Het plan was tegen begin november duidelijk; we zouden een dagje naar Łódź en Kraków gaan, met Sparpreis heen, "wat tickets voor in Polen" en met SchönesWochenendeTicket terug. Een dag voor vertrek kwam het nog zo dat Kuba een Tania Kuszetka (="goedkope couchette") had geboekt voor Kraków-Sczcecin en ik nog een hostel in Kraków had geboekt. De volgende dag was het dan zo ver!
Donderdag 3 november
Ik heb 's middags eerst nog twee tentamens gemaakt en de resterende tijd doorgekomen met een drankje met klasgenoten. Tegen 18h00 arriveerden zowel Kuba als Bruno op station Tilburg en konden we samen vertrekken. Nog geen uur later stonden we in Utrecht met frieten in de hand op het vertrekspoor van de EuroNight 447 "Jan Kiepura" naar Warszawa Centralna waar Martijn al op ons stond te wachten. "Door een defect treinstel is er beperkt treinverkeer mogelijk tussen Utrecht en Arnhem. Houdt u rekening met een vertraging van minimaal een half uur, tot een uur." Ik verwachtte dat onze EuroNight via 's-Hertogenbosch zou gaan rijden... Stipt optijd reed de lange sleep rijtuigen binnen en zochten we ons luxe Poolse zitrijtuig op. De stoelen waren breed en zaten erg goed. Al snel kwam de trein in beweging... en stond al snel weer stil. We waren druk aan het praten, totdat we plots een uur later ons realiseerde dat we pas in Driebergen-Zeist zaten! We trokken ons er niet al te veel van aan en praatten verder. Bruno was druk bezig zijn persoonlijke electriciteitscentrale in touw te brengen zodat hij van alle gemakken voorzien was. Ruim anderhalf uur te laat kwamen we in Arnhem aan, waar plots heel het rijtuig leegstroomde, iedereen gebruikt dat ding dus ook voor binnenlands verkeer?!


Vrijdag 4 november
*Meinen Damen und Herren auf Gleis ... Wilkommen in Berlin Hauptbahnhof!*, 06h30 al!!! (Normaal 04h30)




Ondertussen had ik de Polen-reisgids open geslagen over Łódź en las mij alvast in. Het leek mij zeer interessant. Als Kuba en Bruno terug waren, gingen zij kijken of de verbinding in Kutno naar Łódź nog ging lukken. Er bleek een TLK te rijden ongeveer een half uur later. Bruno besloot naar Warszawa te gaan omdat hij -geloof ik- bang was voor een Soyuzglaznostsocialistich-bezoek in Łódź met Martijn en mij in het gezelschap.


Het stationsgebouw was één grote bouwput en dus was het loket verplaatst. We volgden de bordjes en belandden zo in een etablissement dat langs de ene zijde een bar was en langs de andere zijde een heerlijk provisorisch loket. Kuba bestelde de kaartjes voor Martijn en mij, wat toch wel weer heel wat kladblok-gekriebel en/of handen-en-voeten-taal scheelde. We liepen terug naar het perron.









We namen plaats in een van de oude zielenina (="groentjes") rijtuigen. Het oude interieur vond ik zelf prachtig!



Doordat de trein echter met een grote boog om Łódź zou gaan rijden, hadden we de keuze om in Zgierz uit te stappen en per tram de reis te vervolgen naar Łódź. In Zgierz gingen we eerst naar het loket om een "bilet podróżnika" te kopen die we zouden gebruiken voor Łódź-Kraków-Sczcecin. De dame achter het loket was echter zeer verwonlderd bij het zien van een Nederlandse Rabobank Pas. ("Ik heb dit nog nooit gezien hoor! Ik weet niet eens of het werkt!") Waarschijnlijk zal de dame ook hebben gedacht "Arme buitenlandse jongens, meegenomen door een Pool naar Zgierz!"



Van alle shoppingcentres die ik in Oost-Europa heb gezien, vond ik dit zeker wel de mooiste en indrukwekkendste. Je zag echt nog dat het een fabriek was geweest. Binnen haalden we wat te eten en realiseerde we dat de klok toch met een aardige vaart door tikte. Tijd om de rest van Łódź te zien!




We namen de tram naar het zuiden van de stad, waar een object zou staan wat haast wel science-fiction lijkt...






Kuba wist elders in Łódź nog een verlaten tram-depot te vinden, wat nog zichtbaar zou zijn vanaf de straat.







We liepen verder naar de volgende tramhalte, waar we toch bijna een kwartier hebben staan wachten op de volgende tram...





Uiteindelijk kwam er dan eindelijk een tram. Hij zat overvol en er zaten vier jongetjes met de deuren te klooien. Bij de volgende halte hielden ze de deuren dicht waar een paar oude vrouwtjes stonden te wachten op de tram, zodat er niemand meer bij kon. Bij de volgende halte stonden er echter wat brede mannen en toen durfde ze toch niet meer.




We liepen nu verder richting het centrum van Łódź.




De hoofdstraat vond ik uiteindelijk ook nog wel tof, dit was(/is?) de langste quasi-autoloze winkelstraat van Europa. Aan het eind wist Kuba een goede pizzaria te vinden. We deden ieder afzonderlijk onze bestelling in het Pools (wat een heerlijk gevoel is dat toch, dat als je voor het eerst iets zegt/vraagt in een nieuwe vreemde taal dat men het gelijk begrijpt




We namen de tram naar Łódź-Widzew waar onze trein naar Kraków zou vertrekken. We moesten eerst echter nog een wandeling door flatblokken maken.

