Bron: Deredactie.be (http://opinie.deredactie.be/2011/12/06/ ... 99s-beste/)‘Binnenkort behoren de Belgische Spoorwegen weer tot de Europese top.’ Dat verklaarde de topman van operator NMBS recentelijk op tv. Een gedurfde uitspraak. De treingebruikers die dagelijks met vertragingen en geschrapte treinen te maken hebben, weten beter. Op zondag 11 december gaat de dienstregeling 2012 in. De kwaliteit van het aanbod gaat er niet op vooruit.
Europese top betekent een aanbod dat stimuleert om de auto aan de kant te laten, ook op regionale lijnen, toegankelijke treinen, stations en stopplaatsen met allure én nette en stipte treinen. Er is dus nog héél véél werk aan de spoorwinkel.
Eerst enkele klantonvriendelijke wijzigingen die vanaf 11 december gelden:
• De stoptrein Antwerpen-Roosendaal rijdt via de noord-zuidverbinding. Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam worden spookstations.
• Vanuit Lier kun je slechts één keer per dag naar het strategisch gelegen station Mechelen-Nekkerspoel sporen.
• De trein Mol-Hasselt wordt niet meer gekoppeld aan de trein Antwerpen-Neerpelt.
• De eerste werkdagtrein van Brussel-Zuid naar Antwerpen heeft ruim een kwartier nodig om Brussel-Noord te bereiken. Een traject van 3.820 meter…
• Een P-trein doet 13 minuten over het traject Puurs-Willebroek, een afstand van 5,3 km.
• De spreiding van de treinen op de belangrijke as Antwerpen-Gent wordt nog slechter, zowel in de week als in het weekeind. Op zaterdag- en zondagochtend vertrekken in Gent twee intercity’s na elkaar naar Antwerpen. De volgende IC vertrekt pas 50 minuten later.
• De intercityverbinding Sint-Niklaas-Brussel is ontworpen met een overstap in Dendermonde. De aansluiting is niet gegarandeerd.
• De trein Brussel-Basel-Chur rijdt als een interregio door West-Europa. Deze internationale trein stopt 35 keer, onder meer in de wereldstad Gembloers.
Pendelgericht
Uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen (OVG) blijkt dat verplaatsingen binnen drie typemotieven worden gemaakt: een derde voor pendel (school of werk), een derde recreatief en een derde om andere redenen zoals winkelen, familie, ziekenhuis enz. De NMBS legt de klemtoon op de zeer dure pendel. De andere twee derde wordt wegens een gebrek aan visie op de rol van de trein in het openbaar vervoer verwaarloosd. Dat betekent dat hierdoor tijdens de daluren veel lucht wordt vervoerd.
Als je alleen op de hoofdlijnen reist, is er behalve de stiptheid weinig aan de hand. Maar zodra je moet overstappen op een trein van een regionale lijn, begint het avontuur of beter de ellende. Als je de aansluiting mist, moet je meestal een uur wachten.
Vlaanderen is een verstedelijkt gebied. In een autogericht land als België is een trein om het uur, en in het weekeind soms om de twee uur, niet wervend. Daarbij komt nog dat de spoor- en stopplaatsinfrastructuur van de meeste regionale lijnen verouderd is.
Een grof schandaal
Neem de verstedelijkte as Mechelen-Sint-Niklaas. In de buurt van het station Puurs geldt al sinds de zomer over ruim 1,5 km een snelheidsbeperking van 20 km per uur! Dat leidt tot vertragingen en gemiste aansluitingen.
Oorzaak is achterstallig onderhoud van de spoorbaan door Infrabel. Een grof schandaal waar nauwelijks aandacht aan wordt besteed. Nochtans pocht de infrabeheerder op zijn webstek: ’Elke dag zorgen onze medewerkers voor de goede staat van de sporen, bovenleiding, bruggen, tunnels, seinen, enz. Zo kan het treinverkeer in België veilig en stipt verlopen.’ Dat geldt blijkbaar niet voor regiolijnen.
