Waar een fotovergunning aanvragen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Joris
Contacteer:

Re: Waar een fotovergunning aanvragen

Bericht door Joris »

Hallo,
Steven schreef:Al zijn de mooiste foto's nog steeds deze die je maakt vanop een veldweg of zo.
Daar kan ik me maar deels akkoord mee verklaren. Ok, die zijn misschien mooier, maar stationsplaten kunnen ook iets hebben. En stations zijn vergankelijker, en als we allemaal vergeten soms ook nog eens een stations/perronfoto te maken, dan heeft binnenkort niemand meer een foto van het oude Gent-Sint-Pieters... Of Drongen als ander drastisch voorbeeld.
Afbeelding
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Treinenman

Bericht door Treinenman »

--
Laatst gewijzigd door Treinenman op 05 dec 2011, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein is altijd een beetje reizen.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Ik heb al foto's en filmpjes genomen in station Denderleeuw en Aalst en ben nog niet 1 keer aangesproken. Het is ook maar met een heel eenvoudig slecht toestel.
Steven

Bericht door Steven »

Joris schreef:Hallo,
Steven schreef:Al zijn de mooiste foto's nog steeds deze die je maakt vanop een veldweg of zo.
Daar kan ik me maar deels akkoord mee verklaren. Ok, die zijn misschien mooier, maar stationsplaten kunnen ook iets hebben. En stations zijn vergankelijker, en als we allemaal vergeten soms ook nog eens een stations/perronfoto te maken, dan heeft binnenkort niemand meer een foto van het oude Gent-Sint-Pieters... Of Drongen als ander drastisch voorbeeld.

Joris die foto's mogen er altijd zijn daar niet van, maar sommige hebben hier echt heel slechte gewoontes om foto's te maken, zelfs in stations staan ze op plaatsen waar ze niet mogen staan (binnen het vrij ruimteprofiel). Vele denken dat ze door dat geel hesje aan te trekken in orde zijn en dat is dus totaal verkeerd. Sta waar je mag staan, zowel in een station (op een perron en nergens anders) of langs een veldweg, brug, ... en je zal altijd wel ergens knappe foto's kunnen maken (al gaat mijn voorkeur altijd uit naar de foto's in een mooi landschap). Een spotter die een beetje normaal doet heeft dus totaal geen geel hesje nodig om foto's te maken.
gysev

Bericht door gysev »

RIDCO schreef:Ik heb een toelating van de NMBS-Holding. In deze toelating wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende locaties (Cargo, Infrabel, Reizigers, ..).
Logisch, over sites van Infrabel (waaronder dus de stopplaatsen en de perrons in grotere stations) heeft de Holding niets te zeggen, en kunnen ze daar dus ook geen vergunning voor eisen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Hallo

Ik heb nog niet zo lang geleden een bijdrage gelezen in fido.belg.trains en volgens een medewerker van de NMBS zou er voor de échte hobbyisten helemaal geen toestemming meer nodig zijn. Spijtig genoeg kun je dat nog altijd niet afleiden uit de website van de NMBS-Holding.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Dat geel hesje is geen toelating. In tegendeel als u iets overkomt zal je volledig aansprakelijk gesteld worden. Als op een perron staat en in bezit bent van een vervoerbewijs ben je in orde.
En wat als je op een perron staat ZONDER vervoerbewijs? Dat mag toch zolang je geen reis aanvat?
overweg13 schreef:Ik heb nog niet zo lang geleden een bijdrage gelezen in fido.belg.trains en volgens een medewerker van de NMBS zou er voor de échte hobbyisten helemaal geen toestemming meer nodig zijn.
Zijn er dan ook "onechte" hobbyisten? En vanaf wanneer ben je hobbyist?

Ik heb stellig de indruk dat heel dat vergunningsgedoe veel blufpoker is maar in se weinig weinig bijdraagt aan de rechtszekerheid. Zeker als ik hier lees dat je in zo een Word-document de geldigheidsdatum kan veranderen....
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Steven schreef:Dat geel hesje is geen toelating. In tegendeel als u iets overkomt zal je volledig aansprakelijk gesteld worden. Als op een perron staat en in bezit bent van een vervoerbewijs ben je in orde.
En wat als je op een perron staat ZONDER vervoerbewijs? Dat mag toch zolang je geen reis aanvat?
Nee, op een perron moet je een vervoerbewijs hebben dat staat in een kb.

Het bijgevoegd voorbeeld kan je vinden in Brussel zuid, maar evengoed in Brussel Noord en vele andere stations.

9° reiziger : iedere persoon, in het bezit van een geldig vervoerbewijs, die zich per trein verplaatst tussen de stations en/of stopplaatsen;
10° niet - reiziger : iedere persoon, die niet in het bezit is van een geldig vervoerbewijs om zich per trein te verplaatsen tussen de stations en/of stopplaatsen en die niet behoort tot het spoorpersoneel.

