Heb je vandaag opleiding gehad?Steven schreef: Nu ik die loc leer kennen begint het ook interessanter te worden. Vandaag hebben we onder meer de basisschema's besproken van tractie, persluchtkringen in het theoriegedeelte. De loc bevat dus luchtgekoelde delen (remweerstanden), water gekoelde delen (vermogen elektronica) en oliegekoelde delen (vermogentransformator).
De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Een hele week opleiding, vooral praktisch van aard (dus op de loc zelf).
Wij rijden nu al paar jaar met onze wel gekende samenstelling 4M6 en 13 in het midden.ferry schreef:Hoi
Bestaat de mogelijkheid dat een "18" in TD formatie zal rijden tussen Antwerpen en Noorderkempen tvv van de huidige stellen met type 13?
F.
Deze samenstelling is nu redelijk bedrijf zeker geworden mits vrij zware opvolging door de werkplaats en een iets wat aangepast rijstijl van de machinisten. Daarom zouden ze deze samenstelling willen behouden tot eind 2012. Volgens de voorlopige planning die ons bekend is, is het voorzien dat we in 2013 de Desiro motorstellen zouden krijgen. Deze zijn nl. volledig gehomologeerd op ETCS.
Enkel voor de normale lijnen zouden er nog een paar kleine puntjes niet helemaal in orde zijn.
Natuurlijk zeg nooit nooit voor de 18 maar de kans is dus vrij klein.
En natuurlijk ivm. Desiro stellen, een jaar is nog lang bij NMBS om dit met zekerheid te zeggen.
Voor zover wij weten zit er op dit moment zelfs geen software voor ETCS op.Steven schreef:de huidige 18 heeft nog geen volwaardig gehomologeerde ETCS zover ik weet, ik doe morgen nog is navraag (als ik er aan denk).
Van zodra deze erop zit zullen ze normaal gezien op de lijn 4 test gereden worden, deze lijn is nl. de testlijn omdat hier een commerciële halte kan uitgevoerd worden onder ETCS en ook een grensovergang aanwezig is. Op de lijn3 heb je geen van beide.
Vandaag zijn we in Antwerpen gestart met een tijdelijke dienst op Oostende met de type 18 startende met de dienst die ik deze morgen verzekerd heb, E1827 en E1807 met 6 M6 rijtuigen, Dit tot 11 december.
Vanaf woensdag komen er ook 4 diensten op Charleroi voor depot Antwerpen-Centraal met de 18 en vanaf 11 december zouden normaal gezien alle M6en op E20** en E45** met M6en verzekerd worden met de HLE18.

Uploaded with ImageShack.us
Op L36N komt ETCS ook in dienst komende maand ook daar zal men naar alle waarschijnlijkheid de nodige testen doen met zowel desiro als HLE18.Jorik schreef:Voor zover wij weten zit er op dit moment zelfs geen software voor ETCS op.Steven schreef:de huidige 18 heeft nog geen volwaardig gehomologeerde ETCS zover ik weet, ik doe morgen nog is navraag (als ik er aan denk).
Van zodra deze erop zit zullen ze normaal gezien op de lijn 4 test gereden worden, deze lijn is nl. de testlijn omdat hier een commerciële halte kan uitgevoerd worden onder ETCS en ook een grensovergang aanwezig is. Op de lijn3 heb je geen van beide.
Dat van die software is dan weer een kwestie van updates die nu ook (om andere redenen) al worden toegepast.
De L36N is deze officieel al geschikt voor 200km/h? volgens een eerste adjunct stationchef zou dit al verhoogd zijn.Steven schreef:Op L36N komt ETCS ook in dienst komende maand ook daar zal men naar alle waarschijnlijkheid de nodige testen doen met zowel desiro als HLE18.Jorik schreef:Voor zover wij weten zit er op dit moment zelfs geen software voor ETCS op.Steven schreef:de huidige 18 heeft nog geen volwaardig gehomologeerde ETCS zover ik weet, ik doe morgen nog is navraag (als ik er aan denk).