In april zou de situatie in Puurs weer normaal zijn. Andere bronnen spreken van augustus 2012. Weet de NMBS-topman dat? Wat vindt hij daarvan? Of heeft de NMBS-directie de regionale lijnen al afgeschreven?
Halfuurdienst
De as Mechelen-Sint-Niklaas schreeuwt om een halfuurdienst. Het is een bandstad zoals bijvoorbeeld Boxtel-Eindhoven-Deurne in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Hier heb je een trein om het kwartier!
In tegenstelling tot De Lijn heeft de NMBS geen visie op de mobiliteit in de regio’s. Op de lijn Aalst-Burst rijden alleen in de spits treinen. Enkele treinen met weinig reizigers zullen zelfs nog worden geschrapt. Heeft de NMBS zich ooit afgevraagd waarom er zo weinig passagiers zijn? Als je Aalst-Burst onderdeel maakt van een verbinding Aalst-Zottegem-Oudenaarde krijg je een andere situatie. Op dit traject wint de trein het met brio van de bus en zelfs de auto.
Met het huidige NMBS-aanbod bereikt nooit de Europese top. Geachte directie, ga eens kijken in Nederland en vooral Zwitserland. Werk met knooppunten waar treinen en bussen perfect op elkaar aansluiten.
Toegankelijkheid
De komende jaren stromen 305 Desiro-treinen. Met hoge perrons is deze Siemens-trein perfect toegankelijk. Maar nog veel stations en stopplaatsen hebben lage perrons. Het zal gezien de besparingen nog heel lang duren voor de toegankelijkheid op het hele spoorwegnet is gerealiseerd.
We zijn trots op Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins. Enkele kilometers verder word je geconfronteerd met stations (Lier is een goed voorbeeld) en stopplaatsen die een DDR-sfeer ademen. Het vernieuwde station Mol raakt maar niet afgewerkt. Het gebouw is bovendien niet ontworpen in functie van de gebruikers. Een miskleun.
Het is lovenswaardig dat de topman van de NMBS droomt van de Europese top. Maar die is alleen met ambitie en visie te bereiken. Beide ontbreken.
Herman Welter
NMBS weldra Europa's beste?
NMBS weldra Europa's beste?
L'union fait la force.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Lang op voorhand aangekondigde werken en uit een enquête op lijn12.be , merendeels allemaal pendelaars bleek dat beide stations amper werden gebruikt. In praktijk word Dam nog wel gebruikt door een school nabij.• De stoptrein Antwerpen-Roosendaal rijdt via de noord-zuidverbinding. Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam worden spookstations.
Elk uur rijd er een trein naar Mechelen IC34xx• Vanuit Lier kun je slechts één keer per dag naar het strategisch gelegen station Mechelen-Nekkerspoel sporen.
verkenningsrit?• De eerste werkdagtrein van Brussel-Zuid naar Antwerpen heeft ruim een kwartier nodig om Brussel-Noord te bereiken. Een traject van 3.820 meter…
buffer?• Een P-trein doet 13 minuten over het traject Puurs-Willebroek, een afstand van 5,3 km.
zoals de Intercity trein stopt in Aalter, Beervelde en andere plekken waar 5man woont• De trein Brussel-Basel-Chur rijdt als een interregio door West-Europa. Deze internationale trein stopt 35 keer, onder meer in de wereldstad Gembloers.




Re: NMBS weldra Europa's beste?
Zijn algemene commentaar is duidelijk en ik ben het er mee eens. Toch nog enkele vragen en opmerkingen.
• De stoptrein Antwerpen-Roosendaal rijdt via de noord-zuidverbinding. Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam worden spookstations.
Het probleem is dat Oost en Dam verder verkommeren, niet dat pak 'm beet Mariaburg sneller (toch?) in Centraal geraakt.
• Vanuit Lier kun je slechts één keer per dag naar het strategisch gelegen station Mechelen-Nekkerspoel sporen.
