Kaartje in trein kopen duurder

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo

Re: Kaartje in trein kopen duurder

Bericht door dentheo »

gysev schreef: Eenmansdient kan werken op een aantal zijlijnen (dat gebeurde vroeger trouwens al in de Ardennen met de Brossels type 551 en 553), maar dan moet je wel eerst fors investeren in automaten en installaties om de treinbestuurder tijdig te verwittigen (zoals bij de Pinzgauer Lokalbahn in Oostenrijk).
Zijn die automaten en installaties, van vroeger, er niet meer ??? :) :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Teach2

Bericht door Teach2 »

er is echt een goede tijd geweest bij het Belgisch OV - ik denk dat ik uit ervaring mag spreken.
Ik geloof gerust dat er een betere tijd is geweest dan nu voor het OV, maar de tijden zijn veranderd, en je mag de mentaliteit van de mensen 30 jaar geleden niet vergelijken met nu. En hoewel het ooit beter was dan nu, is in het recente verleden de NMBS nooit een lichtend voorbeeld geweest in zulke dingen als klantvriendelijkheid, ideaal op de vervoersstromen afgestemde dienstregelingen, reizigerscomfort, hoge frequenties, enz. Ook in de jaren 80 reeds was het gebrek aan groei in de reizigersaantallen vooral een gevolg van een falend NMBS-beleid, en niet zozeer van de mentaliteit van de reizigers.
Vuile en propere stations: tot pakweg 1980 waren die proper, gewoon omdat de brave burger ook echt braaf was. De achteruitgang valt precies in die periode.
De stagnatie en achteruitgang had veel meer met NMBS-beleid te maken dan met burgers die minder braaf werden. In andere landen slaagt men er veel beter in de stations degelijk te onderhouden en proper te houden, dus dat is geen excuus.
Versleten of degelijk materieel: er is altijd modern en ouderwets materieel geweest. Dat zal bij de Zwitsers niet anders zijn.
Tuurlijk. Maar daar rijden die treinen niet maanden lang rond met hopen graffiti en afbladderende verf, dingen die het imago van de NMBS serieus schaden, en voor 90% aan een falend NMBS-beleid te wijten zijn. Ook de oude treinen zien er daar nog steeds piekfijn uit, wat je hier bezwaarlijk kan zeggen.
KB

Bericht door KB »

Teach2 schreef: (knip) Ook in de jaren 80 reeds was het gebrek aan groei in de reizigersaantallen vooral een gevolg van een falend NMBS-beleid, en niet zozeer van de mentaliteit van de reizigers. (knip)
Als je het over de Belgische spoorwegen in de jaren '80 hebt, mag je de volgende drie belangrijke woorden niet vergeten: Herman De Croo. (Al praat dat de eventuele fouten van de NMBS en co. natuurlijk niet goed.)
L'union fait la force.
K V B

Bericht door K V B »

Teach2 schreef:
Versleten of degelijk materieel: er is altijd modern en ouderwets materieel geweest. Dat zal bij de Zwitsers niet anders zijn.
Tuurlijk. Maar daar rijden die treinen niet maanden lang rond met hopen graffiti en afbladderende verf, dingen die het imago van de NMBS serieus schaden, en voor 90% aan een falend NMBS-beleid te wijten zijn. Ook de oude treinen zien er daar nog steeds piekfijn uit, wat je hier bezwaarlijk kan zeggen.
Bij de Zwitsers rijden er zelfs dagelijks nog treinen rond die meer dan 40 jaar oud zijn. En je ziet het ze niet aan. Kwestie van goed onderhouden.
(Al zou ik de liefhebbers van EWI en II toch wel aanbevelen snel te zijn, want de komende jaren gaat er massaal oud materieel naar de sloper gestuurd worden...)
K V B

Bericht door K V B »

overweg13 schreef: Redenering klopt niet: er is echt een goede tijd geweest bij het Belgisch OV - ik denk dat ik uit ervaring mag spreken. Toen kwam er niet meer volk, o.a. omdat Belgen het OV altijd te duur vinden. Makkelijke aansluitingen: tot enkele jaren geleden was je vrijwel altijd zeker van een aansluiting, behalve wanneer het echt de spuigaten uit liep. Vuile en propere stations: tot pakweg 1980 waren die proper, gewoon omdat de brave burger ook echt braaf was.
Wat ik mij herinner van de jaren 80 was een half afgewerkt station, waar een keer per uur een klassiek tweetje stopte. Ik herinner mij hoe mijn broer met de bus(!) van Aalter naar Kortrijk ging omdat dat sneller was dan met de trein. Dit omdat de aansluiting tussen de L trein Brugge - Gent en de IC Gent - Oostende in Gent zo ongunstig mogelijk was...
Ik herinner mij dat er buiten een paar ritten in de spits geen bussen van Aalter naar omliggende dorpen gingen...

