NMBS weldra Europa's beste?
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Voor een iets grotere stad (en Antwerpen is nu toch echt niet zo klein) zou de trein ook een rol in het (voor)stadsverkeer kunnen en mogen spelen, maar dan heb je wel meer nodig dan een mager uurdienstje. Zelfs een halfuursfrequentie is dan al vrij mager. En er zou tariefintegratie moeten zijn.
De komende jaren gaan Oost en Dam dus dicht voor de werken. Na de werken is iedereen erop ingesteld om naar het Centraal Station of Berchem te gaan, en liefst is dat met ander openbaar vervoer, de fiets of te voet. Het hele cliënteel van die stations moet dan weer opgebouwd worden vanaf nul, en als je meer reizigers wil aantrekken, moet je echt wel iets meer kunnen aanbieden dan wat er nu rijdt.
Als je dat echt niet kan, dan hoeft het voor mij niet echt meer. De overgrote meerderheid van de reizigers op die treinen zullen er evenmin rouwig om zijn dat ze dat ommetoertje niet meer moeten maken, eerlijk is eerlijk.
De komende jaren gaan Oost en Dam dus dicht voor de werken. Na de werken is iedereen erop ingesteld om naar het Centraal Station of Berchem te gaan, en liefst is dat met ander openbaar vervoer, de fiets of te voet. Het hele cliënteel van die stations moet dan weer opgebouwd worden vanaf nul, en als je meer reizigers wil aantrekken, moet je echt wel iets meer kunnen aanbieden dan wat er nu rijdt.
Als je dat echt niet kan, dan hoeft het voor mij niet echt meer. De overgrote meerderheid van de reizigers op die treinen zullen er evenmin rouwig om zijn dat ze dat ommetoertje niet meer moeten maken, eerlijk is eerlijk.
Hallo,
Tijdelijke sluiting, heb ik dat in België niet nog al gehoord?
Alléja, het is maar een gedacht hé...
En1 station per stad lijkt me voor zelfs een magere basisdienstverlening echt niet genoeg...
Groeten,
Joris De Mol
En1 station per stad lijkt me voor zelfs een magere basisdienstverlening echt niet genoeg...
Groeten,
Joris De Mol
Akkoord dat een trein voor voorstadsverkeer zeker nuttig kan zijn, maar daar is een ringlijn eigenlijk niet geschikt voor. Geef mij dan maar een 2de L-trein op L12 die door de tunnel rijdtgroentje schreef:Voor een iets grotere stad (en Antwerpen is nu toch echt niet zo klein) zou de trein ook een rol in het (voor)stadsverkeer kunnen en mogen spelen, maar dan heb je wel meer nodig dan een mager uurdienstje. Zelfs een halfuursfrequentie is dan al vrij mager. En er zou tariefintegratie moeten zijn.

Met het stadsverkeer ben ik het niet eens. Daarvoor moet je inderdaad een veel hogere frequentie hebben wat meteen meebrengt dat je aantal passagiers per treinstel laag zal zijn. Te laag voor een trein, ideaal voor een tram. De sneltram onder de Carnotstraat (momenteel in aanbouw) geeft voor veel mensen volgens mij een beter alternatief dan de trein nemen in Antwerpen-Oost.
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Misschien moet je maar eens naar Duitsland komen en de S-Bahn nemen...Shrek schreef: Met het stadsverkeer ben ik het niet eens. Daarvoor moet je inderdaad een veel hogere frequentie hebben wat meteen meebrengt dat je aantal passagiers per treinstel laag zal zijn. Te laag voor een trein, ideaal voor een tram. De sneltram onder de Carnotstraat (momenteel in aanbouw) geeft voor veel mensen volgens mij een beter alternatief dan de trein nemen in Antwerpen-Oost.