Enkel tijdens de week dan nog. Rechtstreeks is niet wat boeit, maar wat de reisplanner je vertelt. Als je toekomt om x:55 kan je x:00 net wel of net niet halen. Mechelen is zeker geen goed overstapstation. Ook: is Nekkerspoel echt zo strategisch? Als ik dat passeer zie ik er zelden meer als een man en een paardekop uitstappen.
• De trein Mol-Hasselt wordt niet meer gekoppeld aan de trein Antwerpen-Neerpelt.
Waarom is dat een nadeel?
• De eerste werkdagtrein van Brussel-Zuid naar Antwerpen heeft ruim een kwartier nodig om Brussel-Noord te bereiken. Een traject van 3.820 meter…
Het is niet ongewoon dat een eerste of laatste trein wat afwijkt van de gewone dienstregeling. Is dat bij deze problematisch?
• Een P-trein doet 13 minuten over het traject Puurs-Willebroek, een afstand van 5,3 km.
Waar is dat aan te wijten? Slechte spreiding met andere treinen op dat stukje?
• De spreiding van de treinen op de belangrijke as Antwerpen-Gent wordt nog slechter, zowel in de week als in het weekeind. Op zaterdag- en zondagochtend vertrekken in Gent twee intercity’s na elkaar naar Antwerpen. De volgende IC vertrekt pas 50 minuten later.
Dat is al +10 jaar een drama op die lijn. Hoe komt dat?
• De intercityverbinding Sint-Niklaas-Brussel is ontworpen met een overstap in Dendermonde. De aansluiting is niet gegarandeerd.
• De trein Brussel-Basel-Chur rijdt als een interregio door West-Europa. Deze internationale trein stopt 35 keer, onder meer in de wereldstad Gembloers.
Bij die 2 laatste heeft hij ook weer een punt. Een overstap is niet zo'n ramp, mits goede aansluiting. En tsja, internationale verbindingen zijn een stiefkind.
• De stoptrein Antwerpen-Roosendaal rijdt via de noord-zuidverbinding. Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam worden spookstations.
Het probleem is dat Oost en Dam verder verkommeren, niet dat pak 'm beet Mariaburg sneller (toch?) in Centraal geraakt.
• Vanuit Lier kun je slechts één keer per dag naar het strategisch gelegen station Mechelen-Nekkerspoel sporen.
Enkel tijdens de week dan nog. Rechtstreeks is niet wat boeit, maar wat de reisplanner je vertelt. Als je toekomt om x:55 kan je x:00 net wel of net niet halen. Mechelen is zeker geen goed overstapstation. Ook: is Nekkerspoel echt zo strategisch? Als ik dat passeer zie ik er zelden meer als een man en een paardekop uitstappen.
• De trein Mol-Hasselt wordt niet meer gekoppeld aan de trein Antwerpen-Neerpelt.
Waarom is dat een nadeel?
• De eerste werkdagtrein van Brussel-Zuid naar Antwerpen heeft ruim een kwartier nodig om Brussel-Noord te bereiken. Een traject van 3.820 meter…
Het is niet ongewoon dat een eerste of laatste trein wat afwijkt van de gewone dienstregeling. Is dat bij deze problematisch?
• Een P-trein doet 13 minuten over het traject Puurs-Willebroek, een afstand van 5,3 km.
Waar is dat aan te wijten? Slechte spreiding met andere treinen op dat stukje?
• De spreiding van de treinen op de belangrijke as Antwerpen-Gent wordt nog slechter, zowel in de week als in het weekeind. Op zaterdag- en zondagochtend vertrekken in Gent twee intercity’s na elkaar naar Antwerpen. De volgende IC vertrekt pas 50 minuten later.
Dat is al +10 jaar een drama op die lijn. Hoe komt dat?
• De intercityverbinding Sint-Niklaas-Brussel is ontworpen met een overstap in Dendermonde. De aansluiting is niet gegarandeerd.
• De trein Brussel-Basel-Chur rijdt als een interregio door West-Europa. Deze internationale trein stopt 35 keer, onder meer in de wereldstad Gembloers.