Ondertussen is er wel wat verbetert. De IC stopt nu ook in Aalter, maar het is eigenlijk de verkeerde IC. Men had beter de IC uit Knokke Blankenberge een stop gegeven. Er rijden meer bussen, maar de dienstregeling is nog steeds een zootje, en er ontbreekt een concept dat optimaal gebruik maakt van de mogelijkheid om in Aalter goede trein/bus aansluitingen te voorzien.
Met andere woorden, de intenties van de verschillende actoren zijn goed, maar omdat er geen globaal concept is (oa omdat de gewesten zich niet met de spoorwegen mogen bemoeien) is het resultaat niet zo goed als het zou kunnen zijn.
overweg13

Bericht door overweg13 »

K V B schreef:
overweg13 schreef: Redenering klopt niet: er is echt een goede tijd geweest bij het Belgisch OV - ik denk dat ik uit ervaring mag spreken. Toen kwam er niet meer volk, o.a. omdat Belgen het OV altijd te duur vinden. Makkelijke aansluitingen: tot enkele jaren geleden was je vrijwel altijd zeker van een aansluiting, behalve wanneer het echt de spuigaten uit liep. Vuile en propere stations: tot pakweg 1980 waren die proper, gewoon omdat de brave burger ook echt braaf was.
Wat ik mij herinner van de jaren 80 was een half afgewerkt station, waar een keer per uur een klassiek tweetje stopte. Ik herinner mij hoe mijn broer met de bus(!) van Aalter naar Kortrijk ging omdat dat sneller was dan met de trein. Dit omdat de aansluiting tussen de L trein Brugge - Gent en de IC Gent - Oostende in Gent zo ongunstig mogelijk was...
Ik heb er even het spoorboekje van 1980/1981 bijgenomen. Richting Brugge stopten er in Aalter treinen om 5:04 - 6:04 - 6:29 - 6:55 - 7:12 - 7:34 - 7:55 - 8:11 - 8:51 - 9:39 (alleen zomerseizoen) - 9:55 - 10:55 - 11:55 - 12:55 - 13:55 - 14:55 - 15:55 - 16:41 - 17:01 - 17:11 - 17:37 - 17:43 - 17:55 - 18:00 - 18:10 - 18:18 - 18:36 - 18:55 - 19:55 - 20:55 - 21:55 - 22:255 - 23:39 - 0:35.
In de richting Gent: 3:49 - 4:23 - 5:30 - 5:53 - 6:27 - 6:48 - 6:56 - 6:59 - 7:30 - 7:49 - 7:57 - 8:30 - 8:56 - 9:56 - 10:56 - 11:56 - 12:56 - 13:56 - 14:56 - 15:56 - 16:36 - 16:58 - 17:30 - 18:01 - 18:56 - 19:56 - 20:56 - 22:30.
In Gent was er een aansluiting van 23' naar Kortrijk. Lijkt me niet onontkomelijk veel.
Ik denk dat Aalter volgens de normen van die tijd bijzonder goed bediend werd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Treinenman

Bericht door Treinenman »

--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 05 dec 2011, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Treinenman schreef:
Steven schreef:tja maar de doorsnee Zwitser is dan ook iets meer pro openbaar vervoer, dat merk je in zovele andere beslissingen ook. Een gemiddelde Belg is echt verslaafd aan de auto. Zelfs die tickets voor de 65+ vinden die mensen veel te duur. Dus een betere frequentie zie ik niets veranderen aan dat denken dat openbaar vervoer duur is. De auto is gewoon te goedkoop en zolang dat blijft zal er niet veel veranderen. Ze staan echt liever in de file met hun BMW, VW of volvo dan in een trein kort op elkaar te zitten bij mensen die ze niet kennen.
In een trein heeft men geen recht op een zitplaats, in de (eigen) auto daarentegen wel. En veel mensen willen liever zitten, en niet bij mensen die ze niet kennen of de hele rit moeten rechtstaan in een trein.
Dat verklaart niet zo veel: ook in Nederland zitten treinen overvol,en toch is de deelnemingsgraad aan het OV daar veel groter dan bij ons.
Met vriendelijke groet

overweg13
Treinenman

Bericht door Treinenman »

