NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
L60 kan en mag gerust elk half uur een CR trein hebben. zeker de 53xx tot Brussel zuid is nog vrij goed in gebruik. We wonen op een lijn die aansluit in Brussel en zijn van zowat alle GEN lijnen diegene die het minst aandacht krijgt. Zelfs in het weekend is er maar om de 2u een L-trein en dat voor een regio die zo al te kampen heeft met verkeersproblemen (Asse zit dagelijks vast en ook Merchtem is zijn verkeersinfarct aan het naderen tijdens de spits).
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
De SBB produceert 163 miljoen treinkm per jaar (reizigers en goederen bij elkaar) met 28190 man personeel. (dat is de gehele groep, dus inclusief infrastructuur).dentheo schreef:Daarom zou het beter zijn te spreken van reizigertreinkilometers.Steven schreef:Wat noem jij meer treinen. Voor ons is dat elke rit waaraan een nr is toekend. Het aantal treinen dat wij doen is dus de som van al die treinnummers. Is dat voor de SBB ook zo?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Als ik zo alle commentaren lees dan zie ik een een thema telkens weer opduiken:
De NMBS is eigenlijk niet in stoptreinen geïnteresseerd. Dit omdat ze vaak zwaar verlieslatend zijn, mede door de prijzenstructuur bij infrabel. Als oplossing zie ik hier onder andere het volgende:
- Regionale lijnen die geen nationale betekenis hebben overhevelen naar de gewesten. Die gewesten latern het onderhoud ed. nog steeds door Infrabel doen, maar kunnen middels een eigen infrastructuurprijzenpolitiek zo het regionale spoorverkeer stimuleren.
- Het beheerscontract tussen de federale overheid en de NMBS enkel doen gaan over het nationale netwerk en de bediening van Brussel (oa het GEN). De rest wordt zaak van de gewesten, die met de NMBS (of een andere vervoerder) afzonderlijke beheerscontracten afsluiten.
(En ja, dat lijkt inderdaad sterk op hoe het in Zwitserland georganiseerd is...)
De NMBS is eigenlijk niet in stoptreinen geïnteresseerd. Dit omdat ze vaak zwaar verlieslatend zijn, mede door de prijzenstructuur bij infrabel. Als oplossing zie ik hier onder andere het volgende:
- Regionale lijnen die geen nationale betekenis hebben overhevelen naar de gewesten. Die gewesten latern het onderhoud ed. nog steeds door Infrabel doen, maar kunnen middels een eigen infrastructuurprijzenpolitiek zo het regionale spoorverkeer stimuleren.
- Het beheerscontract tussen de federale overheid en de NMBS enkel doen gaan over het nationale netwerk en de bediening van Brussel (oa het GEN). De rest wordt zaak van de gewesten, die met de NMBS (of een andere vervoerder) afzonderlijke beheerscontracten afsluiten.
(En ja, dat lijkt inderdaad sterk op hoe het in Zwitserland georganiseerd is...)
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Dit is niet alleen zo in Zwitserland. D.i. eveneens zo in Duitsland en Frankrijk. Je moet bij vb. maar 's rondkijken in de regio Freiburg, hoe de light rail goed en goedkoop, daar functioneert. Maak bij vb 's een ritje van Bad Krozingen naar Munstertal, ... gratis. Want met de Kurkarte is het vervoer van trein (enkel regio), tram en bus is het vervoer in het ganse Zwarte Woud, incl. naar Basel gratis. Maar het is inderdaad zo, dat dergelijke regionale lijnen niet door de Deutsche Bahn uitgebaat worden, maar op een goedkopere manier door een plaatselijke onderneming. Wij kunnen nog veel leren van onze buren ...
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Frankrijk? In en rond Parijs misschien, ja. De RER is goed georganiseerd...17 01 1950 schreef:Dit is niet alleen zo in Zwitserland. D.i. eveneens zo in Duitsland en Frankrijk.
Maar in de rest van Frankrijk?...
