De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
HLE 2302

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door HLE 2302 »

Stijn91 schreef:Ik vind gewoon dat een nieuwe loc nog geen problemen mag hebben en het is al de 3e T18 in 3 dagen met problemen.
Nog even op terug inpikken, de beginperiode van de T13 niet actief meegemaakt wellicht ? :P
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

HLE 2302 schreef: Nog even op terug inpikken, de beginperiode van de T13 niet actief meegemaakt wellicht ? :P
Nee, ik was veel te jong toen. Maar ik dacht (ben niet zeker) dat men 60 van deze locs wou bijbestellen maar niet gedaan hebben omdat er te veel problemen mee waren.
Steven

Bericht door Steven »

Van de reeks 13 zijn er effectief 60 locs, men had echter een optie op nog 60 extra. Maar de reeks 13 heeft jaren kinderziektes gehad, de reeksen 27 en 20 waren trouwens niet veel beter in hun beginjaren. Veel in dubbel rijden om toch maar zeker 1 loc in dienst te kunnen houden, .... dus wat je nu al is meemaakt is twee keer niets in vergelijking met toen.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Was het zo erg misschien met die 13'ers, ik weet dat ze problemen hadden, maar zo erg.
Darko

Bericht door Darko »

Stijn91 schreef:Was het zo erg misschien met die 13'ers, ik weet dat ze problemen hadden, maar zo erg.
JA ze zeggen toch net dat het erg was!
Steven

Bericht door Steven »

De homologatieritten zoals deze nu gebeurd zijn met de 18 hebben nooit op dezelfde manier plaatsgevonden met de reeks 13, vroeger maakte men een loc op basis van wat een firma (spoorwegbedrijf) besteld. Nu kiest men een loc op basis van wat de fabrikant voorstelt en kan men links en rechts zijn persoonlijke wensen toevoegen zoals bij een auto. Kortweg de aanbesteding voor een aankoop toen en nu is al verschillend. de uitvoering zo mogelijk nog anders.
dentheo

Bericht door dentheo »

Klopt volledig.
Anderzijds blijven locomotieven door al die andere wensen ergens een "prototype".
Totaal niet vergelijkbaar met een auto waarvan er, als je hem koopt al duizenden rondrijden...
Iemand van Ford heeft mij ooit verteld dat er bijna dagelijks veranderingen (verbeteringen?) waren aan de Mondeolijn.

Ik denk dat "lease" locomotieven veel meer de standaard van de constructeur volgen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef: Ik denk dat "lease" locomotieven veel meer de standaard van de constructeur volgen.
Dat is natuurlijk ook een feit, wat die leasingbedrijven kopen X aantal locs die voor een bepaald deel van Europa geschikt zijn.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
dentheo schreef: Ik denk dat "lease" locomotieven veel meer de standaard van de constructeur volgen.
Dat is natuurlijk ook een feit, wat die leasingbedrijven kopen X aantal locs die voor een bepaald deel van Europa geschikt zijn.
Klopt, alhoewel die aantallen niet altijd zo hoog zijn, meestal duidelijk kleiner dan die van de NMBS...
Zij hebben natuurlijk geen massa ingenieurs die hun handen beginnen jeuken om mee te ontwerpen :) :) :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Ook leasemaatschappijen bestellen soms grote hoeveelheden locomotieven tegelijk, vaak op verzoek van één specifieke klant. Wel zijn het dan meer standaardproducten omdat het risico bij de leasemaatschappij ligt - een loc specifiek op maat voor bijvoorbeeld de NS zou anders onbruikbaar zijn in België.
LML

Bericht door LML »

Steven schreef:Van de reeks 13 zijn er effectief 60 locs, men had echter een optie op nog 60 extra. Maar de reeks 13 heeft jaren kinderziektes gehad, de reeksen 27 en 20 waren trouwens niet veel beter in hun beginjaren. Veel in dubbel rijden om toch maar zeker 1 loc in dienst te kunnen houden, .... dus wat je nu al is meemaakt is twee keer niets in vergelijking met toen.
De NMBS wou de Eloc 30 van de CFL overkopen omdat de CFL er niet tevreden over was. Ook om extra Elocs te hebben in geval van... Maar dit is om één of andere reden niet doorgegaan...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML

Bericht door LML »

Stijn91 schreef:Was het zo erg misschien met die 13'ers, ik weet dat ze problemen hadden, maar zo erg.
Met de Eloc 13 hebben ze idd fameuse problemen gehad bij levering en testritten. Bij de Eloc 18 ook, maar vergeleken met de 13 is dit peanuts...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
AlexNL

Bericht door AlexNL »

De problemen met de 13, waren die te herleiden naar slechte bouwkwaliteit (GEC-Alsthom als ik me niet vergis?) of ten gevolge van wensen van de NMBS? Als ik me niet vergis komt de verlate levering van de 18 toch mede door specifieke eisen van de NMBS?
Laatst gewijzigd door AlexNL op 17 nov 2011, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

AlexNL schreef:De problemen met de 13, waren die te herleiden naar slechte bouwkwaliteit (GEC-Alsthom als ik me niet vergis?) of ten gevolge van wensen van de NMBS?
Een mix van beide, de HLE13 mag dan wel een zusterloc zijn van de astride (BB36000) toch is ze hoofdzakelijk een prototype geweest. Men had voordien een loc reeks 21 omgebouwd naar loc 1901 om proeven te doen, blijkbaar waren die proeven onvoldoende want ik kan anders niet verklaren waarom er nadien nog zoveel problemen waren met de hle13.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Zou het kunnen dat de homologatie van de 13 snel snel gedaan werd, bij de T18 heeft deze wel lang geduurd.

De 1802 kwam vandaag 2 min. te vroeg het station van Aalst binnengereden.
Plaats reactie