Grenswacht problemen bij Eurostar
Grenswacht problemen bij Eurostar
Ik lees net op BBC News het volgende artikel.
Kort samengevat: Britse grenswachters voeren bij gebrek aan inspanningen van de Belgische Federale Politie (BFP) zelf controles uit op Eurostar-reizigers. Dit is niet naar de zin van de BFP, die de Britse grenswachters nogal 'hardhandig' aanpakt.
Want wat is nu het feitelijke probleem? Je kunt de Eurostar nemen van Brussel tot Lille (FR) zonder ID/paspoort. De grenscontroles gebeuren vòòr het instappen op de trein. Doch blijven er reizigers die zogezegd maar tot Lille reizen op de trein zitten en geraken zo toch in Groot-Brittanië.
Kort samengevat: Britse grenswachters voeren bij gebrek aan inspanningen van de Belgische Federale Politie (BFP) zelf controles uit op Eurostar-reizigers. Dit is niet naar de zin van de BFP, die de Britse grenswachters nogal 'hardhandig' aanpakt.
Want wat is nu het feitelijke probleem? Je kunt de Eurostar nemen van Brussel tot Lille (FR) zonder ID/paspoort. De grenscontroles gebeuren vòòr het instappen op de trein. Doch blijven er reizigers die zogezegd maar tot Lille reizen op de trein zitten en geraken zo toch in Groot-Brittanië.
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
Dus Britten verwijten Belgen dat ze te weinig doen in Frankrijk... En de Belgische flikken hebben alweer eens geen manieren. 't Is niet omdat ze gelijk hebben dat ze dat ook zo moeten uiten. Maar dat is toch allemaal niet nieuw?
Misschien dat onze lokale correspondent meer of een ander licht op de zaak kan werpen?
Misschien dat onze lokale correspondent meer of een ander licht op de zaak kan werpen?
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
Ik vind het (ook) wel opvallend dat 'France' slechts 3 keer voorkomt in heel het artikel. Moet België weer strafknaap spelen voor GB en FR?
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
Wat U zegt is niet helemaal juist.Trammist schreef:Ik lees net op BBC News het volgende artikel.
Want wat is nu het feitelijke probleem? Je kunt de Eurostar nemen van Brussel tot Lille (FR) zonder ID/paspoort. De grenscontroles gebeuren vòòr het instappen op de trein. Doch blijven er reizigers die zogezegd maar tot Lille reizen op de trein zitten en geraken zo toch in Groot-Brittanië.
Het is niet omdat er niet( altijd) gecontrolleerd wordt, je geen ID/paspoort bij zich moet hebben.iedere belg boven de 12 moet 1 van deze documenten op zak hebben, dit is identieficatieplicht.
In Frankrijk kan dit vervangen worden door bv rijbewijs , kierzerskaart, equivalent van de SIS kaart,militaire dienst kaart,of gelijk ander officieel document of een verklaring op eer van iemand anders.
Binnen de Uk bestaat geen ID maar enkel driverslicence etc..
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
Als een iligaal deze trein neemt in België, heeft België het recht en de plicht ,binnen de problematiek, die mensen hun identiteeit te kontroleren.Ofwel heeft hij geen papieren ,of aanvraag asiel ofwel een brief voor verwijdering van het grongebied. In alle gevallen moeten de Belgische administraties belast met die kontroles hem tegenhouden om binnen Schengen naar een ander Schengenland te reizen.Trammist schreef:Ik vind het (ook) wel opvallend dat 'France' slechts 3 keer voorkomt in heel het artikel. Moet België weer strafknaap spelen voor GB en FR?
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
Maar als iemand een toeristenvisum heeft voor Schengen, kan hij zonder problemen die trein op met een ticketje to Lille. Het staat er niet specifiek in waar de problemen liggen.nighttrain schreef:Als een iligaal deze trein neemt in België, heeft België het recht en de plicht ,binnen de problematiek, die mensen hun identiteeit te kontroleren.Ofwel heeft hij geen papieren ,of aanvraag asiel ofwel een brief voor verwijdering van het grongebied. In alle gevallen moeten de Belgische administraties belast met die kontroles hem tegenhouden om binnen Schengen naar een ander Schengenland te reizen.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
een toeristenvisum bestaat niet. Men spreekt van visums tout court en visum C. Dus enkel voor Belgie of de gehele Schengen zone. dus redelijk complexe materie,kika schreef:Maar als iemand een toeristenvisum heeft voor Schengen, kan hij zonder problemen die trein op met een ticketje to Lille. Het staat er niet specifiek in waar de problemen liggen.nighttrain schreef:Als een iligaal deze trein neemt in België, heeft België het recht en de plicht ,binnen de problematiek, die mensen hun identiteeit te kontroleren.Ofwel heeft hij geen papieren ,of aanvraag asiel ofwel een brief voor verwijdering van het grongebied. In alle gevallen moeten de Belgische administraties belast met die kontroles hem tegenhouden om binnen Schengen naar een ander Schengenland te reizen.
van waar komt de persoon , naar waar heeft hij gezegd te gaan om het verkrijgen van een visum enz enz
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
Nu ook op DSO.