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Van mij mag er in Ninove dan ook elk uur een CR trein heen en terug komen, volgens mij is L60 goed voorzien, alleen al in Opwijk stoppen er 6 treinen per uur. L90 is dan toch wel veel slechter voorzien en is ook een GEN lijn, dus volgens mij mag L60 echt niet klagen.Steven schreef:L60 kan en mag gerust elk half uur een CR trein hebben. zeker de 53xx tot Brussel zuid is nog vrij goed in gebruik. We wonen op een lijn die aansluit in Brussel en zijn van zowat alle GEN lijnen diegene die het minst aandacht krijgt. Zelfs in het weekend is er maar om de 2u een L-trein en dat voor een regio die zo al te kampen heeft met verkeersproblemen (Asse zit dagelijks vast en ook Merchtem is zijn verkeersinfarct aan het naderen tijdens de spits).
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Nu zijn er inderdaad voldoende treinen maar na de schrapping (indien dat lijstje effectief doorgaat) schiet er in de daluren nog 1 trein over.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Dat is natuurlijk weer dan niet te rechtvaardigen, Opwijk moet zeker 4 treinen hebben per uur, maar Ninove nu 2 per uur dan ook. Een station als Erembodegem heeft er 8 per uur, wat te veel is. Het mag dan tussen Aalst en Denderleeuw liggen. Beslist men vandaag niet welke treinen afgeschaft worden.Steven schreef:Nu zijn er inderdaad voldoende treinen maar na de schrapping (indien dat lijstje effectief doorgaat) schiet er in de daluren nog 1 trein over.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
De L-trein naar Herentals van 15u34 (L2385) is toch één die ook moet behouden worden. De bezetting van deze trein is vrij hoog en werd tijdens de zomermaanden ook niet geschrapt toen de minst drukke treinen op L Lier-Herentals er tussenuit gelaten werden. De trein biedt trouwens aansluiting voor reizigers komende uit Antwerpen-Centraal (IRe) en Brussel (IC-R). Als het toch moet, schaf ze dan af, maar dat de NMBS tenminste die van 15u34 behoudt.overweg13 schreef:Laat ons eerlijk zijn: het aanbod op lijn 60 en tussen Antwerpen en Herentals is gewoon veel te groot, zeker buiten de spits. Al vind ik dat die treinen de enige zijn in het lijstje van 302 die ook echt mogen sneuvelen.
Deze trein reed ook al toen het nog ging om P-treinen Lier-Herentals. De reden waarom die nu ook af te schaffen is compleet onduidelijk.
(Ik heb trouwens mijn twijfels of de besparing zo groot is aangezien het materieel deze rit in daluren nog wel om de 2uur moet doen, en het personeel moet er uiteraard ook nog altijd zijn).
Met de rest van de hervormingen valt nog te leven en laten we dan hopen dat ze de structurele overbezetting op L 2357 uit Herentals van 7u04 eens aanpakken, maar da's stof voor een ander topic.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Bericht van de vrt na de vergadering:
NMBS gaat 170 treinen schrappen
di 18/10/2011 - 19:37 De NMBS wil 170 treinen schrappen. Dat heeft de raad van bestuur vandaag beslist na een urenlange vergadering. Het schrappen van de treinen past in een bezuinigingsoperatie. De nieuwe regeling gaat in principe in in december 2012.
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... esparingen
NMBS gaat 170 treinen schrappen
di 18/10/2011 - 19:37 De NMBS wil 170 treinen schrappen. Dat heeft de raad van bestuur vandaag beslist na een urenlange vergadering. Het schrappen van de treinen past in een bezuinigingsoperatie. De nieuwe regeling gaat in principe in in december 2012.
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... esparingen
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Haha, tegen 2012 zal er nog veel water naar de zee vloeien...benoit schreef:Bericht van de vrt na de vergadering:
NMBS gaat 170 treinen schrappen
di 18/10/2011 - 19:37 De NMBS wil 170 treinen schrappen. Dat heeft de raad van bestuur vandaag beslist na een urenlange vergadering. Het schrappen van de treinen past in een bezuinigingsoperatie. De nieuwe regeling gaat in principe in in december 2012.
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... esparingen
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Nu nog de vraag om welke treinen het gaat.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Fijn dat de NMBS een jaar op voorhand een beslissing aankondigt. Dat zijn we niet gewend. 2000 mensen kunnen nu alvast wat beginnen sparen voor de aanschaf van een (extra) auto en/of tankkaart. Nu de accijnzen op brandstof nog wat verhogen, en MDS en zijn kornuiten kunnen zich op de borst kloppen wegens hun toch alweer tastbare bijdragen aan het ontwarren van de mobiliteitsknoop. Ongetwijfeld zal de nieuwe regering hen bedanken met een contractverlening en een mooie bonus.