NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door AlexNL »

Grensregio's zouden inderdaad de mogelijkheid moeten hebben om zelf een treindienst te organiseren. Interesse is er namelijk zeker, kijk maar naar de regio's Kent (UK) en Nord-Pas-de-Calais (FR) die aan het onderzoeken zijn of het mogelijk is om een soort TER op te zetten via de Kanaaltunnel.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:Grensregio's zouden inderdaad de mogelijkheid moeten hebben om zelf een treindienst te organiseren. Interesse is er namelijk zeker, kijk maar naar de regio's Kent (UK) en Nord-Pas-de-Calais (FR) die aan het onderzoeken zijn of het mogelijk is om een soort TER op te zetten via de Kanaaltunnel.
Daarover werd al gesproken toen men aan de tunnel begon te graven....
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Hogersluys »

AlexNL schreef:Grensregio's zouden inderdaad de mogelijkheid moeten hebben om zelf een treindienst te organiseren
Grensregio's zijn geen administratieve entiteiten. Tenzij de papieren samenwerkingsverbanden genre euregio's maar die hebben het budget niet een eigen treindienst te organiseren.

Bovendien is het zo dat grenstrajecten nu net de minst bereden zijn. Vandaar dat er bij deze beparingsronde die echt op telgegevens gebaseerd is zoveel grenstrajecten zitten.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dekooiker »

ferry schreef:Hoi

Wat is nu het nut van het afschaffen van de trein van 11:07 vanuit Noorderkempen: 37 reizigers staan in de kou en men wint niets aan personeel(die mogen een uurtje kaarten).
Hopelijk laat de Burgemeester van Brecht zich horen!!


f
Vooral, wat is het nut van schrappen van een paar ritten op een lijn die nog maar recent bestaat?
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

dekooiker schreef:
Vooral, wat is het nut van schrappen van een paar ritten op een lijn die nog maar recent bestaat?

En wat is het nut van mobiliteitspecialisten als de burgemeesters het voor het zeggen hebben ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
dekooiker schreef:
Vooral, wat is het nut van schrappen van een paar ritten op een lijn die nog maar recent bestaat?

En wat is het nut van mobiliteitspecialisten als de burgemeesters het voor het zeggen hebben ??
Welke mobiliteitsspecialisten ?
Ik hoop dat je daar niet die politieke klojo's van de Raad van Bestuur mee bedoelt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dekooiker »

Specialisten zullen niks zinvol kunnen vertellen als er niet over een totaal beleidsplan wordt nagedacht.
Met name ALLE vervoerswijzen erbij betrekken.
Bus, eventueel trams, trein, fiets, voetgangers en zelfs de verguisde auto.
Afschaffen omwille van te weinig reizigers ok, maar voorzie dan een waardig alternatief.
In het geval van de Noorderkempenexpress kan dat een snelbus zijn.
In het geval van de triestige stoptreinen Lier-Herentals kan dat de bus zijn.
Of kan de abonnementsprijs voor bussen eindelijk weer eens naar normale hoogten opgetrokken worden.
Als het vervoerbeleid een samenhangend geheel is dan zal men sneller geneigd zijn om het OV te nemen.
Nu staat alles apart en wijst men de zwarte piet aan elkaar door.
De trein.
Alleen voor durvers.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door stefanic »

Wat betreft Noorderkempen: weet dat één enkel ritje meer dan 600EUR kost, enkel al aan rijpadkost. Een H/T afschaffen spaart ons op jaarbasis (weekdienst) 600*2*250=300000EUR uit, zelfs als de TBG en TBS een uur met hun vingers mogen/moeten draaien. En er is de (gewone) bus als (weliswaar trager) alternatief. Als die trein ZO belangrijk is, waar zijn de reizigers dan? Bovendien zou precies die H/T-rit tussen 11u-12u moeten verdwijnen als de Fyra op L4 gaat rijden (wegens inplanning van de werkvensters). Als Fyra gaat rijden zal er trouwens NOG een H/T moeten sneuvelen...

En Herentals-Lier. Da's maar sinds enkele jaren dat die 2e stoptrein reed (als uitbreiding van het P-treinen-aanbod), en wederom, als die zo belangrijk zijn in de daluren, waar zijn dan de reizigers? En het alternatief: Er rijdt nog steeds een stoptrein. Dus tijdens de daluren zal het geen halfuurdienst maar een uurdienst worden voor Kessel/Nijlen/Bouwel.

