compensatie bij vertraging.
-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
- Locatie: Muizen
- Contacteer:
compensatie bij vertraging.
Hoi!
Ik heb 2 weken geleden last gehad van een vertraging van meer dan 1 uur, via de site van de nmbs kan je dan een aanvraag tot compensatie doen. Op het einde wordt er vermeld dat je je ticket of pass op het einde van de gebruiksduur moet opsturen naar de klantendienst. Maar nu is mijn vraag, ik heb gebruik gemaakt van een gopass. Daar staan nog enkele ritten op, en ik voorzie dat ik deze voor de laatste rit ga gebruiken eind van dit jaar.
Mijn vraag is de volgende: kan ik nu al die aanvraag tot compensatie doen, en dan op het einde van het jaar mijn pass opsturen?(lijkt mij niet echt logisch), of moet ik wachten met de aanvraag tot eind van dit jaar?(lijkt mij ook niet echt logisch, want ik weet niet of de klantendienst dan nog zicht heeft op de vertragingen van 3 maand ervoor)
beetje ten einde raad!
Ik heb 2 weken geleden last gehad van een vertraging van meer dan 1 uur, via de site van de nmbs kan je dan een aanvraag tot compensatie doen. Op het einde wordt er vermeld dat je je ticket of pass op het einde van de gebruiksduur moet opsturen naar de klantendienst. Maar nu is mijn vraag, ik heb gebruik gemaakt van een gopass. Daar staan nog enkele ritten op, en ik voorzie dat ik deze voor de laatste rit ga gebruiken eind van dit jaar.
Mijn vraag is de volgende: kan ik nu al die aanvraag tot compensatie doen, en dan op het einde van het jaar mijn pass opsturen?(lijkt mij niet echt logisch), of moet ik wachten met de aanvraag tot eind van dit jaar?(lijkt mij ook niet echt logisch, want ik weet niet of de klantendienst dan nog zicht heeft op de vertragingen van 3 maand ervoor)
beetje ten einde raad!
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
Re: compensatie bij vertraging.
Maak een scan van je go-pass zou ik zeggen? Als er immers een stempeltje op de regel staat, lijkt het mij dat ze daar genoeg van af kunnen leiden.
-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
- Locatie: Muizen
- Contacteer:
Re: compensatie bij vertraging.
even gecheckt, is afgestempeld. Ik ga het erop wagen, bedankt voor de feedback!
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
Re: compensatie bij vertraging.
Staat heel duidelijk vermeld op de website hoor..
"Dien uw formulier binnen de 15 dagen na uw vertraging in. Reisde u met een Pass, een in te vullen kaart, Campus of Railflex, bezorg ons dan uw aanvraag uiterlijk 15 dagen na gebruik van de laatste lijn van uw vervoerbewijs."
"Dien uw formulier binnen de 15 dagen na uw vertraging in. Reisde u met een Pass, een in te vullen kaart, Campus of Railflex, bezorg ons dan uw aanvraag uiterlijk 15 dagen na gebruik van de laatste lijn van uw vervoerbewijs."
Re: compensatie bij vertraging.
Ja prachtig toch...ik had een probleem tussen Leuven en Luik, eerste dag van een treinvakantie reis naar Zuid Duitsland Zwitserland.
Eens ik terug thuis was rustig briefje geschreven met ook het nr referentie van de nota van de TBG.......resultaat noppes want het kaartje was niet binnen 15 dagen na het "gebeuren" in Brussel....
Dus geen compensatie voor lange treinreis...alleen geschikt voor pendelaars. Prachtig toch
Eens ik terug thuis was rustig briefje geschreven met ook het nr referentie van de nota van de TBG.......resultaat noppes want het kaartje was niet binnen 15 dagen na het "gebeuren" in Brussel....
Dus geen compensatie voor lange treinreis...alleen geschikt voor pendelaars. Prachtig toch
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: compensatie bij vertraging.
De ervaring leert me dat je echt wel het origineel moet opsturen, en dat je dus moet wachten tot de kaart opgebruikt is. Je mag er echt wel van uitgaan dat men meer dan 3 maanden zicht heeft op vertragingen.eagleheart schreef:Hoi!
Ik heb 2 weken geleden last gehad van een vertraging van meer dan 1 uur, via de site van de nmbs kan je dan een aanvraag tot compensatie doen. Op het einde wordt er vermeld dat je je ticket of pass op het einde van de gebruiksduur moet opsturen naar de klantendienst. Maar nu is mijn vraag, ik heb gebruik gemaakt van een gopass. Daar staan nog enkele ritten op, en ik voorzie dat ik deze voor de laatste rit ga gebruiken eind van dit jaar.
Mijn vraag is de volgende: kan ik nu al die aanvraag tot compensatie doen, en dan op het einde van het jaar mijn pass opsturen?(lijkt mij niet echt logisch), of moet ik wachten met de aanvraag tot eind van dit jaar?(lijkt mij ook niet echt logisch, want ik weet niet of de klantendienst dan nog zicht heeft op de vertragingen van 3 maand ervoor)
beetje ten einde raad!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: compensatie bij vertraging.
Zeer vreemd, want het gaat over 15 dagen na gebruik van de laatste lijn van je Go Pass en dus niet per se de datum van de vertraging...dentheo schreef:Ja prachtig toch...ik had een probleem tussen Leuven en Luik, eerste dag van een treinvakantie reis naar Zuid Duitsland Zwitserland.
Eens ik terug thuis was rustig briefje geschreven met ook het nr referentie van de nota van de TBG.......resultaat noppes want het kaartje was niet binnen 15 dagen na het "gebeuren" in Brussel....