Achterpoortje bij Eurostar doet Britten steigeren
Door een achterpoortje bij de Eurostar-treinen raken illegale asielzoekers probleemloos en zonder controle het Verenigd Koninkrijk binnen. Een diplomatiek relletje tussen het VK en ons land lijkt in de maak.
Passagiers die een ticket boeken op een Eurostar-trein om van Brussel naar Rijsel te reizen, hoeven hun paspoort of identiteitskaart niet te tonen, aangezien België en Frankrijk tot de Schengenzone behoren. Alleen reizigers die naar Engeland sporen, moeten hun identiteitskaart bovenhalen.
De trein reist daarna verder naar Londen, waar identiteitspapieren niet meer worden gecontroleerd. Wie geen geldige papieren heeft of illegaal naar het Verenigd Koninkrijk wil, kan dus probleemloos een ticket naar Rijsel boeken.
En daar knelt het schoentje, want niemand controleert er of wie alleen een ticket tot Rijsel heeft, er ook werkelijk uitstapt. Dat meldt de Britse BBC Radio 4. De Britten noemen het de 'Lille loophole', het Rijselse achterpoortje dus.
De Belgische federale politie erkent het probleem, en meldt dat de Belgische, Britse en Franse overheden samen met Eurostar momenteel een oplossing zoeken.
Volgens de politie ligt een verouderd protocol aan de oorzaak van het achterpoortje. Dat protocol dateert uit de tijd dat de Eurostar-trein nog niet in Rijsel stopte en dus rechtstreeks vanuit Brussel naar Londen reed. Toen werd bij het opstappen nog zowel de identiteit als het treinticket gecontroleerd, omdat de reiziger de Schengenzone verlaat. De Franse, Britse en Belgische overheden proberen de situatie nu te normaliseren door het protocol aan te passen, aldus de federale politie.
Uit de reportage van BBC Radio 4 blijkt ook dat Britse douaniers die in Brussel Eurostar-passagiers die mogelijk illegaal het kanaal willen oversteken, controleren, door de Belgische politie met arrestatie bedreigd worden 'indien klacht ingediend wordt'.
Een officier van het UK Border Agency beschrijft in een e-mail dat een Belgische agent hem na een controle van twee Iraniërs in april toeriep dat 'dit moet stoppen. Jullie zijn niet in Groot-Brittannië, dit is de Schengenzone'.
Een andere douanier signaleerde dat zoveel medewerkers vrezen gearresteerd te worden door de Belgische politie, dat ze 'nu een oogje dichtknijpen als ze vermoeden dat iemand van het achterpoortje gebruik maakt'.
De federale politie wou daar niet op reageren.
Achterpoortje bij Eurostar doet Britten steigeren
Door een achterpoortje bij de Eurostar-treinen raken illegale asielzoekers probleemloos en zonder controle het Verenigd Koninkrijk binnen. Een diplomatiek relletje tussen het VK en ons land lijkt in de maak.
Passagiers die een ticket boeken op een Eurostar-trein om van Brussel naar Rijsel te reizen, hoeven hun paspoort of identiteitskaart niet te tonen, aangezien België en Frankrijk tot de Schengenzone behoren. Alleen reizigers die naar Engeland sporen, moeten hun identiteitskaart bovenhalen.
De trein reist daarna verder naar Londen, waar identiteitspapieren niet meer worden gecontroleerd. Wie geen geldige papieren heeft of illegaal naar het Verenigd Koninkrijk wil, kan dus probleemloos een ticket naar Rijsel boeken.
En daar knelt het schoentje, want niemand controleert er of wie alleen een ticket tot Rijsel heeft, er ook werkelijk uitstapt. Dat meldt de Britse BBC Radio 4. De Britten noemen het de 'Lille loophole', het Rijselse achterpoortje dus.
De Belgische federale politie erkent het probleem, en meldt dat de Belgische, Britse en Franse overheden samen met Eurostar momenteel een oplossing zoeken.
Volgens de politie ligt een verouderd protocol aan de oorzaak van het achterpoortje. Dat protocol dateert uit de tijd dat de Eurostar-trein nog niet in Rijsel stopte en dus rechtstreeks vanuit Brussel naar Londen reed. Toen werd bij het opstappen nog zowel de identiteit als het treinticket gecontroleerd, omdat de reiziger de Schengenzone verlaat. De Franse, Britse en Belgische overheden proberen de situatie nu te normaliseren door het protocol aan te passen, aldus de federale politie.