Bij Widzew aangekomen, stonden er een aantal soldaten voor het station: "Weet je zeker dat wij echt naar Widzew moesten komen?!", vroeg een van de soldaten terwijl hij telefoneerde naar z'n overste.





...Intussen was Bruno nog geen 30 kilometer van ons vandaan terwijl hij over anderhalf uur pas over hoorde te stappen naar onze trein. Het duurde echter nog wel even voordat wij weer in beweging kwamen. Bruno was ons al voorbij gesneld aan 160 km/h (Nog geen kilometer van ons vandaan


Zaterdag 5 november
We zorgden dat we dit keer een beetje uit konden slapen, door om 11h00 af te spreken bij de receptie van het hostel. Kuba, Martijn en ik stonden om 11h00 bij de receptie, alleen was Bruno in nog geen velden of wegen te bekennen. Kuba vroeg aan het personeel of ze Bruno even konden halen. 2 minuten later stond hij naast ons, bepakt en bezakt en bewerend dat hij al uren wakker was. We lieten onze spullen nog even achter in het hostel en liepen naar de Galéria Krakówska om een ontbijt te gaan halen. Bij een bakkerij haalden Martijn, Kuba en ik wat broodachtigs. Al snel kwam Bruno aanstormen met een KFC/BurgerKing maaltijd.




Op de Wawel aangekomen, was het toch even het tegenovergestelde van gisteren; alles proper en overal toeristen.





We liepen nog door naar Kazimierz, de Joodse buurt van Kraków. Ik vond dit eerlijk gezegd een beetje tegen vallen. Al snel waren we er doorheen en namen de tram naar het Dworzec van Kraków. Kuba kocht alvast z'n treinkaartje voor in de avond.

Toen werden er plots twee toeristen naast ons aangesproken door "geheime politie" en moesten hun paspoorten tonen. Wij liepen naar buiten en beraadden ons over wat we zouden gaan doen. Ik had de kaart van Kraków nog niet eens open geslagen, of dezelfde "geheime agenten" stonden ook naast ons. Twee mannen en één vrouw van rond de 1m75. We pakten onze identiteitspapieren erbij. Bij het zien van Kuba's Poolse identiteitskaart, werd er in het Pools verwijtend naar z'n kop gesmeten "WAAROM ZEI JE NIET DAT JE POOLS WAS?!?!", waarop hij nonchalant antwoordde "Omdat jullie er niet naar vroegen...". Plots viel het mij op dat de badge van de beste man NIET voorzien was van foto en zelfs niet van naam. Ze zeiden dat het goed was, maar wij stonden er toch nog even met dubbele gevoelens. We besloten ze even te gaan volgen, maar al snel begonnen ze zich ongemakkelijk te voelen door ons. Mijn idee was om er de politie bij te halen, omdat ik dit echt niet vertrouwde. Plots waren ze uit het oog nadat ze het station hadden betreden. Wij liepen ook het station in en verspreiden ons, we konden ze echter niet meer vinden... Kuba zei later dat het waarschijnlijk georganiseerde misdaad is en misschien wel gewoon Poolse maffia. Intussen was het te laat om nog naar Nowa Huta te gaan en stelde ik voor om gewoon een piwo te gaan vatten. Zo gezegd zaten we 10 minuten later aan een halve liter Zywiec.

Even later liepen we terug naar de Galéria Krakówska om te eten. Martijn en ik gingen voor de Polskie Smakie wat erg lekker was. Bruno besloot naar KFC te gaan en Kuba heeft ook ergens nog een bord eten vandaan weten te toveren. Daarna moesten we nog inkopen gaan doen voor de terugreis. Het nodige wódka, piwo en enkele andere typisch Poolse dingetjes werden ingeslagen. We haalden de tassen in het hostel weer op en zochten de trein op. We zouden nu de nacht doorbrengen in een TLK naar Szczecin in "tania kuszetka". In de praktijk was dit gewoon een couchetterijtuig voorzien van provodnik. Het enige verschil was dat er geen dekens en kussens waren. We hadden gelukkig zelf dekentjes bij en onze jassen/shirts hebben als kussens gedient.


Zondag 6 november
*Shrthhrtrh morrel morrel shrrhst mompel mompel* ... "Is nog nie Szczcecin, verder slapen...", mompelde Kuba. Ik draaide mij weer om. Half uurtje later kwam de provodnik weer langs en dit keer met onze tickets. Ik nam ze aan en verdeelde ze onder ons. Vijf minuten te vroeg reden we Szczecin binnen. Bij het uitstappen bleek de kiosk al open te zijn en JAAAAAAAAAAA! ZE HADDEN FRUGO!!!



Daarna pakten we de RE naar Magdeburg. Hier weer overstappen op de RB naar Braunschweig. En toen begon het gedonder hoor... In Helmstedt bleek er iemand voor de trein vóór ons te zijn gesprongen. "De bussen zijn zojuist besteld", klonk het door de omroep. We zetten ons in de stationshal, Bruno realiserend dat hij wellicht niet meer thuis kon komen die avond. Het was wachten en wachten... Na een aardig lange tijd kwamen er dan eindelijk bussen. Één van die bussen bleek echter direct door te rijden naar Hannover.


Echter waren we net 1 minuut te laat in Hannover om de RE naar Minden te halen.




In Venlo zijn we dan met z'n allen als eerste naar de Smullers gerend omdat we allemaal rammelden van de honger.

Een erg tof, maar energievretend weekend was dat. Bedankt voor de gezelligheid Kuba, Martijn en Bruno!

Net als bij mijn vorige verslag, zegt de inhoud van de foto's meer over mij, dan over het desbetreffende land. In dit geval Polen dus. Ik sta niet in voor enige subjectieve beeldvorming voor Polen als land.