Dus geen compensatie voor lange treinreis...alleen geschikt voor pendelaars. Prachtig toch
Re: compensatie bij vertraging.
Bij mij was geen go-pass, wel een eigen ticket, op weg naar een vertrekpunt van een groepsticket....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
- Locatie: Muizen
- Contacteer:
Re: compensatie bij vertraging.
overweg13 schreef:De ervaring leert me dat je echt wel het origineel moet opsturen, en dat je dus moet wachten tot de kaart opgebruikt is. Je mag er echt wel van uitgaan dat men meer dan 3 maanden zicht heeft op vertragingen.eagleheart schreef:Hoi!
Ik heb 2 weken geleden last gehad van een vertraging van meer dan 1 uur, via de site van de nmbs kan je dan een aanvraag tot compensatie doen. Op het einde wordt er vermeld dat je je ticket of pass op het einde van de gebruiksduur moet opsturen naar de klantendienst. Maar nu is mijn vraag, ik heb gebruik gemaakt van een gopass. Daar staan nog enkele ritten op, en ik voorzie dat ik deze voor de laatste rit ga gebruiken eind van dit jaar.
Mijn vraag is de volgende: kan ik nu al die aanvraag tot compensatie doen, en dan op het einde van het jaar mijn pass opsturen?(lijkt mij niet echt logisch), of moet ik wachten met de aanvraag tot eind van dit jaar?(lijkt mij ook niet echt logisch, want ik weet niet of de klantendienst dan nog zicht heeft op de vertragingen van 3 maand ervoor)
beetje ten einde raad!
Ondertussen is het "in orde" (nmbs heeft geweigerd, overmacht), maar stel nu dat je op de eerste lijn van je gopass zo een grote vertraging hebt en je de laatste lijn pas 11 maanden later verbruikt, wat dan.. want uiteindelijk heeft een gopass een geldigheid van 12 maanden..
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
Re: compensatie bij vertraging.
Zie mijn bericht, een stuk naar boven:
kars schreef:Staat heel duidelijk vermeld op de website hoor..
"Dien uw formulier binnen de 15 dagen na uw vertraging in. Reisde u met een Pass, een in te vullen kaart, Campus of Railflex, bezorg ons dan uw aanvraag uiterlijk 15 dagen na gebruik van de laatste lijn van uw vervoerbewijs."
Re: compensatie bij vertraging.
Is het eigenlijk ook mogelijk om een compensatie aan te vragen al je trein wordt afgeschaft? Ik kan op de site van de NMBS hier niet meteen iets van terugvinden.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Re: compensatie bij vertraging.
Ik denk dat het vrij duidelijk is: als die afschaffing betekent dat je meer dan 60 minuten vertraging oploopt, dan heb je recht op terugbetaling.Larb schreef:Is het eigenlijk ook mogelijk om een compensatie aan te vragen al je trein wordt afgeschaft? Ik kan op de site van de NMBS hier niet meteen iets van terugvinden.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: compensatie bij vertraging.
... Behalve bij "overmacht" en we weten intussen allemaal al dat de NMBS dat begrip zo ruim mogelijk interpreteert, met het idee dat je voor een compensatie van enkele Euro's toch niet naar een advocaat stapt.overweg13 schreef:Ik denk dat het vrij duidelijk is: als die afschaffing betekent dat je meer dan 60 minuten vertraging oploopt, dan heb je recht op terugbetaling.Larb schreef:Is het eigenlijk ook mogelijk om een compensatie aan te vragen al je trein wordt afgeschaft? Ik kan op de site van de NMBS hier niet meteen iets van terugvinden.
Alvast bedankt!
Re: compensatie bij vertraging.
Advocaat is niet nodig. Je kunt eenvoudig een klacht indienen bij de toezichthouder:pietje schreef:... Behalve bij "overmacht" en we weten intussen allemaal al dat de NMBS dat begrip zo ruim mogelijk interpreteert, met het idee dat je voor een compensatie van enkele Euro's toch niet naar een advocaat stapt.overweg13 schreef:Ik denk dat het vrij duidelijk is: als die afschaffing betekent dat je meer dan 60 minuten vertraging oploopt, dan heb je recht op terugbetaling.Larb schreef:Is het eigenlijk ook mogelijk om een compensatie aan te vragen al je trein wordt afgeschaft? Ik kan op de site van de NMBS hier niet meteen iets van terugvinden.
http://www.mobilit.fgov.be/nl/rail/rail ... htm#annons
Verder zit er een Communicatie van de Europese Commissie aan te komen, die als ik het goed heb ook het begrip "ovremacht" wat preciezer zal uitleggen en in welke gevallen overmacht überhaupt ingeroepen kan worden.
Groetjes,
Rian
Re: compensatie bij vertraging.
Feilloos gebeurt het trouwens allemaal niet: we hadden een biljet Halle - Zottegem en terug van Denderleeuw, en het liep fout bij de heenrit. We kregen precies de helft van het betaalde bedrag terug, wat eigenlijk onjuist is. De prijs wordt nl. berekend voor de afzonderlijke ritten Halle - Zottegem en Denderleeuw - Halle, en vermits Denderleeuw - Halle net iets korter is, zou men eigenlijk niet zomaar de prijs in 2 mogen delen. Eigenlijk had men ons € 0.60 (voor de 2 reizigers) meer terug moeten betalen. Maar ik laat het maar zo; het is voorlopig welletjes geweest voor dit jaar. Nog even, en ik reis tegen halve prijs zonder dat daar een halveprijskaart voor nodig is...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13