Groeten,
Joris De Mol
Ik heb het niet over een magere basisdienst hoor, maar een performant netwerk. Alleen anders georganiseerd dan nu.Joris schreef:Hallo,
Met zeer frequente radiale tram/buslijnen vanuit 1 centraal station waar dan weer frequente treinen vertrekken in alle richtingen (wat in pakweg Antwerpen of Gent weldegelijk zo is) vertrekken, kan je ,volgens mij, voor veel mensen de reistijd meer verminderen dan met veel stations van waaruit men maar 1 kant opkan.
Het is ook veel goedkoper om de frequente bediening van de verschillende stadsdelen met een kleinere tram of bus te doen dan met grote treinen.

Hallo,
Dat je al het "Fernverkehr" moet bundelen in de grote stations, daar ben ik het mee eens, anders leef je nog in de jaren 1800-1900.
Maar om slechts 1 station over te houden? Je gaat toch Brussel Centraal en Brussel Noord ook niet sluiten? Of Gent Dampoort?
En het voor en na transport hoeft ook niet met (meestal tragere) trams of bussen te verlopen, maar kan net even goed met een frequent en performant S-Bahn netwerk. En daar kan een ringlijn best in opgenomen zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Dat je al het "Fernverkehr" moet bundelen in de grote stations, daar ben ik het mee eens, anders leef je nog in de jaren 1800-1900.
Maar om slechts 1 station over te houden? Je gaat toch Brussel Centraal en Brussel Noord ook niet sluiten? Of Gent Dampoort?
En het voor en na transport hoeft ook niet met (meestal tragere) trams of bussen te verlopen, maar kan net even goed met een frequent en performant S-Bahn netwerk. En daar kan een ringlijn best in opgenomen zijn.
Groeten,
Joris De Mol
De meeste Duitse steden van dezelfde grootte als Gent, Antwerpen of Charleroi hebben geen S-Bahn. Degene die dat wel hebben (Maagdenburg, Dresden of Bremen) hebben nu niet bepaald een netwerk om U tegen te zeggen. Volgens mij ben je dan echt wel beter af met een stevig tramnetwerk dat georienteerd is op 1 groot station.Joris schreef: Misschien moet je maar eens naar Duitsland komen en de S-Bahn nemen...
Groeten,
Joris De Mol
Voor grotere steden (maar zo hebben we er in België maar eentje) is een stadsnet met treinen wel nuttig. Het is ook enkel in die grote steden dat men in Duitsland een serieuze S-bahn uitbouwt

Hallo,
Toegegeven, Frankfurt a/M is groter dan Antwerpen, maar ook geen reusachtige wereldstad (It's just a village with a huge skyline) , en de omgeving hier rond lijkt me groener dan een doorsnee Vlaamse stad. En de S-Bahn is hier wel goed uitgebouwd.
Alles kan beter, nietwaar?
Groeten,
Joris De Mol
Toegegeven, Frankfurt a/M is groter dan Antwerpen, maar ook geen reusachtige wereldstad (It's just a village with a huge skyline) , en de omgeving hier rond lijkt me groener dan een doorsnee Vlaamse stad. En de S-Bahn is hier wel goed uitgebouwd.
Alles kan beter, nietwaar?

Groeten,
Joris De Mol
Brussel Centraal en Noord niet neen, maar Kapellekerk en Congres wél. Die stations hebben volgens mij echt geen toegevoegde waarde meer als je er een frequente tram/buslijn naartoe legt die in één van de 3 grote stations stopt. Ze vertragen nu enkel het andere treinverkeer en de bestemmingen die je er kan kiezen zijn veel te beperkt en niet frequent genoeg om volk aan te trekken.Joris schreef:Hallo,
Gent-Dampoort ligt een pak verder van Sint-Pieters dan de stations in Antwerpen uiteen liggen en heeft daardoor wel bestaansrecht i.m.o. Maar als het tramnet in Gent wat beter uitgebouwd zou zijn (wat zeker nodig is) zouden daar ook een pak minder mensen opstappen dan nu

Hallo,
Wat niet slecht zou zijn om lijn 1 wat te ontlasten.