Bij die 2 laatste heeft hij ook weer een punt. Een overstap is niet zo'n ramp, mits goede aansluiting. En tsja, internationale verbindingen zijn een stiefkind.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Dag,
Groeten,
De exacte rittijd bedraagt 11 minuten. Aangezien deze trein (2803) niet stopt in Brussel-Centraal en een stilstand van 5 minuten heeft in Brussel-Noord, acht ik het waarschijnlijk dat hij via het ringspoor rijdt en dan van front wisselt in Brussel-Noord. Werkzaamheden NZV, of niet?De eerste werkdagtrein van Brussel-Zuid naar Antwerpen heeft ruim een kwartier nodig om Brussel-Noord te bereiken. Een traject van 3.820 meter…
Ik neem aan dat het om P 8086 gaat. Deze rijdt welgeteld 6 minuten tussen Puurs en Willebroek, maar moet dan 7 minuten stilstaan om de kruising met de IR a af te wachten. Een klassiek probleem op lijn 54 dat zeker niet nieuw is...Een P-trein doet 13 minuten over het traject Puurs-Willebroek, een afstand van 5,3 km.
Groeten,
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Boxtel-Deurne isKB schreef:Halfuurdienst
De as Mechelen-Sint-Niklaas schreeuwt om een halfuurdienst. Het is een bandstad zoals bijvoorbeeld Boxtel-Eindhoven-Deurne in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Hier heb je een trein om het kwartier!
Bron: Deredactie.be (http://opinie.deredactie.be/2011/12/06/ ... 99s-beste/)
*twee maal per uur (halfuursdienst) rechtstreeks (serie 9600, Sprinter Den Bosch-Deurne)
*twee maal per uur (halfuuursdienst) met een overstap in Eindhoven (5200 sprinter Tilburg Universiteit - Eindhoven en 1900 Intercity Den Haag Centraal - Venlo).
1900 stopt daar alleen maar omdat de sprinter niet verder rijdt dan Deurne. Daardoor stopt die serie tussen Deurne-Venlo op alle tussengelegen stations.
NMBS weldra Europa's beste?
Hoewel ik dikwijls sterke argumenten vind bij deze voormalige journalist mist hij hij hier toch.
De kritiek op Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam is grotendeels onterecht; wie neemt hier de trein?
Een handvol reizigers en in de spits wat meer.
Moet daarom een hele hoop reizigers voor verderop die omweg en stilstanden meemaken?
Dacht ik niet!
De Lijn (immer bejubeld) zorgt immers voor vlotte verbinding naar de Middenstatie.
De kritiek op Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam is grotendeels onterecht; wie neemt hier de trein?
Een handvol reizigers en in de spits wat meer.
Moet daarom een hele hoop reizigers voor verderop die omweg en stilstanden meemaken?
Dacht ik niet!
De Lijn (immer bejubeld) zorgt immers voor vlotte verbinding naar de Middenstatie.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
De reden van het niet stoppen heeft niets te maken met het aantal mensen dat er op en afstapt maar met de werken aan de bruggen over het kanaal waardoor die twee stations niet kunnen bediend worden.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Het eeuwige kip- of eiverhaal: stopt de trein daar (in A'pen-Oost en -Dam) niet meer omdat er weinig vraag is, of is er weinig vraag omdat de verbinding slecht is? Ik weet het niet, maar men zou bij de NMBS toch ook moeten leren kijken naar het potentieel aantal klanten en niet alleen naar het aantal reizigers dat de trein neemt. Als dat verschil (te) groot is zouden ze zich dan moeten afvragen hoe dat komt. Maar dat lijkt me niet te gebeuren en dat is jammer.dekooiker schreef:Hoewel ik dikwijls sterke argumenten vind bij deze voormalige journalist mist hij hij hier toch.
De kritiek op Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam is grotendeels onterecht; wie neemt hier de trein?
Een handvol reizigers en in de spits wat meer.
Moet daarom een hele hoop reizigers voor verderop die omweg en stilstanden meemaken?
Dacht ik niet!
De Lijn (immer bejubeld) zorgt immers voor vlotte verbinding naar de Middenstatie.