Uit de reportage van BBC Radio 4 blijkt ook dat Britse douaniers die in Brussel Eurostar-passagiers die mogelijk illegaal het kanaal willen oversteken, controleren, door de Belgische politie met arrestatie bedreigd worden 'indien klacht ingediend wordt'.
Een officier van het UK Border Agency beschrijft in een e-mail dat een Belgische agent hem na een controle van twee Iraniërs in april toeriep dat 'dit moet stoppen. Jullie zijn niet in Groot-Brittannië, dit is de Schengenzone'.
Een andere douanier signaleerde dat zoveel medewerkers vrezen gearresteerd te worden door de Belgische politie, dat ze 'nu een oogje dichtknijpen als ze vermoeden dat iemand van het achterpoortje gebruik maakt'.
De federale politie wou daar niet op reageren.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
& Krijgen die dan nooit ticketcontrole tussen Lille en Groot-Brittanië?Trammist schreef:Want wat is nu het feitelijke probleem? Je kunt de Eurostar nemen van Brussel tot Lille (FR) zonder ID/paspoort. De grenscontroles gebeuren vòòr het instappen op de trein. Doch blijven er reizigers die zogezegd maar tot Lille reizen op de trein zitten en geraken zo toch in Groot-Brittanië.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
Dat vraag ik mij ook af, want daar is geen sprake van in het BBC-, noch in het DS-artikel...Dieselfreak schreef:& Krijgen die dan nooit ticketcontrole tussen Lille en Groot-Brittanië?
Update 21:34 De radio-uitzending is net gedaan, ik het het online meegevolgd. Volgens de BBC-journalist is die controle inderdaad afwezig...
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
Het lijkt mij vrij normaal dat de federale politie niet is opgezet met Britse controleurs op Belgisch grondgebied. Je zou het daar eens moeten gaan doen 

Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
Dat kan je omzeilen door een ticket Brussel - Lille een een Lille - London te kopen...Dieselfreak schreef:& Krijgen die dan nooit ticketcontrole tussen Lille en Groot-Brittanië?Trammist schreef:Want wat is nu het feitelijke probleem? Je kunt de Eurostar nemen van Brussel tot Lille (FR) zonder ID/paspoort. De grenscontroles gebeuren vòòr het instappen op de trein. Doch blijven er reizigers die zogezegd maar tot Lille reizen op de trein zitten en geraken zo toch in Groot-Brittanië.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
En waar ga je die Lille => London kopen? via internet, dus moet je je een bankkaart prijsgeven,deze gegevens maken van die persoon een mensensmokkelaar.K V B schreef:Dat kan je omzeilen door een ticket Brussel - Lille een een Lille - London te kopen...Dieselfreak schreef:& Krijgen die dan nooit ticketcontrole tussen Lille en Groot-Brittanië?Trammist schreef:Want wat is nu het feitelijke probleem? Je kunt de Eurostar nemen van Brussel tot Lille (FR) zonder ID/paspoort. De grenscontroles gebeuren vòòr het instappen op de trein. Doch blijven er reizigers die zogezegd maar tot Lille reizen op de trein zitten en geraken zo toch in Groot-Brittanië.
Betreffende de controle tussen Lille en Fréthun.Als ze hem ontdekken ,kunnen ze stoppen in Fréthun.Die illigaal heeft er geen baat bij een ticket bij zich te hebben eenmaal op de trein na Lille,om zijn herkomst te disimuleren eenmaal opgevangen in het UK(als het hem lukt).Die hebben zelfs geen geld bij ,juist om hun land van vertrek te verdoezelen.
Want de discussie ging toch over illigalen dacht ik..
De mensen die het onderhoud doen in de tunnel vinden altijd veel persoons bewijsstukken en redelijk wat geld. Beiden worden weg gegooid bij de doortocht naar UK.eenmaal in the UK verklaren ze op eed dat ze direkt uit somalië komen...
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
De VRT heeft een korte tv-reportage gemaakt over dit item.
Men kan dus blijkbaar perfect van Brussel naar Londen reizen met slechts een ticket tot Lille...
Men kan dus blijkbaar perfect van Brussel naar Londen reizen met slechts een ticket tot Lille...
Re: Grenswacht problemen bij Eurostar
Na het bekijken van de repo op de VRT twee vragen:
1. Waarom geen controle meer op de trein na het sluiten van de deuren in Lille?
2. Waarom geen grenscontrole bij aankomst in de UK?
WIL men in de UK wel illegalen aantreffen, vraag ik mij dan af? Of wil men ze enkel vinden op buitenlands grondgebied...
1. Waarom geen controle meer op de trein na het sluiten van de deuren in Lille?
2. Waarom geen grenscontrole bij aankomst in de UK?
WIL men in de UK wel illegalen aantreffen, vraag ik mij dan af? Of wil men ze enkel vinden op buitenlands grondgebied...