Groeten,
Joris De Mol
Nét andersom. Met een beter tramnetwerk en een verbinding naar Brussel zou Gent Dampoort, dat dichter bij het centrum ligt en waar de bereikbaarheid en parkeermogelijkheid ook niet slecht is, volgens mij net nog meer reizigers aantrekken.Shrek schreef: Gent-Dampoort ligt een pak verder van Sint-Pieters dan de stations in Antwerpen uiteen liggen en heeft daardoor wel bestaansrecht i.m.o. Maar als het tramnet in Gent wat beter uitgebouwd zou zijn (wat zeker nodig is) zouden daar ook een pak minder mensen opstappen dan nu
Wat niet slecht zou zijn om lijn 1 wat te ontlasten.
Groeten,
Joris De Mol
Daar zeg je het net: een verbinding naar Brussel moet er bij komen. En om helemaal goed te zijn ook nog eentje naar Oostende. En Mechelen ook als we toch bezig zijn.
Dat is net mijn punt: je kan niet in alle richtingen frequente verbindingen aanbieden vanuit meerdere stations. Een trein naar Brussel die in Dampoort stopt is een trein minder die in St Pieters stopt.
Trouwens, met 1 trein per uur vanuit Dampoort naar Brussel ben je op dat uur wel sneller, maar als je iets vroeger moet aankomen moet je meteen een uur vroeger vertrekken. Met frequente trams en treinen moet je dan maar een kwartiertje vroeger vertrekken. Dat is volgens mij een veel kwalitatievere verbinding dan die ene rechtstreekse trein Dampoort-Brussel.
Dat is net mijn punt: je kan niet in alle richtingen frequente verbindingen aanbieden vanuit meerdere stations. Een trein naar Brussel die in Dampoort stopt is een trein minder die in St Pieters stopt.
Trouwens, met 1 trein per uur vanuit Dampoort naar Brussel ben je op dat uur wel sneller, maar als je iets vroeger moet aankomen moet je meteen een uur vroeger vertrekken. Met frequente trams en treinen moet je dan maar een kwartiertje vroeger vertrekken. Dat is volgens mij een veel kwalitatievere verbinding dan die ene rechtstreekse trein Dampoort-Brussel.
Hallo,
Dan kan het beter zijn om een deel van je verkeer af te leiden naar een station dat dichter ligt bij het centrum.
Waarvoor zou je anders een tram gebruiken richting de Dampoort? Toch niet om een reiziger van de Dampoort naar de Sint-Pieters te brengen?
Toen ik in Gent studeerde, en de trein gemist had, nam ik soms de bus naar de Dampoort vanuit de Sint-Pieters. Enkel om geen half uur te moeten staan wachten...
Kan een tram sneller zijn? Als die een eigen bedding krijgt, maar of daar zo veel ruimte voor is? Dan mag de frequentie nog hoog zijn van die tram, als hij niet snel is, ben je er ook niks mee.
Groeten,
Joris De Mol
Die verbinding naar Oostende vanuit Gent-Dampoort is er al. Een frequente tramverbinding vanuit Gent centrum naar de Sint-Pieters ook. Alleen rijden ze daar in de spits elkaar soms wat in de weg...Shrek schreef:Daar zeg je het net: een verbinding naar Brussel moet er bij komen. En om helemaal goed te zijn ook nog eentje naar Oostende. En Mechelen ook als we toch bezig zijn.
Dan kan het beter zijn om een deel van je verkeer af te leiden naar een station dat dichter ligt bij het centrum.
Waarvoor zou je anders een tram gebruiken richting de Dampoort? Toch niet om een reiziger van de Dampoort naar de Sint-Pieters te brengen?
Toen ik in Gent studeerde, en de trein gemist had, nam ik soms de bus naar de Dampoort vanuit de Sint-Pieters. Enkel om geen half uur te moeten staan wachten...
Kan een tram sneller zijn? Als die een eigen bedding krijgt, maar of daar zo veel ruimte voor is? Dan mag de frequentie nog hoog zijn van die tram, als hij niet snel is, ben je er ook niks mee.
