heroping lanaken-maastricht

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
13'erke

heroping lanaken-maastricht

Bericht door 13'erke »

goed nieuws , men wil de lijn lanaken-maastricht (lijn 20) heropenen. Die vraag kwam van Sappi (papierbedrijf in de buurt) , dat het spoor wil gebruiken. Ook de bouw van een overslagstation in Lanaken is gepland. Ook een doortrekking van de lijn tot in Hasselt behoort ook tot de mogelijkheden, hierop zou dan een lightrail rijden.
Pittig detail: een week geleden heeft datzelfde bedrijf nog 123 mensen aan de deur gezet.

donderdag 6 juli, 10.47 uur

De Europese Commissie heeft deze week toestemming gegeven voor miljoenensteun voor de heropening van de in 1990 in onbruik geraakte vrachtspoorlijn tussen Maastricht en het Belgische Lanaken. Heropening is nodig in verband met de ontwikkeling van het industriegebied "Europark" door de gemeente Lanaken.

Met de werkzaamheden aan en gond het spoor is een steunbedrag van bijna Euro 18 miljoen gemoeid, afkomstig van Vlaanderen, Nederland en de EU. De commissie is accoord met de steun, omdat de railinfrastructuur in handen van de Belgische overheid blijft en iedereen er gebruik van kan maken. De eerste trein moet in 2008 gaan rijden.

bron : totaltrain
JPL107
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Bericht door JPL107 »

Dat is goed nieuws :D.
Het project heeft ondertussen al wel vertraging opgelopen want de werken zouden eind 2006 klaar moeten zijn en de eerste trein zou begin 2007 rijden.
tbscope

Re: heroping lanaken-maastricht

Bericht door tbscope »

13'erke schreef:Pittig detail: een week geleden heeft datzelfde bedrijf nog 123 mensen aan de deur gezet.
Dat moet nog gebeuren, de meeste zijn natuurlijke afvloeingen.

Een nog pittiger detail is dat dit bedrijf enorme winsten maakt.
Maar zo gaat het tegenwoordig altijd, kijk bv naar Ford Genk: eerst ontslaan ze zoveel mensen en een korte tijd daarop nemen ze weer een hoop mensen in dienst.

Met andere woorden: Dit bedrijf (of in ieder geval, deze vestiging) keert niet in financiële moeilijkheden en zal dus in de toekomst niet gesloten worden. Temeer omdat het papier wat in deze vestiging gemaakt wordt van zo'n hoge kwaliteit is dat men dit moeilijk kan evenaren.

Wat het probleem is is dat dit een grote multinational is met vestigingen in tientalle landen. Enkele van deze vestigingen zijn wel verlieslatend. Om deze enigzins te redden of om de verliezen te compenseren moet men de melkkoe wat meer gaan uitmelken. Machines kunnen ze niet verkopen omdat ze die nodig hebben, dus moeten ze kosten besparen op, wat de aandeelhouders het gemakkelijkst vinden, personeel.




Even terug over de spoorlijn zelf :)

Er is nog een héél klein probleempje op de spoorlijn. Juist voor de Sappi vestiging in Maastricht moet de spoorlijn de weg kruisen. Vroeger was hier een overweg. In de laatste jaren is dit een bijzonder drukke weg geworden. Vooral omwille van de enerverende verkeersregeling in Maastricht als verschillende werken aan invalswegen. Nu heb ik vernomen dat de spoorweg deze drukke baan niet meer mag kruisen. Een tunnel graven is uitgesloten (kanaal vlak naast de weg), een brug meer dan waarschijnlijk ook (omwille van de brug, voor autos, die er al ligt).



Vorig jaar was men reeds begonnen met het zuivermaken van de lijn, dus het snoeien van de begroeing.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Het bericht dat de spoorlijn met zekerheid heropend wordt is zeker al twee jaar oud.

Ik vind het wel goed dat er weer een nieuwe industrielijn bijkomt! :)
Die nieuwe in Oostende begint ook zijn voltooiing te naderen. Deze industrielijn verbindt de goederenbundel (het dichst naar Brugge op) van Oostende (ter hoogte van die chemische fabriek) met het industriepark van Plassendale. Hiervoor werd zelfs een nieuwe draaibrug over het kanaal Brugge-Oostende gebouwd!
Plaats reactie