L'union fait la force.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Waarom lijkt U dat zo ?KB schreef: Ik weet het niet, maar men zou bij de NMBS toch ook moeten leren kijken naar het potentieel aantal klanten en niet alleen naar het aantal reizigers dat de trein neemt. Als dat verschil (te) groot is zouden ze zich dan moeten afvragen hoe dat komt. Maar dat lijkt me niet te gebeuren en dat is jammer.
Zij kunnen zich afvragen zoveel ze willen....de dienst is de laatste 30 jaar niet veranderd...zelfs tijdens de werken aan Centraal iets verbeterd door omleiding piektreinen naar het noorden.
Als de klanten niet komen houdt het op.
Er zijn natuurlijk redenen, maar die hebben niets met NMBS te zien, doe er dan maar iets aan.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Ik heb ook mijn bedenkingen bij deze, nogal populistische tekst, des te meer omdat de schrijver doorgaans toch goed is geïnformeerd. Maar niet alleen overdrijft hij hier en daar (wil hij echt absoluut zijn punt maken?), heel wat van zijn problemen zijn van beperkte duur, en te wijten aan hoogstnoodzakelijke werken. Je kan kritiek hebben op het feit dat het onderhoud gedurende de laatste decennia een beetje werd verwaarloosd, maar als er dan eens een inhaaloperatie start, kan dat niet zonder enige hinder. Het alternatief is dat we anders binnen een paar jaren de ene na de andere verstoring zullen krijgen, en veel meer mensen gehinderd zullen worden, maar dan onvoorzien.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
te A'pen-oost stapt per dag misschien 20man op? Tijdens de spits wat meer omdat er wat kantoren zijn in de gebeuren maar verder? Te luchtbal kan je de tram of bus verder nemen eventueel.



Re: NMBS weldra Europa's beste?
Het ging mij niet specifiek over de situatie van Antwerpen, maar in het algemeen: hét argument om het treinaanbod te verlagen is: "Er zijn niet genoeg reizigers". Tja, wat wil je met maar 1 trein per uur buiten de spits (wat op veel plaatsen het geval is). En als er dan zoals bij de geviseerde Antwerpse stations "om de hoek" een station (Centraal) is waar er ieder uur ik-weet-niet-hoeveel treinen rijden vanuit en naar alle mogelijke richtingen, dan is de rekening rap gemaakt natuurlijk.dentheo schreef:Waarom lijkt U dat zo ?KB schreef: Ik weet het niet, maar men zou bij de NMBS toch ook moeten leren kijken naar het potentieel aantal klanten en niet alleen naar het aantal reizigers dat de trein neemt. Als dat verschil (te) groot is zouden ze zich dan moeten afvragen hoe dat komt. Maar dat lijkt me niet te gebeuren en dat is jammer.
Zij kunnen zich afvragen zoveel ze willen....de dienst is de laatste 30 jaar niet veranderd...zelfs tijdens de werken aan Centraal iets verbeterd door omleiding piektreinen naar het noorden.
Als de klanten niet komen houdt het op.
Er zijn natuurlijk redenen, maar die hebben niets met NMBS te zien, doe er dan maar iets aan.
L'union fait la force.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Volgens de cijfers die ik op wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Antwerpen-Oost) vond, waren er in 2009 op een weekdag 74 reizigers.Robin schreef:te A'pen-oost stapt per dag misschien 20man op? Tijdens de spits wat meer omdat er wat kantoren zijn in de gebeuren maar verder? Te luchtbal kan je de tram of bus verder nemen eventueel.
L'union fait la force.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Misschien is het ook gewoon veel efficiënter om slechts 1 groot station te hebben per stad. De rest kan dan via trams of bussen verbonden worden met dat ene station.KB schreef:In als er dan zoals bij de geviseerde Antwerpse stations "om de hoek" een station (Centraal) is waar er ieder uur ik-weet-niet-hoeveel treinen rijden vanuit en naar alle mogelijke richtingen, dan is de rekening rap gemaakt natuurlijk.