11 december Observaties in Antwerpen centraal

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
dentheo

Bericht door dentheo »

Ben vanmorgen even naar Antwerpen gereden vanuit Kalmthout.
Ik wou de Noorderkempen en de Roosendaal wel eens zien keren op spoor 24.
Start was beetje moeilijk...luidspreker stoptrein +5, daarna +10, nog later +15 wegens werkschema machinist.
Uiteindelijk +25.
In de stoptrein werd tweemaal omgeroepen dat het de stoptrein was met vertraging en excuses voor de aflosproblemen.
Dit omdat de IR er al achter reed en bepaalde mensen die moesten hebben.
(In Antwerpen moest een lokale politica toch de TBG-sters bedreigen, omdat er niets omgeroepen zou zijn (luidspreker stuk in 1e klas ?))
Door de 25 minuten vertraging kruisten we de Noorderkempen in de kelder en was spoor 24 vrij, snelle personeelswissel en hij ging terug weg met een vertraging van minder dan 5 minuten, knap.

De "zonering" wordt wel slordig gebruikt. De treinaanduiders (4) zijn ingedeeld in twee gelijke groepen , elk 2, niet onlogisch
Men laat de Essen echter NIET doorrijden tot de tweede helft, hij staat met zijn neus naast een aanduider waarop Noorderkempen staat.

Reden, anders is het te ver lopen en stappen ze in de verkeerde trein...(OSC)
Dat de aanduiding nu niet klopt vindt de OSC spijtig. Maar als de aanduiding niet klopt moet ge niet klagen dat ze verkeerd instappen.
Oplossing: men heeft van de tweede (meestal verkeerde) aanduider de zonecode afgeplakt, nu hoort hij bij geen enkel zone en heeft NMBS altijd gelijk.
Volgens mij hoort er een stuk gele zelfklevende band van bv. 50cm haaks op de perronrand en midden tussen aanduider 2 en 3 voor de reizigers, en een paar korte stukjes op de perronboord of een kolom voor de machinist.
OSC: dat mag niet van "Brussel".

Volgens mij mag je niet "slordig" aanduiden/stoppen en dan truukjes uithalen om de schuld op de dwarse klant te kunnen steken.
Ik vond het sterk dat die zoneaanduiding al overplakt was na slechts VIJF vertrekken van dat spoor ( want op zondag staat hij op 21).

Nadien werd het nog erger, er kwam een reeks duikersbrilletjes van Brussel op spoor 24.
Daarvan werd er één afgehaakt vooraan. Niet ongeveer op de zonescheiding, nee dat zou te duidelijk zijn. Ergens midden in zone A.
Heel spoor 24 kreeg NIET INSTAPPEN op de aanduider, dit zelfs tot de trein terug naar Brussel vertrokken was. Dat laatste was misschien "incidentje".
Op + 1 was naderhand nog zo iets te zien op kopspoor 4, één tweetje vooraan eraf en daardoor zou het achterste stel ineens in zone B staan, wat natuurlijk niet het geval is.
Over "zones" en hun gebruik moet men duidelijk nog eens een boompje planten. Als je het wil doen moet je het volgens mij goed doen.

Er werd echter ook best creatief gewerkt.
Toen de stoptrein uit R'daal +17 had, nam men hem binnen op spoor 23 nadat de Thalys vertrokken was. Die beslissing was toen al een kwartier zichtbaar bij de spoorveranderingen. Netjes vooruit gedacht.

Ik heb de indruk dat er één 18 gestopt is met heel kortstondige weerstandsventilatie, zou die toevallig geremd hebben terwijl er veel verbruik was in Centraal ?

Twee Beneluxen zijn niet verschenen, een korte oostenrijkse set reed buiten zijn gebruikelijk schema 12:00, nu 14:00.

AVG: 1) bij bijna elk vertrek missen er mensen de trein 2) een slimme TBG gaat niet in het deurgat staan naast de roltrap, 50m verder spaart een berg discussies.

Terugrit met IR was +17, maar rustig (scholen gaan nu verdeeld naar huis, examens ?)

Paar nieuwtjes, roddeltjes voor wat ze waard zijn:
1) Bruggen aan Antwerpen Oost (Dam ?) zouden nog niet "besteld" zijn, budget onvindbaar...
2) Deze morgen verbood "Brussel" om een Benelux te laten stoppen in Essen, dit toen de omnibus daar opgeheven was wegens gebrek aan "aflos", machinist was onderweg met taxi uit Antwerpen. De reizigers voor Nederland moesten maar eventjes ( uurtje) geduld hebben.
3) Perrons beneden zouden geschikt zijn voor 2 Thalyssen of 12 (?) kassen.. (moet dat geen 16 kassen zijn ? Anders kunnen er geen 2 serie 800 in één zone.)
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker

Bericht door dekooiker »

De problemen die u aanhaalt bij de indeling in zones zijn al heel lang gekend.
De omroepers mochten tot voor zondag op -2 zelfs nooit een zone A of B uithangen net omdat het niet klopt.
Omdat de exploitatie nu en probleem dreigt te worden moet het opeens wel, en of het nu juist staat voor de reiziger is niet van tel.
De spoorbezettingen komen uit en dat is wat telt.
Neem daarbij de fouten die er bij het ingaan van een nieuwe dienstregeling inzitten en dan wordt er een recept bekomen dat vele reizigers voor raadsels stelt.
De trein.
Alleen voor durvers.
Steven