Groeten,
Joris De Mol
Mits tariefintegratie is een ritje met de tram naar dat ander station veel minder een hinder. En Antwerpen is dan misschien niet zo heel erg groot, de agglomeratie is wel groot genoeg, zeker in het kader van de sterk verstedelijkte Vlaamse Ruit. Daarin zou, net zoals bijvoorbeeld in het Roergebied, een geïntegreerd S-Bahnnetwerk moeten bestaan. En daarin is volgens mij wél plaats voor tangentiële verbindingen. Ik denk aan het idee om de lijn 52 tot tramtrein om te bouwen, en bij Antwerpen-Zuid die tram door de stad te sturen, al dan niet gebruikmakend van de premetrotunnels, aan een trein die van het noorden via het ringspoor naar pakweg Lier rijdt... In Brussel ben ik trouwens ook een groot voorstander van een betere bediening van lijnen 28, 26 of 161 vanuit Schaarbeek, ipv alles door de NZV te jagen. Vooral ook omdat we niet anders gaan kunnen, vrees ik.
Ik was vroeger ook een groot voorstander van concentratie, maar ik begin daar vanaf te stappen. Een goed IC-station is immers centraal in de stad gelegen, maar dat is moeilijk te combineren met vlotte (auto)bereikbaarheid. Ruimte daar kost direct handenvol geld, zowel voor wegenbouw, parkeergarages, fietsenstallingen als voor een groot stationsgebouw. Een station nabij Flanders Expo zou Gent-Sint-Pieters serieus hebben kunnen ontlasten, bijvoorbeeld. En meer treinen naar Gent-Dampoort tijdens de werken in Sint-Pieters zouden ook geholpen hebben.
Ik was vroeger ook een groot voorstander van concentratie, maar ik begin daar vanaf te stappen. Een goed IC-station is immers centraal in de stad gelegen, maar dat is moeilijk te combineren met vlotte (auto)bereikbaarheid. Ruimte daar kost direct handenvol geld, zowel voor wegenbouw, parkeergarages, fietsenstallingen als voor een groot stationsgebouw. Een station nabij Flanders Expo zou Gent-Sint-Pieters serieus hebben kunnen ontlasten, bijvoorbeeld. En meer treinen naar Gent-Dampoort tijdens de werken in Sint-Pieters zouden ook geholpen hebben.
Kom dan eens in Zwitserland kijken.Shrek schreef:De meeste Duitse steden van dezelfde grootte als Gent, Antwerpen of Charleroi hebben geen S-Bahn.Joris schreef: Misschien moet je maar eens naar Duitsland komen en de S-Bahn nemen...
Groeten,
Joris De Mol
Zürich is ongeveer zo groot als Antwerpen. Het heeft neen S-Bann netwerk met als basis een halfuurdienst, maar zo georganiseerd (met overlappende lijnen) dat vele stations ondertussen een kwartierdienst hebben. Het busnetwerk is op die S-Bahn aangesloten. In Zürich komen geen streekbussen in het stadscentrum.
Bern is ongeveer de grootte van Brugge. Daar rijden nu al vier S-Bahn lijnen in een kwartierdienst. Vanaf 11/12 komt er nog een bij...
Sluiten van Congres en Kapellekerk zou een flater van jewelste zijn.Shrek schreef: Brussel Centraal en Noord niet neen, maar Kapellekerk en Congres wél. Die stations hebben volgens mij echt geen toegevoegde waarde meer als je er een frequente tram/buslijn naartoe legt die in één van de 3 grote stations stopt. Ze vertragen nu enkel het andere treinverkeer en de bestemmingen die je er kan kiezen zijn veel te beperkt en niet frequent genoeg om volk aan te trekken.
Dit zijn nu net de stations die het GEN een meerwaarde zouden kunnen geven, maar dan moet je ze wel een interessante bediening geven, met dus een frequentie van minstens 4* per uur.