Spoor is niet klaar voor grote problemen
Spoor is niet klaar voor grote problemen
Naar aanleiding van de chaos op 27 juni heeft de FOD Mobiliteit een rapport opgesteld van 78 pagina's waaruit blijkt dat de verschillende onderdelen van het spoor niet voorbereid zijn op een groot probleem.
Op die hete zomerdag ontstond er complete chaos op het spoor door enkele incidenten met als gevolg dat duizenden reizigers vastzaten in de stations en enkele honderden passagiers urenlang in bloedhete treinstellen moesten blijven.
De onderzoekers komen tot het besluit dat de drie eenheden binnen de NMBS-groep, de NMBS, Infrabel en de Holding, geen blauwdruk hebben om in te spelen op problemen tijdens een drukke spoordag, wat maakt dat de situatie verder uit de hand kan lopen.
Volgens het rapport was het in de stations voor niemand duidelijk wie er de leiding had en wie wat moest doen. Ook liep de communicatie tussen de spoorwegen en de hulpdiensten erg stroef en "liep iedereen iedereen voor de voeten".
Ook na de rampdag bleef de NMBS blunderen in de communicatie. De compensatie voor de getroffen reizigers werd voorgesteld als een toegeving waarop ze in feite geen recht zouden hebben, omdat 27 juni volgens de NMBS een geval van overmacht was. Volgens de FOD Mobiliteit was het dat duidelijk niet.
De FOD Mobiliteit komt dan ook met niet minder dan 76 aanbevelingen om in de toekomst zulke problemen te vermijden.
Het complete rapport kan je hier lezen.
Op die hete zomerdag ontstond er complete chaos op het spoor door enkele incidenten met als gevolg dat duizenden reizigers vastzaten in de stations en enkele honderden passagiers urenlang in bloedhete treinstellen moesten blijven.
De onderzoekers komen tot het besluit dat de drie eenheden binnen de NMBS-groep, de NMBS, Infrabel en de Holding, geen blauwdruk hebben om in te spelen op problemen tijdens een drukke spoordag, wat maakt dat de situatie verder uit de hand kan lopen.
Volgens het rapport was het in de stations voor niemand duidelijk wie er de leiding had en wie wat moest doen. Ook liep de communicatie tussen de spoorwegen en de hulpdiensten erg stroef en "liep iedereen iedereen voor de voeten".
Ook na de rampdag bleef de NMBS blunderen in de communicatie. De compensatie voor de getroffen reizigers werd voorgesteld als een toegeving waarop ze in feite geen recht zouden hebben, omdat 27 juni volgens de NMBS een geval van overmacht was. Volgens de FOD Mobiliteit was het dat duidelijk niet.
De FOD Mobiliteit komt dan ook met niet minder dan 76 aanbevelingen om in de toekomst zulke problemen te vermijden.
Het complete rapport kan je hier lezen.
Re: Spoor is niet klaar voor grote problemen
Blz 19 is een goeie voorstelling van communicatie stroom ... hoe ingewikkeld kan men het nog maken...
Zeker de moeite om te lezen zoiets.
De NMBS heeft al gereageerd op het rapport.
Ze gaan er iets aan doen...
In plaats van de hele communicatiestructuur te vereenvoudigen, gaan ze nog maar eens een afdeling bijmaken, een interne crisiscel...
In plaats van de hele communicatiestructuur te vereenvoudigen, gaan ze nog maar eens een afdeling bijmaken, een interne crisiscel...
My thoughts exactly...Adler schreef:De NMBS heeft al gereageerd op het rapport.
Het doet me denken aan de sketch in Blackadder, waarbij het toekomstige aanvalsplan wordt uitgelegd, waarbij dat aanvalsplan een exacte kopie is van de vorige. (link)
pagina 25 vind ik nog beter2012 schreef:Blz 19 is een goeie voorstelling van communicatie stroom ... hoe ingewikkeld kan men het nog maken...

Robin, ik denk dat je dezelfde pagina bedoeld.
Pagina 19 van het eindrapport is de pagina 25 van het PDF-bestand.
Pagina 19 van het eindrapport is de pagina 25 van het PDF-bestand.
Meervoud van relaas = verslag, staat zo in Vandale.dentheo schreef:Wat zijn relazen ?
Jongen, jongen NMBS en Nederlands....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Dat rapport is niet gemaakt door de NMBS maar door de Dienst Overheidsbedrijven en Spoorbeleid.dentheo schreef:Jongen, jongen NMBS en Nederlands....
Ach, die valt nog mee. En de technische benamingen die de Nederlanders gebruiken zijn evenmin altijd duidelijk, hoor.
Ik moet me soms ook wel eens achter de oren te krabben om te begrijpen wat jullie Belgen nu weer bedoelen met een TB of een TBG, laat staan als het over een HLE of een HKV gaat.groentje schreef:En de technische benamingen die de Nederlanders gebruiken zijn evenmin altijd duidelijk, hoor.

Elke taal heeft soms zo z'n eigenaardigheden, vooral als je in een omgeving zit waar velen aanwezig zijn die net een andere taal of een ander dialect van dezelfde taal spreken. Gelukkig is niemand te beroerd om zijn/haar woorden toe te lichten indien daarom gevraagd wordt.

Ontopic: het spoor niet klaar voor grote problemen, het is goed om te zien dat het in een officieel rapport bevestigd wordt. Het is ook iets wat men mee kan nemen in een evaluatie van de beheerovereenkomst tussen de Belgische Staat en de NMBS. Ik ben benieuwd hoe een rapport dat over 2 jaar geschreven wordt, eruit zal zien. Ik vraag me af welke stappen NMBS gaat zetten om het te verbeteren.