opleiding onderstationschef
Re: opleiding onderstationschef
Om wat uitleg te verlenen aan Dekooiker.
Tijdens onze infosessie ('k weet natuurlijk niet hoe dat bij de jouwe gebeurt is) hebben ze gezegd :
- schriftelijke proef tussen 5 en 16 september
- mondelinge proef tussen 3 en 14 oktober
- medisch examen 9 en 10 november
- eerste groep zal met een vorming beginnen vanaf 12 december (voor zover de groep volledig is)
Tot nu toe zijn de data voor mij gerespecteerd !
Moest ik een paar weken/maanden bij Infrabel moeten werken alvorens de scholing te beginnen zou ik er zeker geen probleem mee hebben. Zoals je reeds zij : info inpikken, de terminologie gewoon worden, enz.
Tijdens onze infosessie ('k weet natuurlijk niet hoe dat bij de jouwe gebeurt is) hebben ze gezegd :
- schriftelijke proef tussen 5 en 16 september
- mondelinge proef tussen 3 en 14 oktober
- medisch examen 9 en 10 november
- eerste groep zal met een vorming beginnen vanaf 12 december (voor zover de groep volledig is)
Tot nu toe zijn de data voor mij gerespecteerd !
Moest ik een paar weken/maanden bij Infrabel moeten werken alvorens de scholing te beginnen zou ik er zeker geen probleem mee hebben. Zoals je reeds zij : info inpikken, de terminologie gewoon worden, enz.
Medisch onderzoek zal voor mij op 9 november zijn, morgen zouden we de uitnodigingen krijgen. Mooi op tijd zoals ze gezegd hebben, goed zo!
Mijn diploma hebben ze ook goed ontvangen, binnen het uur antwoord op mijn mail.
Als het goed is mag het ook eens gezegd worden!
Mijn diploma hebben ze ook goed ontvangen, binnen het uur antwoord op mijn mail.
Hoop dat ik binnenkort nieuws heb ! Nog niets gezien of gehoord !Olivier schreef:Medisch onderzoek zal voor mij op 9 november zijn, morgen zouden we de uitnodigingen krijgen. Mooi op tijd zoals ze gezegd hebben, goed zo!

Als je wordt aangeworven, betekent dit dan dat je sowieso in Brussel start? Of kun je direct dichter bij huis starten?
Dat hangt er van af. De meesten zullen in Brussel of Antwerpen starten, en er wordt maar beperkt rekening met nabijheid gehouden, alleen al bij ons zitten er bijvoorbeeld collega's uit Meeuwen-Gruitrode, Zwevezele, Menen of Tongeren. Maar er zijn ook mensen die meer geluk hebben, en direct een vacante post in bijvoorbeeld Leuven of Gent krijgen. Voor de kleinere postjes maak je je beter niet teveel illusies, aanwervingen voor pakweg de blok in Bilzen, Mol, Zottegem of Ieper zullen niet meer gebeuren.
opleiding onderstationschef
...want er zijn recent 3 mensen voor Mol uitgekomen.
Voor het Gentse hebben alle mensen een opleiding All-Relais gekregen dus daar zou het kunnen dat u nog een kleine post toebedeeld krijgt.
De opleiding is in Brussel (EBP) of Merelbeke (AR).
Voor het Gentse hebben alle mensen een opleiding All-Relais gekregen dus daar zou het kunnen dat u nog een kleine post toebedeeld krijgt.
De opleiding is in Brussel (EBP) of Merelbeke (AR).
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Maar de meesten in die kleinere posten zijn waar ze willen zijn, hebben geen mutatieaanvraag lopen, en blijven daar, als alles goed gaat, tot hun pensioen of tot die blok wordt opgedoekt. Er komen dus relatief weinig plaatsen daar vrij.
We evolueren al jaren naar meer knooppuntseinhuizen, waarbij de grote de kleintjes opslokken. Als het even kan, probeert men dan ook het verdwijnen van een post te laten samenvallen met het pensioen van de bedienden, daar.
We evolueren al jaren naar meer knooppuntseinhuizen, waarbij de grote de kleintjes opslokken. Als het even kan, probeert men dan ook het verdwijnen van een post te laten samenvallen met het pensioen van de bedienden, daar.
Tast dat niet de sfeer aan van de Brusselse seinhuizen ?
Zit iedereen daar met de hoop morgen naar een ander seinhuis te mogen "verhuizen" ?
Zit iedereen daar met de hoop morgen naar een ander seinhuis te mogen "verhuizen" ?
Niet iedereen wil verhuizen, hé, er zijn ook mensen voor wie Brussel wel goed bereikbaar en/of dichtbij is.
Als je in Brussel belandt, is de kans groot dat je daar sowieso voor een heel aantal jaren vastzit. 5 jaar of langer wachten op je overplaatsing is echt geen uitzondering. Er moet ginder plaats zijn, en in Brussel (of Antwerpen) moeten ze je kunnen laten gaan.
