Hohoho (zei de kerstman...), Sander ziet hier tot zijn grote schrik een hele discussie ontstaan over bergen en heuveltjes, dubbeltractie en vieze 13tjes. Om het even heel kort doch simpel te houden:
De 16/17/1800 kúnnen wel in dubbeltractie rijden, maar dan rijden ze aangepast aan elkaars vermogen (dus eigenlijk allebei op half vermogen, zo ook met de DD-AR stammen en de mDDM in diezelfde stinkstammen). In 1990 ofzo zijn er wel eens testritten gedaan met tweemaal 1600 met een zware ertstrein (dus allebei vol vermogen), dat reed als een zonnetje en er werd zelfs binnen de korste keren een snelheid van 100 km/h gehaald, maar dat leverde nog geen voordeel op, want ze konden direct weer in de remmen omdat de treinen die voor die trein uit hadden moeten rijden niet meer verder kwamen omdat die twee 1600'en alle prik uit de bovenleiding zogen.
Railion zou never nooit tweemaal 1600 in gaan zetten voor de ertstreinen, als dat zou kunnen, want dat levert veel te veel rangeerwerk op: de trein moet met diesellocs beladen worden, want je kunt moelijk bovenleiding onder een stortbunker gaan hangen. Dan moet je weer van diesel op 1600 wisselen, maar omdat onze ertstreinen allemaal van de Maasvlakte vertrekken, en er op de Maasvlakte bovenleiding hangt met 25 kV erop (onderdeel van de Betuweroute) moet er met diesel gereden worden tot de Kijfhoek. Je kunt immers moeilijk een 1600 onder 25 kV zetten, want dan krijgt 'ie brandwonden en gaat 'ie huilen, en dat moeten we niet hebben. Afijn, dan hebben we van loc gewisseld op de Kijfhoek, en gaan we vrolijk met tweemaal 1600 onder slechts 1500V richting Venlo. Onderweg wat keren van spoor verwisselen, want omdat wij zonodig met tweemaal 1600 moeten rijden onder 1500V, kan de rest niet meer verder. Doordat we steeds van spoor wisselen, kunnen we ook weer niet harder dan 40 km/h en dat is ook niet al te best, want dan rijdt je steeds in de weerstanden (voorzover een 1600 die dan zou hebben), en die knallen er na loop van tijd ook uit *boem*. Maar omdat de Duitse treindienstleider in Venlo er vanuit gaat dat wij, als normaal, met diesels rijden, heeft hij al 15 kV op de bovenleiding gezet zodat de Duitse e-locs snel voor de trein kunnen. Dus wij schieten met onze 1600'en opeens van 1.5 kV naar 15 kV, en een 1600 mag dan wel veel stroom lusten, maar 15 kV is nou weer net wat te veel dus gaan we gezellig BBQ-en in Venlo. Dus daarom diesel

.
Enne, de trajecten in Nederland waar we een stijging hebben die meer is dan 2.5 meter over 25 kilometer, kennen geen of zeer weinig goederenverkeer. Dus wij waren veel slimmer dan die Belgen: wij laten lekker 2500 vrachtauto's extra rijden dan twee locs voor een zware ertstrein in te zetten, terwijl die Belgen helemaal gaan zitten klooien met twee locs (dit is dus sarcastisch bedoeld)

. Tsja, het zijn en blijven Belgen, niet waar?
Zo, Sander heeft gesproken

.