De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Neen, dat geblaas is echt zuiver en alleen om de weerstanden te koelen die men gebruikt bij het remmen, niet meer of minder dan dat. Dat neemt normaal ongeveer een 2 min in beslag. Eens die ventilatie stilvalt scheelt dat al heel wat in volume. Bij het rijden onder 25kV bestaat dat geluid niet eens aangezien die weerstanden dan buiten dienst zijn (remmen op de motor gebeurd dan volledig door deze energie in de bovenleiding te steken, dit is echter niet altijd mogelijk bij 3kV en vandaar die weerstanden).
Dan veronderstel ik dat de loc kort voor de doorkomst in Vorst-Zuid had moeten remmen, want het was echt wel "het" typische geblaas. Ik ken het geluid intussen erg goed, maar het verraste me om het zelfs op die plaats te moeten horen.
Steven (jij weet nu toch alles van de 18Steven schreef:Bij het rijden onder 25kV bestaat dat geluid niet eens aangezien die weerstanden dan buiten dienst zijn (remmen op de motor gebeurd dan volledig door deze energie in de bovenleiding te steken, dit is echter niet altijd mogelijk bij 3kV en vandaar die weerstanden).

Probeert de lok terug te leveren op 3kV en schakelt hij op zijn weerstanden als de bovenleidingsspanning te veel oploopt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
De computer bepaald of hij gaat terugsteken in het bovenleidingsnet of in de weerstanden. De grootste voorwaarde is dat er een verbruiker is in hetzelfde gebied (gevoed door hetzelfde onderstation).dentheo schreef: Probeert de lok terug te leveren op 3kV en schakelt hij op zijn weerstanden als de bovenleidingsspanning te veel oploopt ?
Ik ben nog steeds in "blijde verwachting" om een nieuwe loc 18 te zien op (Essen-)Antwerpen-Brussel-Charleroi, ik neem die trein nochtans dagelijks heen en terug tussen Mechelen en Antwerpen. In de spitsuren doet de HLE27(mux) nog steeds de dienst op bovenvermelde lijn.
Normaal nog voor het einde van 2011 op alle treinen met M6 van en naar Charleroi.
Dat "weet" hij niet, daarom kan hij dat pas bepalen nadat hij probeert....Steven schreef:De grootste voorwaarde is dat er een verbruiker is in hetzelfde gebied (gevoed door hetzelfde onderstation).dentheo schreef: Probeert de lok terug te leveren op 3kV en schakelt hij op zijn weerstanden als de bovenleidingsspanning te veel oploopt ?
"voel" of "hoor" je dat proberen of heb je nog niet genoeg uren met hem gereden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Dat proberen kan je niet horen. De stuurpost is echt wel goed geïsoleerd.
Eens overgeschakeld op weerstanden blijft hij dan altijd "iets" leveren aan de bovenleiding , om te voelen of er verbruik komt ?
Dan kan hij weer op bovenleiding geven...
Als je Antw Centraal binnenkomt moet het toch lukken, staan altijd heel wat treinen en rijtuigen.
Kunt je het op het scherm zien ?
Beetje zoals bij een hybride auto , daar zie je op een display de energie ook in verschillende richtingen stromen....

't is voor U nu toch de moment om vragen te stellen....
Dan kan hij weer op bovenleiding geven...
Als je Antw Centraal binnenkomt moet het toch lukken, staan altijd heel wat treinen en rijtuigen.
Kunt je het op het scherm zien ?
Beetje zoals bij een hybride auto , daar zie je op een display de energie ook in verschillende richtingen stromen....

't is voor U nu toch de moment om vragen te stellen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Je kan het inderdaad zien als er energie terugstroomt. Is gewoon weergegeven op dezelfde grafiek van de totale stroomafname bij tractie. Dus die aanduiden heeft twee functies.
Ik heb vandaag 4 treinen verzekerd over de lijn59 met HLE1828 en 6M6.Stef schreef:Iemand een idee van alle treinen die de 18 + M6 doet op L59?
Vertrek uit Antwerpen Centraal (v11u20) met E1833 richting Oostende (a12u57) en terugrit met E1814 Oostende (v14u03) richting Antwerpen (a15u40). Vanuit Antwerpen (v15u50) terug naar Gent (a16u44) onder nummer E3015 en terug naar Antwerpen onder E3037.
Deze doe ik morgen opnieuw.
Er is op dit moment enkel één HLE18 nl.HLE1828 te zien op de lijn59 en dit tot 11 december dan wordt deze terug vervangen door een type27 omdat dan de 18 nodig is op de verbinding Essen-Antwerpen-Charleroi.
Nog even een opsomming van de gereden treinen met HLE18 op de lijn59:
E1827,E1807,E3008,E3030,E1833,E1814,E3015,E3037,E1840 en E1821.
Tijdens de zomer zullen er wel terug HLE18en te zien op lijn59 richting Blankenberge en Oostende met de ICT treinen.

Met trein E3015 aan het perron te Lokeren op weg naar Gent Sint Pieters.
Hallo,
Mooi nog eens iets uit Lokeren te zien
Zitten die M6'en daar dan definitief op lijn 59? Is dat vanwege nieuwe leveringen dat men plots M6'en gevonden heeft buiten het toeristisch seizoen voor L59?
Groeten,
Joris De Mol
Mooi nog eens iets uit Lokeren te zien

Zitten die M6'en daar dan definitief op lijn 59? Is dat vanwege nieuwe leveringen dat men plots M6'en gevonden heeft buiten het toeristisch seizoen voor L59?
Groeten,
Joris De Mol
Wij rijden nu toch al enige tijd deze treinen als gesleept dus ik veronderstel dat dit nog even zo zal blijven.Joris schreef:Hallo,
Mooi nog eens iets uit Lokeren te zien![]()
Groeten,
Joris De Mol
Voor zover ik al kunnen zien heb is dit nog steeds voorzien in de nieuwe dienstregeling maar dan met een HLE27 en enkel 1 rijtuigenstam op bovenvermelde treinen. Maar dit kan soms toch nog wijzigen op het laatste moment.
Jorik, bedankt voor de info. Ik ga proberen deze avond een kijkje te nemen.