Modernisering Vierledige
Re: Modernisering Vierledige
en vandaag op de IR Brussel-Noord-BincheHobbes schreef:Het stel zat vanmiddag op de verbinding Antwerpen-Puurs.
gr, Steve
Iemand meer info betreffende vooruitgang? Ik zag gisteren in CW Mechelen 2 van de 4 wagons van de 804 volledig gestript zien staan. Zal dit voor eerste helft 2012 zijn dat die klaar zou kunnen zijn?

ik heb navraag gedaan in de cw Mechelen zelf. Dit stel is een een prototype, kortweg men is nog allerlei zaken aan het testen en bezien. Zo was het nog niet definitief hoe het interieur afgewerkt zal worden alsook de vernieuwde stuurtafel was nog niet 100% beslist. Dat zal dus nog enige tijd vergen, zoveel is zeker. Het stukje interieur dat in de eerste klasse al was opgesteld was als proef opgesteld om bepaalde zaken te testen.
Dat is graag gedaan, ik had gewoon het geluk dat er iemand van de CW langskwam met een groepje en heb gewoon effe de vraag in de werkplaats gesmetenStef schreef:Bedankt voor de uitleg Steven, heb dit aan niemand daar kunnen vragen.

Hoe staat het met dit project? Wanneer gaat de eerste in grijze tinten rondrijden?
Het project ligt volledig stil, het gerucht gaat de ronde dat ze helemaal geen modernisering krijgen maar op slag zouden afgevoerd worden binnen een paar jaar.
Da zou dan ook 1 van hun slimmere zetten zijn... Budgettechnisch gezien alleen al :S
Of dat inderdaad zo slim zou zijn betwijfel ik. Een grondige modernisering zou o.m. kunnen betekenen dat de stellen - met een niet te onderschatten zitplaatscapaciteit - kunnen worden ingezet waar de huidige twee- of drieledige stellen niet voor in aanmerking komen. Dat laat een vrij soepele exploitatie toe. Waar dat dan precies moet gebeuren, is me ook nog niet duidelijk, ook al omdat de reizigersdienst gereorganiseerd wordt.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Als er voldoende capaciteit is na de instroom van alle desiro's, lijkt het mij idd een goeie zet om er niet meer in te investeren...
er zijn er ook "slechts" 44 van in omloop, dus het zal wel een vrij grote "R&D" kost zijn per stel.
Van de breaks zijn er 140, als die allemaal gemoderniseerd zijn, en nadien eventueel ook nog de duikbrillen, dan denk ik dat we qua deftige stellen niets te kort komen.
er zijn er ook "slechts" 44 van in omloop, dus het zal wel een vrij grote "R&D" kost zijn per stel.
Van de breaks zijn er 140, als die allemaal gemoderniseerd zijn, en nadien eventueel ook nog de duikbrillen, dan denk ik dat we qua deftige stellen niets te kort komen.
Het gaat me vooral om het vierledige van deze stellen: breaks en desiro's zijn drieledig, de rest zelfs tweeledig. Die vierledigheid maakt hen bijzonder geschikt voor sommige P-treinen (ik denk aan Kortrijk - Brugge, Genk - Landen e.d), maar ook voor klokvaste diensten waar de spitscapaciteit niet al te fors afwijkt van de daluurcapaciteit (wat ze jaren gedaan hebben op Antwerpen - Charleroi en Binche - LLN).Stijn82 schreef:Als er voldoende capaciteit is na de instroom van alle desiro's, lijkt het mij idd een goeie zet om er niet meer in te investeren...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Maar ze zijn weinig gebruiksvriendelijk (voor de bestuurder die soms in 101 kastes zijn probleem mag gaan zoeken). Ze zijn vrij traag, hebben een fragiel systeem van deuren (niet dat ik er zelf veel problemen mee heb, maar het is wel de meest voorkomende panne op die motorstellen als ik mij niet vergis).
Wat moet er allemaal aangepast worden om deze treinen modern te maken
nieuwe stuurpost (geschikt maken voor ETCS, de huidige stuurtafel is daar totaal niet voor aangepast)
nieuwe wc's
nieuwe ramen (de huidige voldoen echt niet meer)
nieuw interieur (zetels, vloer, wanden)
nieuwe degelijke omroepinstallatie (die is al jaren versleten, ik versta het zelden op een degelijke manier in die motorstellen)
en als ik da lijstje nu al bekijk zie ik naast de kast en draaistellen niet veel overblijven dat niet vernieuwt zal zijn.
Wat moet er allemaal aangepast worden om deze treinen modern te maken
nieuwe stuurpost (geschikt maken voor ETCS, de huidige stuurtafel is daar totaal niet voor aangepast)
nieuwe wc's
nieuwe ramen (de huidige voldoen echt niet meer)
nieuw interieur (zetels, vloer, wanden)
nieuwe degelijke omroepinstallatie (die is al jaren versleten, ik versta het zelden op een degelijke manier in die motorstellen)
en als ik da lijstje nu al bekijk zie ik naast de kast en draaistellen niet veel overblijven dat niet vernieuwt zal zijn.
Die stellen hadden ze 15 jaar geleden moeten modernizeren, niet nu. Ik zou het een logische zaak vinden dat ze afgevoerd worden. Enerzijds een logische, anderzijds wel een spijtige zaak (onze éérste en enige 4tjes weg)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...