(bericht uit Grenz-Echo, vrijdag 14 oktober 2011)
http://www.grenzecho.net/ArtikelLoad.as ... d19f74806a
Mehr Züge ab Eupen und Anbindung an Euregiobahn
vergrößern
Künftig jede halbe Stunde ein Zug, der den Bahnhof Eupen verlässt, sowie eine direkte Anbindung an die so erfolgreiche Euregiobahn: Das sind zwei der aus regionaler Hinsicht besonders auffallenden Aspekte des »Lütticher Expressnetzes« (Réseau Express Liégeois/REL), für das die VoG »urbAgora« in der vergangenen Woche ein Projekt vorgelegt hat.
Der REL soll dabei aus vier, halbstündlich getakteten Linien bestehen: A für Statte-Tongern, B für Maastricht-Waremme, C für Verviers-Ans sowie D für die Verbindung Spa-Eupen.
Diese Linie D soll 38,4 Kilometer lang werden und die wichtigsten Punkte des Bezirks Verviers bedienen. Darüber hinaus fordern die Macher der Studie eine direkte Bahnverbindung zwischen Aachen und Eupen, für die jetzt der Umweg über Welkenraedt erforderlich ist. So könne die »Hauptstadt der Deutschsprachigen Gemeinschaft« in die Euregiobahn integriert werden.
Elke 30 minuten een trein van/naar Eupen?
Re: Elke 30 minuten een trein van/naar Eupen?
zie hiervoor ook http://urbagora.be/interventions/confer ... geois.html
Nieuwe L (of moeten we zeggen CR) verbindingen... is er daar ruimte op de lijnen voor vrij? Bovendien is lijn 31 die in dit voorstel voorkomt reeds lang afgeschaft...
De zuidelijke periferie van Luik (Ourthelijn) komt overigens in dit verhaal niet voor...
Nieuwe L (of moeten we zeggen CR) verbindingen... is er daar ruimte op de lijnen voor vrij? Bovendien is lijn 31 die in dit voorstel voorkomt reeds lang afgeschaft...
De zuidelijke periferie van Luik (Ourthelijn) komt overigens in dit verhaal niet voor...
Re: Elke 30 minuten een trein van/naar Eupen?
De "ruimte" is er zeker. Volgens mij is dit gewoon mogelijk (behalve dat men lijn 31 inderdaad zal moeten heropenen, maar in afwachting is de rest realiseerbaar). Volgens mij zou men vooral dit als hefboom moeten gebruiken om de Walen er van te overtuigen dat de Gewesten de bevoegdheid moeten krijgen om het regionaal spoorvervoer te sturen en te financieren.LHOON schreef:zie hiervoor ook http://urbagora.be/interventions/confer ... geois.html
Nieuwe L (of moeten we zeggen CR) verbindingen... is er daar ruimte op de lijnen voor vrij? Bovendien is lijn 31 die in dit voorstel voorkomt reeds lang afgeschaft...
De zuidelijke periferie van Luik (Ourthelijn) komt overigens in dit verhaal niet voor...
Re: Elke 30 minuten een trein van/naar Eupen?
Momenteel is lijn 37 nog een beetje een probleem, daar zijn dagelijks werken, die de capaciteit serieus inkrimpen. Maar verder is het zeker mogelijk en nuttig. Net daarom zijn de lijnen naar het zuiden wellicht minder interessant, de bevolkingsdichtheid neemt af per km richting middagzon...
Re: Elke 30 minuten een trein van/naar Eupen?
Mij lijkt het anders dat er in bijvoorbeeld Esneux toch redelijk wat mensen wonen (en dat ligt toch ten zuiden van Luik).groentje schreef:Momenteel is lijn 37 nog een beetje een probleem, daar zijn dagelijks werken, die de capaciteit serieus inkrimpen. Maar verder is het zeker mogelijk en nuttig. Net daarom zijn de lijnen naar het zuiden wellicht minder interessant, de bevolkingsdichtheid neemt af per km richting middagzon...
L'union fait la force.
Re: Elke 30 minuten een trein van/naar Eupen?
Eupen heeft toch geen trein nodig om het halfuur, voor het aantal reizigers dat er nu opstappen.
Re: Elke 30 minuten een trein van/naar Eupen?
Maar dat is ook net omdat er maar 1 trein per uur is, die dan nog naar Welkenraedt gaat, terwijl minstens evenveel vraag is naar een verbinding met Aken, welke nu weliswaar ook per (trage) bus kan, of eens per 2 uur met overstap in Welkenraedt, wat ook al niet heel erg tijdsefficiënt is...
Re: Elke 30 minuten een trein van/naar Eupen?
Nog niet, maar als ze er één per uur richting Aken zouden hebben zou snel duidelijk worden dat meer treinen wel nodig zijnStijn91 schreef:Eupen heeft toch geen trein nodig om het halfuur, voor het aantal reizigers dat er nu opstappen.