Hier dus 2 voorbeelden van het fabeltje dat het ALTIJD zo is dat de reizigers komen met het aanbod. Het aanbod is gekomen, maar de reizigers niet...

Nog een voorbeeld: Kijk naar L52 Puurs-Boom-Antwerpen. Er wordt geroepen om meer treinen, maar zelfs de bestaande treinen zijn meer leeg dan vol. Alternatief: er rijden tussen Boom en Antwerpen TWEE halfuurdiensten van DeLijn (dus 4 bussen per uur)
spoorwegrealist
LHOON
Berichten: 630
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door LHOON »

stefanic schreef:Wat betreft Noorderkempen: weet dat één enkel ritje meer dan 600EUR kost, enkel al aan rijpadkost.
Is dit bedrag te vergelijken met andere lijnen? Gezien deze lijn relatief weinig bezet is, zou men verwachten dat de rijpadkost net beperkt zou zijn gezien er veel potentiële rijpaden open blijven.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dekooiker »

Als er 37 reizigers die gewraakte rit nemen dan is een autobus een goed alternatief.
Een heen-en terugrit voor die bus kost geen 600€ in totaal.
Er wel degelijk belangstelling maar te klein om een trein te rechtvaardigen.
In een totaalconcept zou er dan een bus voorzien worden.
Heel spijtig dat de NMBS haar busdiensten naar de NMVB moest doorschuiven zowat 35 jaar terug!
De sneldienst van De Lijn rijdt er dubbel zolang over als de trein maar blijft hoe dan ook een mooi alternatief voor de wagen.

Net doordat De Lijn sinds een aantal jaren een tweede bus op het traject Lier-Bouwel laat rijden zal de trein voor de haltes Lier, Nijlen en Bouwel minder interessant worden.
Zoals gezegd is de prijs die een busreiziger voor een abonnement betaalt (veel) te laag.

Kwestie is van iedereen op het meest aangewezen vervoermiddel te zetten.
Nog teveel beconcurreert de bus de trein op gelijklopende trajecten door de beslissing van de Vlaamse overheid inzake abonnementsprijzen.
Ze werken goed OV eigenlijk tegen!

Ooit reed ik op een dinsdagmiddag de rit van Aalst naar Zottegem mee op lijn 82 en ik was de enige reiziger.
Afschaffen dus.
Zonder stefanic te willen tegenspreken denk ik dat er voor bepaalde verplaatsingen wel degelijk reizigers zijn maar dat ze de bus verkiezen omwille van kostprijs.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Asterix »

stefanic schreef:Alternatief: er rijden tussen Boom en Antwerpen TWEE halfuurdiensten van DeLijn (dus 4 bussen per uur)
Die lijnbussen worden er ook enkel maar bijgesleurd als het de NMBS uitkomt, hé. Leuven-Antwerpen met een lijnbus, men mag het mij eens komen voordoen :(
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stijn91 »

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GOQ3HEJFN

Descheemaecker wilt nog treinen afschaffen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Adler »

stefanic schreef:Wat betreft Noorderkempen: weet dat één enkel ritje meer dan 600EUR kost, enkel al aan rijpadkost. Een H/T afschaffen spaart ons op jaarbasis (weekdienst) 600*2*250=300000EUR uit, zelfs als de TBG en TBS een uur met hun vingers mogen/moeten draaien.
300.000 euro minder uitgaven NMBS = 300.000 euro minder inkomsten voor Infrabel = 0 euro verschil voor de geconsoleerde winst of verlies van de NMBS-groep of voor haar aandeelhouder, de Staat.
LHOON
Berichten: 630
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door LHOON »

Jeroen schreef:
Die lijnbussen worden er ook enkel maar bijgesleurd als het de NMBS uitkomt, hé. Leuven-Antwerpen met een lijnbus, men mag het mij eens komen voordoen :(
Leuven-antwerpen is nu reeds perfect mogelijk per bus, tweemaal per uur, via Mechelen. Waar de lijn 284/285 aansluit op de lijn 500.
Over de reistijd zal ik maar zwijgen ...
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door calabria »

stefanic schreef:Bovendien zou precies die H/T-rit tussen 11u-12u moeten verdwijnen als de Fyra op L4 gaat rijden (wegens inplanning van de werkvensters). Als Fyra gaat rijden zal er trouwens NOG een H/T moeten sneuvelen...
Werkpuntje inderdaad: wat een ongelofelijke bullcrap zijn die werkvensters. Die lijn is 's nachts toch gesloten? Werkvenster genoeg! Stop met wenen infrabel!
Plaats reactie