Je maakt er dus maar best het beste van, hoedanook is er menig persoon die eindelijk zijn overplaatsing krijgt, en met gemengde gevoelens vertrekt. De echt kleine postjes gaan er van tussen, tussen dit en pakweg 2016 (de oorspronkelijke streefdatum was 2012) heb je nog maar een 30-tal knooppuntseinhuizen voor het hele land. Voor Limburg alleen nog in Hasselt, voor West-Vlaanderen alleen nog in Brugge, Zeebrugge en Kortrijk, Oost-Vlaanderen Gent, Dendermonde en Denderleeuw, provincie Antwerpen: Antwerpen-Rail, -Berchem en Mechelen, en Vlaams-Brabant Leuven en Aarschot. En de 2 Brussels, natuurlijk. Tenzij je een Franstalig diploma hebt, kan je niet terecht in Wallonië.
Als je in Brussel belandt, is de kans groot dat je daar sowieso voor een heel aantal jaren vastzit. 5 jaar of langer wachten op je overplaatsing is echt geen uitzondering. Er moet ginder plaats zijn, en in Brussel (of Antwerpen) moeten ze je kunnen laten gaan.
Je maakt er dus maar best het beste van, hoedanook is er menig persoon die eindelijk zijn overplaatsing krijgt, en met gemengde gevoelens vertrekt. De echt kleine postjes gaan er van tussen, tussen dit en pakweg 2016 (de oorspronkelijke streefdatum was 2012) heb je nog maar een 30-tal knooppuntseinhuizen voor het hele land. Voor Limburg alleen nog in Hasselt, voor West-Vlaanderen alleen nog in Brugge, Zeebrugge en Kortrijk, Oost-Vlaanderen Gent, Dendermonde en Denderleeuw, provincie Antwerpen: Antwerpen-Rail, -Berchem en Mechelen, en Vlaams-Brabant Leuven en Aarschot. En de 2 Brussels, natuurlijk. Tenzij je een Franstalig diploma hebt, kan je niet terecht in Wallonië.
Bij een volgende ronde zouden er inderdaad nog meer posten sneuvelen: Kortrijk, Mechelen, Leuven, Aarschot, Denderleeuw en Dendermonde, ik ben niet zeker van Gent-Zeehaven en Zeebrugge.
Gent-Zeehaven en Zeebrugge sneuvelen ook, enkel Antwerpen blijft met 2 blokposten achter, Berchem en Antwerpen-Noord. De locatie voor Berchem is wel nog niet zeker.
Hoe nauwlettend zijn ze over de taal van het diploma in werkelijkheid ?groentje schreef:Tenzij je een Franstalig diploma hebt, kan je niet terecht in Wallonië.
Liever een "leeg" seinhuis dan een vol met mensen met de "verkeerde" taal ?

Bij de spoorweg in het algemeen kan je de volgende regel in acht nemen. Volgens de taal van uw diploma zal je een opleiding genieten. In die taal zal je altijd werken. De enige uitzondering is het Brussels district waar zowel Vlamingen als Walen kunnen werken. Omgekeerd gaat echt niet of je kan alles van voor af aan terug beginnen volgen.Ghabe schreef:Hoe nauwlettend zijn ze over de taal van het diploma in werkelijkheid ?groentje schreef:Tenzij je een Franstalig diploma hebt, kan je niet terecht in Wallonië.
Liever een "leeg" seinhuis dan een vol met mensen met de "verkeerde" taal ?
Alleen in Brussel bestaan tweetalige posten, waar je dan ook zowel als Franstalige als als Nederlandstalige terecht kan komen. Voor de rest bestaan de werkposten van de andere taalrol voor jou niet.
Een Franstalige bestuurder die aan zee is komen wonen met vrouw en kinderen, zoniet perfect, dan toch wel zeer behoorlijk Nederlands kan spreken, kan niet in depot Oostende aan de slag. Idem kan de Vlaamse onderstationschef die zich een chaletje heeft gekocht langs de Ourthe, niet in Luik terecht. Eenmaal Nederlandstalig, altijd Nederlandstalig, tenzij je hogere studies zou volgen in het Frans, én daarna je diploma zou laten erkennen. Maar dan verander je wel helemaal van taalrol, en mag je weer niet meer in Vlaanderen aan de slag...
Een Franstalige bestuurder die aan zee is komen wonen met vrouw en kinderen, zoniet perfect, dan toch wel zeer behoorlijk Nederlands kan spreken, kan niet in depot Oostende aan de slag. Idem kan de Vlaamse onderstationschef die zich een chaletje heeft gekocht langs de Ourthe, niet in Luik terecht. Eenmaal Nederlandstalig, altijd Nederlandstalig, tenzij je hogere studies zou volgen in het Frans, én daarna je diploma zou laten erkennen. Maar dan verander je wel helemaal van taalrol, en mag je weer niet meer in Vlaanderen aan de slag...