Art. 10. Het is voor niet- reizigers verboden zich te bevinden :
1° in de spoorvoertuigen;
2° op de perrons, anders dan in de voorwaarden zoals vermeld in artikel 14, § 1, tweede lid van dit besluit;
3° op de plaatsen waarvan de toegang door de stationbeheerder door middel van aangepaste signalisatie exclusief wordt voorbehouden aan de reizigers.

§ 1 De spoorvoertuigen en perrons zijn enkel toegankelijk voor de reizigers die, in overeenstemming met de algemene vervoersvoorwaarden van de betrokken spoorwegonderneming, in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs, of die zich naar deze algemene vervoersvoorwaarden schikken om er zich één aan te schaffen.
De perrons zijn eveneens toegankelijk voor de personen die kunnen aantonen dat zij een reiziger begeleiden bij diens vertrek of aankomst.
§ 2. Onverminderd §1 en in geval van goede trouw of aannemelijke reden van de reiziger, kan de spoorwegonderneming in de algemene vervoersvoorwaarden een limitatief aantal gevallen omschrijven waarin spoorvoertuigen en perrons toch toegankelijk zijn voor personen, mits het betalen volgens de modaliteiten voorzien in de algemene voorwaarden van een forfaitaire vergoeding
Bijlagen
foto.JPG
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
Zijn er dan ook "onechte" hobbyisten? En vanaf wanneer ben je hobbyist?

Ik heb stellig de indruk dat heel dat vergunningsgedoe veel blufpoker is maar in se weinig weinig bijdraagt aan de rechtszekerheid. Zeker als ik hier lees dat je in zo een Word-document de geldigheidsdatum kan veranderen....
Als treinen en het fotograferen van treinen de hoofdzaak zijn/is, kun je jezelf als hobbyist beschouwen. Ik vind het eigenlijk wl normaal dat de "anderen" een toestemming vragen en er ook voor betalen: (beroeps)fotografen (huwelijksreportages, persartikelen, studenten die illustratiemateriaal zoeken...) die er zelf iets mee verdienen. En hoewel de grens niet altijd duidelijk te trekken is, zal dat in de meeste gevallen wel duidelijk zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
KB

Bericht door KB »

Steven schreef: Nee, op een perron moet je een vervoerbewijs hebben dat staat in een kb.
Iemand uitwuiven op het perron als je zelf geen trein moet nemen kan dus niet op een legale manier? Het perronkaartje is immers toch al een hele tijd afgeschaft ...
L'union fait la force.
Steven

Bericht door Steven »

KB schreef:
Steven schreef: Nee, op een perron moet je een vervoerbewijs hebben dat staat in een kb.
Iemand uitwuiven op het perron als je zelf geen trein moet nemen kan dus niet op een legale manier? Het perronkaartje is immers toch al een hele tijd afgeschaft ...
Als je de letter van de wet volgt ben je in principe in fout zoveel is zeker. De vraag is echter hoe streng men controle doet op die wet? zoals met alle (of toch vele) wetten in ons landje weet je hoe het hier gaat.
Bibke

Bericht door Bibke »

Vroeger moest je eerst passeren langs een poortje waar iemand stond die controleerde of je een kaartje voor de trein of een perronkaartje had.
Dat was dan weer iemand extra die men moest voorzien.
Die weglaten had dus een vermindering van de werkingskosten als gevolg.
Waarschijnlijk heeft men gewoon de wet nooit mee aangepast.
Toen was het ook zo dat je pas enkele minuten voor de trein kwam, het perron op mocht.

Waar is de tijd naar toe?
pietje

Bericht door pietje »

Bibke schreef:Vroeger moest je eerst passeren langs een poortje waar iemand stond die controleerde of je een kaartje voor de trein of een perronkaartje had.
Toen was het ook zo dat je pas enkele minuten voor de trein kwam, het perron op mocht.

Die wet is volgens mij trouwens niet meer hard te maken, want je kan je vervoersbewijs nu ook op de trein kopen.
Als je een vervoersbewijs nodig hebt om op het perron te geraken, dan kan je dus nooit eentje op de trein kopen in een onbemande stopplaats.
Steven

Bericht door Steven »

Bibke schreef:Vroeger moest je eerst passeren langs een poortje waar iemand stond die controleerde of je een kaartje voor de trein of een perronkaartje had.

Het betreft een wet van 2007, toen kon je al lang geen perronkaartje meer kopen, als men er echt vanaf wilde had men dat toen toch kunnen doen? Het aanbrengen van die bordjes met die info aan de trappen is zelfs vrij recent want die hingen er vroeger niet (ik spreek over de tien jaar dat ik al in Brussel werk).
Steven

Bericht door Steven »

Het zwartrijden en grijsrijden is toen ook ontstaan. De besparing langs ene kant heeft een verlies gemaakt aan inkomsten wees daar maar zeker van. Het feit dat vele Engelse spoorwegbedrijven terug poortjes plaatsen zegt al veel, het verschil is natuurlijk nu dat het een machine is die de tickets controleert en dat je met 1 begeleidende bediende bij die poortjes meestal wel toekomt.
Plaats reactie