticketten: mag ik soms mijn printinkt(kleuren!) aanrekenen aan de NMBS ?f
Stel dat ik een kaartje koop via internet en als pdf-je op mijn tablet bewaar, zou dat ook aanvaard worden ?
Ze kunnen het dan wel niet knippen, natuurlijk.
Een reiziger bij NS heeft daar eergisteren een boete voor gekregen, precies omdat ze het niet konden knippen.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

gysev schreef:
K V B schreef:Ik ken geen enkele lijn in Vlaanderen waar niet minstens elk halfuur een trein zou moeten rijden...
Aalst - Burst, Gent - Eeklo, Lichtervelde - De Panne, Menen - Poperinge, Zottegem - Geraardsbergen, Mol - Neerpelt, Mol - Hasselt... Allemaal lijnvakken in relatief dun bevolkte streken of waar de stations niet ideaal liggen en waar een halfuurdienst weggesmeten geld zou zijn - en die voor zover ik weet in Vlaanderen liggen. Als je kijkt naar het aantal inwoners langs een lijn zou je op bv Virton - Rodange minstens om het uur moeten rijden terwijl ze daar in de praktijk een tweeuursdienst hebben - en niets in het weekend.
gysev, waar hoort voor jou de lijn Aalst - Geraardsbergen, wat is voor jou een dun bevolkte streek.
Tom024

Bericht door Tom024 »

Stijn91, dit is dus precies de reden waarom je in België op spoorgebied niet vooruit zult geraken: iedere burger/burgemeester van een stad/dorp van enige omvang (Ninove of Geraardsbergen kun je bezwaarlijk grootsteden noemen) wil dat zijn station minstens door een IC of IR bediend wordt. Waardoor je dus écht niet vooruitraakt...
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Tom024 schreef:Stijn91, dit is dus precies de reden waarom je in België op spoorgebied niet vooruit zult geraken: iedere burger/burgemeester van een stad/dorp van enige omvang (Ninove of Geraardsbergen kun je bezwaarlijk grootsteden noemen) wil dat zijn station minstens door een IC of IR bediend wordt. Waardoor je dus écht niet vooruitraakt...
Wat is Denderleeuw dan, veel minder inwoners dan Ninove, Geraardsbergen meer treinen dan Ninove maar wel minder inwoners.
Eigenlijk had Ninove het station van Denderleeuw moeten zijn, maar daar wou de burgemeester van Ninove toen niet van weten. :twisted:

Waarom worden stations als Alken, Bokrijk en Kiewit wel door een IC bediend. Ninove moet minstens een IR hebben.
Ik kan genoeg stations opnoemen die minder reizigers (tellingen 2009) hebben dan Ninove maar wel door IC of IR bediend worden, met meer treinen per uur met minder reizigers.
Steven

Bericht door Steven »

je moet niet echt naar de gemeente op zich kijken. Ik zou eerder naar de knooppunten kijken. pas in tweede instantie naar het aantal inwoners.

Alle grote stations zoals Brussel, Gent, Mechelen, Gent, Brugge, Kortrijk, Hasselt, Genk, Oostende, ... geef je een IC, al de rest van kleinere stations geef je een IR, de kleine stopplaatsen allemaal een L, je moet vooral consequent zijn in uw bediening.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:je moet niet echt naar de gemeente op zich kijken. Ik zou eerder naar de knooppunten kijken. pas in tweede instantie naar het aantal inwoners.

Alle grote stations zoals Brussel, Gent, Mechelen, Gent, Brugge, Kortrijk, Hasselt, Genk, Oostende, ... geef je een IC, al de rest van kleinere stations geef je een IR, de kleine stopplaatsen allemaal een L, je moet vooral consequent zijn in uw bediening.
Wat is De Pinte, een grote, een kleinere of een kleine stopplaats.
En wat zijn de criteria hiervoor.
kika

Bericht door kika »

Steven schreef:je moet niet echt naar de gemeente op zich kijken. Ik zou eerder naar de knooppunten kijken. pas in tweede instantie naar het aantal inwoners.

Aantal inwoners eerder op de 3e of 4e plek: kijk liever naar de verplaatsingen (daarmee vang je het probleem op van 'moet een voorstadje ook een IC?'), verder ook niet vergeten dat er verschillende lijnen prima met een IC bedient kunnen worden omdat ze gewoon op het uiteinde liggen van een lijn. Dan is de vraag of het fijner is om te zeggen dat die IC tot in dat boerengat gaat, doen alsof je neus bloedt en zeggen dat de IC tot de laatste stad gaat en hem stiekem onder een ander treinnummer als L of IR verder laten rijden of lange zinnen maken en eerlijk zeggen dat hij na die stad verder rijdt als IR.