Re: 11 december Observaties in Antwerpen centraal

Bericht door Steven »

Daarom dat ik zo een grote voorstander ben van het duitstalig systeem (Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk) waarbij men frequent gebruikt maakt van 4 à 7 zones (afhankelijk van lengte perron) met de letters, A,B,C,D,E, F,G om aankondigingen te doen.
Heb recent in Brussel Nationale Luchthaven kunnen vaststellen dat men de verlengde perrons er nu ook zo heeft ingedeeld.
dentheo

Bericht door dentheo »

Het "Duitse" systeem is ook handig voor het aangeven van stand van rijtuigen.
Ik weet echter niet hoe ze er mee omgaan als er twee treinen achter elkaar staan met een verschillende bestemming.
Hoe ze dat dan aanduiden op het samenvattende grote bestemmingsbord weet ik ook niet.
Ik zal eens kijken in Februari...
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Je plaatst op dat bord gewoon die twee treinen in hun desbetreffende zones, net daarom dat je echt wel meer dan 2 zones moet maken op uw perron om heel duidelijk te zijn. Bij de SBB kan je op elk perron een affiche vinden van alle treinen die daar stoppen, hun samenstelling en de zones waarin de desbetreffende rijtuigen halt houden. Ik meende bij de Duitsers ook dergelijke affiches gezien te hebben maar ben niet meer zeker.
bobke

Bericht door bobke »

"In Antwerpen moest een lokale politica toch de TBG-sters bedreigen, omdat er niets omgeroepen zou zijn (luidspreker stuk in 1e klas ?))"

Vraagje; kan de tekst op de displays in de treinen aangepast worden? door een tbg, dus zou een tbg (wanneer de trein bv vertraging heeft) kunnen invoeren zodat er op displays komt dat de trein vertraging van x minuten heeft? Dan zou men bovenstaand vb niet meer tegenkomen(luidspreker kapot?) en het zou de communicatieproblemen tussen de nmbs en de reizigers veel verbeteren (denk ik).
Steven

Bericht door Steven »

Dat kan men aanpassen maar men moet de volledige tekst dan wel manueel ingeven en de stations die reeds achter u liggen blijven steeds zichtbaar want het is gewoon een tekst die blijft rollen zoals op een gewone lichtkrant.
dentheo

Bericht door dentheo »

bobke schreef:"In Antwerpen moest een lokale politica toch de TBG-sters bedreigen, omdat er niets omgeroepen zou zijn (luidspreker stuk in 1e klas ?))"

Vraagje; kan de tekst op de displays in de treinen aangepast worden? door een tbg, dus zou een tbg (wanneer de trein bv vertraging heeft) kunnen invoeren zodat er op displays komt dat de trein vertraging van x minuten heeft? Dan zou men bovenstaand vb niet meer tegenkomen(luidspreker kapot?) en het zou de communicatieproblemen tussen de nmbs en de reizigers veel verbeteren (denk ik).
In de oude 800jes die hier nog mogen rijden tot R'daal zijn weinig displays....
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo

Bericht door dentheo »

bobke schreef:"In Antwerpen moest een lokale politica toch de TBG-sters bedreigen, omdat er niets omgeroepen zou zijn (luidspreker stuk in 1e klas ?))"
Vraagje van mij: zou ik briefje sturen of email naar NMBS om de dames TBG te "helpen" ?
Mijn briefje zal wel niet opwegen tegen briefje van senator maar ja....
Theo
Groeten vanop de Heide
kika

Bericht door kika »

dentheo schreef:Het "Duitse" systeem is ook handig voor het aangeven van stand van rijtuigen.
Ik weet echter niet hoe ze er mee omgaan als er twee treinen achter elkaar staan met een verschillende bestemming.
Hoe ze dat dan aanduiden op het samenvattende grote bestemmingsbord weet ik ook niet.
Ik zal eens kijken in Februari...
Bestemming perron 5 a-b
Bestemming perron 5 d-e

Kijk eens naar Bxl Noord, perron 3 als ik me goed herinner, zoek maar naar het rijtuigenstandoverzichtsplakaat (scrabble?), daar hebben ze toch ook a t/m e, of laat mijn geheugen me in de steek? Ook daar kan het véél beter.
kika

Bericht door kika »

Steven schreef:Bij de SBB kan je op elk perron een affiche vinden van alle treinen die daar stoppen, hun samenstelling en de zones waarin de desbetreffende rijtuigen halt houden. Ik meende bij de Duitsers ook dergelijke affiches gezien te hebben maar ben niet meer zeker.
Bij de SBB is het nog iets beter, er bestaan hier wel zo'n affiches maar het beleid is niet overal goed doordacht. Op Berlijn hbf had men bijvoorbeeld eerst enkel aankomstaffiches in de kelder hangen, mis je je overstap omdat je eerst op zoek moet naar de vertrekstaten... dat is daar gelukkig al wat verbeterd, maar gelijkaardig met de Middenstatie: een hel als je moet overstappen: traag, onoverzichtelijk, slechte bewegwijzering...
Plaats reactie