Onderhoud van treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
kika

Re: Onderhoud van treinen

Bericht door kika »

Waar liggen momenteel de knelpunten bij de werkplaatsen? Toogpraat doet mij vermoeden dat het voornamelijk aan de logistiek en voorraad van wisselonderdelen ligt, maar niet dat het probleem zou zitten bij de werkmensen. Maar misschien kan iemand met meer verstand dat ontkennen/bevestigen?

Als de NMBS zo'n onderhoudscontract zou afsluiten, ben ik nog benieuwd naar de uiteindelijke invulling. Ik krijg vaak de indruk dat ze niet goed zijn in het opstellen van offertes (zie Ansaldo, 18 aanpassingen, -edit- en er zijn vast nog voorbeelden). Het is geen heilige graal.
Steven

Bericht door Steven »

Net zoals de privé doet de nmbs aan besparen, stocks die zo klein mogelijk zijn en zo meer. Dit gebeurd ook in werkplaatsen. De tijd die men in men bepaalde TW's krijgt om een voorzien onderhoud te doen is beperkt. Bij wijze van spreke moet in sommige gevallen de loc al buiten zijn voor hij binnen is. Zo kan men geen degelijk werk leveren natuurlijk. Deels komt dit doordat het materieel op zijn max ingezet is waardoor er nog amper tijd vrij is om het voorziene onderhoud op de juiste moment te doen. Extra gevolgen die er uit voortkomen zijn onder meer dat bepaalde kleine defecten langer blijven bestaan dan dat het werkelijk nodig is. Gaat de privé zoiets beter aanpakken? ik denk het niet, kleine voorraden, een onderhoud zo snel mogelijk uitvoeren, max inzet van rollend materieel, ... net dat wat de privé ook zal doen. Nieuw rollend materieel zal de druk normaal verlagen op verschillende werkplaatsen (niet alle werkplaatsen hebben natuurlijk een even grote druk). Met meer locs van hetzelfde type (reeks 18) en een grote reeks motorstellen gaat de uniformiteit wel stijgen waardoor onderhoud, stockonderdelen veel goedkoper kunnen. Tot tien jaar terug was er een veel grotere stock nodig want veel meer types van treinen met allemaal hun eigen typische onderdelen.
dentheo

Bericht door dentheo »

kika schreef:
Als de NMBS zo'n onderhoudscontract zou afsluiten, ben ik nog benieuwd naar de uiteindelijke invulling. Ik krijg vaak de indruk dat ze niet goed zijn in het opstellen van offertes (zie Ansaldo, 18 aanpassingen, -edit- en er zijn vast nog voorbeelden). Het is geen heilige graal.
Bedoelt U met "offerte" niet "lastenboek " ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika

Bericht door kika »

U bent er duidelijk beter bij met uw hoofd als ik! Natuurlijk lastenboek. Hoe de offertes beoordeeld worden speelt natuurlijk ook mee, maar daar heb ik als buitenstaander helemaal geen zicht op.
Plaats reactie