Maar euhm... om het terug over het onderwerp te hebben, het lijkt me zeer juist van zowel reizigersorganisaties als vakbonden dat ze nú al iets laten horen. Ook al hebben ze beiden (deels) tegenstrijdige belangen, als je helemaal niets doet weet je nog zekerder dat je met je neus voor voldongen feiten zal gaan staan. De NMBS staat er niet voor bekend om een transparent besluitvormingsproces met veel inspraak te hebben.
K V B

Bericht door K V B »

gysev schreef:
K V B schreef:Ik ken geen enkele lijn in Vlaanderen waar niet minstens elk halfuur een trein zou moeten rijden...
Aalst - Burst, Gent - Eeklo, Lichtervelde - De Panne, Menen - Poperinge, Zottegem - Geraardsbergen, Mol - Neerpelt, Mol - Hasselt... Allemaal lijnvakken in relatief dun bevolkte streken of waar de stations niet ideaal liggen en waar een halfuurdienst weggesmeten geld zou zijn - en die voor zover ik weet in Vlaanderen liggen. Als je kijkt naar het aantal inwoners langs een lijn zou je op bv Virton - Rodange minstens om het uur moeten rijden terwijl ze daar in de praktijk een tweeuursdienst hebben - en niets in het weekend.
Een halfuurdienst kan je met eenmansbediening en aangepast materiaal waarschijnlijk goedkoper doen dan de NMBS nu een uurdienst uitvoert.

Aalst - Burst verdient een halfuursdienst, maar dan wel als Zottegem - Aalst. Gent - Eeklo zou ook minstens elk halfuur moeten rijden, zodat het als ruggegraat van het OV van/naar het Meetjesland kan dienen (alle bussen zouden op de trein moeten aansluiten ipv. zich door Gent te worstelen). Evergem - Gent zou zelfs een kwartierdienst mogen zijn.
Het Zwitsers Mittelland heeft een ruimtelijke structuur en bevolkingsdichtheid die erg met Vlaanderen overeenkomt, en daar is de halfuurdienst al een poos de regel, en kom je zelfs steeds meer een kwartierdienst tegen. Somme lijnen van de S-Bahn Zürich zitten zelfs al aan 8 treinen per uur. En dat 7 dagen per week... Zürich is kwa grote en structuur van de stad en hinterland vergelijkbaar met Antwerpen. In Antwerpen rijden sommige stoptreinen op Zaterdag maar om de twee uur, of helemaal niet. Triest gewoon.
Steven

Bericht door Steven »

bevolkingsdichtheid is 1, locatie van uw stations is 2. Een aantal stopplaatsen ligt gewoon totaal verkeerd. Ze kunnen en zullen nooit mensen aantrekken in voldoende aantallen.
Ik stel vast dat er hier veel mensen zijn die vooral naar de reistijd kijken. Banaal voorbeeld. Veel collega's bij ons wonen in de regio Dilbeek. Dilbeek heeft een eigen station met een stoptrein naar Brussel Zuid, ondanks dat ze uren hebben om met de trein te komen zullen die ALTIJD de wagen nemen tot op het werk.
De juiste reden?
Met de trein zijn ze dubbel zo lang onderweg om in Brussel zuid te geraken. De tijd die ze nodig hebben om aan het station te geraken is maar 5 min verschil om met de auto gewoon rechtstreeks naar Brussel Zuid te komen.
encephalartos

Bericht door encephalartos »

AlexNL schreef:
Kalimero schreef:
ferry schreef:Hetzelfde voor de online ticketten: mag ik soms mijn printinkt(kleuren!) aanrekenen aan de NMBS ?f
Stel dat ik een kaartje koop via internet en als pdf-je op mijn tablet bewaar, zou dat ook aanvaard worden ?
Ze kunnen het dan wel niet knippen, natuurlijk.
Een reiziger bij NS heeft daar eergisteren een boete voor gekregen, precies omdat ze het niet konden knippen.
In Frankrijk gaat dat tegenwoordig wél. De barcode wordt naar je tablet, ipod of GSM gestuurd en gewoon gescand op de trein.

Het systeem met het ticket op de identiteitskaart was een mooie aanzet... tenzij de ontvangst wegvalt natuurlijk. Onlangs een TBG tegengekomen die m'n elektronisch ticket weigerde omdat hij het niet kon checken wegens gebrek aan netwerk. Het feit dat ik de bevestigings-e-mail kon voorleggen op m'n tablet bleek ook al niet te voldoen...
dentheo

Bericht door dentheo »

Dan is er toch één mooie "meetbare" norm het aantal opstappers......al de rest "politiek" getrek.
alles stations met meer dan 10.000 reizigers per dag IC , alles tussen 10.000 en 1.000 IR, rest gewoon geen titel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

encephalartos schreef: In Frankrijk gaat dat tegenwoordig wél. De barcode wordt naar je tablet, ipod of GSM gestuurd en gewoon gescand op de trein.
Dat is waarschijnlijk enkel geldig voor een x aantal merken en modellen.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

dentheo schreef:

Dan is er toch één mooie "meetbare" norm het aantal opstappers......al de rest "politiek" getrek.
alles stations met meer dan 10.000 reizigers per dag IC , alles tussen 10.000 en 1.000 IR, rest gewoon geen titel.
Dus jij zou Denderleeuw en Hasselt geen IC geven.

Erembodegem heeft een IR, maar de loketten sluiten wel, logica.
Steven

Bericht door Steven »

Hij heeft niets gezegd van loketten, wel van aantal opstappende mensen, dat staat in vele gevallen toch los van een loket of geen loket.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:Hij heeft niets gezegd van loketten, wel van aantal opstappende mensen, dat staat in vele gevallen toch los van een loket of geen loket.
Dat van die loketten gaat weer over het kopen van kaartje in trein als automaat niet werkt dat er zal komen.
Plaats reactie