Dat van die software is dan weer een kwestie van updates die nu ook (om andere redenen) al worden toegepast.
Die was van in begin geschikt voor 200, doch zonder ETCS mag je daar geen 200 km/u rijden en deze komt nu eindelijk in dienst, de laatste missende schakel dus. Men is volop bezig bestuurders thalys opleiding te geven.
Eigenlijk goed te horen. Ja de update zou niet zoveel voeten in de aarde mits siemens werkende software heeft voor de Desiro, en het staat in de lastenboek.Steven schreef:Op L36N komt ETCS ook in dienst komende maand ook daar zal men naar alle waarschijnlijkheid de nodige testen doen met zowel desiro als HLE18.Jorik schreef:Voor zover wij weten zit er op dit moment zelfs geen software voor ETCS op.Steven schreef:de huidige 18 heeft nog geen volwaardig gehomologeerde ETCS zover ik weet, ik doe morgen nog is navraag (als ik er aan denk).
Toch een hele verbetering voor de lijn36 maar dit betekend wel weer een herschrijven van de HLT ETCS natuurlijk.
Ik ben is benieuwd wat dit gaat geven in combinatie met laterale signalisatie.
over dat laatste gaan we pas zekerheid hebben eens het operationeel is en er treinen over rijden.
Gaan we daar met ETCS rijden gecombineerd met klassiek signalisatie ?Jorik schreef: Toch een hele verbetering voor de lijn36 maar dit betekend wel weer een herschrijven van de HLT ETCS natuurlijk.
Worden die seinen dan gedoofd en bijkomende lamp aangestoken ofzoiets ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Hoi,
Afgelopen zaterdag zag ik in Antwerpen Centraal HLE 1828 met een stam M6rijtuigen.De eindbestemming van deze trein was Turnhout en deze trein vertrok om 16u24.
Lukas
Afgelopen zaterdag zag ik in Antwerpen Centraal HLE 1828 met een stam M6rijtuigen.De eindbestemming van deze trein was Turnhout en deze trein vertrok om 16u24.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Daar is nog niets van terug te vinden op dit moment. Maar we verwachten in de loop van volgend jaar wel de nieuwe ETCS reglementering die dit zal beschrijven.dentheo schreef:Gaan we daar met ETCS rijden gecombineerd met klassiek signalisatie ?Jorik schreef: Toch een hele verbetering voor de lijn36 maar dit betekend wel weer een herschrijven van de HLT ETCS natuurlijk.
Worden die seinen dan gedoofd en bijkomende lamp aangestoken ofzoiets ?
Dit is dezelfde samenstelling die in de week op Oostende en Gent st Pieters rijdt.Lukas schreef:Hoi,
Lukas
Die Turnhout is normaal voorzien met Breaks maar voor opleidingsritten worden de M6en en 18 gebruikt. Dit zal misschien nog een keer gebeuren volgend week-end maar daarna zullen de opleidingsritten worden gedaan met de voorziene diensten op Charleroi.
De Turnhout in de week met M6en zal nog tot in de loop van volgend jaar verzekerd worden met Type27.
Op L36N zal het normaal gewone seinen + etcs level 1 zijn. Ik denk niet dat er seinen gaan doven. De etcs moet je er bezien als aanvulling en niet als iets afzonderlijk. Men deed net hetzelfde met TBL2 op L96N.
Probleem is dat ze dan volgens de ETCS reglementering nu geen 200km/u zouden mogen rijden.Steven schreef:Op L36N zal het normaal gewone seinen + etcs level 1 zijn. Ik denk niet dat er seinen gaan doven. De etcs moet je er bezien als aanvulling en niet als iets afzonderlijk. Men deed net hetzelfde met TBL2 op L96N.
De maximum snelheid voor ETCS level1 ligt internationaal vast op 160km/u.
Dat is wat ik voorlopig weet. We hebben toch al een bijlage gekregen die verwijst naar de level 1 op L36N, misschien dat pas later de level 2 komt? Als ik er aan denk zal ik eens trachten navraag te doen bij de instructeur die er momenteel les over geeft aan de bestuurders thalys.