er is echt een goede tijd geweest bij het Belgisch OV - ik denk dat ik uit ervaring mag spreken.
Ik geloof gerust dat er een betere tijd is geweest dan nu voor het OV, maar de tijden zijn veranderd, en je mag de mentaliteit van de mensen 30 jaar geleden niet vergelijken met nu. En hoewel het ooit beter was dan nu, is in het recente verleden de NMBS nooit een lichtend voorbeeld geweest in zulke dingen als klantvriendelijkheid, ideaal op de vervoersstromen afgestemde dienstregelingen, reizigerscomfort, hoge frequenties, enz. Ook in de jaren 80 reeds was het gebrek aan groei in de reizigersaantallen vooral een gevolg van een falend NMBS-beleid, en niet zozeer van de mentaliteit van de reizigers.
Vuile en propere stations: tot pakweg 1980 waren die proper, gewoon omdat de brave burger ook echt braaf was. De achteruitgang valt precies in die periode.
De stagnatie en achteruitgang had veel meer met NMBS-beleid te maken dan met burgers die minder braaf werden. In andere landen slaagt men er veel beter in de stations degelijk te onderhouden en proper te houden, dus dat is geen excuus.
Versleten of degelijk materieel: er is altijd modern en ouderwets materieel geweest. Dat zal bij de Zwitsers niet anders zijn.
Tuurlijk. Maar daar rijden die treinen niet maanden lang rond met hopen graffiti en afbladderende verf, dingen die het imago van de NMBS serieus schaden, en voor 90% aan een falend NMBS-beleid te wijten zijn. Ook de oude treinen zien er daar nog steeds piekfijn uit, wat je hier bezwaarlijk kan zeggen.