depots, werkplaatsen, werkhuis ???

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

depots, werkplaatsen, werkhuis ???

Bericht door dentheo »

Origineel was een depot, een lokgarage met klein onderhoud, bekoling draaischijf, machinistengroep enz.
Maar wat zijn nu de echte termen ?
Er zijn toch heel wat depots "zonder" materieel, dus een plaats waar de "symbolische tikklok" staat, waar men kan beginnen en stoppen met werken.
Hebben depots "met" materieel een andere naam ?
Heeft elk "depot" nog een depanneur ? Eigen TBGs ?
Of heeft men die terminologie nooit aangepast aan de werkelijkheid ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???

Bericht door Robin »

Depot is meer voor rijdend personeel, in de mooi benaming noemen ze het 'standplaats'
Werkplaats blijft werkplaats wel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???

Bericht door Steven »

een locdepot is niet altijd gelijk aan een bestuurdersdepot. Voorbeelden zat, Ottignies, Dendermonde, Aalst, Geraadsbergen, ....
een depanneerder kan je enkel vinden in de grotere stations als Brussel Zuid, Gent sint pieters, Antwerpen Centraal, Brugge, ....
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???

Bericht door dentheo »

Een bestuurdersdepot is niet altijd een lokdepot. bv. Essen
Maar zijn er lokdepots die geen bestuurdersdepot zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Een bestuurdersdepot is niet altijd een lokdepot. bv. Essen
Maar zijn er lokdepots die geen bestuurdersdepot zijn ?
Stockem is zo een voorbeeld en Merelbeke is het aan het worden want daar zit bijna iedereen in Gent Sint Pieters.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???

Bericht door dentheo »

Die worden dus soort "werkplaats" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???

Bericht door Steven »

depots zijn altijd een werkplaats he :-) men doet daar altijd aan onderhoud
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???

Bericht door dentheo »

aan machinisten ???? :lol: :lol: :lol: :lol:

maar goed, de naamgeving dekt de lading dus al lang niet meer....
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: depots, werkplaatsen, werkhuis ???

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:Origineel was een depot, een lokgarage met klein onderhoud, bekoling draaischijf, machinistengroep enz.
Maar wat zijn nu de echte termen ?
Er zijn toch heel wat depots "zonder" materieel, dus een plaats waar de "symbolische tikklok" staat, waar men kan beginnen en stoppen met werken.
Hebben depots "met" materieel een andere naam ?
Heeft elk "depot" nog een depanneur ? Eigen TBGs ?
Of heeft men die terminologie nooit aangepast aan de werkelijkheid ?
Vroeger resorteerden de treinbestuurders onder dezelfde direktie "M" .,Dus de hoofingenieur van een werkplaats was de baas van "den atelier" en van de treinbestuurders=> gedelegeerd naar 2 ingenieurs (1 traktie en 1 onderhoud.Die hoofdingenieur met zijn ingenieur traktie was ook baas over de depots Bv hoofdingenieur in Merelbeke over Merlbeke ,Gent St-Pieters , Gent Zeehaven,Aalst Dendermonde Geraardsbergen St Niklaas..
Eind jaren 80 vielen de treinbestuurders administratief onder de stationchef van zijn "afiliatie" station. was de grappigste periode ooit,want die man wist er niks van en zijn adjuncten hadden schrik van de treinbestuurders. Heeft niet te lang geduurd.
Een depot heeft nooit een eigen depanneur gehad. De depanneur viel altijd onder de hoofdingenieur (via ingenieur onderhoud/atelier)van de een werkplaats.Bv de depanneur van Gent moest vroeger de zaterdag banden gaan knippen op de e locs/stellen in Merelbeke.
Plaats reactie