Volgend op eerdere vragen over de problemen op de spoorlijn Turnhout-Brussel stelde volksvertegenwoordiger Martine Taelman opnieuw een vraag aan de staatssecretaris van overheidsbedrijven Tuybens over de aangekondigde maatregelen om de capaciteit op de lijn te verhogen. Tuybens gaf thans meer concrete antwoorden.
Levering 160 nieuwe rijtuigen vanaf januari 2007
De meest gehoorde klacht op de lijn Turnhout-Brussel is het gebrek aan capaciteit van de treinen, waardoor reizigers vaak iedere dag het ganse traject moeten rechtstaan. In het jaarverslag 2005 van de NMBS las Martine Taelman dat het voor structurele oplossingen voor het capaciteitsprobleem wachten blijft op de levering van bijkomend dubbeldeksmaterieel.
De Minister kon ondertussen bevestigen dat er tussen 1 januari 2007 en 30 april 2009 160 dubbeldek-rijtuigen zullen geleverd worden a rato van gemiddeld 5 rijtuigen per maand.
Andere oplossingen blijven voorlopig vage beloftes
In afwachting van de levering van de rijtuigen, is er nog steeds in onderzoek hoe het capaciteitsprobleem kan worden aangepakt. Enerzijds zijn de piekuurtreinen gepland met een maximale samenstelling. Dit betekent 4 ‘breaks’, goed voor 1008 zitplaatsen. Anderzijds streeft de NMBS naar een hogere beschikbaarheid én een beter onderhoud van deze stellen, zodat het rijden met verminderde samenstelling kan vermeden worden.
Verder wordt de lijn Turnhout-Manage vanaf half december beperkt tot Turnhout-Brussel-Zuid, aangezien vanaf de stations nà Brussel-Zuid het meeste vandalisme gebeurt aan de treinstellen. Tenslotte wordt overwogen om voor de piekuurtreinen Turnhout-Brussel vanaf dat moment (half december) dubbeldeksmaterieel M5 in te zetten.
Het is een lokale radiozender, dus kan iemand bevestigen dat die trein beperkt zou worden tot Brussel? Dat lijkt mij toch straf...
Kvond het ook leuk dat ze eens een "technische term" (break) hebben gebruikt, dat hoor je ook niet vaak, blijkbaar iemand met wat kennis van zaken die het geschreven heeft dan
in een aantal andere berichten op andere sites heb ik hetzelfde gelezen hoor, dus turnhout brussel, manage zou dan waarschijnlijk ook eindigen in brussel of gekoppeld worden aan een andere relatie
Wover schreef:Ik zie net dat ik dit op smalspoor forum heb gezet, kan iemand het verplaatsen aub
Juist, smalspoor, dat is de oplossing! Met smalspoor kun je drie sporen neerleggen op de plek waar twee normale sporen liggen! Dus extra capaciteit; en een oude steenfabriek heeft vast nog wat smalspoorstoomlocjes en van die demels staan waarmee je op dat smalspoor kunt rijden .
* Deutsche Bahn overweegt verlenging van de vroege ICE uit Brussel naar München (momenteel Frankfurt)
niet slecht zeg ik als dat zo is
*er komt een CR Geraardsbergen - Edingen - Brussel - Dendermonde
wist ik ook al een tijdje, ze verwijzen eventueel niet naar een verdubbeling (2cr dus) op brussel dendermonde, afwachten dus tot de definitieve versie verschijnt
Steven schreef:* Deutsche Bahn overweegt verlenging van de vroege ICE uit Brussel naar München (momenteel Frankfurt)
niet slecht zeg ik als dat zo is
Ze zouden beter ook eens kijken naar het andere eindpunt van de ICE, namelijk naar een verlenging er van naar Oostende, zodat Gent, Brugge en Oostende weer een rechtstreekse verbinding hebben met Duitsland, al was het maar één slag per dag.
Steven schreef:* Deutsche Bahn overweegt verlenging van de vroege ICE uit Brussel naar München (momenteel Frankfurt)
niet slecht zeg ik als dat zo is
Ze zouden beter ook eens kijken naar het andere eindpunt van de ICE, namelijk naar een verlenging er van naar Oostende, zodat Gent, Brugge en Oostende weer een rechtstreekse verbinding hebben met Duitsland, al was het maar één slag per dag.
tja oostende is als stad vermoedelijk ni groot genoeg om dit te overwegen krijg ik de indruk