--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 05 dec 2011, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
K V B

Bericht door K V B »

Treinenman schreef:De situatie in Nederland is mij totaal onbekend.
Is het OV er beter (toegankelijker, klantvriendelijker, goedkoper of duurder, meer of minder vertragingen) dan in Belgie of zijn ze er milieubewuster?
Er rijden vooral meer treinen. Waar in België de uurdienst de norm is, is dat in Nederland de halfuurdienst.

Met een uurdienst geef je eigenlijk aan dat je geen ambitie hebt die verder rijkt dan het aanbieden van vervoer voor sukkelaars zonder auto... Wil je automobilisten overtuigen moet je echt elk halfuur gaan rijden. Het is ook veel makkelijker om bus en treindiensten op elkaar af te stemmen als de treinen vaker rijden.
K V B

Bericht door K V B »

Treinenman schreef:
Steven schreef:tja maar de doorsnee Zwitser is dan ook iets meer pro openbaar vervoer, dat merk je in zovele andere beslissingen ook. Een gemiddelde Belg is echt verslaafd aan de auto. Zelfs die tickets voor de 65+ vinden die mensen veel te duur. Dus een betere frequentie zie ik niets veranderen aan dat denken dat openbaar vervoer duur is. De auto is gewoon te goedkoop en zolang dat blijft zal er niet veel veranderen. Ze staan echt liever in de file met hun BMW, VW of volvo dan in een trein kort op elkaar te zitten bij mensen die ze niet kennen.
In een trein heeft men geen recht op een zitplaats, in de (eigen) auto daarentegen wel. En veel mensen willen liever zitten, en niet bij mensen die ze niet kennen of de hele rit moeten rechtstaan in een trein.
Aan de andere kant heeft de auto het grote nadeel dat je zelf moet rijden. Ik laat werken het liefst zo veel mogelijk aan anderen over...
Shrek

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Het is ook veel makkelijker om bus en treindiensten op elkaar af te stemmen als de treinen vaker rijden.
Op de hoofdlijnen zou een afstemming eigenlijk niet nodig moeten zijn. Als er elk kwartier een IC zou rijden op Antwerpen-Brussel of op Leuven-Gent dan moeten de bussen of stoptreinen niet aansluiten, er staat altijd wel een trein op het punt te vertrekken :)
K V B

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef:Het is ook veel makkelijker om bus en treindiensten op elkaar af te stemmen als de treinen vaker rijden.
Op de hoofdlijnen zou een afstemming eigenlijk niet nodig moeten zijn. Als er elk kwartier een IC zou rijden op Antwerpen-Brussel of op Leuven-Gent dan moeten de bussen of stoptreinen niet aansluiten, er staat altijd wel een trein op het punt te vertrekken :)
Een kwartierdienst is net niet genoeg opdat koördinatie niet nodig zou zijn. Alhier rijden de bussen na 8u maar elk kwartier meer, en ik erger mij mateloos aan het missen van aansluitingen...
AlexNL

Bericht door AlexNL »

K V B schreef:Met een uurdienst geef je eigenlijk aan dat je geen ambitie hebt die verder rijkt dan het aanbieden van vervoer voor sukkelaars zonder auto... Wil je automobilisten overtuigen moet je echt elk halfuur gaan rijden. Het is ook veel makkelijker om bus en treindiensten op elkaar af te stemmen als de treinen vaker rijden.
Op de belangrijkste hoofdassen in Nederland rijdt er iedere 15 of zelfs iedere 10 minuten een trein per richting.

Eindhoven - Amsterdam heeft 4 intercities per uur per richting, de hele dag door. 2x per uur van/naar Amsterdam Centraal, 2x per uur naar Amsterdam Zuid/Schiphol. Er zijn zelfs al proeven gedaan met 6 intercities per uur per richting.

Het hele traject Amsterdam - Breda - Eindhoven - Utrecht kent eigenlijk wel minstens 4 treinen per uur per richting de hele dag door (IC, sprinter, Fyra) en vaak zelfs meer.
Plaats reactie